Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crossverstellers - Forum Wereldfietser

Crossverstellers

Hallo,
ik ben al een tijdje in mijn gedahten een nieuwe fiets aan het samenstellen, nu had ik graag een racestuur met crossverstellers gemonteerd. Ik heb nu bij mijn fietsenmaker geinformeerd en dit zou alleen mogelijk zijn met een een crankset 52-42-30.hij raad mij een combinatie van een "105" crankset 50/39/30met een voorversnelling 105 triple en remgrepen st5600 en een casette 10 speed 12-27 aan.
ik ga volgens hem nooit de kleinere versnellingen zoals op een ATB groep bekomen . kan iemand mij hierin verder helpen, of moet ik het idee van de crossverstellers laten varen en een recht stuur met de volledige LX groep monteren, dit lijkt me misschien wel de betere optie

groeten danny
Als je voor een 52-42/39-30 kiest zou ik achter wel een 34 als grootste monteren, omdat je anders denk ik toch in de problemen komt (of rijdt je altijd zonder bagage?). Nu zijn er vast sterke jongens die met minder dan 1-op-1 ook nog wel een berg opkomen, maar ik ben er niet zo een. Je zou dus kunnen overwegen om achter een MTB-cassette te monteren, maar dan moet je wel genoegen nemen met 9 speed i.p.v. 10-speed. In het verleden was het geen probleem om een crossversteller te gebruiken in combinatie met een mtb-groep. Of dat nu nog zo is zou je even moeten nagaan. Zover ik weet is de ketting van 9-speed en 10-speed even breed, maar dat zou je ook moeten natrekken.

En overweeg eventueel buiscommandeurs, want dat schakelt nog steeds prima als je toch geen STI wilt (dan neem ik tenminste aan) .

Marc

Sorry, maar ik heb zo de indruk dat je fietsenhandelaar weinig verstand heeft van het mixen van materialen. Volgens meneer Shimano mag heel veel niet gecombineerd worden. In de praktijk kan het vaak wel. Ik gooi vanalles door elkaar op de fiets en het werkt allemaal prima. Geef eens aan wat jouw ideale combinatie is dan kunnen we eens kijken of het wel kan.
danny lambrechts schreef:Hallo,
ik ben al een tijdje in mijn gedahten een nieuwe fiets aan het samenstellen, nu had ik graag een racestuur met crossverstellers gemonteerd. Ik heb nu bij mijn fietsenmaker geinformeerd en dit zou alleen mogelijk zijn met een een crankset 52-42-30.hij raad mij een combinatie van een "105" crankset 50/39/30met een voorversnelling 105 triple en remgrepen st5600 en een casette 10 speed 12-27 aan.
groeten danny
Wat een oetlul die fietsenmaker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De voorderailleur shifters van Shimano en Campa crossverstellers zijn niet geindexeerd, wat betekent dat je er bijna ieder voorderailleur en de meest waanzinnige bladcombinaties aan kunt hangen. Het gelazer begint als je de 'adviezen' van je fietsenmaker op gaat volgen, want het Shimano drie standen STI houdt helemaal niet van niet-standaard bladcombinaties, is alleen combineerbaar met voorderailleurs uit de race series etc...

Wat misschien meespeelt is dat crosscommandeurs aanzienlijk goedkoper zijn dan STI grepen.

Als je fietsenmaker je ook nog V-brakes aanbevolen heeft in combinatie met racegrepen zou ik helemaal gillend weglopen.

