door
djveer » vr 03 mar, 2017 13:42
Voor 48 tanden is de keuze minder. Als je kunt fietsen met een 42 (is 1/8 kleiner, ofwel als de 48-14 groot genoeg is ipv een 48-12 dan is een 42-12 ook groot genoeg), kun je natuurlijk de hele crankset vervangen. Als je er één koopt met een buitenring, past hij ook altijd.
Als je huidige middenblad groot genoeg is (is meestal 36 dan, soms 38) kun je gewoon het buitenblad eraf halen en vervangen door de hele nette en duurzame beschermring voor 42 tanden ring van bike4travel, het moet al raar lopen als je die niet kunt monteren bij een bcd van 104. Wel zou het in theorie kunnen dat die aanloopt met de ketting op het kleinste blad achter, maar in de praktijk zie ik dat niet omdat het 48 tands blad waarschijnlijk ook vrijloopt. Koop je tzt nieuwe bladen past die ring altijd als het maar bcd104 is, en past hij op een buitenring van 42.
De ring van BFT is evenwel meer een bashring dan een broekbeschermer als je hem op een buitenblad van 42 monteert. Hij zit dan dicht op de ketting. Als je hem gebruikt voor een middenblad zit er veel meer ruimte tussen, omdat dat blad kleiner is en de 3 mm van de crank zelf er tussen zit. Met spacertjes kun je die ruimte nog wat groter maken. Btw, zulke spacertjes kun je zelf maken door ze uit een oud kettingblad te halen.
Spacertjes (bij mij zijn die veilig aangekomen van deze verkoper):
http://www.ebay.co.uk/itm/Unofix-AlloyC ... HowEeQSpXA
Als je deze ring combineert met een echt kettingscherm dan lijkt het me dat hij ook voldoet voor een 48 tands buitenblad. Als je met een lichte lange broek veilig wilt fietsen zou ik nooit alleen op een ring rekenen.
edits: diverse zinsbouwdingetjes, opmerking over 5mm spacers verwijderd