Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsgids 'Rondje Ardennen' - Forum Wereldfietser

Fietsgids 'Rondje Ardennen'

Guy Raskin heeft weer een nieuwe digitale fietsgids gepubliceerd: Rondje Ardennen
Kaartjes komen van een bekende toko :roll: :wink:

Afbeelding
http://fiets-wandel-contreien-nieuwsbrief.weebly.com/
Handig, een 'digitale' fietsgids, lekker licht. nul gram!

Waarom geven de ons bekende Nederlandse gidsenmakers geen digitale versies uit?
Scheelt met twee, drie boekjes voor de veelgebruikte langere Europese routes zo tegen de kilo.
Of dundrukpapier, ipv dat zware eeuwigheids-bestendige spul.
Georg schreef:Waarom geven de ons bekende Nederlandse gidsenmakers geen digitale versies uit?
1. Kopietje trekken?
2. De leeftijdsopbouw van de doelgroep. Ik zag laatste de leeftijdsopbouw van deze vereniging en was ondanks mijn vermoedens best verrast.
Leon schreef:
Georg schreef:Waarom geven de ons bekende Nederlandse gidsenmakers geen digitale versies uit?
1. Kopietje trekken?
Een pdf-bestand is inderdaad zo gekopieerd, ook als het tegen kopiëren is 'beveiligd'. Een digitale versie lijkt me ook niet handig voor fietsers die niet over gps beschikken. Die zullen regelmatig een blik op de navigatietekst willen werpen om de weg niet kwijt te raken. Bij een papieren gids is dat geen probleem, maar een tablet heeft na enkele uren lege batterijen en het scherm van een smartphone is wel heel erg klein voor een fietsgids.

Een groot nadeel van papieren gidsen is dat de drukkosten te hoog worden als je er minder dan 500 laat drukken. Om zo'n gids up-to-date te houden, zou je er het liefst elk jaar een nieuwe editie van laten drukken, maar van veel gidsen worden er niet elk jaar 500 verkocht.
Wanneer een gids ook digitaal verkrijgbaar is, zal de vraag naar papieren gidsen dalen en gaat het nog langer duren voordat een voorraad van 500 gedrukte gidsen op is. Het loont dan al gauw niet meer de moeite om ze te laten drukken. Wanneer er dan ook nog illegale kopieën van de digitale versie gemaakt worden, zal een auteur op een gegeven moment besluiten geen tijd meer te steken in het updaten van een gids.

