Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een “missink link” in je ketting. Goed idee of niet? - Forum Wereldfietser

Een “missink link” in je ketting. Goed idee of niet?

Hoewel ik het onderwerp “missink link” een paar maal in het forum tegenkwam, zou ik toch een nieuwe thread willen openen met wat (nieuwe?) vragen.

Recent heb ik de ketting + cassette van mijn fiets vervangen en maakte ik kennis met de “missing link”. Hiermee is op eenvoudige(re) wijze de ketting te sluiten en weer te openen voor onderhoud. Tot nu toe deed ik e.e.a. altijd middels de kettingpons (pen uit en in ketting drukken). De pen terugvinden waarmee je de eerste keer de ketting gesloten had, is onbegonnen werk (voor zover dat überhaupt nodig is) dus drukte ik er een willekeurige pen voor 90% uit (en na onderhoud er weer in). Was nooit een probleem.

Maar nu ik de “missink link” tegen het lijf liep, wilde ik dat wel eens proberen. Het is een “missink link” van KMC (CL571R) geworden in combinatie met een ketting van Shimano (CN-HG71). Er schijnt ook een “missink link” van Shimano te zijn maar ik begreep dat bovenstaande combinatie ook prima werkt.

En dan nu de vragen:

- Is de combinatie KMC / Shimano een goed idee.
- Ik huiver bij het idee dat de “missink link” de zwakste schakel van het geheel is en dat mijn ketting op een ongelegen moment open schiet en op de zanderige ondergrond van het fietspad terecht komt :) . M.a.w. hoe sterk is deze schakel.
- Hoe vaak mag je deze schakel openen en sluiten. KMC zegt zelf dat je hem moet vervangen als je ook de ketting vervangt. Maar dat zegt niets over tussentijds openen en sluiten voor onderhoud.
- Als je het goed wil doen, moet je de “missink link” openen met een daarvoor bestemde tang. Men schijnt het ook met een waterpomptang te doen. Goed idee?
- Is de “missink link” überhaupt een goed idee of was de oude wijze van werken zo gek nog niet?

Bedankt voor de reacties en groeten, Willem



Afbeelding
Foto (1): De missing link van KMC (bij mij de CL571R).

Afbeelding


Afbeelding
Foto (2): De missing link in bedrijf op mijn fiets. De eerste korreltjes zand zitten alweer op de ketting na een middagje op verharde wegen proefrijden

Afbeelding
Ik zie geen reden om een missing link te wantrouwen. Ik vind het een uitkomst en gebruik ze al jaren. Een groot voordeel is dat ik mijn ketting kan afhalen en schoonmaken.
- Is de combinatie BMC / Shimano een goed idee.

Beter is KMC of SRAm, ben niet zo kapot van Shimano kettingen maar dat is een andere discussie

- Ik huiver bij het idee dat de “missink link” de zwakste schakel van het geheel is en dat mijn ketting op een ongelegen moment open schiet en op de zanderige ondergrond van het fietspad terecht komt :) . M.a.w. hoe sterk is deze schakel.
Als je weet met hoeveel kracht je hem dicht moet trekken dan heb je meteen je antwoord, door achteruit te trappen zal ze nooit losschieten, hooguit als nu net in een voorwaartse beweging juist op dat punt de boel wordt geblokkeerd is er een mogelijkheid dat de schakel loskomt.

- Hoe vaak mag je deze schakel openen en sluiten. BMC zegt zelf dat je hem moet vervangen als je ook de ketting vervangt. Maar dat zegt niets over tussentijds openen en sluiten voor onderhoud.

Het beste niet te vaak, maar hoevaak maak je een traditioneel vastgemaakte ketting nu los.

- Als je het goed wil doen, moet je de “missink link” openen met een daarvoor bestemde tang. Men schijnt het ook met een waterpomptang te doen. Goed idee?

Ja dat kan ook bij gebrek aan beter, er is ook iemand die het met een oude schakelkabel kan (even zoeken op het forum)

- Is de “missink link” überhaupt een goed idee of was de oude wijze van werken zo gek nog niet?

