Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies

SnelleJelle schreef:
Ypuh schreef:Niet van mij, maar €1.000 moet haalbaar zijn.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=7

Lijkt ook de juiste maat te zijn.
Dankjewel Ypuh, ik heb het idee dat dit meer een racefiets is aan het stuur en de dunne bandjes te zien, lijkt me niet echt comfortabel.
Dat zie je dan fout.
Het is een vakantiefiets met een racestuur, en geschikt voor lange zware tochten. Niet iedereen houdt van rechte sturen - geef mij maar ene racestuur. Om nog duidelijkek rte zijn, als ik voor een niet al te groot budget een vakantiefiets moest kopen kocht ik deze (of liever de versie met 26 inch wielen), of de iets lichtere Surly Cross check (voor minder bagage).
Wim
Leon schreef:
SnelleJelle schreef:Ik wil een stuur waarbij je zowel rechtop als in een sportieve zit kunt fietsen, met zo'n ding dat naar voren steekt.
Bedoel je een triathlonstuur?
SnelleJelle schreef:Hoe denken jullie over deze fiets die wordt aangeboden op marktplaats?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1
Ik heb een T-400, ook in de maat 53, maar dan de derailleuruitvoering van hetzelfde frame.
Mijn testverslag: http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/vsft400.html
Zoals je kunt lezen lijkt 53 cm een kleine maat maar is deze fiets beslist niet. Om heel rechtop te zitten is deze fiets dus te groot (dwz te lang) voor je.
De fiets is niet zo stijf als mijn Avaghon maar nog wel geschikt voor mijn 85 kg en soms ruim 30 kilo :oops: bagage, dus ik denk dat hij wel stijf genoeg voor jou is.
In tegenstelling tot Michiel van Christophorus vind ik mijn fiets heel comfortabel fietsen, zelfs zonder bagage.
De fiets is zeker niet perfect, maar het taagebruik dat van de test van Christophorus afdruipt staat me wat tegen.
Ik heb die ietwat negatieve review inderdaad gezien en dat was ook de reden dat ik twijfelde, maar blijkbaar onterecht met die velen tevreden gebruikers. Je bevestigt echter wel mijn vermoeden dat de fiets niet geschikt is om rechtop op te fietsen. Om die reden kies ik de fiets toch niet, maar dat maakt niet uit.
SnelleJelle schreef:Je bevestigt echter wel mijn vermoeden dat de fiets niet geschikt is om rechtop op te fietsen. Om die reden kies ik de fiets toch niet, maar dat maakt niet uit.
Rechtop is voor iedereen verschillend. Ik heb geen supersoepele rug en wil daardoor wil graag "redelijk rechtop" fietsen en mijn fiets zoals getoond op de foto kan dat net, zelfs met een recht stuur.
Met een nickname als die van jou zou je verwachten dat je sportief op je fiets zit :D :wink:
SnelleJelle schreef:Ik heb die ietwat negatieve review inderdaad gezien en dat was ook de reden dat ik twijfelde, maar blijkbaar onterecht met die velen tevreden gebruikers. Je bevestigt echter wel mijn vermoeden dat de fiets niet geschikt is om rechtop op te fietsen. Om die reden kies ik de fiets toch niet, maar dat maakt niet uit.
Jelle,
Uit je openingspost begrijp ik dat je nog niet veel ervaring hebt. Waarom denk je dan al een voorkeur voor een houding te hebben? Tourfietsen hebben doorgaans het stuur ongeveer even hoog staan als het stuur. Dat zie je bv bij de VSF fietsen die hier eerder worden genoemd, en bij de Surly. Mijn suggestie zou zijn om je niet blind te staren op het plaatje, maar eens te gaan kijken naar, en vooral rijden op, fietsen die veel worden gebruikt voor het soort tochten dat jij wil rijden. En bepaal vervolgens wat je fijn vindt. En probeer ook te bedenken dat je, naarmate je meer fietst, soepeler en sterker wordt en dat dat vaak ook invloed heeft op wat je lekker vindt fietsen.