Ik vraag me wel eens af hoelang er überhaupt nog vraag naar fietsgidsen zal zijn. Toen ik dat een keer vroeg aan Michaël Wannet (oprichter en voormalig uitgever van Recreatief Fietsen), antwoordde hij: 'misschien nog 20 jaar'. En dat is nu al een jaar of vijf geleden.
2. De leeftijdsopbouw van de doelgroep. Ik zag laatste de leeftijdsopbouw van deze vereniging en was ondanks mijn vermoedens best verrast.
Dat valt nog mee als je het vergelijkt met de Europafietsers. Tien jaar geleden was ik een tijdje co-auteur van een van hun gidsen. Ik was toen nog geen 50 en voelde me er af en toe best wel de 'jongste bediende', zeker als ik op een beurs de andere actievelingen ontmoette. Ik ben nooit lid van de Europafietsers geweest omdat het een stichting was, waarvan het bestuur zich niets aan hoefde te trekken van de contribuanten. Ook voelde ik niet zo de behoefte om daar degene te worden die ooit als laatste het licht uit zou mogen doen :?
Ik heb geen idee of er inmiddels enige verjonging bij de Europafietsers heeft plaatsgevonden.
Ik fotografeer vaak hele delen van reisgidsen die thuis in de kast staan met m'n iPhone, voordat ik op reis ga; scheelt een flink gewicht, en het is (zelfs op mijn kleine iPhone 4S) goed leesbaar.
Papieren reisgidsen vind ik inderdaad iets van de vorige eeuw. Als ik al een reisgids koop scan ik hem helemaal in zodat ik hem op mijn telefoon na kan lezen, als ik dat zou willen. Volgens mij ligt de toekomst toch echt bij een digitale reisgids, wie hem op papier wil hebben kan hem altijd nog uitprinten. Ik weet niet wat de drukkosten van een reisgids zijn, maar er is vast een markt voor digitale reisgidsen mits de prijs niet al te hoog (10 euro oid) ligt.
Georg schreef:Of dundrukpapier, ipv dat zware eeuwigheids-bestendige spul.
Dan weet je tenminste zeker dat de gids voor het eind van de rit aan flarden is gescheurd.
Bert van Sprang schreef:Papieren reisgidsen vind ik inderdaad iets van de vorige eeuw.
En van de eeuwen daarvoor. Dankzij kleitabletten, perkament en de betere papiersoorten beschikken we nu nog over geschreven informatiebronnen van eeuwen geleden. Het is maar de vraag wat er in de toekomst nog over zal zijn van al die digitale informatie die we nu dagelijks over ons heen gestort krijgen. Wel eens geprobeerd om een wordperfect bestand op een 20 jaar oude floppy te lezen? De 30 jaar oude route 'Fietsen van Maastricht naar de Méditerranée' kan ik, als ik dat zou willen, nog steeds fietsen, omdat die gids op papier is gedrukt.
Bert van Sprang schreef:Als ik al een reisgids koop scan ik hem helemaal in zodat ik hem op mijn telefoon na kan lezen, als ik dat zou willen. Volgens mij ligt de toekomst toch echt bij een digitale reisgids, wie hem op papier wil hebben kan hem altijd nog uitprinten.
Dat uitprinten heb ik enkele malen gedaan bij gidsen die nog niet gedrukt waren. Het kostte een hoop tijd, vaak ging het niet in een keer goed. En een stapel losse A4-tjes weegt al gauw meer dan een gedrukte gids. Bovendien zien de kaartjes en de foto's er in een gedrukte gids veel mooier uit (als de foto's tenminste gemaakt zijn door iemand die een beetje fatsoenlijk kan fotograferen).
Sporadisch geef ik wel eens een digitale gids weg aan iemand die bij mij al een papieren exemplaar heeft aangeschaft. Dan vertrouw ik er maar op dat het digitale exemplaar niet gekopieerd wordt. Overigens heb ik niet de indruk dat heel veel fietsers papieren gidsen achterhaald vinden. Hooguit enkele mensen die zich vaak roeren op dit forum, maar misschien zijn zij wel de trendsetters. Uit de feedback die ik per e-mail krijg over de Frontlijn- en Kanaalroutes kan ik tot nu toe niet de conclusie trekken dat veel fietsers liever gebruik zouden maken van een pdf-bestand op een smartphone. Mischien wil over tien jaar niemand meer een papieren gids, maar het zou ook kunnen dat papier dan juist foolproof, lekker 'retro' en helemaal hip is ;-)
Bert van Sprang schreef:Ik weet niet wat de drukkosten van een reisgids zijn, maar er is vast een markt voor digitale reisgidsen mits de prijs niet al te hoog (10 euro oid) ligt.
Als je verschillende gidsen tegelijk laat drukken in oplagen van minimaal 500 exemplaren per gids, en dat laat doen bij een drukker in Polen, is het mogelijk de drukkosten te reduceren tot 4 à 5 euro per gids. Maar dan moet de vormgever/cartograaf ook nog worden betaald, en de (web)winkel die zo'n gids (of die nu digitaal is of van papier) 6 dagen per week kan leveren, wil er ook wat aan over houden.
Voor een auteur van een fietsgids is het veldwerk en vooronderzoek dat verricht moet worden (met de kosten van voor- en natransport, de vele overnachtingen en de extra slijtage van fiets, tent, kleding etc.), toch wat anders dan een fietsvakantie. Alleen al het schrijven van de navigatietekst (voor de fietsers die nog geen gps hebben) is monnikenwerk, evenals het selecteren van overnachtingsadressen en het maken van een complete lijst van campings.
Een prijs van 10 euro voor een digitale gids lijkt me alleen haalbaar wanneer de auteur bijna alles zelf kan doen. Maar wie handelt dan de bestellingen af wanneer de auteur een paar weken aan het fietsen is?
Ik ben een voorstander van een digitale gids + gps track naast een papieren versie. In de voorbereiding thuis vind ik papier erg fijn. Kan ik naast de computer openleggen en gebruiken bij de planning zonder steeds van scherm te moeten wisselen. Echter voor onderweg, nu de mogelijkheid er is, vind ik digitaal weer fijner ivm het gewicht.
Zou het zelfs geen probleem vinden om eerst verplicht de papieren versie te moeten aanschaffen en daarna wat extra te betalen voor de digitale variant.