Het gepruts met de afbreekstift van Shimano kan ervoor zorgen dat je schakels net op dat punt minder goed scharnieren zeg maar en het er bijna uithalen van een niet en die weer terugduwen is n.m.m. vragen om problemen. Zeker in het geval van een gebroken ketting of dat je doordat je derailleur kapot is en je de ketting in moet korten is dit een hele goede vinding. Als dit niets was geweest dan was die allang van de markt verdwenen.
_Peter_ schreef:Hoe vaak mag je deze schakel openen en sluiten. BMC zegt zelf dat je hem moet vervangen als je ook de ketting vervangt. Maar dat zegt niets over tussentijds openen en sluiten voor onderhoud.
BMC? British Motor Corporation??
KMC is het kettingmerk, gaat 20% langer mee dan Shimano en Connex. Je mag de sluitschakel openen en daarna weer aanbrengen. Geen maximum aantal. Alleen de 11v Missing Link is voor eenmalig gebruik. Met een speciaal tangetje openen is het eenvoudigste, maar met een geschikt buigtangetje of krachtige vingers gaat het ook.
werkt samen met alle merken kettingen, ook Campa.
Sachs (werd later SRAM) had 20 jaar geleden al een losse schakel. Werkte ook prima, ook met andere kettingen.
quote="WillemT"

> Het is een “missink link” van KMC (CL571R) geworden in combinatie met een ketting van
> Shimano (CN-HG71). Er schijnt ook een “missink link” van Shimano
> te zijn maar ik begreep dat bovenstaande combinatie ook prima werkt.
Als de fabrikant dat zegt dan geloof ik dat wel. Als iemand anders dat zegt dan is dat zo to je het tegendeel merkt. Ik koop altijd een goedkope ketting waar de link bij zit. Voor minder dan een tientje ga ik niets aparts kopen.

> Ik huiver bij het idee dat de “missink link” de zwakste schakel van het geheel is en dat mijn ketting
> op een ongelegen moment open schiet
Ik kan het me niet voorstellen en ik heb er nooit van gehoord. Het is namelijk een aardige toer om de ketting open te krijgen als je het wilt.

> M.a.w. hoe sterk is deze schakel.
Ik ben wel benieuwd of iemand ooit een gebroken sluitschakel heeft gezien en daar een foto van heeft gemaakt.

> Hoe vaak mag je deze schakel openen en sluiten. (tussentijds openen en sluiten voor onderhoud.)
Geen idee. Wegens de prijs van een ketting doe ik niet aan kettingonderhoud. Ik zet meestal ergens tussen 1500 en 2500 km een mooie nieuwe op, afhankelijk van wat mijn Rohloffkaliber zegt en of ik net op vakantie ga. Dat fiets dan weer lekker.

> BMC zegt zelf dat je hem moet vervangen als je ook de ketting vervangt.
Logisch. De missing link is niet van magisch materiaal gemaakt en slijt dus even hard als de andere schakels. Het spreekwoord "De ketting is zo sterk als de zwakste schakel" wordt dan letterlijk.

> Als je het goed wil doen, moet je de “missink link” openen met een daarvoor bestemde tang.
> Men schijnt het ook met een waterpomptang te doen. Goed idee?
Mij lukt het altijd met een doekje en overtuigingskracht. Ondanks het doekje krijg ik vieze handen.

> - Is de “missink link” überhaupt een goed idee of was
> de oude wijze van werken zo gek nog niet?
Het grootste voordeel van een missink link vind ik dat je niet eens de gelegenheid krijgt om het met het ponsen te verpesten.

Let wel: je moet op vakantie wel een pons meenemen voor het geval de ketting toch een keer breekt.
Dan heb je de pons nodig om de beschadigde delen te verwijderen. Met een extra missing link zet je de rest dan aan elkaar. Ik zien dat je een derailleurfiets hebt; de wat kortere ketting is dan geen groot bezwaar al zul je op moeten passen niet naar verzetten te schakelen waarvoor de ketting dan echt te kort is. Eex extra stuk ketting werk ook.
Ik vind zo'n schakeltang toch wel heel gemakkelijk, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten:
https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... aid:297603
https://www.internet-bikes.com/58640-vw ... ompatibel/

