Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wiel (26 inch ) en 6 versnellingen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wiel (26 inch ) en 6 versnellingen

Oke, dan is dit wiel van Swiss wel interessant.
Zijn er verder nog interessante modellen, dus met name voor wielen die bepakking moeten dragen ?
Ik heb over de Ryde Andra 30 gelezen, maar die zijn te prijzig.
pete schreef:Oke, dan is dit wiel van Swiss wel interessant.
Zijn er verder nog interessante modellen, dus met name voor wielen die bepakking moeten dragen ?
Ik heb over de Ryde Andra 30 gelezen, maar die zijn te prijzig.
het vervelende is dat 559 wielen meerendeels gericht zijn op gebruik van schijfremmen, dus met velgen zonder remvlak, of beide, maar dan staan de spaken weer dichter bij elkaar, dit verzwakt het wiel. Zoveel keuze kant en klare wielen is er niet, zeker niet voor die prijs. Iedere wielbouwer kan je een wiel met Ryde velg maken en een sterke naaf, maar dan hebben we het over €100.-
Zelf een wiel laten maken gaat me te ver. Zeker omdat wielen toch zeker massa producten zijn. Een frame op maat laten maken kan ik me nog wel voorstellen, maar een wiel
niet echt. Ik zal eens kijken op het internet wat voor wielen er in tandems zitten..Misschien overkill, maar het geeft toch een gemoedsrust. Het wiel dat er nu inzit is op zich niet verkeerd. Ik weet ( nog ) niet of het dubbelwandig is of niet, maar er zit geen slag of niks in. Dus geen haast.

De freewheel wielen van Decathlon passen er wel in, maar ik heb , dankzij alle reacties hier, besloten voor de Cassette te gaan..

Bedankt voor alle informatie en kennis die gedeeld werd!
Je bent van een heleboel onzekerheden af als je gewoon voor een goed gespaakt 26" achterwiel met schroefpion gaat, zoals dit.

Ga je toch het avontuur aan van een wiel met cassette, waarbij het onzeker is of een 6-speed shifter goed combineert met een 7-speed of 8-speed cassette, dan ben je afhankelijk van wie een los achterwiel voor een schappelijke prijs verkoopt. Waarschijnlijk vind je die vooral op kerstmarkten, maar als je daar niet goed bekend bent, zou ik dit of dit proberen.
Het spaakwerk van Bikeshop Nijnsel kan ik van harte aanbevelen. En de prijs doet de rest, lijkt me!

Ga je die kant op: doe dan aan Joost de groeten van Sjef
pete schreef:Zelf een wiel laten maken gaat me te ver. Zeker omdat wielen toch zeker massa producten zijn. Een frame op maat laten maken kan ik me nog wel voorstellen, maar een wiel niet echt.
Het is natuurlijk precies andersom! :D
Inderdaad. Het belangrijkste aan een goed wiel is de wielbouwer. Sinds ik handgebouwde wielen heb, heb ik nooit meer spaakbreuk gehad. Dus zou ik gewoon gaan voor een handgebouwd wiel van een goed wielbouwer (de mijne komen van m-gineering maar er zijn meer goede wielbouwers). Naaf Deore of LX cassettenaaf met 36 spaken. Velg Exal SP19/Sputnik of hoe het Ryde model nu maar heet (allemaal hetzelfde). Dit is een betaalbare heel sterke velg. Dat kost samen wat over de 100 euro.
Inmiddels weet ik dat Pete een 7 speed Shimano shifter heeft. Dat betekent dat hij zonder aanpassing gewoon een 7 speed cassette kan monteren (plus vulring). Dat kost zowat niks.
...ik heb weer stof tot nadenken.
Zoals onze oostburen zeggev:" die Qual der Wahl "

Ik heb de velgen, die ik nu heb, eens bekeken: het zijn originele Maccari 's ( "wow" hoor ik u denken ) Er zit nog geen slagje in, dus geen haast. Wel zat de freewheel goed vast, en paste mijn gereedschap ook niet goed, dus ik vervang beide.

Heb ondertussen ook gezien dat het merk Taylor een aantal interessante wielen heeft die gemakkelijk te bestellen zijn.
Nogmaals bedankt,
Dubbel.
Wim schreef:..Het belangrijkste aan een goed wiel is de wielbouwer. Sinds ik handgebouwde wielen heb, heb ik nooit meer spaakbreuk gehad. ...
Ik vind die nadruk op handgebouwde wielen zwaar overdreven. En wat zegt ons de statistiek van één persoon? Er zijn ongetwijfeld ook honderden fietsers die met machinaal gespaakte wielen nog nooit een spaakbreuk hebben gehad.

Ik heb zelf veel wielen gespaakt. Het is een plezierige vrijetijdsklus en je hebt veel voldoening van je werk. Maar ik heb daardoor ook gezien dat het een ideale klus voor een robot is. Je kunt het effekt van een nippelverdraaiing op de zijslag en de hoogteslag en op de spanning van de andere spaken heel precies meten. Als je die gegevens in een rekenprogramma voor lineaire optimalisatie stopt, kan een computer-gestuurde machine in twee rondes tot een vrijwel perfect resultaat komen. Bewerkingen, zoals het aantikken van de spaakkoppen, het knijpen en strijken van de spaken en het kraken van het wiel, zijn met pneumatiek vrij eenvoudig te instrumenteren. Kijk eens naar dit filmpje.

