Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets gezocht: adviezen welkom! - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets gezocht: adviezen welkom!

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietsvakanties. Dit jaar ga ik naar Girona fietsen (mei), eerder al naar Rome, Lugano. Ook voor weekje naar Denemarken oid.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Geen gejakker, daar heb ik mijn racefiets voor. Maar wel 20-25 per uur.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Voorkeur voor redelijk sportieve zit

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
In principe niet, of ik moet verdwalen

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Af en toe onverhard schelp/gravel, geen MTB eigenschappen nodig.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Bergen, heuvels, vlak, eigenlijk alle soorten omgeving.

Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen met name, af en toe B&B. Dus alle gear gaat mee. Reis redelijk licht want sjouw het ook mee in rugzak bij trektochten.

Je lichaamslengte
196cm

Je gewicht
85kg

Je lichaamsbouw
Redelijk lange benen, binnenbeenlengte 98cm

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
15-20 kg

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Stad, maar daar staat ie toch binnen

Wat is je budget?
Omennabij 1200 euro. Mag er 150 boven of onder maar dit is mijn richtprijs.

Welke fietservaring heb je?
Per jaar 8000-10000 op racefiets sinds 2005. Afhankelijk van wel/geen fietsvakantie nog 1000-2000 er bij.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Op racefiets tot 150km met plezier, daarna omdat het moet. Op vakantie gemiddeld 100km met bagage.

Welke fietsen heb je (gehad)?
Vakantiefiets (zo mag je het eigenlijk niet noemen): 3x lange tocht gemaakt (Rome, Noord frakrijk, Lugano) op een Gazelle Medeo Track and Trail, ooit in 2009 voor 200 euro gekocht paar dagen voor vertrek naar Rome. Prima dienst gedaan maar loeizwaar, ik zit kaarsrecht. Remmen voelen niet al te betrouwbaar meer. Kortom, tijd voor vervanging.
Verder nog baanfiets en racefiets van Cinelli

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan basiszaken zelf. Bandje verwisselen remmen en versnellingsapparaat afstellen. Budget voor fietsenmaker is er zeker.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Indien het een goed onderhouden fiets is, waarom niet? Kijk al paar manden op marktplaats maar nog geeen treffer.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Onderstaande fietsen spreken mij aan. Een racestuur zou ik graag erop willen. Schijfremmen nooit mee gereden behoudens op mtb, lijkt me ook wel wat. Lastig is dat ik geen winkels heb gevonden waar ik onderstaande fietsen eens kan vasthouden, rondje kan maken. Ik woon in Amsterdam.

http://surlybikes.com/bikes/disc_trucker
http://www.bootleg.it/b-product2/hobo-rats/
http://www.konaworld.com/sutra.cfm

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Zou ideaal zijn, maar kan ook op de camping

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Bij voorkeur bestel ik de fiets nog in Maart zodat ik er nog maandje op naar werk kan voor ik vertek.

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties!

Groet Bram
Wim schreef:Kijk om te beginnen eens hier: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Hoi Wim, bedankt voor je link. Ik heb dit document vaker voorbij zien komen en al eens aandachtig doorgenomen. Ben ook wel redelijk goed georiënteerd maar ook benieuwd naar ervaringen van gebruikers hier. Vandaar mijn post.
Hoi Bram,
Ik denk dat je al een heleboel weet.

quote="bramh"

>Je lichaamslengte 196cm
>Je gewicht 85kg
>Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets? 15-20 kg

Het totaalgewicht is niet bijzonder en stelt geen bjizondere eisen behalve een iets steviger achterwiel dan gemiddeld.
Gezien je lengte kom je wel bij grotere frames. Die zijn gevoeliger qua shimmiën (slingeren) als je er bagage aan hangt. Daar moet je op letten. Bij het kopen van een tweedehandsfiets betekent dat dat je de tassen die je op die fiets wilt hangen mee moet nemen en moet proberen. Bij nieuwe fietsen is het lastiger.

>Budgter Omennabij 1200 euro.
Dat is een lastige prijsklasse voor een nieuwe fiets. Zeker met wierenstuur.
Bij tweedehands heb je niet zo heel veel keuze met jouw lengte.
Leon schreef:
>Budgter Omennabij 1200 euro.
Dat is een lastige prijsklasse voor een nieuwe fiets. Zeker met wierenstuur.
Bij tweedehands heb je niet zo heel veel keuze met jouw lengte.
Aan welk bedrag zou ik dan moeten denken? Online zie ik de Kona Sutra voor 1400, Disc trucker of LHT kan ik in NL niet vinden te koop, alleen los frame. Zoals gezegd kan 1400 er ook wel vanaf als ik daarmee een goede fiets koop.
Normaal zou ik i.v.m. het budget Fahrradmanufaktur zeggen maar die zijn misschien net niet stijf genoeg bij jouw lengte. Ik heb er een van een duidelijk te kleine maat voor jou en dat gaat nog net. Meerdere testrijders hebben dit gemeld.

Of Surly of de andere merken met zekerheid stijf genoeg zijn weet ik ook niet. Zelfs bji Santos ken ik persoonlijk 2 lange mensen die er problemen mee hadden, maar die hadden wel erg dikke voortassen.
De ene heeft een [reclame]Avaghon[/reclame] gekocht en is nu blij.