Succes!
Rechtop is eigenlijk helemaal niet zo comfortabel. Alle gewicht komt op je kont, en elke klap gaat recht omhoog je rug in. Met een houding zoals met een racestuur is het gewicht meer verdeeld, en scharnieren je heupen om de klappen op te vangen.
Wim schreef:Rechtop is eigenlijk helemaal niet zo comfortabel.
Veel mensen hebben geen andere optie.
Leon, even uit nieuwsgierigheid -- waarom niet?
Veel mensen hebben geen andere optie.
Dat wil ik best geloven.
Maar als je de optie wél hebt, dan is rechtop minder comfortabel dan een sportievere houding. Dat is althans mijn ervaring.
Leon schreef:
Wim schreef:Rechtop is eigenlijk helemaal niet zo comfortabel.
Veel mensen hebben geen andere optie.
Mogelijk, al zou ik er geen percentage op willen plakken. Maar veel mensen hebben die optie wel. Ik heb het sterke (maar niet wetenschappelijk onderbouwde) vermoeden dat er meer mensen onterecht rechtop fietsen dan dan er onterecht sportief zitten. Veel mensen komen uit gewoonte, aanbod fietsenwinkels, vooroordelen, ... terecht bij een fiets met een heel rechtop houding (voor een Vlaming: 'een Hollandse fiets', maar ik weet niet zeker of Nederlands dat zelf ook zo bestempelen) en zouden beter een sportievere houding eens een kans geven.

Renaat
Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar ook ik meen dat mensen soms onterecht afkerig staan tegen een wat sportievere houding. Deze heeft - in mijn ervaring - minstens vier voordelen:

- de gewichtsverdeling over de contactpunten (zadel, trappers, stuur) is beter;
- het is efficiënter, zeker als je bergop rijdt;
- je hebt wat meer controle over de fiets (al hangt dat ook af van het gewicht en de plaats van de bagage);
- je hebt minder last van tegenwind (een enorm voordeel, wat mij betreft).

Je mag je m.i. niet laten afschrikken door dat "hee wat is dit raar"-gevoel als je de eerste keer wat sportiever begint te zitten. Maar zoals ik al zei: ieder doet waar z/hij zin in heeft.
Leon schreef:De fiets is zeker niet perfect, maar het taagebruik dat van de test van Christophorus afdruipt staat me wat tegen.
Het leest inderdaad een beetje als 'hoe gaan we deze VSF afserveren' :-). Aan de andere kant, bij oppad.nl zeggen ze eigenlijk hetzelfde over VSF, de frames laten te wensen over:
http://www.oppad.nl/?bericht-tag=vsf
Ook maar een mening uiteraard en bovendien is het zelfs dan nog maar de vraag of dat 'iets' je de forse meerprijs van noem een Santos of Koga WT waard is.

En als ik toch tik, over die fietshouding. Mijn ervaring in mijn omgeving is dat het soms goed is naar rechterop te gaan, maar dat het soms ook een kwestie is van gewenning en training. In Duitsland heet dat rechtop ook een 'Hollandrad' en voor in de stad zijn ze er dol op, in Munster bijvoorbeeld zie je overal Gazelle, maar voor trekking kan de afweging anders uitpakken en loont het misschien te wennen/trainen, als dat kan.
Inge1 schreef:Leon, even uit nieuwsgierigheid -- waarom niet?
Je rug en nek moeten dat kunnen. Ik heb het van mijn 12e tot mijn 27e geprobeerd want dat hoorde toen eenmaal zo op een snelle fiets, gedurende zo'n 60.000 km, maar vond het daarna wel fijn om toch iets rechterop te kunnen zitten.
Achteraf is het gewoon jammer dat er niemand is geweest die me eerder een goed advies heeft kunnen geven; ik had geen idee dat het zoveel uitmaakte.

Een van de grootste eye-openers voor mij is geweest dat ik in die tijd eens 'noodgedwongen' een hele dag van 8 uur aan een stuk op mijn opoefiets heb moeten doorbrengen. In die 8 uur bleek ik moeiteloos een tocht (ik woonde toen in vlak gebied) te maken die ik op mijn snelle fiets door ongemakken nooit had kunnen halen.

Het is wellicht een verklaring dat ik op dit forum wat allergisch ben voor mensen die dingen zonder uitleg of nuancering als de beste optie verkopen.
Ah, ik snap nu je reactie. Ondanks dat ikzelf ook rechtop moet zitten fiets ik toch met dropbars (Salsa Cowbell - minder diepe drop), maar heb Marten met de bouw wel rekening laten houden dat ik relatief rechtop zit. Voor mij gaat dat prima zo.

Net als jij ben ik daar ook allergisch voor en is het altijd goed een tegenwoord te horen.