Dankzij dit soort machines zijn tegenwoordig goede machinaal gespaakte wielen 'made in EU' voor een schappelijke prijs te koop.
Het lijkt me fijn dat er tegenwoordig machines zijn die het wel goed kunnen, maar de goede ervaringen met handgebouwde wielen tegenover de fabriekswielen die tot voor kort serieus inferieur waren kun je niet als de ervaring van één persoon afdoen: het zijn er vele honderden. Jij bent lang genoeg op dit forum om te weten dat dit niet zo is, dus waarom verkondig je dit soort zaken dan?
Dit klinkt als een ouderling die mij terechtwijst wegens vloeken in de kerk.

Het gaat inderdaad om een geloofsartikel. Heel frequent vind ik op dit Forum het advies om handgespaakte wielen aan te schaffen, zelfs aan iemand die een nieuwe fiets van een goed merk wil kopen. Waarop is dat advies gebaseerd? Om te weten of handgebouwde wielen inderdaad sterker zijn, moet je óf veel nieuwe wielen onderzoeken op ongelijke spaakspanning, resten torsiespanning of niet goed gezette spaken. Dat is een heel omvangrijke en technisch moeilijke klus. Of je moet als service-monteur veel verschillende wielen langs krijgen voor een eerste service-beurt. Dan moet die man ook nog weten hoe die wielen gebouwd zijn of door wie.
Ik verwacht dat Wim geen van beide heeft gedaan. Zijn argument "Sinds ik handgebouwde wielen heb, heb ik nooit meer spaakbreuk gehad" is flinterdun, zoals ik hieronder nog zal toelichten.

Spaakbreuk komt gelukkig weinig voor. Afgezien van de keer dat er een stuk ijzer tussen je wielen komt, is de oorzaak meestal moeilijk te achterhalen. Het is niet alleen een kwestie van kwaliteit van wielbouw. Als ik met veel vaart recht op een trottoirbandje afrijd, zal de schade aan mijn voorwiel onder meer afhangen van:
1. Of ik op tijd mijn lichaam uit het zadel getild heb ;
2. Mijn gewicht;
3. Druk in mijn band;
4. Breedte van de banden;
5. Verschillen in kwaliteit wielbouw.
Dit is mijn eigen inschatting van de volgorde van belang. Ik twijfelde over invloed van de wielmaat. Ik denkt dat 26" wielen sterker zijn, maar de botsing ook heftiger voelen. Ik ben benieuwd naar andere meningen.
De constatering dat iemand al heel lang géén spaakbreuk gehad heeft, kan heel goed toeval zijn, of stuurvaardigheid, of goede anticipatie, of verstandig opgepompte banden. Ik ben helemaal niet overtuigd dat handgebouwd beter is. Bij auto's vinden we dat ook al lang niet meer zo.
Hoewel ik een overtuigd voorstander ben van handgevlochten wielen (15 handgebouwde wielen in 17 jaar, waarvan 13 nog onveranderd), wil ik hier ook een voorbeeld geven van een serie spaakbreuken als gevolg van een (luie) wielbouwer. Alleen, om het plaatje ook van een andere kant te laten zien.
Een racewiel: velg: Mavic Helium, 26H (!), custom made Heylight voornaaf (zeer licht en duur), spaken Sapim CX Ray. Spaakgaten zijn 2,5mm, gelijk aan dikte CX Ray. Wielbouwer vindt het te moeizaam om die spaken aan te brengen en vijlt (zonder toestemming) de gaten uit tot, naar schatting, 2,8mm. Na enkele maanden eerste spaakbreuk, gevolgd door nog een vijftal, ook ergens in Tsjechië. Bij iedere spaakbreuk een enorme slag in het voorwiel. Dit kan dus ook gebeuren!
Na enkele jaren gesukkel opgelost door Salden.nl middels het opnieuw spaken (onder garantie) met gebruik van spaakkopplaatjes.
math schreef:Ik verwacht dat Wim geen van beide heeft gedaan.
Je weet kennelijk niet over wie je het hebt en op wiens - en hoeveel - ervaringen zijn adviezen gebaseerd zijn.

Dat je het in een discussie over spaakbreuk gaat hebben over een spaakbreuk in het voorwiel door op een trottoirband te rijden maakt ook duidelijk dat je ook niet weet wat het probleem van spaakbreuk in relatie tot wielbouwen inhoudt. Misschien iets om je eerst eens in te verdiepen?

Ik zal je een hint geven: spaakbreuk bij wereldfietsers is vrijwel altijd gebaseerd op metaalmoeheid als gevolg van te lage spaakspanning in het achterwiel.
Maar uiteraard zoals gezegd weet je dit allemaal, want je zit immers lang genoeg op dit forum en het zou wel heel raar zijn als je dit nooit gelezen had.

Sjefke: dat voorwiel was dan wel heel erg lichtgebouw en tegelijk slecht gespaakt. Of had het schijfremmen? (Die belasten de spaken)
Leon schreef:Sjefke: dat voorwiel was dan wel heel erg lichtgebouw en tegelijk slecht gespaakt. Of had het schijfremmen? (Die belasten de spaken)
Het was dan ook voor een lichte racefiets en het speelt in het begin van deze eeuw en dus geen schijfremmen. Sindsdien geen problemen meer.