Ik gebruik die ook om de schakel vast te maken, je kan namelijk makkelijk de twee losse einden van je ketting op de tang hangen en dan de schakel monteren.
Bedankt voor alle reacties!
Sjefke: BMC? British Motor Corporation??
Dat was een slip of the pen. Ik heb lang met software gewerkt die zo heette (BMC Patrol) en dan blijft die klank in je hoofd zitten. Bij een nieuw woord wat ongeveer hetzelfde klinkt wil de naald wel eens in de verkeerde groef terecht komen :D. Ik heb de tekst aangepast.
_Peter_ schreef:Het gepruts met de afbreekstift van Shimano kan ervoor zorgen dat je schakels net op dat punt minder goed scharnieren zeg maar
Prutste de vraagsteller maar met een afbreekstift! Ook mij lijkt het juist veiliger om wel een sluitschakel te gebruiken, maar dan omdat het gezien zijn beschrijving lijkt alsof WillemT tot nu toe geen breekstiften gebruikte, maar gewoon een originele pen heen en weer ponste. (Als WillemT het sluiten van andere dan smalle Shimanokettingen bedoelde, dan heb ik niks gezegd.)
WillemT schreef:Ik huiver bij het idee dat de “missink link” de zwakste schakel van het geheel is en dat mijn ketting op een ongelegen moment open schiet en op de zanderige ondergrond van het fietspad terecht komt :)
Overigens is zand aan je ketting van het op de grond vallen wel het minste van je problemen als je ketting het begeeft. Hoewel het niet altijd een probleem hoeft te zijn ;) : https://www.youtube.com/watch?v=9B3G2U4O7Kk [off-topic maar wel boeiend]

Carl
Missing links (en varianten op die naam van andere merken) gebruik ik al heel lang. In de velomobiel heb ik er trouwens altijd een bij als reserve, voor het geval van kettingbreuk. Dat is overigens nog nooit voorgevallen.

Zo'n tang om die te openen en te sluiten is niet duur, maar als je dat niet vaak doet, zijn er ook simpeler oplossingen. Zo leerde ik ooit dat je zo'n schakel met een dubbelgeplooide spaak kunt openmaken. Dat werkt inderdaad, mits wat oefenen. Sluiten ervan is nooit een probleem; dat gaat als vanzelf.

Tot op heden heb ik één gebroken sluitschakel gehad, maar dat was geen KMC. Ik meen me te herinneren dat die van BBB kwam. Dat viel voor op de Birdy vouwfiets, waar de ketting het erg zwaar te verduren krijgt omdat die heel laag hangt. Het gebeurde dan tijdens een flinke, korte klim, waarbij ik recht op de pedalen stond. Nu zegt één gebroken sluitschakel absoluut niets over de betrouwbaarheid.

In elk geval: veel makkelijker dan het Shimano-systeem en wat mij betreft minstens even degelijk.
De missing link is waarschijnlijk je sterkste schakel in de ketting. Meerdere missing links (door meerdere kettingbreuken) is ook geen probleem.

Wel zou ik je aanraden een tang te kopen zoals die van Park Tool. Geen noodzaak, maar het scheelt je wel het nodige geklooi, gevloek en vieze handen bij een missing link die niet helemaal meewerkt. Na je eerste gebruik ben je die 15 euro weer vergeten en je zult hem (bij het schoonmaken) veel vaker gebruiken dan je denkt.

+1 voor KMC en SRAM kettingen t.o.v. Shimano.

Overigens past elk merk ketting op elk merk aandrijving, zo lang het maar de juiste # versnellingen is.

Missing links kun je ook zo vaak openen en dicht doen als je wil, al zijn die van 11s wel wat fragieler dan 10s/9s/8s.
Ypuh schreef:De missing link is waarschijnlijk je sterkste schakel in de ketting. Meerdere missing links (door meerdere kettingbreuken) is ook geen probleem.
10tallen jaren ervaring met de mountainbike, Sram kettingen en Sram powerlinks. Op zowel Sram als Shimano cassettes.
De Powerlinks zijn nog nooit gebroken. Echter vervang ik gelijk met een versleten ketting, altijd ook de Powerlink.

BBB heeft al zo'n tangetje voor 10 euro.
cervus schreef:De Powerlinks zijn nog nooit gebroken. Echter vervang ik gelijk met een versleten ketting, altijd ook de Powerlink.
+1 Dat ze sterk zijn betekend niet dat ze niet slijten heb ik zelf ervaren.

Heb eens een oude missing link hergebruikt nadat ik een nieuwe kwijt was geraakt. Dat was geen succes, de nieuwe ketting was al snel >1% slijtage over het deel waar de oude missing link zat. Kortom, de levensduur van een missing link zal ongeveer gelijk zijn aan die van een ketting (ca. 5.000km).

