Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk frame/vork? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welk frame/vork?

In je verlanglijstje geef je aan toch voor de hydraulische Shimano remmen te gaan, wat is daar de reden van, ik ben namelijk na hydraulisch weer terug bij mechanisch (BB7), simpel vanwege de betere beschikbaarheid van reserveonderdelen en het feit dat je deze echt goed schoon kan maken, dit itt tot de Tektro Auriga's en Shimano XT hydraulische remmen.

Ik zou even kijken of die 16-32 cassette wel gaat passen in het frame, die eerste kransjes zijn niet alleen voor de profs zo klein, ook omdat de staande achtervork verticaal op de as staat heb je daar wel ruimte nodig om te kunnen schakelen.
De Marathon Racers die ik een paar jaar geleden op mijn fiets had hadden het na 3000 km asfalt wel gezien en één nam met een knal afscheid, (vlak bij een fietsenmaker gelukkig).
Marathon Racers gaan kapot door te lage bandenspanning. Ik rijd er gemiddeld 6000 km mee.
Om te beginnen zou ik je het doorlezen van dit topic aanraden. De auteur is net als jij iemand die van tijdritten houdt, maar ook veel ervaring heeft met lange-afstandfietsen met bepakking. Je hoeft hem in niets te volgen, maar zijn overwegingen zijn wel heel doordacht.

Als ik in mijn commentaar iets heb willen duidelijk maken, dan is het: neem hydraulische schijfremmen en géén mechanische schijfremmen! In Nederland zal het verschil misschien klein zijn, maar op lange, steile afdalingen bespaar je je heel veel belasting op vingers en handen. De krachtoverbrenging tussen remgreep en de remblokken heeft véél minder verlies bij hydraulisch. Daardoor kun je met twee vingers de remkracht doseren van heel licht tot maximaal. Ik heb geprobeerd te begrijpen wat _Peter_ hierboven aan motieven gaf om terug te gaan naar schijfremmen die met kabels worden aangetrokken, maar ik snap het niet. Reserve onderdelen waarvoor? Schoonmaken van wat? Het enige voordeel van kabelgetrokken remmen wat ik zie is dat je het bereik van de remhoeven kunt vergroten. Aanlopen is dan minder een probleem. Maar dat kan ook anders opgelost worden.

Op je wielen zul je vast het commentaar krijgen dat je voor hetzelfde geld betere, handgespaakte wielen kan krijgen. Ik ben daar niet van onder de indruk, hoewel ik zelf graag mijn eigen wielen spaak. Het geeft een heel trots gevoel om uit een handvol slappe spaken, een vederlichte velg en een naaf zo'n sterk geheel te bouwen. Maar tijdens al die eindeloze kleine bijstellingen om hoogteslagen en zijslagen te minimaliseren én de spanningen van alle spaken hoog genoeg maar niet té hoog te krijgen, heb ik vaak gedacht: "maak een mathematische model van wat één enkele bijstelling doet op al die factoren en met een programma voor lineaire programmering zit je vrijwel in één slag op het optimum". Kortom, een ideale klus voor een computer-gestuurde machine, mits de bijstellingen geen torsie-spanningen achterlaten. Wel, de machines van Holland Mechanics uit Purmerend, die wijdverbreid zijn bij de kleine en grote industriële wielbouwers, zorgen daarvoor. Wielen zijn een geloofsartikel: je hebt mensen die vinden dat handgespaakt door enkele guru's véél beter is en je hebt mensen zoals ik die daar niet van overtuigd zijn. Ik haal mijn gelijk uit de MTB- en bikepacking-wereld, waar wielen meestal uit de fabriek komen, toch echt veel klappen krijgen en zelden problemen geven. De Tour Divide race is daar bij uitstek het voorbeeld van.
Ik zou het crankstel aan passen naar 24 als kleinste tandwiel en voor de cassette 12-36 van Sram nemen. Dan kom je overal omhoog.

Ik zag bij velgen zwart staan zou zelf voor zilver gaan ivm beschadigingen die je op zwart wel maar zilver niet ziet.

Ook de tubus dragers de nova en cosmo zijn sterker dan wat je nu hebt geselecteerd - rvs tov 25CrMo4.
Mooi lijstje! Ik blijf even bij de remmen hangen hoor. Voor €25,- meer heb je een set SLX (BR M675, iSpec B) remmen die echt een stuk fijner remmen dan het door jou aangehaalde type. Ze zijn beter doseerbaar en kennen minder een aan/uit karakter. Zeer betrouwbaar, en eigenlijk geen reden meer om voor XT te kiezen. Ik heb de overstap van jouw type naar SLX gemaakt en dat is écht een wereld van verschil. In/op de klauw zit nog een voordeeltje in de vorm van een banjobout, die je makkelijk in rare hoeken t.o.v. je frame of vork kunt draaien zonder een rare knik te hoeven maken.

