Gisteren niet aan een reactie toegekomen, dus dan maar een dagje later
Bert van Sprang schreef:Ik zou drie dingen wijzigen:
- naafdynamo PV-8: lichter en degelijker als Shimano en goedkoper als SON
- Marathon Racer ipv Marathon plus er van uitgaande dat hete bij schelpenpaadjes blijft.
- zelfs bij een half jaar fietsen zou ik geen voordrager meer willen, als je toch zoveel meeneemt, vind ik 16/32 niet voldoende.
Heb die PV-8 bekeken nav je bericht, maar deze is en duurder en levert minder vermogen. Ik houd het dus bij de LX.
Hoop wel wat meer afgelegen dan schelpenpaadjes te komen, dus de racer lijtk me nog niet de oplossing. Evt aparte noppen banden nog mee
Goed punt van die voordrager. Zonder zou een hoop voordelen hebben:
kosten scheelt flink (drager+set tassen), dat extra geld kan evt weer in lichtere bagage gestopt worden.
Gewicht/aero ook klein voordeel.
Misschien iets meer onbalans in gewichtverdeling (al lijkt me bagage voor ook niet echt fijn).
Denk dat ik die beslissing uitstel tot ik al mn campgear voor elkaar heb, en dan kan kijken of hij echt nodig is.
Ik vind het echter nog moeilijk inschatten hoeveel ruimte ik echt nodig heb, wil niet teveel 'onzin' meezeulen iig (ben vrij minimalistisch).
Maar aan de andere kant wil ik aan eten/water wel een fatsoenlijke voorraad mee kunnen nemen, dat ik niet elke week in de bewoonde wereld hoef te komen.
_Peter_ schreef:In je verlanglijstje geef je aan toch voor de hydraulische Shimano remmen te gaan, wat is daar de reden van.
Ik zou even kijken of die 16-32 cassette wel gaat passen in het frame
Omdat ik het voordeel van hydr wel inzie, en niet zo bang ben dat het stuk gaat of dan niet op te lossen is.
Met de motor heb je ook hydr schijfremmen en issues zijn er daar ook niet vaak mee en anders is dat onderweg vaak wel te fixen.
In het geval van een ongeval zie ik het wel kapot gaan, maar dan zal er zoveel meer kapot zijn dat het ook geen probleem is.
Denk dat er een quote foutje in die 16-32 zit
ging om een 12-32 casette.
Bert bedoelde 26-32 als verzet, maar schreef 16-32.
math schreef:Om te beginnen zou ik je het doorlezen van
dit topic aanraden.
Dit was voor mij de tip vd dag
herkenbaar idd.
Als ik in mijn commentaar iets heb willen duidelijk maken, dan is het: neem hydraulische schijfremmen en géén mechanische schijfremmen!
Ben ik het ook mee eens, op de motor ook geen issues met hydr.
Op je wielen zul je vast het commentaar krijgen dat je voor hetzelfde geld betere, handgespaakte wielen kan krijgen.
Deze opzet was met losse onderdelen en dus handgespaakt.
Voor wielen kan ik nog wel wat advies gebruiken waar ze die kant en klaar verkopen / waar ik iets kan laten spaken.
Onderdelen uitgezocht dmv crazyguyonabike.
Inge1 schreef:Ik zou het crankstel aan passen naar 24 als kleinste tandwiel en voor de cassette 12-36 van Sram nemen. Dan kom je overal omhoog.
Ik zag bij velgen zwart staan zou zelf voor zilver gaan ivm beschadigingen die je op zwart wel maar zilver niet ziet.
Ook de tubus dragers de nova en cosmo zijn sterker dan wat je nu hebt geselecteerd - rvs tov 25CrMo4.
24 voor kan ik inkomen, maar 12-36 is ook zo'n gatenkaas
Goed punt mbt die velgen, echter vind ik zwart veel mooier. Evt kan er onderweg nog wel een spuitbusje over.
Travelmaster schreef:Mooi lijstje! Ik blijf even bij de remmen hangen hoor. Voor €25,- meer heb je een set SLX (BR M675, iSpec B)
En als je toch voor schijven gaat: monteer een 180mm vóór.
Inge geeft ook een goeie tip, maar ik wil 'm nog bonter maken: ga voor een 36-22 double crank, icm met een 11-36. Nogmaals: prima ervaringen met Shimano SLX. Tenzij je per se triple wil in verband met een vierkante trapas, doe dan maar wat Inge zegt;). Maar ga je die 48 tands echt gebruiken met bepakking? Hoe hard wil je gaan;)? Het is geen racefiets!
Deze heb ik in mn nieuwe overzicht opgenomen.
