Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano pd-m324 of pd-a530 pedalen ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Shimano pd-m324 of pd-a530 pedalen ?

Ik heb een probleem met die PD M-324 pedalen.

De mijne heb ik (nieuw) opengeschroeft en ben daar nog al kwaad overgeworden aangezien de site van shimano een heel ander lager systeem laat zien dan er in werkelijkheid is gebruikt (en daar heb ik wel mijn keuze op gemaakt). :x

Ik zie aan de buitenkant een lager (kogeltjes) en aan de binnenkant een rode plastic bus met kogeltjes die mi. geen enkel effect heeft qua lager en de as zelf doet ook niets qua lagering. :?:

Nu moeten de pedalen weer in elkaar en nu snap ik totaal niet meer hoe dat moet met dat rode plastic busje. :?:

Kan iemand aub. helpen ik baal hier ontzettend van.
hub schreef: Ik heb een probleem met die PD M-324 pedalen.

De mijne heb ik (nieuw) opengeschroeft en ben daar nog al kwaad overgeworden aangezien de site van shimano een heel ander lager systeem laat zien dan er in werkelijkheid is gebruikt (en daar heb ik wel mijn keuze op gemaakt). :x

Ik zie aan de buitenkant een lager (kogeltjes) en aan de binnenkant een rode plastic bus met kogeltjes die mi. geen enkel effect heeft qua lager en de as zelf doet ook niets qua lagering. :?:

Nu moeten de pedalen weer in elkaar en nu snap ik totaal niet meer hoe dat moet met dat rode plastic busje. :?:

Kan iemand aub. helpen ik baal hier ontzettend van.
Ik zou ze helemaal niet weer in elkaar zetten, maar met een print van de site van Shi*mano, jouw verhaal én de pedalen naar je leverancier stappen. Misschien kan hij Shi*mano overhalen dit uit te leggen...???
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de leverancier, maar dat zal een kastje naar de muur verhaal gaan worden vrees ik.

Wat mij betreft is het gewoon misleidend geweest in wat ik zie op de site en wat er op de werkbank ligt.

Een prut constructie niets meer of minder.

Je wilt niet weten hoeveel spelen er op de bus/as zit ............

Wat nu de vraag gaat worden is welke pedalen kan ik nog wel nemen?

De site van Shitmano die is nu wel passé wat mij betreft en volkomen onbetrouwbaar dus hoop ik bij deze of iemand mij kan adviseren welke soortgelijke pedalen wel in aanmerking komen met een vriendelijke lagerconstructie die zelf te onderhouden is en met echte cup/cone lagers links/rechts.

Bah, niet leuk zo iets.
hub schreef:dus hoop ik bij deze of iemand mij kan adviseren welke soortgelijke pedalen wel in aanmerking komen met een vriendelijke lagerconstructie die zelf te onderhouden is en met echte cup/cone lagers links/rechts.
Even een stukje teruggaan in dit draadje:
jasmon schreef: combi pedalen met ind. lager
Als je daar even op klikt: :idea:. Dezelfde leverancier heeft ook nog een tweede model... 8)
Voor mijn nieuwe fiets moet ik op zoek naar nieuwe pedalen. Ik had PD-A530 maar die vind ik te glad. Verdere opties die ik ken zijn: de m324 over of de nieuwe T780, XT trekking pedaal. Die laatste heeft in elk geval als mogelijk nadeel dat 'ie met een inbussleutel wordt gemonteerd. Dat is vooral lastig als de boel vastzit (nou valt dat wel te voorkomen natuurlijk). Heeft iemand ervaring met de T780? Of andere suggesties voor een combi pedaal?
m-gineering schreef: 530 kun je servicen met een plastic ding van een euro, bij de 324 zit allles verstopt
Marten,

betekent dat het gewoon wat meer knoeiwerk is om een 324 grondig onder handen te nemen of dat het een bijna hopeloze zaak is en men er beter niet aan kan beginnen?

