Aangezien ik dagelijks ruim 60 kilometer naar m'n werk en weer terug fiets en het daarnaast heerlijk vind om in de weekenden een tochtje te doen, heb ik besloten dat het tijd wordt voor iets knaps ter vervanging van m'n ouwe maar trouwe Batavus Stabilo met SRAM S7 naaf.
Ik geef daarbij de voorkeur aan een lichte maar vooral stabiele fiets (zeker gezien m'n lengte: 2.08m) waar ik zo min mogelijk onderhoud aan hoef te verrichten en waar ik me met een gangetje van zo'n 25 á 30 km/u mee kan voortbewegen.
Nu was ik er stellig van overtuigd dat het een exemplaar met een Rohloff-naaf moest worden, maar na gefietst te hebben op een aantal Santossen met o.a. een Pinion-bak, heeft de twijfel toch enigszins toegeslagen. Het concept en de uitvoering is toch wel heel erg mooi, al vraag ik me af of het de forse meerprijs rechtvaardigt.
Ik heb een beetje m'n huiswerk gedaan, en blijf nu over met een aantal vragen:
1) Gaat een Pinion-bak ervoor zorgen dat ik sneller kan fietsen dan met een Rohloff-naaf? Of is daar, bijvoorbeeld gezien het lagere rendement, juist geen sprake van?
2) Voor zover ik gezien heb, is Santos de enige die fietsen levert met een losse riemspanner en vaste achterpadden*. Waarom is dit?
Naar mijn weten, correct me if I'm wrong, zijn vaste achterpadden superieur aan verstelbare exemplaren. Ik vraag me daarom af waarom andere fabrikanten niet voor deze oplossing hebben gekozen. Het is van essentieel belang dat het wiel recht in het frame staat, en laat dat nu vrij uitdagend zijn met verstelbare achterpadden. Toch? Bovendien moeten bij verstelbare achterpadden de velgremmen na het spannen van de riem opnieuw worden afgesteld, tenzij er voor schijfremmen zijn gekozen. Niet onoverkomelijk, maar ook niet ideaal.
Een andere oplossing die ik tegenkwam is een excentrische achteras, zoals te zien op een fiets van het merk 11Ants. Zo blijft het wiel in ieder geval recht in het frame, zou ik zeggen. Zijn hier nog nadelen aan verbonden? Bestaan er überhaupt forenzenfietsen met een Pinion-bak en excentrische achteras?
* De Nicolai ION GPI heeft overigens ook een wieltje dat als riemspanner dienst lijkt te doen.
3) Laten de cranks van Pinion nog steeds te wensen over, of is dat iets van het verleden?
4) Is de betrouwbaarheid van een CDX-riem nog steeds aanzienlijk minder dan bij een CDC-riem? Eerlijk gezegd weerhoudt me dat misschien nog wel het meest van het kopen van een Pinion-fiets.
Alvast dank!
Ik geef daarbij de voorkeur aan een lichte maar vooral stabiele fiets (zeker gezien m'n lengte: 2.08m) waar ik zo min mogelijk onderhoud aan hoef te verrichten en waar ik me met een gangetje van zo'n 25 á 30 km/u mee kan voortbewegen.
Nu was ik er stellig van overtuigd dat het een exemplaar met een Rohloff-naaf moest worden, maar na gefietst te hebben op een aantal Santossen met o.a. een Pinion-bak, heeft de twijfel toch enigszins toegeslagen. Het concept en de uitvoering is toch wel heel erg mooi, al vraag ik me af of het de forse meerprijs rechtvaardigt.
Ik heb een beetje m'n huiswerk gedaan, en blijf nu over met een aantal vragen:
1) Gaat een Pinion-bak ervoor zorgen dat ik sneller kan fietsen dan met een Rohloff-naaf? Of is daar, bijvoorbeeld gezien het lagere rendement, juist geen sprake van?
2) Voor zover ik gezien heb, is Santos de enige die fietsen levert met een losse riemspanner en vaste achterpadden*. Waarom is dit?
Naar mijn weten, correct me if I'm wrong, zijn vaste achterpadden superieur aan verstelbare exemplaren. Ik vraag me daarom af waarom andere fabrikanten niet voor deze oplossing hebben gekozen. Het is van essentieel belang dat het wiel recht in het frame staat, en laat dat nu vrij uitdagend zijn met verstelbare achterpadden. Toch? Bovendien moeten bij verstelbare achterpadden de velgremmen na het spannen van de riem opnieuw worden afgesteld, tenzij er voor schijfremmen zijn gekozen. Niet onoverkomelijk, maar ook niet ideaal.
Een andere oplossing die ik tegenkwam is een excentrische achteras, zoals te zien op een fiets van het merk 11Ants. Zo blijft het wiel in ieder geval recht in het frame, zou ik zeggen. Zijn hier nog nadelen aan verbonden? Bestaan er überhaupt forenzenfietsen met een Pinion-bak en excentrische achteras?
* De Nicolai ION GPI heeft overigens ook een wieltje dat als riemspanner dienst lijkt te doen.
3) Laten de cranks van Pinion nog steeds te wensen over, of is dat iets van het verleden?
4) Is de betrouwbaarheid van een CDX-riem nog steeds aanzienlijk minder dan bij een CDC-riem? Eerlijk gezegd weerhoudt me dat misschien nog wel het meest van het kopen van een Pinion-fiets.
Alvast dank!