Bert als je een gids scant doe je dat dan per pagina of pak je er 2 tegelijk? Ik mag de Hart van Engeland route nog inscannen. Vorig jaar was ik erg blij met een digitale kopie van de route die, door een lieve auteur, ter beschikking was gesteld.
keesswart schreef: Overigens heb ik niet de indruk dat heel veel fietsers papieren gidsen achterhaald vinden. Hooguit enkele mensen die zich vaak roeren op dit forum, maar misschien zijn zij wel de trendsetters. Uit de feedback die ik per e-mail krijg over de Frontlijn- en Kanaalroutes kan ik tot nu toe niet de conclusie trekken dat veel fietsers liever gebruik zouden maken van een pdf-bestand op een smartphone.
Om de indruk enigzins te kunnen staven, zou je een poll op het forum kunnen plaatsen.

Zelf vind ik het jammer dat er vaak geen digitale versie is. We proberen minimalistisch in te pakken. Klimmen over onverharde wegen is al zwaar genoeg. Boeken nemen we niet meer mee. Wel ereader en smartphone.
Bert van Sprang schreef:Papieren reisgidsen vind ik inderdaad iets van de vorige eeuw.
Dat vind ik altijd zo'n rare uitdrukking. Er zit een nare ondertoon in.
Persoonlijk vind ik fietsen iets van de negentiende eeuw. En het wiel is echt belegen, dat vind ik echt iets van een paar duizend jaar voor Christus.

Voor iedereen die graag een digitale reisgids wil: kom met een werkbaar verdienmodel. Anders zie ik het niet gebeuren.

Kees, wat je eens zou kunnen proberen, is kijken of een vorm van crowdfunding werkt, waarbij je van tevoren een plan voor een reisgids voorlegt, waarna geïnteresseerden geld in kunnen leggen. Die krijgen dan allemaal de uiteindelijke digitale en/of papieren versie. En ze delen het risico van illegaal kopiëren. Alle inkomsten na de eerste publicatie zijn meegenomen.

Als er interesse is zouden we er eens een poll van kunnen maken. Hoeveel geld zijn mensen b.v. bereid vooraf te betalen?
Ieder keer als ik met een routegids op pad ben, realiseer ik me zeer wat een monnikenwerk het moet zijn geweest om zo'n route te vinden en in gidsvorm te doen verschijnen.

Overigens vind ik niet dat papieren gidsen passé zijn; ik ga ook vaak met de auto op reis, en dan maken kilo's in het geheel niet uit, dan geef ik zonder meer de voorkeur aan papier; net als een papieren boek leest dat veel prettiger, kost geen accu, houdt fijn vast, papier ruikt zelfs lekker. Je neus in een boek steken, dat moeten veel lezers herkennen.
Ook weer thuisgekomen, staan papieren gidsen mooi in mijn boekenkast, ook een vorm van interieur-decoratie, en je komt nog eens op het idee er weer eens één uit de kast te pakken, iets wat in digitale vorm geen aantrekkingskracht heeft.