En als je toch voor schijven gaat: monteer een 180mm vóór. In afdalingen met bepakking doe je jezelf en je remmen echt een plezier.

Inge geeft ook een goeie tip, maar ik wil 'm nog bonter maken: ga voor een 36-22 double crank, icm met een 11-36. Nogmaals: prima ervaringen met Shimano SLX. Tenzij je per se triple wil in verband met een vierkante trapas, doe dan maar wat Inge zegt;). Maar ga je die 48 tands echt gebruiken met bepakking? Hoe hard wil je gaan;)? Het is geen racefiets!
Houd wel in gedachten dat de remmen door Travelmaster genoemd niet gaan werken met een dropbar - aangezien je bij stuur nog een ? heb staan.
Dat geldt ook voor de remmen die er nu staan toch?
math schreef: Op je wielen zul je vast het commentaar krijgen dat je voor hetzelfde geld betere, handgespaakte wielen kan krijgen. Ik ben daar niet van onder de indruk, hoewel ik zelf graag mijn eigen wielen spaak. Het geeft een heel trots gevoel om uit een handvol slappe spaken, een vederlichte velg en een naaf zo'n sterk geheel te bouwen. Maar tijdens al die eindeloze kleine bijstellingen om hoogteslagen en zijslagen te minimaliseren én de spanningen van alle spaken hoog genoeg maar niet té hoog te krijgen, heb ik vaak gedacht: "maak een mathematische model van wat één enkele bijstelling doet op al die factoren en met een programma voor lineaire programmering zit je vrijwel in één slag op het optimum". Kortom, een ideale klus voor een computer-gestuurde machine, mits de bijstellingen geen torsie-spanningen achterlaten. Wel, de machines van Holland Mechanics uit Purmerend, die wijdverbreid zijn bij de kleine en grote industriële wielbouwers, zorgen daarvoor. Wielen zijn een geloofsartikel: je hebt mensen die vinden dat handgespaakt door enkele guru's véél beter is en je hebt mensen zoals ik die daar niet van overtuigd zijn. Ik haal mijn gelijk uit de MTB- en bikepacking-wereld, waar wielen meestal uit de fabriek komen, toch echt veel klappen krijgen en zelden problemen geven. De Tour Divide race is daar bij uitstek het voorbeeld van.
Dit vind ik mooi. Handwerk hou ik van, maar ik ga volledig mee in deze gedachtegang.
ja, heb je gelijk in :)
Travelmaster schreef:
math schreef: Op je wielen zul je vast het commentaar krijgen dat je voor hetzelfde geld betere, handgespaakte wielen kan krijgen. Ik ben daar niet van onder de indruk,...
Dit vind ik mooi. Handwerk hou ik van, maar ik ga volledig mee in deze gedachtegang.
Het zal mij ook een zorg zijn wie of wat mijn wielen bouwt, maar je wilt natuurlijk wel weten of het goed is. De kunst is om vooraf te weten of dat zo is.
Inge1 schreef:Ook de tubus dragers de nova en cosmo zijn sterker dan wat je nu hebt geselecteerd - rvs tov 25CrMo4.
Als dat RVS van Tubus sterker is dan 25CrMo4 ben ik heel benieuwd naar de RVS-legering die ze gebruiken.
Travelmaster schreef: Inge geeft ook een goeie tip, maar ik wil 'm nog bonter maken: ga voor een 36-22 double crank, icm met een 11-36. Nogmaals: prima ervaringen met Shimano SLX. Tenzij je per se triple wil in verband met een vierkante trapas, doe dan maar wat Inge zegt;). Maar ga je die 48 tands echt gebruiken met bepakking? Hoe hard wil je gaan;)? Het is geen racefiets!
Jep! Helemaal mee eens. Ga maar eens vergelijken op: http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=26, ... 6&UF2=2050

Iets grotere stappen tussen de versnellingen maar een groter bereik naar 'onderen' en alleen de 48-12 en 48-11 mis je... En tja die gebruik je alleen maar om mee te trappen bij een afdaling.... Persoonlijk vind ik een dubbel voor ook mooier dan een trippel, komt minder nauwkeurig en staat 'cleaner'.

Verder mooi lijstje!

