door
Wim » za 07 jan, 2017 17:12
Martin, dit is geen traditionele stuurpen maar een Ahead system, en die klemmen om de stuurbuis in plaats van dat ze erin zakken. Als je dan het stuur lager wilt zetten moet je dus de stuurbuis een stukje verder afzagen.
Alles bijeen is het hier wel een merkwaardige constructie, met zo te zien de stuurbuis nog op volledige lengte, met een flinke stapel spacers, en daar dan nog eens een verlenger op in de vorm van een stuurpen die zelf ook nog een spacer is, maar waarboven je geen spacer kunt monteren als je wilt experimenteren met een lager stuur.
En ja het ziet er ook wat vreemd uit, al komt dat niet alleen omdat het stuur nu zo hoog staat, want dat is nog niet eens zo heel erg het geval. Als ik naar het zadel kijk, dan vind ik dat ook relatief hoog staan ten opzichte van het frame. Kortom, je kunt ook zeggen dat het frame eigenlijk wat klein/laag is. Het stuur staat dan wel weer wat hoog ten opzichte van het zadel, maar nu ook weer niet zo heel veel. Wel zou ik zelf het stuur inderdaad wat lager willen hebben (ik verbaas me elke keer weer over stadsfietsers met sturen ter hoogte van hun wenkbrouwen), maar zoals al opgemerkt is dat een erg persoonlijke voorkeur.
Experimenteren is gelukkig niet zo heel moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is een goedkope gewone ahead stuurpen (let wel even op de maat want dit is vast geen oversized stuur). Je kunt een verstelbare kopen maar die zijn weer wat duurder (misschien kun je er eentje lenen van je fietsenmaker, want eigenlijk had die je niet zo deur uit mogen laten gaan). Demonteer je huidige stuurpen, en haal de bovenste spacer er ook af. Monteer dan de ahead pen, met daarboven de spacer en de afdekkap. Kijk wel even goed hoe dat moet (filmpjes zat op Youtube). Als dat bevalt kun je vervolgens zoveel van je stuurbuis afzagen als je prettig vindt. In de tussentijd rij je inderdaad even rond met een stuurbuis die boven de pen uitsteekt. Dat is lelijk en ook een beetje gevaarlijk als je een smak maakt, maar het kan even niet anders.
Waarom heb je deze framemaat eigenlijk gekocht, en niet een maatje groter?