Maar aangezien het hier over fietsen gaat; dan telt gewicht voor mij, maar, zo zie ik onderweg, dat geldt lang niet voor iedere fietser, en ik kan me goed voorstellen dat zij geen problemen zien in het aan boord laden van een kilo gidsjes.

De hierboven gedane suggestie van een digitaal bestand samen met de aankoop van een papieren gids is wellicht een goed idee. De GPS-tracks zijn al gratis te gebruiken, en dat is uiteindelijk de essentie.
Verder is misschien wel de fijnste manier van fietsen het gebruiken van een papieren (!) landkaart, (in aanvulling op een GPS-apparaat) en daarmee je eigen route uitstippelen. Bevalt mijn altijd erg goed. Héél 'old-school', en een heel vrij gevoel.
Hoe zijn boeken op e-readers beschermt tegen illegaal copiëren? Dat moet toch ook mogelijk zijn met fietsgidsen?
Geweldig zou het zijn als je kon werken met een abbonement zoals Apple Music of Spotify, maar daar is de markt wellicht te klein voor.
Overigens zal ik zelf steeds blijven kiezen voor de papieren versie voor thuis.
Georg schreef:Ik fotografeer vaak hele delen van reisgidsen die thuis in de kast staan met m'n iPhone, voordat ik op reis ga; scheelt een flink gewicht, en het is (zelfs op mijn kleine iPhone 4S) goed leesbaar.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaat dit toch wat tegenvallen. Gezien de opmerkingen over de leeftijdsopbouw lijkt me dat relevant.
Bert van Sprang schreef:... wie hem op papier wil hebben kan hem altijd nog uitprinten. Ik weet niet wat de drukkosten van een reisgids zijn, maar ...
... de kosten van het zelf uitprinten zijn waarschijnlijk hoger dan wat een papieren gedrukte versie kost. Meestal worden dit soort tips dan ook gegeven door mensen met een baan bij een werkgever ;-)
keesswart schreef:Dankzij kleitabletten, perkament en de betere papiersoorten beschikken we nu nog over geschreven informatiebronnen van eeuwen geleden. Het is maar de vraag wat er in de toekomst nog over zal zijn van al die digitale informatie die we nu dagelijks over ons heen gestort krijgen.
Ik hoop van harte dat de mensen in die toekomst niet met alle informatie die we nu verzamelen opgescheept blijven zitten. Als we nu nog alles wisten van de Romeinen liepen daar nu zeker ook nog rechtszaken over.
willem.m schreef:
keesswart schreef:Overigens heb ik niet de indruk dat heel veel fietsers papieren gidsen achterhaald vinden.
Om de indruk enigzins te kunnen staven, zou je een poll op het forum kunnen plaatsen.
Zo'n poll lijkt me volslagen en totaal irrelevant. De deelnemers aan dit forum zijn binnen de vakantiefietserswereld een heftige uitzondering van gedigitaliseerde en mondige mensen. Het is alsof je op een congres van Groen Links een enquete houdt om na te gaan of er draagvlak bestaat voor milieumaatregelen. Wat denk je dan dat er uit komt?
Als je op de fietsvakantiebeurs een enquete zou houden zou je al ietsje beter zijn, maar ook niet veel want de meeste doorgewinterde fietsers komen helemaal niet meer naar de beurs. Bovendien moet je zo'n enquete dan uiteraard niet houden in de buurt van de stand van de WF en ook niet in de buurt van het GPS-paviljoen, om maar wat te noemen.
eindgebruiker schreef:Voor iedereen die graag een digitale reisgids wil: kom met een werkbaar verdienmodel. Anders zie ik het niet gebeuren.
Dat staat als een paal boven water.
Ik verbaas me er al jaren over dat er nog zo veel reisgidsen bestaan. In principe is alle benodigde informatie immers vrij op internet verkrijgbaar. De kunst is om er een 'leuk rondje' van te maken.