Op www.m-gineering.nl. rubriek leesvoer wordt e.a. uitgebreid uitgelegd

Ik heb vandaag wat rond gesurfd op het internet, en heb inderdaad vele combinaties met crossverstellers gevonden, ook herwerden zou dura-ace crossverstellers combineren met deore LX, wat betreft V-brakes in combinatie met racegrepen ,verteld mijn fietsenhandelaar dat dit optimaal te combineren is d.m.v Travel agents op de V-brakes te monteren ( wat dit juist inhoud weet ik niet)

danny lambrechts schreef:Ik heb vandaag wat rond gesurfd op het internet, en heb inderdaad vele combinaties met crossverstellers gevonden, ook herwerden zou dura-ace crossverstellers combineren met deore LX, wat betreft V-brakes in combinatie met racegrepen ,verteld mijn fietsenhandelaar dat dit optimaal te combineren is d.m.v Travel agents op de V-brakes te monteren ( wat dit juist inhoud weet ik niet)
Over snellere vakantiefietsen schreef ik vorig jaar een artikel voor het blad Fietssport magazine, het blad van de NTFU. Bij het gedeelte over remmen schreef ik het volgende:
De aankleding van het stuur is het grootste probleem. STI en Ergopower remgrepen werken niet goed samen met V-brakes. Ergens zul je iets in het systeem moeten veranderen. Een optie is speciale remgrapen voor racesturen van Dia-Compe. Gecombineerd met klassieke crosscommandeurs vormen ze een degelijk systeem. Niet meer in productie, maar via ebay prima te krijgen, zijn de Command schakelaars van Suntour, nog onverwoestbaarder dan crosscommandeurs. Wil je hetzelfde schakelcomfort dat je gewend bent van je racefiets zul je iets moeten aanpassen aan de remmen. Diverse fabrikanten maken klassiek ogende crossremmen die het prima doen met moderne remgrepen, een speciaal tussenstukje tussen je STI of Ergopower remgreep en de V-brake is ook een goede oplossing.
De travel agent is zo'n tussenstukje. Dat is nodig omdat de hoeveelheid kabel die een klassieke raceremgreep intrekt kleiner is dan de hoeveelheid kabel die een remgreep voor een V-brake intrekt. Als je toch van voren af aan begint met opbouwen zou ik je aanraden helemaal van V-brakes weg te blijven. De Tektro Oryx remmen geven genoeg kracht om een beladen vakantiefiets tot stilstand te brengen. Toegegeven, een goed ingestelde V-brake op een goed wiel is nog sterker. Maar de Tektro Oryx remt ook nog goed onder minder ideale omstandigheden, als er bijvoorbeeld een slag in het wiel zit die je niet onderweg eruit krijgt. Bij de V-brake is je speling voor het geval er iets misgaat nihil, bij een Tektro Oryx veel groter. En als vakantiefietser heb je op diverse plekken zo'n speling nodig.
Daarom zijn crosscommandeurs of Suntour Command schakelaars beter dan STI of Ergopower. Je hebt meer mogelijkheden om de boel met wat kunst en vliegwerk functionerend te houden als er iets misgaat. En geloof me, ooit zal er iets misgaan. Alleen dat beseffen de meeste reguliere fietsenhandelaren niet.
Bij crosscommandeurs is het enige waarop je moet letten de achterderailleur. Zoals Marten al schreef is de voorcrosscommandeur van het frictie type. Die past dus altijd, op ieder type voorderailleur, op ieder type crankstel. De achterderailleur moet dus wel compatible zijn met de rechter commandeur. Dit is binnen het Shimano gamma redelijk gegarandeerd, vooral als je Ultegra commandeurs neemt.
Over de achtertandwielen. Mijn tip; neem BBB tandwielen. Die gaan veel langer mee dan Shimano en je hebt veel meer keuze aan combinaties. Als jouw ideale combinatie er niet bij is, koop twee blokken, demonteer die en bouw je eigen combinatie. Het demonteren is heel eenvoudig, gewoon de schroefjes aan de achterkant van de blok eruit draaien.

