Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rose versand wielen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rose versand wielen

Wow, jullie hebben wel echt alle vertrouwen in een doorsnee fietsenmaker verloren he? Jammer hoor, I rest my case.
Wim schreef:Bij Rose moet je dan ook niet meer aankomen.
Ik heb jarenlang op een mountainbike van Rose gereden, ook op mijn vakanties met bagage, en er nooit problemen mee gehad. Ik had toen overigens drie jaar garantie op de gehele fiets, en tien jaar op het frame, nooit gebruik van hoeven te maken. Een grote zaak als Rose heeft natuurlijk wel heel wat personeel, en ook verloop. De kwaliteit zal daardoor wellicht niet altijd even hoog zijn.
Door zo te quoten wordt het wat uit z'n verband getrokken. Wim bedoelt volgens mij dat je niet bij Rose hoeft aan te komen met een wiel dat verpest is door een onkundige fietsenmaker. Daar heeft hij wel gelijk in, denk ik. Dan had je direct terug naar Rose moeten gaan.

Of TS dat nu ook doet, is vooralsnog gissen :wink: .
Peter_K schreef:
Wim schreef:Bij Rose moet je dan ook niet meer aankomen.
Ik heb jarenlang op een mountainbike van Rose gereden, ook op mijn vakanties met bagage, en er nooit problemen mee gehad. Ik had toen overigens drie jaar garantie op de gehele fiets, en tien jaar op het frame, nooit gebruik van hoeven te maken. Een grote zaak als Rose heeft natuurlijk wel heel wat personeel, en ook verloop. De kwaliteit zal daardoor wellicht niet altijd even hoog zijn.
Hetzeelde ervaring met Rose veldrijden wielen van 6..7 jaasr geleden.
Troouwens: goed service. E-mail gestuurd naar rose op 21.00u – volgende dag antwoord met link en parcel voor gratis terug sturen voor controle.
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef: en 't is geen rakettechnologie.
Rakettechnologie niet, maar de fietsenmakers waar ik op vertrouw zijn heel beperkt in aantal, en ik heb er toch een heleboel geprobeerd. Na een bepaald aantal heb ik ooit besloten dat ik liever mijn eigen leergeld betaal dan andermans leergeld. Daar heb ik geen spijt van.
+1.
van het boek "The art of wheel building"-
Almost everyone can build a good wheel. You need whiter a high school education nor be computer literate, but simply a lot of practice. You can even make mistake but only once.
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef:Mijn punt is dat niet met zekerheid te zeggen is wat het aan het begin is geweest. Daarom mijn advies om een tripje naar de plaatselijke fietsenmakert, en niet meteen terug naar Rose. Dan ben je 'm meteen lang kwijt.
Waarom zou miro de plaatselijke fietsenmaker ook nog de kans geven om het wiel te vernaggelen?
+1
Omdat ik zelf wielen bouw die beter zijn dan de fietsmaker in de hoek.
Travelmaster schreef:Je geeft niet écht antwoord op de vraag, dus ik probeer 'm iets duidelijker te stellen, ok? :wink:

Gaat er iets niet goed nu? Rijdt het wiel merkbaar anders, staat de velg uit het lood of zit er een slag in?

Met alle respect, een visuele check op spaakspanning lijkt me wat gecompliceerd en met het handje geeft natuurlijk ook geen goede indicatie (want je moet maar net hebben onthouden hoe het de vorige keer voelde).

Advies: laat het wiel gewoon eens nalopen bij je plaatselijke fietsenmaker. Met een half uurtje sta je weer buiten met een wiel dat waarschijnlijk prima op spanning is. Als dat níet lukt, kun je altijd nog terug naar Rose.
Bedankt voor de input en efforts
Sorry dat je heb niet begrepen.
- Dat gaat alles goed.
- De wiel rij niet iets anders.
- Enige probleem zin in paar bijna losse spaken en relatief lage spaakspaning overal. Zelfs voor een symetrische 36 spaak wiel

Voor mijn maandelijkse controles gebruik ik geen spaakspanningsmeter. Pas als dat problemen zijn neem ik mij park-tool.
BTW: In oude tijden bouwde ik wielen zonder spaakspanningsmeter maar met Easton method.
https://www.youtube.com/watch?v=9YizrSCNVRQ
Ik bedoelde inderdaad dat je niet bij Rose kunt aankomen met een wiel dat door de handen is geweest van een ander en daarna problemen geeft.
Het probleem bij al deze ervaringen is dat de steekproef grootte te gering is voor harde statistische uitspraken. Collectief hebben we natuurlijk wel heel wat ervaring, en dan zie je toch wel dat de wielen van gerenommeerde wielbouwers het er duidelijk beter vanaf brengen.
PietV schreef:Ik repareer al meer dan 55 fietsen en zo nodig spaak ik wielen voor het hele gezin. Nog nooit heeft een zelfgespaakt wiel het begeven. Hoor vaak, dat het spaken bij fietsenmakers, niet altijd vakkundig wordt verricht.
Een wiel spaken is niet moeilijk. Ben 50 jaar geleden begonnen met het richten van wielen in een oude voorvork, waarin stelschroeven waren gemonteerd. Heb vele hulpstukken en speciaal gereedschap zelf gemaakt.

