Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lengte cranks, lengte achtervork - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lengte cranks, lengte achtervork

pigion schreef:Ik ben 193 cm , BBL 96 cm, gewicht 90 kg, dalende, streefgewicht 85 kg.
Ik ben misschien een roepende in de woestijn, maar met bijna dezelfde lichaamsafmetingen (ok, 10 kg lichter) zie ik echt nul reden voor een maatframe dan wel speciale aanpassingen zoals 200mm cranks. Of je moet het inmiddels als zaadje in je hoofd hebben gepland dat je met een confectiemaat niet uitkomt, dan is er geen redden meer aan. "Teveel onderhoud" voor een derailleur is, zeker als het een vakantiefiets betreft, schromelijk overdreven, tenzij je élk onderhoud als teveel bestempelt. Als je ook woonwerk door pekel gaat doen, wordt het wel een ander verhaal.

En een naaf is ook maar een naaf;).
De fiets zal multifunctioneel moeten zijn, van boodschappen, naar de tennisbaan dagtochten en soms een meerdaagse tocht. De keuze voor een naafversnelling is puur het onderhoud. Dat heb ik een beetje gehad. In de garage staat ook een Yamaha 1100 cc, met...... cardan. Ik heb 3 fietsen gehad met derailleur en weet dat kettingonderhoud niet mijn favoriete bezigheid is.
Bij mijn eerste fiets, Locomotief Tour de France Touring, 4 speed Simplex, gekregen voor verjaardag en overgang naar de 2e klas van de RHBS in Groningen. Moest zelf f 90,- bijleggen, het prijsverschil met een Gazelle met SA 3.
Ca. 14 jaar nauwelijks gefietst door verblijf in Curacao en Saudi Arabië.
ATB gekocht voor "erbij", woon 1 km van de bossen.
Daarnaast een gekregen Gazelle, ook met derailleur.

Terug naar de Multicycle Elegance met Rohloff. Is die fiets 900 euronen waard of beter laten staan gezien het doel waarvoor ik de fiets wil gebruiken. En daarbij denk ik meer aan de langere afstanden.
Pigion
Ik zou afknappen op de voorvork, dan. En een Rohloff is misschien wel wat teveel van het goede, gezien je beoogde gebruik. Dan kom je voor goedkoper misschien ook wel weg met een nieuwe Alfine-fiets.
Er is niks mis met Rohloff en de prijs is prima als er niets ernstigs mis is met de fiets. Een vaste vork is voor weinig geld te monteren.
De cruciale vraag is of de fiets je goed past en of het het juiste soort fiets is (stuur, framemateriaal, stijfheid) voor je doel.
Over de stijfheid van het frame kan ik niets zeggen. Het is een al. frame , gewicht ook onbekend.Ik schat zelf Multicycle iets hoger in als Gazelle en Batavus etc. Puur gevoel kan het niet staven. Inmiddels nog wat van de prijs afgepraat, wordt nu aantrekkelijk als er geen gebreken zijn. Mocht hij me niet bevallen, dan kan ik hem doorschuiven aan onze schoonzoon of zelf verkopen.
Zijn er nog (wereld) fietsers met multicycle ervaring of is er een site (forum) waar deze categorie fietsen beter in past?
Pigion
Inmiddels is de prijs gezakt tot € 700,- , echter nog geen beslissing genomen. De Multicycle ziet er erg "stads" uit, enorme gesloten kettingkast, lelijke cranks met verdikking bij de trapas. Ik val niet echt op deze fiets... Als hij me niet bevalt, moet ik er ook weer vanaf kunnen. Marktplaats staat vol met slecht verkoopbare fietsen. Een Koga wordt je nog wel kwijt. Eigenlijk is het alleen de Rohloff naaf waarom ik naar de Multicycle kijk. In een heel andere prijsklasse staat nog een nieuwe Santos Trekking met gates riem en Rohloff. Gelukkig staat hij ver weg. Anders zou ik gaan kijken en kan misschien de verleiding niet weerstaan.
Pigion
pigion schreef:€ 700,- ...in een heel andere prijsklasse staat nog een nieuwe Santos Trekking met gates riem en Rohloff.
Dan zul je toch eerst bij jezelf te rade moeten gaan wat je echt wilt.
Ik vond het altijd verrassend positief hoe Multicycle reed. Altijd erg goed. Over het algemeen geen modellen waar ik warm van werd maar er eenmaal op fietsend sloeg dat al snel om. Erg jammer dat ze niet meer bestaan.
Heb je ook een ritje gemaakt op de fiets van Travelmaster? Heb je dan ook een probleem? Je lengte lijkt me inderdaad niet zo extreem. Je schoenmaat is eerder een uitdaging. Santos heeft nu een eigen Tubus achterdrager laten ontwikkelen met meer ophangpunten voor je tassen. Waarschijnlijk kom je dan wel met je voeten uit. Ben heel benieuwd. Succes.