Zelf heb ik er de afgelopen jaren de voorkeur aan gegeven om alle benodigde informatie op een papieren (of in geval van Frankrijk kunststof) kaart in te tekenen: de kaart zelf is een samenvatting van alle potentiele routes en met markers geef ik de locaties aan van de beschikbare, acceptabele, geopende campings en hotels. Samen had ik dan meestal een stuk papier in een resolutie waarvan je met een beeldscherm alleen kunt dromen, goedkoper dan een electronische oplossingen zonder dat je hem hoeft op te laden en op te starten. Opladen is zoooo 20e eeuws ;-)
Ik koop de boekjes van de routes die ik rijd. Nieuw. Precies om de reden dat ik graag wil dat ze blijven bestaan, maar ik lees veel digitaal, en als ik de tablet meeneem (niet voor lange fietsreizen) neem ik de papieren boekjes niet mee. Ik lees veel en gemakkelijk op de Ereader, en de verleiding om illegale content te downloaden is groot... Dat zal niet minder zijn als er routeboekje digitaal worden uitgegeven.
Naast GPS-tracks (en uitgebreid kaartmateriaal) zijn voor ons analoge routeboekjes toch wel erg aangenaam. Misschien deels ook wel uit nostalgie: het gevoel weer een kaartje te kunnen omslaan in je stuurtas, het heen en weer bladeren in een echt boekje met een duidelijk overzicht is toch een meer fysieke ervaring dan een swipe op onze e-readers, in een zwart-witte weergave, ook nog eens gevoelig voor nattigheid. Lezen op mijn telefoon geeft me toch echt te weinig overzicht, al gebruik ik soms wel digitale teksten als index om snel te kunnen zoeken in papieren handleidingen. En voor wat betreft het gewicht: als we onderweg een paar kilo folders, kaarten en brochures hebben verzameld en mijn tas vol loopt stuur ik dat naar huis.
Leon schreef:Ik verbaas me er al jaren over dat er nog zo veel reisgidsen bestaan. In principe is alle benodigde informatie immers vrij op internet verkrijgbaar. De kunst is om er een 'leuk rondje' van te maken.
Veel info is zodanig verstopt op het internet, dat je al bijna een vakantie nodig hebt om die info te vinden en uit te werken. En nu het internet al weer een jaar of 20 bestaat, is heel wat info niet meer up-to-date. Campings die gesloten zijn, hotels die veranderd zijn in pensions voor Poolse bouwvakkers en veerponten die uit de vaart zijn genomen, worden nog vaak vermeld. Weggetjes waar de auto van Google Streetview niet komt, zijn ook vaak verrassingen. Soms zijn het uitstekend berijdbare bospaden, soms zak je er weg in de zuigende modder. Een jaagpad ten noorden van Verdun vond ik in 2009 nog te slecht om met een bepakte fiets overheen te fietsen, maar vorig jaar bleek dit pad een stuk beter te zijn geworden, nadat een deel ervan was geasfalteerd.
Ik heb ook meegemaakt dat een asfaltweg die er op Google Streetview heel normaal uitzag, een 'private road' van een boer bleek te zijn die beslist niet wil dat daar gefietst wordt. Zelf was ik er 3x zonder problemen langsgefietst, maar fietsers die met de eerste editie van mijn gids op pad gingen, werden tegengehouden door die boze boer.