Ivo Miesen schreef: De travel agent is zo'n tussenstukje. Dat is nodig omdat de hoeveelheid kabel die een klassieke raceremgreep intrekt kleiner is dan de hoeveelheid kabel die een remgreep voor een V-brake intrekt. Als je toch van voren af aan begint met opbouwen zou ik je aanraden helemaal van V-brakes weg te blijven. De Tektro Oryx remmen geven genoeg kracht om een beladen vakantiefiets tot stilstand te brengen.
Helemaal mee eens. Travel Agents leggen een zeer beroerde knik in de remkabel, ik zou ze alleen gebruiken als canti's echt onmogelijk zijn. Bovendien kosten ze meer dan de remmen!

Ultegra crosscommandeurs (8v) heb ik helaas al heel lang niet meer gezien. De 9v en 10v crosscommandeurs en buisverstellers komen nu uit de Dura-Ace serie
Ik heb mijn randonneur vorig jaar omgebouwd en de STI-zooi eraf gegooid. Ik heb nu racegrepen (shimano 105) en zgn. froglegs (Tektro) als remgrepen in combinatie met Canti-remmen. Dit bevalt me zeer goed. Qua schakelspul doe ik het met commandeurs (ook 105) met een 13-34 cassette (8-speed). Lekker no-nonsense en het functioneert gewoon goed. Het bijkomend voordeel is dat ik geen spagetti-brei aan kabels tussen mijn stuur heb hangen.

Marc

Ik weet niet helemaal wat je met deze randonneur wilt. Er zijn in principe twee mogelijkheden. De eerste is die van het snelle werk zonder veel bagage (hotels etc) over asfalt. Daarvoor kun je een fiets nemen met zijoptrekremmen met langere (57 mm) hoeven. Zo'n fiets ziet er op het eerste gezicht heel veel uit als een wat ouderwetse racefiets. Door die langere remhoeven kun je zowel spatborden als wat bredere banden (tot ongeveer 32 mm) dan op een echte racefiets gebruiken. Een kilo of tien bagage gaat ook best, in kleine achtertasssen of in een klassieke grote zadeltas. Omdat je nog zijoptrekremmen gebruikt kun je zonder veel problemen sti rem/schakelgrepen gebruiken (zolang je een beetje oppast met de bladcombinaties voor, dwz middelste en grootste blad niet al te klein, en 10 tandjes verschil tussen middelste en grootste met een race voorderailleur tot en met Ultegra), maar ook crossverstellers voor nog wat lichtere verzetten, en grotere betrouwbaarheid. Voor een voorbeeld van zo'n fiets kun je kijken in het fotoalbum van Marten Gerritsen's site: www.m-gineering.nl

Als je meer bagage mee wilt nemen en over slechtere wegen gaat rijden, dan moet je bredere banden gebruiken, en dan ontkom je niet aan andere remmen. Cantilevers zijn de traditionele oplossing (Shimano maakt nu ook weer goede dure die ook combineerbaar zijn met sti - waarom zou je nog bij zo'n wat langzamere fiets), maar V brakes met speciale Diacompe 287V levers remt naar het schijnt nog iets beter. De allermooiste oplossing is natuurlijk Magura HS 66 velgremmen met racegrepen. Dat is wel duur, en je moet ze speciaal bestellen. Bovendien zit je hierbij dus echt aan aparte schakelaars op de onderbuis of aan het stuureinde vast. Denk er bij al deze varianten met banden breder dan 32 mm over of je de mogelijkheid wilt hebben dan ook gelijk echt dikke banden te gebruiken (Schwalbe Big Apple?). Je ziet dat niet zo vaak samen met een racestuur, maar er is eigenlijk niets tegen.

Denk ook eens na over de cranks die je wilt gebruiken. De traditionele steek van 110/74 mm is voor veel van deze fietsen erg geschikt. De steek van 130/74 van Shimano racecranks dwingt je tot grotere tandwielen dan je vermoedelijk zult gebruiken (als je iets kleinere combinaties zoals 38 en 48 tandjes wilt moet je de bladen bovendien apart er bij kopen). De kleine steek van moderne atb cranks is wel weer heel klein. De Specialites TA Vega kan geleverd worden met veel verschillende spiders, inclusief 110/74 mm (en is er in vele lengtes, als dat relevant is voor je).