Piet.
Ooit heb ik hetzelfde beslising gedaan.
Geinvestterd tijd, 2 boeken – bicycle Wheel Jobst brand en “The art of Wheel building” Gerd Schraner, tools&materialen. Nooit spijt van.
Aleen in internet rijden koment wij naar paradoxen zoals in Rose Versand –losse Naaf+ velg /zonder spaken en nippels/ is duurder dan gespaakt wiel
Tsja, tegen zoveel geweld kan ik niet op. Maar ik prijs me gelukkig met tenminste één fietsenmaker in het dorp die mijn racefietswiel netjes recht heeft gespaakt, toen de naaf niet meer in het midden tov de velg zat. Nooit meer problemen gehad sindsdien. Maar misschien wordt dat een zeldzaamheid.

Zelf kunnen is natuurlijk wel het mooist.
Travelmaster schreef:Tsja, tegen zoveel geweld kan ik niet op. Maar ik prijs me gelukkig met tenminste één fietsenmaker in het dorp die mijn racefietswiel netjes recht heeft gespaakt, toen de naaf niet meer in het midden tov de velg zat. Nooit meer problemen gehad sindsdien. Maar misschien wordt dat een zeldzaamheid.

Zelf kunnen is natuurlijk wel het mooist.
Sorry travelmaster,
Misschien je heb me verkeerd begrepen. Ik ben hartstikke blij met je inzet here
Meestal jouw een mijne menigeen in dit forum zijn bijna hetzelfde

Bedankt en een fijn weekend
miro schreef:
Travelmaster schreef:Tsja, tegen zoveel geweld kan ik niet op. Maar ik prijs me gelukkig met tenminste één fietsenmaker in het dorp die mijn racefietswiel netjes recht heeft gespaakt, toen de naaf niet meer in het midden tov de velg zat. Nooit meer problemen gehad sindsdien. Maar misschien wordt dat een zeldzaamheid.

Zelf kunnen is natuurlijk wel het mooist.
Sorry travelmaster,
Misschien je heb me verkeerd begrepen. Ik ben hartstikke blij met je inzet here
Meestal jouw een mijne menigeen in dit forum zijn bijna hetzelfde

Bedankt en een fijn weekend
Ik had er een knipoogje bij moeten zetten, ik voel me niet tekort gedaan hoor :wink: ! I'm simply outnumbered :lol: !
Klein update,
Rose biedt uitstekende service maar uiteindelijk heb ik de wiel zelf ingespakt.
Reden
1. Ik wil de wiel bouwtechniek goed leren.
2. Ik wil dit wiel nog 80 000 km rijden – Het is een shimano nexus naaf met rollerbrake.

Rocket science is het niet maar een wiel bouwen volgens de normen van Gerd Schraner, Jobst Brandt of Erine Frieke kost mij een half dag plus extra gereedschap – spaak pons, DT swiss of gelijkwaardige spaak spanningsmeter, DT swiss borgmiddel.

Het is een wiel geworden met de oude Nexus naaf en Sari sp-19 velg + nieuwe DT swiss Alpina III spaken en nippels. Spaakspanning 110..120kg.Het was een mooie leermoment om alle stappen met alle kleine details volgen.


Hopelijk rijd ik lang mee
Mooi werk Miro! Ik vind 't knap.
klein update
1. De spaken in rechte lijn zetten is esentiele stap in de wielboudprocess. Zekker bij een brede en dikke versnelingsnaaf. Goed gerichte velg zolas Andora 40 helpt, ringetje rond de spaakkop help ook , maar uitedlijk alles word bepald door de wilebuwer. De regel - Ik heb uitstekende verf maar ik ben nog niet Lenardo DaVinci.:-)
goede boeks en youtube filnms zijn goede basis
the art of wheel building - G Schraner
https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-whe ... 001435940/
The bicycle wheel - J. Brandt
https://www.amazon.co.uk/Bicycle-Wheel- ... 0960723668
= ernie freike
https://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54






2. Is de Nexus flence dunner? - opzich de naaf flance is even dik als alle andere aluminium naven van shimano, dt swiss of hope = 3,2mm
Nexus 8
http://www.sheldonbrown.com/nexus-mech.html
Hope 2
http://www.bikeforums.net/road-cycling/ ... spoke.html
Mijn ervaring met de wielen van Rose is dat het prima wielen zijn. Mijn vriendin rijdt al drie jaar op een setje van € 100. Met fietsvakanties in binnen en buitenland (ook onverhard), woonwerkverkeer en dagtochten. De wielen zijn nog helemaal recht en nooit problemen mee gehad.

Rose werkt met eenvoudige maar oerdegelijke spullen. 36 spaken (2.0) en stevige velgen van eigen merk (veelal omgestickerde Rigida/Exal). Sure, een duurdere wielbouwer maakt een wiel dat echt nooit meer kapot kan en gebruikt mooier afgewerkte materialen. Maar voor wie een budgetoplossing zoekt, zijn de wielen van Rose in mijn ogen goed genoeg.