Overigens worden de powerlinks/missing links standaard meegeleverd met een SRAM/KMC ketting. Voor zowel prijs, gemak als kwaliteit zou ik dus die 2 merken boven Shimano en het gepruts met breekpennen kiezen.
Ypuh schreef:Voor zowel prijs, gemak als kwaliteit zou ik dus die 2 merken boven Shimano en het gepruts met breekpennen kiezen.
En daar ben ik het helemaal eens met Ypuh.
Bedankt voor alle reacties. Om Carl aan te halen:
Carl: Prutste de vraagsteller maar met een afbreekstift! Ook mij lijkt het juist veiliger om wel een sluitschakel te gebruiken, maar dan omdat het gezien zijn beschrijving lijkt alsof WillemT tot nu toe geen breekstiften gebruikte, maar gewoon een originele pen heen en weer ponste. (Als WillemT het sluiten van andere dan smalle Shimanokettingen bedoelde, dan heb ik niks gezegd.)
Als ik dat zo lees is me een hoop gedoe met een afbreekpen (afbreekstift) bespaard gebleven :)Cervus en Yuph berichten iets van gelijke strekking.

Dit is de eerste keer dat ik een Shimano-ketting in gebruik neem, de vorigen waren van het merk Sachs en wel de SC-40. Deze wordt geleverd met een deels ingestoken sluitpen, zie de foto hieronder.

Afbeelding
Foto (3): De wijze waarop de Sachs SC-40 gesloten wordt. Zonder breekpen zoals Shimano dus maar met reeds deels ingestoken gewone sluitpen.

Ik weet niet of deze vraag te beantwoorden is: hoe verhoudt de kwaliteit (slijtvastheid) van de Sachs SC-40 zich tot de Shimano CN-HG71 (even afgezien van de sluitpen)? Die van Shimano was duurder dan die van Sachs, je zou denken dat de eerste dus van betere kwaliteit is dat de tweede maar het kan ook de naam zijn waar je voor betaald :?. Shimano heeft ook een budget-exempelaar: CN-HG40. Deze heeft overigens geen breekpen maar wordt geleverd met de Quick Link 2200. De SRAM PC 870 en ook de KMC Z8S is een zelfde soort ketting, waar staan deze in het rijtje (wederom afgezien van de sluitpen, alleen qua slijtvastheid)? Kortom, het is net als met verf. Ik koop liever duurdere (en kwalitatief betere) verf dan goedkope verf want de hoeveelheid werkt is in beide gevallen hetzelfde. En hoe minder vaak ik de ketting hoef te vervangen, hoe beter :D !
WillemT schreef:hoe verhoudt de kwaliteit (slijtvastheid) van de Sachs SC-40 zich tot de Shimano CN-HG71
Er zijn op dit forum al heel wat mensen geweest die gepoogd hebben om slijtvastheden van kettingen te meten.
Die metingen zijn echter altijd een wespennest van variabelen: o.a. dingen als nattigheid, slijpend zand en al deels versleten voorbladen en kransjes hebben namelijk veel meer invloed op slijtage dan veel kilometers. Mijn inschatting is dat je op het moment dat je door regen en viezigheid fietst je de slijtage van de ketting gerust met een factor 10 groter kunt inschatten. Mountainbikers die van modder houden verslijten soms dan ook eng veel kettingen.

De enige zinnige methode die ik - vind ik - heb gezien is die waarbij iemand van drie verschillende kettingen elk een stuk nam, die aan elkaar ponste en daarmee ging fietsen. Helaas is zelfs uit die metingen geen duidelijke lijn uitgekomen die een beetje recht deed aan de prijsverschllen tussen kettingen. Dat wil zeggen dat de ene ketting weliswaar misschien 25% minder sleet, maar dat een dure ketting zomaar 400% duurder is dan een goedkope.