Wim
m-gineering schreef:De voorderailleur shifters van Shimano en Campa crossverstellers zijn niet geindexeerd, wat betekent dat je er bijna ieder voorderailleur en de meest waanzinnige bladcombinaties aan kunt hangen. Het gelazer begint als je de 'adviezen' van je fietsenmaker op gaat volgen, want het Shimano drie standen STI houdt helemaal niet van niet-standaard bladcombinaties, is alleen combineerbaar met voorderailleurs uit de race series etc...
Dat betekent dus dat als er commandeurs worden gebruikt je ook gebruik kan maken kleinere bladen voor (ATB-like)? Voor een vakantiefiets lijkt me een blad van 50/52 rijkelijk overdreven, maar deze krijg je wel standaard in een 105-configuratie. Ik zou zelf kleinere bladen willen zodat ook de bergen genomen kunnen worden (incl. bagage). Anders ben ik toch weer tot de niet-racesturen veroordeeld ;)

Moeten er natuurlijk geen nokken op het frame zitten zodat "geschoven" kan worden met de voorderailleur.

Inderdaad. Het verhaal moet natuurlijk beginnen met de tandwielcombinatie die je wilt. Ik zou op een[i] beladen[/i] tourfiets iets willen hebben als 24-34-46. Dan weet je tenminste dat je ook met bagage omhoog komt. De kleinste tandwielen die op een Shimano racestel passen zijn echter 24-38-46. Waar het dus op hangt is het middelste tandwiel. Dat kan door de steek van 130 mm niet kleiner dan 38 tandjes. Daarmee zit je voor het grootste tandwiel vast aan 48 of 50 tandjes (afhankelijk van je derailleur), en dat beperkt weer wat je als kleinste tandwiel kunt nemen (26t of 28t). Dit zijn al met al overbrengingen voor onbeladen racefietsers.
Wat je dus nodig hebt is een crankstel met een kleinere steek, zodat vooral het middelste tandwiel kleiner kan. Met de klassieke grote mtb steek van 110-74 ben je er eigenlijk al: de kleinste tandwielen zijn dan 24-34-40, dus in de praktijk 24-34-46 (wil je nog kleiner kunnen, dan zit je vast aan de modernere kleine mtb cranksets).
Bij zo'n 110-74 crankstel met kleinere bladen hoort een passende atb voorderailleur. Die werken helaas niet goed met sti, maar wel met cross- en buiscommandeurs. En inderdaad, je wilt geen aangesoldeerde nok hebben voor de voorderailleur, want je kunt wel eens meer hoogteverstelling nodig hebben dan de framebouwer je wilde geven.
Heel veel 110-74 cranksets zijn er niet meer. Specialites TA maakt prachtige, en voor minder geld kun je goed terecht bij Sugino en Stronglight. Bladen zijn er in overvloed, waarbij vooral TA de moeite waard is (hoge kwaliteit).
Wim
Hoe zit het eigenlijk met commandeurs (ik denk aan de DA-commandeurs...)?
Gaat dat goed samen met 7v-cassettes, welke kant van de commandeur doet het dan 2/3 stapjes niet, of kan ik dat in principe zelf regelen (heb bij de cursus bij dit gedeelte niet voldoende opgelet :oops:...)?

Ennuh, is het zinvol om een oude ATB-fiets (Giant Boulder Alu Lite uit '98 of '99) om te bouwen tot een soort Audax-fiets om eens te proberen of dat wat voor me is? (Weet het, het is ook persoonlijk...)
Robertjan schreef:Hoe zit het eigenlijk met commandeurs (ik denk aan de DA-commandeurs...)?
DA commandeurs zijn er in 8v, 9v en 10v. Als je een 7v cassette hebt wil je die allemaal niet hebben. Een 7v of 8v Niet-DA commandeur is dan de aangewezen weg

Gaat dat goed samen met 7v-cassettes, welke kant van de commandeur doet het dan 2/3 stapjes niet, of kan ik dat in principe zelf regelen (heb bij de cursus bij dit gedeelte niet voldoende opgelet :oops:...)?
zou je zelf kunnen regelen, maar in de praktijk is het handig als de kabel niet slap kan komen te hangen.