Zijn er op dit forum lange (> 190 cm) mensen met ervaring met minimaal 20 kilo bagage?

Als je geen voortassen gebruikt speelt het probleem overigens nauwelijks.
Is het niet zo dat je, als je een wielrenstuur plaatst op een 'normaal frame', je met een kleinere framemaat af kan? Een racestuur pak je immers verder naar voren vast. Wat dat betreft heb je wellicht meer keus, je kan dan misschien een meer gangbare framemaat kiezen? Mijn ervaring is dat de lengte van de bovenbuis erg belangrijk is.
timvanveen schreef:Is het niet zo dat je, als je een wielrenstuur plaatst op een 'normaal frame', je met een kleinere framemaat af kan? Een racestuur pak je immers verder naar voren vast. Wat dat betreft heb je wellicht meer keus, je kan dan misschien een meer gangbare framemaat kiezen? Mijn ervaring is dat de lengte van de bovenbuis erg belangrijk is.
Klopt, aan dat wielrenstuur heb ik even niet gedacht.
De lengtemaat is inderdaad dé maat om op te letten, zeker bij Fahrradmanufaktur want die zijn behoorlijk lang voor hun hoogtemaat.
Ik heb er een, zie http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/vsft400.html
Ik ben overigens 185 cm lang met standaardproporties maar mijn rug wil graag dat ik iets rechterop zit dan standaard.
Met een wierenstuur kom je dan wel op een héél kleine maat bij Fahrradmanufaktur uit, waarschijnlijk op de maat die ik heb. Dan krijg je een fiets met een heel lange zadelpen, zodat je weer met het nadeel zit dat je zadel, en dus je lichaamsgewicht, tamelijk ver richting de achteras gaat. Niet gunstig.
Bij een racebocht heb je inderdaad meestal een wat korter frame nodig. Een Surly Long Haul Trucker is daar speciaal voor ontworpen.
Wim schreef:Bij een racebocht heb je inderdaad meestal een wat korter frame nodig. Een Surly Long Haul Trucker is daar speciaal voor ontworpen.
Mijn weg frame is een veel te kleine 59cm, met lange stuurpen en hoog zadel. Kom meer uit op een 61 als ik hem zo opbouw zoals ik wil. Ik denk daarom dat een 62 frame voldoende moet zijn (is natuurlijk al vrij groot). Ik rijd wel met voortassen, licht bepakt dat wel. Niets zo vervelend als een zwabberend frame.
Maar wat is de (horizontaal gemeten) lengte van je bovenbuis? Een frame moet inderdaad niet zwabberen, maar om dat te voorkomen heb je geen voortassen nodig. Een voldoende (maar ook weer niet te) stijf frame, en niet teveel bagage zou het antwoord moeten zijn.
Om van die oneindige discussies af te zijn moeten we misschien overstappen naar de in de racefietswereld al gangbare reach en stack maatvoering. Reach is de horizontale afstand tussen hart trapas en hart bovenkant stuurbuis en Stack is de verticale afstand tussen hart trapas en hart bovenkant stuurbuis. Voor je zithouding volgens mij de enige mate die er toe doen!
Bert van Sprang schreef:Om van die oneindige discussies af te zijn moeten we misschien overstappen naar de in de racefietswereld al gangbare reach en stack maatvoering. Reach is de horizontale afstand tussen hart trapas en hart bovenkant stuurbuis en Stack is de verticale afstand tussen hart trapas en hart bovenkant stuurbuis. Voor je zithouding volgens mij de enige mate die er toe doen!
Zet je zadel dan maar eens 10 cm naar achteren of naar voren.... In Reach en Stack zit de positie van het zadel niet verdisconteerd.

In de lengte van de virtuele bovenbuis (hart zitbuis - hart stuurbuis, horizontaal te meten ter hoogte van het bovenste lager van het balhoofdstel, maar dat laatste maakt bij gelijke zitbuis- en balhoofdbuishoek niets uit) zit de positie van de trapas weer niet, maar ik denk dat die maat wel een stuk gemakkelijker communiceert, en is bovendien in principe te verstellen, zij het over maar enkele centimeters.
Maar het zadel kan naar voor en naar achter, van -3 tot 8 cm is haalbaar, als je uitgaat van de virtuele horizontale bovenbuislengte moet je ook altijd de hoek van de zitbuis meenemen, dat scheelt zo een paar cm, dus deze lengte is niet erg objectief en dat is zijn de stack en reach wel!
Bert van Sprang schreef: als je uitgaat van de virtuele horizontale bovenbuislengte moet je ook altijd de hoek van de zitbuis meenemen, dat scheelt zo een paar cm, dus deze lengte is niet erg objectief
Je vergist je. Balhoofdbuis en zitbuis lopen vrijwel parallel, soms zelfs helemaal parallel. Op welke hoogte je de virtuele bovenbuis meet maakt niet uit.
Afbeelding
Wat ik wil is dat de driehoek hart zadel - hart trapas - hart stuur (de raakvlakken van de fiets met mijn lichaam) steeds hetzelfde is. Bij gelijke virtuele lengte van de bovenbuis en kleinere hoek van de zitbuis wijzigt dit.