Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe Exped Synmat UL - Forum Wereldfietser

nieuwe Exped Synmat UL

Ik was afgelopen weekend op de Fiets en Wandelbeurs, en dan kijk ik ook altijd even of er nog interessante nieuwtjes zijn. Ik heb eerlijk gezegd niet echt veel gezien dat mij erg kon boeien. De enige bescheiden uitzondering was de nieuwe Exped Synmat UL, gemaakt van nieuw materiaal, en in een andere - licht oranje - kleur. Dat materiaal is stroever, zodat je er wat minder makkelijk afglijdt, het maakt wat minder lawaai, en, misschien wel het belangrijkste, het is sterker. Gewicht en isolatiewaarde zijn gelijk gebleven.
Er waren geen ultralight fietstassen (zucht) of spannende nieuw tentjes. Die tentjes beginnen wel een probleem te worden. Onze Bever in Groningen is onlangs verbouwd, en de tentenzolder is nu veranderd: de tenten zijn weg. Een tent in het echt zien blijft toch wel een noodzaak.
Waarom zoeken naar spannende nieuwe tentjes? Er zijn al zo veel goede...
Dat je ze moet zien voordat je er een koopt is idd een absolute noodzaak. Vaak vallen (ook duurdere) tenten behoorlijk tegen in de afwerking en op belangrijke details.
En Bever... dat is al enkele jaren een veredelde outdoorkledingzaak. Dat ze in Groningen hun tenten hebben weggedaan is daarvan een bevestiging.
Je hebt gelijk dat er al veel goede tenten zijn. Tegelijk is er wel degelijk veel technische vooruitgang. De materialen worden steeds lichter en sterker, en dat biedt zeker interessante perspectieven, zeker bij de eenpersoons tenten. Zelf vind ik die bijna allemaal vooral veel weg hebben van doodskisten, en daarom was ik des te meer benieuwd naar de nieuwe Helsport Ringstind Superlicht 2 van ongeveer 1200 gram. Anders dan de bestaande Ringstind Superlight 1-2 heeft deze dezelfde ruime maten van de klassieke (hoge) Ringstind 2.
Maar inderdaad, er zijn al veel erg goede lichte tenten, en ook bij de slaapzakken en de matrassen hebben we nu een punt bereikt waarbij lichter nog steeds de moeite waard is, maar ook niet meer heel veel gaat uitmaken. Er zijn genoeg tenten van rond de kilo, en voor nog eens ongeveer een kilo heb je als je niet in erg koud weer gaat kamperen een slaapzak plus een matrasje. Dan ben ik dus veel meer geïnteresseerd in lichtere fietstassen. Een stel Orlieb Backrollers van 1900 gam is dan werkelijk idioot in vergelijking met een tent+slaapzak+matras. Maar helaas. Dezelfde teleurstelling heb ik bij veel kleding. Ook dat moet veel lichter kunnen.
Wim
Ik zie op de site van Exped (nog?) niets over de nieuwe UL mat. Wel de ovale en dus lichtere versie, die ook oranje is.

Lichte fietstassen lijkt me een typisch onderwerp voor de handige doe-het-zelver. Zo'n ingewikkeld product is het nu ook weet niet, en de ophanging van bijvoorbeeld Ortlieb is misschien ook wel los te koop, danwel uit oude tassen te slopen.
De Bever te Steenwijk heeft heul veul tentjes staan :!:
Fietstassen zou je inderdaad zelf kunnen maken, als je daar vervolgens weer de zware kunststof onderdelen van Ortlieb aanhangt (die inderdaad los te koop zijn) stijgt het gewicht snel. Dus inderdaad: iets als de Arkel Dry Lites, maar dan een klein maatje groter met een innovatief licht ophangsysteem zou wel degelijk iets toevoegen.

Mijn kleding is redelijk licht, nog lichter zou betekenen dat ik er niet meer voldoende warm in blijf. Ik heb een nieuw Windstopper jasje gekocht, eens kijken of dat zowel mijn regenjas als mijn windjack kan vervangen. Verder blijven mijn fietssandalen erg zwaar en blijf ik zoeken naar lichtgewicht slippers voor de avond. Ik heb al hele lichte linnen schoenen geprobeerd, maar na nat gras blijven die nog drie dagen nat.

Ik ben erg tevreden met mijn Terra Nova Laser Competition van ongeveer 1 kg, het kan lichter, Terra Nova heeft nu een tent van 600 gr, deze is echter een stuk kleiner en veeeel duurder. Ik denk dat ook hier de ondergrens redelijk bereikt is.

Als je al je lichte spullen aan een zware fiets hangt schiet je er niets mee op, dus ook daar is nog wel wat te winnen, al is de balans tussen licht en degelijk/comfortabel steeds een lastige afweging. (slot - standaard - spatborden: ik wil ze niet missen.)
Bert van Sprang schreef:Dus inderdaad: iets als de Arkel Dry Lites, maar dan een klein maatje groter met een innovatief licht ophangsysteem zou wel degelijk iets toevoegen.
Liever niet innovatief! Liever een iets lichtere en andere versie van een betrouwbaar systeem dan wéér iets nieuws dat net als alle andere nieuwe dingen in de wereld opnieuw problemen gaat geven.

