Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vango Omega 450 XL: gebroken stokken - Forum Wereldfietser

Vango Omega 450 XL: gebroken stokken

Was ik tot het Paasweekeinde zeer enthousiast over de Vango Omega 450 XL die ik in februari 2015 aanschafte, inmiddels ben ik een tikje minder enthousiast. Na de eerste nacht op het NKT-gedeelte van Beek en Hei in Otterlo pakten we de tent namelijk in om door te reizen naar de volgende camping, toen een van de stokken "ping" deed, en overlangs gescheurd bleek te zijn. Nadere inspectie leerde dat het busje dat het ene deel met het andere deel verbindt, geklonken zit. Op de puntjes waar het geklionken is, ontstaan haarscheurtjes. Bijna alle stokdelen van de twee stokken met de grootste diameter vertonen ze. Helaas zit er bij de tent geen reservebusje, maar een pluim gaat uit naar de heren van alleswinkel Novy in Otterlo - zij fixten sneller dan ik zelf had gekund een busje. De rol ductape die ik kocht heb ik op een volgende camping benut om alle delen preventief te tapen.

De tent heeft het voor de rest van de trip gehouden. Hij is echt heel fijn en zelfs met 4 volwassenen en een peuter kun je er prima in zitten. De prijs van 300,- laat zich nu echter wel verklaren, ben ik bang. Ik ga maar een beroep doen op coulance, want m'n twee jaar garantie is dus net met een paar maanden verstreken. Zou zonde zijn, benieuwd hoe hiermee wordt omgegaan.

Overigens begaf ook mijn MSR Dragonfly het, zomaar opeens. Had ik net zo'n beetje preventief elk rubbertje vervangen, gaat-ie lekken op een plek waar je een rubbertje zelf niet eens kúnt vervangen. Ik ben daar ook een beetje klaar mee, deze gaat MP op. Ik ga terug naar gas, ga voorlopig toch niet weg met vliegtuig - en we hebben probleemloos met één pitje voor 4 man kunnen koken. Scheelt ook weer gewicht en stank.
Stokken zijn een duur deel van een tent, en dat is waar goedkope merken op moeten bezuinigen. Er zijn overigens los stokken te koop van bijvoorbeeld Mostert: http://www.original-mostert.com/?newlanguage=nl Goedkoop zal het wel net zijn.
Wat moet een lekkende brander op Marktplaats?
Het lijkt me vreemd dat er een rubber aan een MSR brander zit dat je niet kunt vervangen. Ik heb die brander niet maar wel de Whisperlite. Daar kun je vrijwel alles aan vervangen.

Lullig van die stokken.
Wim schreef:Stokken zijn een duur deel van een tent, en dat is waar goedkope merken op moeten bezuinigen. Er zijn overigens los stokken te koop van bijvoorbeeld Mostert: http://www.original-mostert.com/?newlanguage=nl Goedkoop zal het wel net zijn.
Wat moet een lekkende brander op Marktplaats?
Ik verkoop wel vaker defecte dingen op MP, met vermelding van defect en een prijs die daarnaar is.

Los daarvan: ik zag een complete vervangende stokkenset voor 70 pond op internet. Altijd goedkoper dan een nieuwe...!
Leon schreef:Het lijkt me vreemd dat er een rubber aan een MSR brander zit dat je niet kunt vervangen. Ik heb die brander niet maar wel de Whisperlite. Daar kun je vrijwel alles aan vervangen.

Lullig van die stokken.
De ringetjes zitten er niet van in de onderhoudsset. 't Zijn de ringetjes aan de pen waar de vlamregelaar aan vast zit. Zal wel eens een plaatje opzoeken. Mogelijk een nieuw topic ook. Maar een geïnteresseerde handige jongen mag m ook oppikken van MP.
Travelmaster schreef: t Zijn de ringetjes aan de pen waar de vlamregelaar aan vast zit. Zal wel eens een plaatje opzoeken.
MSR heeft een erg goede vervangende regeling. Ik zou even checken bij de winkel, mogelijk krijg je dan direct een vervangend onderdeel. Ooit een brander aangeschaft in de USA en in Nederland een vervangende pomp gekregen.
luddo schreef:MSR heeft een erg goede vervangende regeling. Ik zou even checken bij de winkel, mogelijk krijg je dan direct een vervangend onderdeel. Ooit een brander aangeschaft in de USA en in Nederland een vervangende pomp gekregen.
En mocht het in de winkel niet lukken probeer het dan via de importeur, CJ Agencies, ik heb goede ervaring met hun omruilservice.
Goede tips allen! Ik zal -misschien- nog eens een poging wagen om nieuw leven in dat ding te blazen. In dit topic hou ik jullie wel op de hoogte van de tentstokken. Prijs-kwaliteit kan ook worden bepaald door coulance... :wink:
Toch nog even terugkomend op de brander. Er bestaan inderdaad vervangende ringetjes. Ik was in de veronderstelling dat die in mijn annual service kit zouden zitten, maar die blijkt gericht te zijn op de pomp en niet op de brander. De ringetjes zitten in de expedition service kit die voor de Dragonfly is bedoeld. Live & learn, zullen we maar zeggen. En je hebt er 10 voor een euro.

