Dag 31, 23 oktober 2016: van Trento met de trein naar Brenner, dan fietsend van de Brennerpas naar Innsbruck (45 km; 130 m klimmen, 900 m dalen) en per trein verder naar München.
In Trento lopen we nog even langs het Belfort.
Het is zondagochtend en een groepje Trentenaren loopt in klederdracht over het Domplein.
Helaas komt ook aan deze tocht een eind. We zijn nog lang niet uitgefietst, maar het mooie weer begint op te raken en vandaag moeten we de nachttrein naar huis halen. We hadden bij de Treinreiswinkel al plekken gereserveerd in de Eurocity van Innsbruck naar München. Eerder op de dag stopt die ook hier in Trento. In Trento kun je echter niet een dag van tevoren (en - gezien de stelligheid van de man achter het stationsloket - misschien wel nooit) fietsplekken in de Eurocity reserveren. Hier hadden we al op gerekend; we gaan met een stoptrein, die ruim voorzien is van fietsplekken, naar Bolzano en daarvandaan met een andere stoptrein naar de Brennerpas.
We hebben nog een hele middag om van de Brennerpas naar Innsbruck te fietsen. De Brenner is zo'n beetje de lulligste pas in de Alpen: slechts 1370 m hoog - heel wat Alpendalen zijn hoger. Bovenop de pas ligt een spoorlijn, een snelweg en het grote bedrijventerrein van Brenner. De oude weg van Brenner naar Innsbruck is best wel druk, maar als we bergafwaarts fietsen, blijven de auto's netjes achter ons. Aan de Italiaanse kant van de Brennerpas ligt een mooi fietspad, dat niet is doorgetrokken in Oostenrijk. In anderhalf uur scheuren we naar Innsbruck, waar we nog een paar uur op onze Eurocity moeten wachten.
's Avonds laat vertrekt de nachttrein van München naar Amsterdam. Dit is waarschijnlijk de laatste keer dat we met een nachttrein zonder overstap naar Nederland kunnen reizen. De volgende ochtend krijgen we in de buurt van Emmerich ons ontbijt. Voor het eerst sinds jaren hebben we geen vertraging in deze trein!
Zoals gezegd, zijn we met de Alpen nog lang niet klaar. De volgende keer zullen we daar op een andere manier moeten zien te komen...
Het begin van deze serie is hier te vinden. Een andere Alpentocht, die we in 2011 hebben gemaakt, vind je hier.
In Trento lopen we nog even langs het Belfort.
Het is zondagochtend en een groepje Trentenaren loopt in klederdracht over het Domplein.
Helaas komt ook aan deze tocht een eind. We zijn nog lang niet uitgefietst, maar het mooie weer begint op te raken en vandaag moeten we de nachttrein naar huis halen. We hadden bij de Treinreiswinkel al plekken gereserveerd in de Eurocity van Innsbruck naar München. Eerder op de dag stopt die ook hier in Trento. In Trento kun je echter niet een dag van tevoren (en - gezien de stelligheid van de man achter het stationsloket - misschien wel nooit) fietsplekken in de Eurocity reserveren. Hier hadden we al op gerekend; we gaan met een stoptrein, die ruim voorzien is van fietsplekken, naar Bolzano en daarvandaan met een andere stoptrein naar de Brennerpas.
We hebben nog een hele middag om van de Brennerpas naar Innsbruck te fietsen. De Brenner is zo'n beetje de lulligste pas in de Alpen: slechts 1370 m hoog - heel wat Alpendalen zijn hoger. Bovenop de pas ligt een spoorlijn, een snelweg en het grote bedrijventerrein van Brenner. De oude weg van Brenner naar Innsbruck is best wel druk, maar als we bergafwaarts fietsen, blijven de auto's netjes achter ons. Aan de Italiaanse kant van de Brennerpas ligt een mooi fietspad, dat niet is doorgetrokken in Oostenrijk. In anderhalf uur scheuren we naar Innsbruck, waar we nog een paar uur op onze Eurocity moeten wachten.
's Avonds laat vertrekt de nachttrein van München naar Amsterdam. Dit is waarschijnlijk de laatste keer dat we met een nachttrein zonder overstap naar Nederland kunnen reizen. De volgende ochtend krijgen we in de buurt van Emmerich ons ontbijt. Voor het eerst sinds jaren hebben we geen vertraging in deze trein!
Zoals gezegd, zijn we met de Alpen nog lang niet klaar. De volgende keer zullen we daar op een andere manier moeten zien te komen...
Het begin van deze serie is hier te vinden. Een andere Alpentocht, die we in 2011 hebben gemaakt, vind je hier.