Zelf heb ik de Arkel Dry-lites voorzien van Ortliebhaken. Prima voortasjes, maar zoals Bert al zegt te klein als achtertas. Bovendien als geheel toch wel een dure grap.
Kom je voor lichte tassen niet uit in de bikepacking hoek? Volgens mij worden de standaard Ortlieb en Vaude tassen gemaakt om je hele huis in te kunnen pakken en die dan aan een oersterk Tubus rek te kunnen hangen op een supersterke Santos en daarmee kun je dan naar China rijden over de Pamir highway. Als ik 1.9 kg voor de tassen te zwaar vind, wil ik ook geen 750g tubus logo achterop, geen 500g tubus Duo voorop en ook geen 17kg travelmaster. Er kon dan ook wel eens weinig markt zijn voor conventionele lichte tassen. Bovendien zou ik het denk ik als producent ook niet willen, omdat mensen toch gewoon 25 kg in je lichtgewicht tassen gaan stoppen en dan klagen dat ze kapot gaan. Daar gaat je reputatie. Overigens deel ik je mening wel hoor, ik verbaas me ook over hoe zwaar de tassen zijn, maar eerlijk is eerlijk, ik doe er ook gewoon boodschappen mee en die zijn stukken zwaarder dan mijn kampeeruitrusting.
robhuls schreef:Kom je voor lichte tassen niet uit in de bikepacking hoek? Volgens mij worden de standaard Ortlieb en Vaude tassen gemaakt om je hele huis in te kunnen pakken en die dan aan een oersterk Tubus rek te kunnen hangen op een supersterke Santos en daarmee kun je dan naar China rijden over de Pamir highway. Als ik 1.9 kg voor de tassen te zwaar vind, wil ik ook geen 750g tubus logo achterop, geen 500g tubus Duo voorop en ook geen 17kg travelmaster.
Je combineert hier onlogische dingen en jokt er nog wat grammen bij ook.
Als je qua volume met bikepackingtassen wilt concurreren zijn voortassen van Ortlieb genoeg. De front roller plus tassen wegen geen 1900 gram maar 1440.
De tubus logo weegt geen 750 gram, maar 600. Een voorrek heb je niet eens nodig. Omdat de front rollers relatief kleine tassen zijn heb je ook geen logo nodig maar neem je een fly. Die weegt 350 gram.
Ik denk dat als je hetzelfde pakvolume met bikepackingtassen wilt hebben je een stuk zwaarder uit bent. Bikepacking gaat dan ook niet in de eerste plaats om het gewicht.

Natuurlijk is er een markt voor lichte tassen. Op zijn minst voor voortassen. Mijn zelfgemaakte Arkel/Ortliebs wegen 590 gram per TWEE en dat is inclusief de onverwoestbare Ortliebhaken. De tassen zelf hebben zich al vier vakanties met veel regen bewezen als goed en waterdicht.
Gezien wat er in de fietswereld betaald wordt om dingen lichter te krijgen is er zeker een markt. Fabrikanten hebben echter geen zin om de ongemakkelijke waarheid te verkondigen dat eenvoudiger op fietsvakantie beter is en de Nederlandse consument trapt nog altijd in de verkoop van kraaltjes en spiegeltjes.
We moeten inderdaad wel appels met appels blijven vergelijken. In die 17 kg van de Travelmaster zit al de 550 gram van de voordrager. Als je ook slot, standaard, verlichting en spatborden verwijderd scheelt dat ca 3 kg en zakt het gewicht snel richting 14 kg.
Voordat je een klein fortuin uitgeeft aan de jacht op grammen lijkt me een evenwichtige body mass index ook een goed uitgangspunt.
Kijk op een willekeurige zondag maar eens om je heen en je zult je verbazen wat menig wielrenner heeft uitgegeven aan superlicht materieel terwijl hij of zij vaak zelf ver boven de gewenste bmi zit. Water naar de zee dragen als je het mij vraagt.

Koken doen we al jaren niet meer, spaart ook vele kilo's en eten "buiten de deur" is veel interessanter dan iedere avond weer in die pan pasta roeren.

Slapen doen we sinds een paar jaar onder één slaapzak. Twee zijden laken zakken en twee exped matrasjes doen de rest. Zoals in een ander topic al werd aangestipt doet de onderkant van je slaapzak weinig tot niets, dus thuislaten.

Spatborden zijn er al lang af maar da's meer stijl, staat véél stoerder. Standaard idem dito en ook een ringslot ben ik geen fan van maar dan wel weer een kettingslot.

Tot slot kom ik er altijd weer achter dat je je ondanks alles toch altijd weer rot schrikt als je de eerste keer met bagage weg rijdt maar een half uur verder al niet beter meer weet. Bij veel transfers, met name op stations en echt klimwerk speelt het je pas weer parten maar wat dat laatste betreft wordt je door ieder wielrenner die je passeert toch al voor volkomen krankzinnig gezien als je de Bonnet op rijdt met je halve huishouden achterop!
O ja,en ook niet geheel onbelangrijk, ik heb ook een erg lichte stalen fiets :D
We moeten niet vergeten dat de gemiddelde superstijve reisfiets pas lekker rijdt met flink wat kilo's eraan. En zonder spatborden is in wat natter weer echt een crime; alles nat en vies, dan maar niet stoer. Het begrip 'stupid-light' is in dit verband interessant.

Maar, 'on topic'; dat nieuwe Exped matje in UL-smaak heb ik nog nergens kunnen vinden.
Ik ook alleen op de beurs.