Ook is het handig om te weten dat er in het pittoreske dorpje Autry, waar je voor 3 euro per nacht welkom bent op de camping municipal, in geen velden of wegen een winkel, café of restaurant is te vinden. Dan is er nog die eerbiedwaardige lindeboom uit de 15e eeuw, compleet met bankje, bij Aubers, die ik vorig jaar pas ontdekt heb toen ik er voor de derde keer langsfietste (in 1914-1918 moet dat een bijzonder rustig stukje frontlijn zijn geweest, want de meeste bomen waren niet bestand tegen het oorlogsgeweld). En wie via de autoluwe kustweg langs de havens van Duinkerke wil fietsen om de veerboot naar Dover te halen, zal bij de Écluse Charles de Gaulle tegen een onneembare barrière opfietsen. Hoewel deze route op alle kaarten (van Michelinkaart tot Openfietsmap) doorloopt, is de ophaalbrug die het mogelijk maakte om de sluis te passeren, al enkele jaren verwijderd wegens metaalmoeheid. Afgelopen september was ik daar in de buurt en ben ik er weer eens langsgereden omdat ik er op het internet geen betrouwbare info over kon vinden. Veldwerk blijft nodig om een route leuk, betrouwbaar en up-to-date te houden.
Leon schreef:
willem.m schreef:
keesswart schreef:Overigens heb ik niet de indruk dat heel veel fietsers papieren gidsen achterhaald vinden.
Om de indruk enigzins te kunnen staven, zou je een poll op het forum kunnen plaatsen.
Zo'n poll lijkt me volslagen en totaal irrelevant.
Hartelijk dank Leon voor het afbranden van een goedbedoelde suggestie. Heel constructief.
arnob schreef:Naast GPS-tracks (en uitgebreid kaartmateriaal) zijn voor ons analoge routeboekjes toch wel erg aangenaam. Misschien deels ook wel uit nostalgie: het gevoel weer een kaartje te kunnen omslaan in je stuurtas, het heen en weer bladeren in een echt boekje met een duidelijk overzicht is toch een meer fysieke ervaring dan een swipe op onze e-readers, in een zwart-witte weergave, ook nog eens gevoelig voor nattigheid. Lezen op mijn telefoon geeft me toch echt te weinig overzicht, al gebruik ik soms wel digitale teksten als index om snel te kunnen zoeken in papieren handleidingen.
Dat heeft toch niks met nostalgie te maken? Digitaal heeft voor- en nadelen, papier heeft andere voor- en nadelen. De fysieke ervaring is gewoon een voordeel van papier.
Om maar even een nadeel van papier te noemen, zeker als dat bij een drukker in Oost-Europa vandaan moet komen: het is een niet geringe logistieke operatie.
Ter illustratie citeer ik hier uit een mail van een collega, die toevallig thuis was toen de gidsen die hij had laten drukken (via een Nederlands bedrijf dat contacten met drukkers in Oost Europa en Turkije heeft), een dag eerder afgeleverd werden dan was afgesproken: 'Ik wist niet wat ik meemaakte toen er in het donker ineens een grote vrachtwagen voor de oprit verscheen. Ik kon met de chauffeurs (uit Litouwen maak ik op uit de pakbon) nauwelijks communiceren maar ik vermoed dat ze in de vrachtwagen wilden blijven pitten om dan maandagochtend te gaan lossen. Dat hebben we maar meteen gedaan, want de vrachtwagen kon daar niet blijven staan; blokkeerde de auto van de buurman en de doorgang in de straat. Er kwam al een andere buurman poolshoogte nemen wat daar allemaal gebeurde zo laat op de avond. Ze hadden geen pompwagen bij zich, volgens mij niet eens een laadklep en dus moesten ze het zeil van de vrachtwagen loshalen, de 7 pallets openmaken en doos voor doos eruit halen. Gelukkig heb ik 2 steekwagentjes dus we kregen het vrij snel bij mij achter op het terras. En nog geen 10 minuten voor het begon te regenen had ik gelukkig alles droog in mijn berging. Het is dus uiteindelijk goed gegaan, maar niet echt voor herhaling vatbaar.
Het drukwerk - voor zover ik er vluchtig doorheen heb gebladerd - ziet er overigens prima uit.'
Natuurlijk zijn er verschillen in digitale en papieren uitvoeringen van een routeboekje, dat geef ik volgens mij ook wel aan. Fietsen is ook emotie en ik zal de volgende keer VOOR ONS in kapitaal en vet schrijven.