Renaat
Revanho schreef:
m-gineering schreef: 530 kun je servicen met een plastic ding van een euro, bij de 324 zit allles verstopt
betekent dat het gewoon wat meer knoeiwerk is om een 324 grondig onder handen te nemen of dat het een bijna hopeloze zaak is en men er beter niet aan kan beginnen?
Nou, niet 'wat' meer knoeiwerk - het zit tussen je beschrijvingen in, en meer aan de hopeloos-kant. :wink: Het lukt mij echter wel een m324 open en weer dicht te krijgen, maar ik snap dat een fietsenmaker voor wie tijd geld is, er niet aan begint. Je hebt er een tamelijk goedgevulde gereedschapsbak voor nodig, want het is zoeken naar een tangetje waarmee je de borgmoer aan kunt draaien terwijl je er een ander ding (schroevendraaiertje?) tussendoor steekt om de conus erachter tegen te houden - alles zit mooi verdiept en met weinig tussenruimte dus met mijn pijpsleutels (laat staan steek-) begon ik niks. Onderwijl zit je je af te vragen hoe ze het in de fabriek in elkaar hebben gekregen - zit daar iemand drie van die pedalen per dag in elkaar te schroeven op dezelfde manier? Nee, blijkt na enig zoeken - er is een gereedschap voor dat duurder is dan de pedalen zelf. Verder zal blijken dat geen fietsenboer in je omgeving aan nieuwe kogeltjes (3/32") kan komen. De onvolprezen Marten G. te K.-W. is je laatste toevlucht - of, nu je gewaarschuwd bent, je eerste. (Een onbeschadigd conusje visten ze bij Bike4Travel zo uit een bak voor me.)

Succes d'rmee!

Carl
Ik vind de 324 toch veel meer grip bieden (met gladde zolen voor dagelijks gebruik in de zomer). Die 530 pedalen vond ik hiervoor ontoereikend.
Johojo schreef:de nieuwe T780, XT trekking pedaal. Die laatste heeft in elk geval als mogelijk nadeel dat 'ie met een inbussleutel wordt gemonteerd. Dat is vooral lastig als de boel vastzit (nou valt dat wel te voorkomen natuurlijk). Heeft iemand ervaring met de T780?
Ik heb sinds een paar maanden de T780, moet inderdaad met inbus bevestigd worden (geloof maat 10), maar zo'n inbus is kleiner dan een pedaal sleutel, dus makkelijker mee te nemen denk ik zo, bovendien vaak al standaard aanwezig in een multitoolding. De pedalen zelf vind ik heerlijk, het spd gedeelte is gewoon spd, maar de andere kant is lekker groot, ik ben er nog nooit afgegleden. Verder vind ik dat ze er ook gewoon mooi uitzien, tamelijk elegant, niet zo lomp, het oog wil ook wat tenslotte, het loont wel de moeite om de goedkoopste leverancier te zoeken, prijzen varieerden van €50 to €90, bij Rose waren ze toen het goedkoopste.
Jeroen
Mooi dank je. Ik vind ze ook wel mooi, althans stukken mooier dan de 324, bovendien passen ze goed bij de zwarte XT groep die op mijn nieuwe fiets zit. Bij Rose zijn ze inderdaad nog het goedkoopst: 49.95 euro.
linker 324 pedaal had vanaf het begin een tik bij elke rotatie.
Borging en conus half slagje losser en de tik was weg. Echter stofdopje verloren tijdens het fietsen.
Met die rode bus werkt prima dat houd het wel op zijn plek er zijn 2 cups en 1 conus-lagers.
Rode bus kan er maar op 1 manier in. Ding verder uit elkaar gehaald, ultrasoon reinigen en weer in elkaar nu nog een dopje uit de bak. 8)
Tevredenen? nee dat niet.

Per
Ik heb beide paren pedalen. Beide werken tot nu toe zonder problemen. De 324 is legaal in Nederland, de 530 niet, vanwege de mogelijkheid om reflectoren te bevestigen.
Ik kan enkel getuigen over de pd-m324 en daar ben ik niet tevreden over. Er zat te snel speling op de trappers, en doordat je niet kan bijregelen zijn ze voor het containerpark.

Wat ik nu doe is klikpedalentrappers op vakantie, en gewone trappers voor thuis. Dan start je niet, zowel thuis als op vakantie, de helft van de tijd op de verkeerde kant van de trapper. Enfin, ik vond dat toch redelijk irritant.
Vergeet ook de nieuwe SHIMANO SPD PD-T421 pedalen niet.