Mijn conclusie is dan ook je met een goedkope ketting die je vaker vervangt altijd goedkoper uit bent dan met een dure die je evenredig minder vaak vervangt. Door gewoon vaker te vervangen hou je namelijk ook altijd de voorbladen en kransjes langer heel. De enige zinnige reden voor een dure ketting die dan overblijft zou zijn dat je een grote tocht gaat maken waarbij je wilt dat de ketting langer mee gaat en/of je onderweg geen nieuwe ketting kunt kopen.
Mijn persoonlijke ervaring met de missing link is eigenlijk alleen maar positief. Ik heb eigenlijk altijd wel een "verse spare" bij op reis, maar ook een aantal van oudere kettingen. Sommige zijn al tig keer gebruikt, en hoewel je wel merkt dat ze makkelijker losgaan bij het actief losmaken, heb ik dusver nog nooit gehad dat ze spontaan losgingen.
Leon: Mijn inschatting is dat je op het moment dat je door regen en viezigheid fietst je de slijtage van de ketting gerust met een factor 10 groter kunt inschatten.
Dat lijkt me inderdaad een belangrijk aandachtspunt! Jammer dat de bescherming van de ketting af en toe een ondergeschoven kindje is. Ik zie wel eens (dure) trekkingfietsen zonder spatbord, laat staan een afdoende formaat spatlap of met een kettingkast.
Het oog wil kennelijk ook wat :wink:
stef.l schreef:Mijn persoonlijke ervaring met de missing link is eigenlijk alleen maar positief. Ik heb eigenlijk altijd wel een "verse spare" bij op reis, maar ook een aantal van oudere kettingen. Sommige zijn al tig keer gebruikt, en hoewel je wel merkt dat ze makkelijker losgaan bij het actief losmaken, heb ik dusver nog nooit gehad dat ze spontaan losgingen.
Nadeel in mijn ogen is dat de missing links wel slijten. Ze zullen niet kapot gaan, maar zijn al wel opgerekt waardoor je cassette sneller slijt en daarmee ook je ketting weer sneller slijt. Zoals ik in mijn vorige post al beschreef zou ik de missing links niet hergebruiken om de maximale levensduur van je nieuwe ketting te garanderen.
WillemT schreef:
Leon: Mijn inschatting is dat je op het moment dat je door regen en viezigheid fietst je de slijtage van de ketting gerust met een factor 10 groter kunt inschatten.
Dat lijkt me inderdaad een belangrijk aandachtspunt! Jammer dat de bescherming van de ketting af en toe een ondergeschoven kindje is. Ik zie wel eens (dure) trekkingfietsen zonder spatbord, laat staan een afdoende formaat spatlap of met een kettingkast.
Het oog wil kennelijk ook wat :wink:
Volgens mij is het gewoon een bewuste keuze om zonder spatlappen en spatborden te rijden. Het heeft voor en nadelen zoals gewicht (boeit me weinig), luchtweerstand, maar het is ook moeilijker om je drivetrain schoon te maken of te onderhouden (sluit aan op de vraag of voorkomen beter is dan genezen).

Zelf rijdt ik bewust zonder bescherming. Dit betekend misschien wel vaker schoonmaken en iets meer slijtage, maar zorgt er wel voor dat ik altijd op een perfect afgestelde en geoliede machine rijdt, makkelijk van wielen kan wisselen en de fiets in de kofferbak gooien kan etc.
Ypuh schreef:
stef.l schreef:Mijn persoonlijke ervaring met de missing link is eigenlijk alleen maar positief. Ik heb eigenlijk altijd wel een "verse spare" bij op reis, maar ook een aantal van oudere kettingen. Sommige zijn al tig keer gebruikt, en hoewel je wel merkt dat ze makkelijker losgaan bij het actief losmaken, heb ik dusver nog nooit gehad dat ze spontaan losgingen.
Nadeel in mijn ogen is dat de missing links wel slijten. Ze zullen niet kapot gaan, maar zijn al wel opgerekt waardoor je cassette sneller slijt en daarmee ook je ketting weer sneller slijt. Zoals ik in mijn vorige post al beschreef zou ik de missing links niet hergebruiken om de maximale levensduur van je nieuwe ketting te garanderen.
Tsja, zodra iemand mij hard bewijs kan leveren dat het hergebruik van een missing link een dusdanig grotere slijtage van cassette en ketting veroorzaakt waarbij het rendabel wordt om per wissel een nieuwe missing link te gebruiken (deze zijn tenslotte niet gratis, en relatief gezien voor een enkele schakel zelfs als vrij duur te bestempelen)... zal ik overstag gaan.

Tot die tijd zal ik zeggen is het slechts jouw mening tegen de mijne ;).
WillemT schreef:
Leon: Mijn inschatting is dat je op het moment dat je door regen en viezigheid fietst je de slijtage van de ketting gerust met een factor 10 groter kunt inschatten.
Dat lijkt me inderdaad een belangrijk aandachtspunt! Jammer dat de bescherming van de ketting af en toe een ondergeschoven kindje is. Ik zie wel eens (dure) trekkingfietsen zonder spatbord, laat staan een afdoende formaat spatlap of met een kettingkast.
Het oog wil kennelijk ook wat :wink:
Bij fietsen met een voorderailleur zit een spatbord vreselijk in de weg om derailleur af te stellen. Bij mijn vrouw moet ik de kettingkast verwijderen om bij de kabelschroef (inbus) te komen. Als de ketting eraf loopt is het helemaal geklooi, dus fiets ik zonder kettingkast. Verder kan ik de invloed van slecht weer op kettingslijtage alleen maar bevestigen.