Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Op voorwielen rust maar net iets meer dan de helft van het gewicht dat op een achterwiel rust en voorwielen zijn nooit paraplu gespaakt zoals een derailleurachterwiel. Je moet dus een behoorlijke brakke wielbouwer zijn om een voorwiel zo slecht te spaken dat de spaken ooit breken.alois schreef:Daar durf ik met mijn gewicht niet voetstoots vanuit te gaan.Wim schreef:Met een goed gebouwd wiel hoef je nooit terug. Die van mij komen van m-gineering.
Ik ben ook de lichtste niet en heb mijn 26" wiel in Duitsland besteld en mijn 28"toch maar in Nederland bij Bike 4 Travel. Beide wielen met een SP-PV8 naaf erin. http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3550alois schreef:Daar durf ik met mijn gewicht niet voetstoots vanuit te gaan.Wim schreef:Met een goed gebouwd wiel hoef je nooit terug. Die van mij komen van m-gineering.
Stucadoren is niks anders als water bij het poeder mixen volgens het recept op het pak en het mengsel op de muur uitsmeren. Harstikke makkelijk, toch?jeroen_ schreef:Zelf velgen omspaken is niet moeilijk, je taped ze gewoon op elkaar en zet de spaken over.
Klopt!alois schreef:En voor de duidelijkheid, voor mij als leek: spaakspanning druk je toch uit in N(ewton)? Nm is toch voor moment?
De fiets en ook de wielen zijn tot stand gekomen door "trial and error": net zo lang uitproberen totdat het optimaal werkt. Daar is uit voortgekomen dat kruisend gespaakte wielen sterker zijn. Er is daar eventueel ook een moeilijk theoretisch verhaal over op te hangen.hoogframe schreef:beste Peter_K, waarom vind je radiaal spaken van een voorwiel vragen om problemen?
(ik heb ooit zelf twee racefiets-voorwielen radiaal gespaakt en mee over Belgische wegen getoerd en dat gaf tot nu toe geen problemen)
Nee hoor, is helemaal geen moeilijk verhaal.Peter_K schreef:Er is daar eventueel ook een moeilijk theoretisch verhaal over op te hangen.
Radiaal spaakpatroon op een achterwiel, of voorwiel met schijfrem zal altijd een slecht idee blijvenPeter_K schreef: Met de huidige sterkere materialen zullen radiaal gespaakte wielen ook lang heel blijven, maar radiaal spaken aan zwaar belaste zijden van wielen is onverstandig. Dus je zult radiale spaken niet snel zien aan de zijde met een tandwiel, en ook niet aan een zijde met een schijfrem.
kgf. (ook niet Kgf, kGf, kgF, k/gf, etc. etc.)PeterFokkinga schreef:Over het algemeen wordt spaakspanning aangegeven in kg/f.
Ha, Peter, volgens mij snap jij als geen ander waarom ik na 24 september een dynamo wil....PeterFokkinga schreef:Over het algemeen wordt spaakspanning aangegeven in kg/f. Maar aangezien wielbouwen geen rocket science is mag je 1 kg/f zien als 10N (formeel 9,81 hée waar kennen we dat getal van )
Nm is idd voor moment.