Zoals al eerder is besproken in andere topics zit op mijn gele Giant (wel met een zwarte achterhelft), zit het achterspatbord boven de liggende vork zo dichtbij het achterwiel. Ik hoefde de uitvalnaaf maar ietsje verkeerd te klemmen, dan loopt de band tegen het spatbord aan, wat deze vlek veroorzaakt. De uitvalnaaf weer ietsje opentrekken en de band binnen het spatbord wat naar rechts geduwd. Ik heb middels opvulringen wat aan de as gesjoemeld en wel zo dat het wiel meer naar rechts kwam te zitten. De pignon (14-34 tanden) kwam echter krapjes op 1 mm van de achtervork te zitten. Waarom maken sommige fietsfabrikanten de horizontale achtervork zo kort, dat er nauwelijks ruimte is voor een spatbord? Onder de bagagedrager is er voldoende ruimte tussen het spatbord en het achterwiel. De bandenmaat is 23-622. De fiets is van 2003.
Het spatbord eraf halen is beslist geen optie, not done, uitgesloten, want het opspattende vuil kan zo op de gevoelige voorderailleur, die daar tegen de zadelbuis aan zit, terechtkomen en zeker ook op de voorbladen met ketting. En dan moet ik m'n kleren ook vaker wassen.
Het spatbord eraf halen is beslist geen optie, not done, uitgesloten, want het opspattende vuil kan zo op de gevoelige voorderailleur, die daar tegen de zadelbuis aan zit, terechtkomen en zeker ook op de voorbladen met ketting. En dan moet ik m'n kleren ook vaker wassen.