Als ik op bike24 kijk dan lijken deze alleen nog weer een andere mount te hebben? postmount 6"
Wat is dat?
En welke bracket zou ik dan nodig hebben voor het voorwiel? (De surly is 51mm I.S.)
Een double, ja dat heeft ook voordelen! met name kleinere Q, lichter...
Trimmen is natuurlijk ook iets minder een issue, die linker quickfire shifters, hoe trimmen die? is dat 2 standjes per kettingwiel? (zoals dat op road STI's is)
Daarom zat ik nog wel aan friction levers te denken voor links, dan is achter elk verzet mogelijk.
Alleen zo'n gatenkaas zie ik niet zo zitten.
Vierkante as uitgezocht dmv deskresearch, dat dit op veel plekken aangeraden werd voor een duurzame vakantiefiets.
Als ik aan een dubbel denk, dan denk ik ook gelijk aan mn dubbel ovale bladen ipv std ronde die ik op mn TT heb zitten.
Al vind ik mn 36 dubbel ovaal minder fijn fietsen dan mn 50 (met achter natuurlijk andere tandjes om ~gelijk verzet te krijgen).
eric190173 schreef:
Jep! Helemaal mee eens. Ga maar eens vergelijken op:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=26, ... 6&UF2=2050
Iets grotere stappen tussen de versnellingen maar een groter bereik naar 'onderen' en alleen de 48-12 en 48-11 mis je...
Verder mooi lijstje!
Hoeveel bagage ben je van plan mee te nemen? Je kunt ook overwegen de voordrager achterwege te laten en alleen een dryback onder een ligstuurtje te monteren. Fietst wat sneller...
Thx
Ja versnellingen duik ik van het weekend nog ff verder in, de stappen vind ik al zo groot
(maar dat komt door mn TT fiets met 11-25 11 speed die is zo lekker dicht)
Voor iets kleiner zie ik dan meer in dan achter een gatenkaast, moet echter wel rekening houden met max tandjes verschil dan de derailleur dan.
Bagage (al is dit nog een grote onbekende!):
Tent (2 kg)
Slaapzak (ga zelf een donzen quilt achtig ding maken)
Matje Thermarest Neoair (4season of xtherm)
Kookgerei: (ga denk ik zo'n cola blik stove maken) ?
Kleding: ? (niet te veel iig, 2 tshirts, laagjes)
Stoeltje: Helinox Chair one
Electronica: ?
Water/voer: voldoende voor een week minimaal, met water zal dat lastig worden maar dat is afhankelijk van wat voor natuurlijke bronnen er zijn waar ik onderweg kan bijvullen.
Al met al niet extreem veel verwacht ik. Al zou het stoeltje volgens de minimalisten vas weg kunnen.
alois schreef:Aangezien er opvallend genoeg wordt gekozen voor een Acera crankstel naast alle XT-onderdelen, vermoed ik dat de vierkante trapas wel belangrijk is voor TS. Ik heb zelf ook net een Acera-crankstel aangeschaft, grappig dat die nu ineens de top zijn geworden van wat er bij Shimano te krijgen is met een vierkant gat.
Dit idd
Al is de vierkante as vooral dmv desk research naar boven gekomen.
Verder:
Stuur opzet heb ik denk ik wel wat gevonden:
On-one Fleegle:
http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOFPB/on- ... -handlebar
15 deg back sweep
105mm straight centre section - for clamping lights and stuff on in the middle
Ik zoek iets met redelijk wat back sweep, 15-25 graden ofzo, en waar ruimte is om een aerobar op te monteren...
Dat blijkt nog niet zo simpel. Deze bar heeft 105mm, dat moet net lukken.
Echter is de aerobar 31.8mm en de basebar 25.4mm
Daar moet ik dus een niet standaard spacer voor hebben, geen idee of dat fatsoenlijk gaat werken.
het liefst had ik alles dezelfde diameter gehad.
Mbt shifting ben ik er ook over uit, ik had nog opties voor remmen op flatbar + barend shifters op de aerobar, of remmen+quickfire shifters op flatbar.
Uiteindelijk kies ik voor de laatste optie.
Want op het moment dat ik op het ligstuur kan fietsen heb ik ook wel tijd/mogelijkheid om mn hand te verplaatsen om te schakelen.
Op het moment dat ik op de flatbar moet zitten is het ruiger en zal ik misschien niet de mogelijkheid hebben om mn hand te verplaatsen.
Daarom alles op de flatbar, dan kan ik met afdalen/klimmen/bochten gewoon remmen&schakelen.
Vanavond zal ik even nieuwe opzet posten, zit inmiddels nog net onder de 1500,-