Commercieel gereutel:
De veerspanning is bij deze pedalen aan de behoeftes van trekkingbikers aangepast. Dankzij het ''click’r’ concept heb je ten opzichte van het conventionele SPD systeem 60% minder kracht nodig om in het pedaal te klikken en 62% minder kracht om uit het pedaal te klikken. De Click’r binding aan de ene zijde en een vlakke pedaal aan de andere zijde biedt vele mogelijkheden. Het concave platform zorgt voor veel comfort en pedaalefficiëntie, ook bij lange ritten.
· tweezijdig bruikbaar (klikbinding aan een zijde)
· instelbare veerspanning
· CroMo as, geschikt voor een 15 mm steek-sleutel
· compactlagers
· met ± 3° zijwaartse speling
· geïntegreerde reflector
· incl. schoenplaatjes (SH 56)
· gewicht: ca. 418 g (per paar)
stef schreef:Ik kan enkel getuigen over de pd-m324 en daar ben ik niet tevreden over. Er zat te snel speling op de trappers, en doordat je niet kan bijregelen zijn ze voor het containerpark.
Het kan wel, maar als je niet beschikt over het speciaal daarvoor bedoelde gereedschapje is het nogal een gepriegel. Schreef ik al op 9 december 2012...

Carl
https://www.youtube.com/watch?v=n9D16t8WK00
het is gepriegel, het kan, gepriegel blijft het.
Een mogelijkheid van de M324 is dat er toe clips op kunnen.

Oriënterend, in de meeste omstandigheden, niet zo zeer MTB omstandigheden, zijn pedalen als de pd-t700 of pd-t8000 makkelijker. Geen extra tool(s) nodig als de TL-PD40 :arrow: waar dan op past sleutel 36 /de waterpomptang/bahco//

Per
Het zijn pd-t700 pedalen geworden. Aan beide zijde de mogelijkheid voor het kliksysteem. Het bolletje wat je dan heb en een beetje voelt als er een keer met gewone schoenen fietst heb ik voor lief. Daar rij je zonder problemen km'ers mee. De pd-t8000 had het ook kunnen zijn welke aan 1 kant vlak is en aan de andere kant klikbaar.
In ieder geval geen TL-PD40 of andere onderhoud tool meer en de reflectoren zijn zowaar ook aanwezig.
Per, wees niet verbaasd als je eens een keer ongewild uit je pedalen schiet, de veerspanning is echt een stuk lager dan dat bij "echte" SPD pedalen, wel goed dat je ze ook hier instelbaar is. Mij gebeurt het zelfs wel eens op T8000 die af fabriek al aardig strak staat afgesteld. (ook met niewe schoenplaatjes.
Per schreef:https://www.youtube.com/watch?v=n9D16t8WK00
het is gepriegel, het kan, gepriegel blijft het.
Per
Bedankt voor de link. Blijkbaar is een shimano tool. Zonder deze tool ik was lang bezig. Toch naa paar jaren overgestapt naar volledig clip/van beide kanten./ of volledig flat voor stadsfiets. Thuis heb ik Shimano SM-SH51 vast gemaakt met een metaal plat. Dit click ik op een een normaal/dubbelzijdig MTB pedaal. Zo kan ik makkelijk naar de tennisbaan fietsen :-)

https://www.mantel.com/shimano-spd-sing ... gJF5PD_BwE

Uiteindelijk hebben wij allen een fiets met A530 pedalen, maar dat blijf een eend oplossing. Niet optimaal click pedaal en niet optimaal flat
Ik heb twee vakanties met de pd-t700 pedalen gefietst. Ze zijn prima in orde als je met SPD fietst, maar als je een eind zonder SPD fietst gaat hij een hoop lawaai maken. De plastic kooi kan namelijk een stukje draaien ten opzichte van het metalen gedeelte en wordt met een veertje strak getrokken. Als daar vuil in komt gaat hij klik-klik-klik doen bij elke omwenteling. En ik heb het ook voor elkaar gekregen om de plastic kooi los te fietsen. Maar dat is makkelijk op te lossen met een inbussleuteltje.