Ennuh, is het zinvol om een oude ATB-fiets (Giant Boulder Alu Lite uit '98 of '99) om te bouwen tot een soort Audax-fiets om eens te proberen of dat wat voor me is? (Weet het, het is ook persoonlijk...)
Als het frame heel is en je je zit erop kunt realiseren waarom niet?
Heeft iemand enig idee of deze commandeurs hiervoor geschikt zijn en hun prijs waard?
Ik ben nog erg leek op het gebied van crosscommandeurs... :roll:
Robertjan schreef:Heeft iemand enig idee of deze commandeurs hiervoor geschikt zijn en hun prijs waard?
Ik ben nog erg leek op het gebied van crosscommandeurs... :roll:
Suntour is al 10 jaar uitgestorven, niet compatibel en ga je nu niet meer op een fiets schroeven
Als ik het goed begrijp zouden de Dura Ace 9v bar end shifters dus goed moeten werken met de Deore achterderailleur die ik nu gebruik (voor 8v)?

Ik wil binnenkort mijn Surly Long Haul Trucker namelijk met crosscommandeurs uitrusten. Afgelopen weekeind heeft het vlinderstuur al plaats gemaakt voor een Nitto Noodle Bar (rijdt en oogt heerlijk) en Cane Creek V-brake raceremgrepen die het ook uitstekend doen.

Heb ook een setje buiscommandeurs gemonteerd. De 7v index commandeur bleek prima alle acht kransen achter te schakelen, maar de voorcommandeur wilde niet meer dan twee bladen schakelen en wilde dus niet aan de triple. Kan nu dus even geen groot voorblad rijden.
Pedalero schreef:Als ik het goed begrijp zouden de Dura Ace 9v bar end shifters dus goed moeten werken met de Deore achterderailleur die ik nu gebruik (voor 8v)?
met een 9v cassette en ketting
of met 8v spullen en de kabel anders vastzetten
Afbeelding
Ik wil binnenkort mijn Surly Long Haul Trucker namelijk met crosscommandeurs uitrusten. Afgelopen weekeind heeft het vlinderstuur al plaats gemaakt voor een Nitto Noodle Bar (rijdt en oogt heerlijk) en Cane Creek V-brake raceremgrepen die het ook uitstekend doen.

Heb ook een setje buiscommandeurs gemonteerd. De 7v index commandeur bleek prima alle acht kransen achter te schakelen, maar de voorcommandeur wilde niet meer dan twee bladen schakelen en wilde dus niet aan de triple. Kan nu dus even geen groot voorblad rijden.
kun je het kabeltje niet aan de andere kant van het schroefje zetten, zodat het armpje van de voorderailleur korter wordt?
Je bedoelt dat de voorderailleur dan met minder kabeltrek zijn volledige bereik heeft?

Volgens mij niet. Het is een dual-pull voorderailleur. Kabel komt van onderen, gaat een stuk omhoog, maakt een u-bocht om dan bij de arm te komen.
Pedalero schreef:Je bedoelt dat de voorderailleur dan met minder kabeltrek zijn volledige bereik heeft?

Volgens mij niet. Het is een dual-pull voorderailleur. Kabel komt van onderen, gaat een stuk omhoog, maakt een u-bocht om dan bij de arm te komen.
oude derailleurs hadden vaak twee mogelijkheden, deze klinkt een stuk recenter dan 7v
Klopt, de voorderailleur is inderdaad maar een paar maanden oud.