Tweede kans is onderweg, denk ik zo. Maar misschien gaat-ie alsnog op marktplaats. De eenvoud van de gasbrander en nul onderhoud daaraan spreken me ook wel erg aan.
Ik ben nog in afwachting van mijn serviceclaim... ik geef het weinig kans, maar ben natuurlijk op zoek naar alternatieven. Zou ik van zoiets: https://www.esvocampingshop.com/nl/boog ... um-550-cm/

een nieuwe stok kunnen fabriceren? De diameter is de juiste, en als de stokdelen even lang zijn is het toch slechts een kwestie van het juiste aantal stokdelen gebruiken? Ook de uiteinden zijn hetzelfde. Weet iemand of die makkelijk uit de stikken te halen zijn...?
Travelmaster schreef:...Weet iemand of die makkelijk uit de stokken te halen zijn...?
Vaak worden de uiteinden van de stokken door de elastieken in de uiteinden gehouden, soms gepaard gaande met een beetje lijm.

Je zou bij Esvo hier naar kunnen informeren.
Als het inderdaad zo is, dan is het klusje zo geklaard.
Tentstokken met prijsopgave per segment:

http://www.extremtextil.de/catalog/Acce ... 7e5bcc33fe
Wauw, ik heb al antwoord van ESVO:
ESVO schreef:De lengte is enigszins nog in te korten.

Ook de eindstukken kunnen eenvoudig worden verwijderd.

Wij adviseren wel altijd evenveel van linker als rechtkant af te halen zodat het midden altijd in het midden blijft.
Overigens, zo blijkt na wat meer mailcontact, kan ESVO niet echt achter het product staan, want ze gebruiken ze zelf niet. Ze zijn wel eerlijk:
ESVO schreef:Wij verwerken dit soort stokken niet in onze producten.
Wij kunnen hier dus weinig over zeggen qua ervaringen
Helaas is het niet mogelijk garantie te geven omdat wij niet weten of de boogstokken voorgebogen zijn.
Als de stokken binnen de radius wordt gespannen kan het zijn dat door de spanning de stok zal breken
In de Vango Omega tentjes zitten prima DAC aluminium stokken, dat is zeker geen sluitstuk op de begroting geweest. Om maar aan te geven, ook Helinox werkt met DAC. Verder is mijn ervaring met Vango qua coulance uitstekend... maar YMMV.

Ik stuur je de gegevens van de contactpersoon voor Vango Benelux, wie weet kan hij je verder helpen (of meedenken).

Overigens kan je het ook via deze site oplossen zodra je de diameter weet (8,5 mm gok ik?). Ik ga er vanuit dat ze bij Tentspares ook genoeg kennis hebben om je te helpen als je ze mailt met het tenttype en vertelt welke stok kaduuk is.

http://www.tentspares.co.uk/vango/tent-pole-sections/

Kost een paar euro, die 70 pond klinkt als geldklopperij. Verzendkosten zijn volgens mij meer dan het buisje ;)
Volgens mij zit Vango ook bij CJ Agencies. Dus al je nog voor je MSR moet bellen... 8)
DAC stokken zijn prima, en worden ook door Hilleberg en Helsport gebruikt, maar als ik google zie ik Vango eigen merk stokken bij de Omega serie. Dat kan natuurlijk van het ene op het andere jaar verschillen.
Dank loknor en anderen! Ik heb weer iets om mee verder te gaan!
Het gaat overigens om (beide) 11 mm stokken waar haarscheurtjes in zitten. De 8,5 (of 9?) stok lijkt goed te zijn.
Wim schreef:DAC stokken zijn prima, en worden ook door Hilleberg en Helsport gebruikt, maar als ik google zie ik Vango eigen merk stokken bij de Omega serie. Dat kan natuurlijk van het ene op het andere jaar verschillen.
Ja, daar lijkt het wel op. Sowieso is de Omega serie over de jaren heen veranderd en nu zelfs helemaal weg.
loknor schreef:
Wim schreef:DAC stokken zijn prima, en worden ook door Hilleberg en Helsport gebruikt, maar als ik google zie ik Vango eigen merk stokken bij de Omega serie. Dat kan natuurlijk van het ene op het andere jaar verschillen.
Ja, daar lijkt het wel op. Sowieso is de Omega serie over de jaren heen veranderd en nu zelfs helemaal weg.
Dat laatste viel mij ook op. Jammer, ik vind het een superfijne tent - op de stokken na, dan, nu.