Hoeveel bagage ben je van plan mee te nemen? Je kunt ook overwegen de voordrager achterwege te laten en alleen een dryback onder een ligstuurtje te monteren. Fietst wat sneller...
Aangezien er opvallend genoeg wordt gekozen voor een Acera crankstel naast alle XT-onderdelen, vermoed ik dat de vierkante trapas wel belangrijk is voor TS. Ik heb zelf ook net een Acera-crankstel aangeschaft, grappig dat die nu ineens de top zijn geworden van wat er bij Shimano te krijgen is met een vierkant gat.
Gisteren niet aan een reactie toegekomen, dus dan maar een dagje later :)

Bert van Sprang schreef:Ik zou drie dingen wijzigen:
- naafdynamo PV-8: lichter en degelijker als Shimano en goedkoper als SON
- Marathon Racer ipv Marathon plus er van uitgaande dat hete bij schelpenpaadjes blijft.
- zelfs bij een half jaar fietsen zou ik geen voordrager meer willen, als je toch zoveel meeneemt, vind ik 16/32 niet voldoende.
Heb die PV-8 bekeken nav je bericht, maar deze is en duurder en levert minder vermogen. Ik houd het dus bij de LX.

Hoop wel wat meer afgelegen dan schelpenpaadjes te komen, dus de racer lijtk me nog niet de oplossing. Evt aparte noppen banden nog mee :P

Goed punt van die voordrager. Zonder zou een hoop voordelen hebben:
kosten scheelt flink (drager+set tassen), dat extra geld kan evt weer in lichtere bagage gestopt worden.
Gewicht/aero ook klein voordeel.
Misschien iets meer onbalans in gewichtverdeling (al lijkt me bagage voor ook niet echt fijn).
Denk dat ik die beslissing uitstel tot ik al mn campgear voor elkaar heb, en dan kan kijken of hij echt nodig is.

Ik vind het echter nog moeilijk inschatten hoeveel ruimte ik echt nodig heb, wil niet teveel 'onzin' meezeulen iig (ben vrij minimalistisch).
Maar aan de andere kant wil ik aan eten/water wel een fatsoenlijke voorraad mee kunnen nemen, dat ik niet elke week in de bewoonde wereld hoef te komen.
_Peter_ schreef:In je verlanglijstje geef je aan toch voor de hydraulische Shimano remmen te gaan, wat is daar de reden van.

Ik zou even kijken of die 16-32 cassette wel gaat passen in het frame
Omdat ik het voordeel van hydr wel inzie, en niet zo bang ben dat het stuk gaat of dan niet op te lossen is.
Met de motor heb je ook hydr schijfremmen en issues zijn er daar ook niet vaak mee en anders is dat onderweg vaak wel te fixen.
In het geval van een ongeval zie ik het wel kapot gaan, maar dan zal er zoveel meer kapot zijn dat het ook geen probleem is.

Denk dat er een quote foutje in die 16-32 zit :P ging om een 12-32 casette.
Bert bedoelde 26-32 als verzet, maar schreef 16-32.
math schreef:Om te beginnen zou ik je het doorlezen van dit topic aanraden.
Dit was voor mij de tip vd dag :) herkenbaar idd.

Als ik in mijn commentaar iets heb willen duidelijk maken, dan is het: neem hydraulische schijfremmen en géén mechanische schijfremmen!
Ben ik het ook mee eens, op de motor ook geen issues met hydr.
Op je wielen zul je vast het commentaar krijgen dat je voor hetzelfde geld betere, handgespaakte wielen kan krijgen.
Deze opzet was met losse onderdelen en dus handgespaakt.
Voor wielen kan ik nog wel wat advies gebruiken waar ze die kant en klaar verkopen / waar ik iets kan laten spaken.
Onderdelen uitgezocht dmv crazyguyonabike.

Inge1 schreef:Ik zou het crankstel aan passen naar 24 als kleinste tandwiel en voor de cassette 12-36 van Sram nemen. Dan kom je overal omhoog.

Ik zag bij velgen zwart staan zou zelf voor zilver gaan ivm beschadigingen die je op zwart wel maar zilver niet ziet.

Ook de tubus dragers de nova en cosmo zijn sterker dan wat je nu hebt geselecteerd - rvs tov 25CrMo4.
24 voor kan ik inkomen, maar 12-36 is ook zo'n gatenkaas :(
Goed punt mbt die velgen, echter vind ik zwart veel mooier. Evt kan er onderweg nog wel een spuitbusje over.

Travelmaster schreef:Mooi lijstje! Ik blijf even bij de remmen hangen hoor. Voor €25,- meer heb je een set SLX (BR M675, iSpec B)

En als je toch voor schijven gaat: monteer een 180mm vóór.

Inge geeft ook een goeie tip, maar ik wil 'm nog bonter maken: ga voor een 36-22 double crank, icm met een 11-36. Nogmaals: prima ervaringen met Shimano SLX. Tenzij je per se triple wil in verband met een vierkante trapas, doe dan maar wat Inge zegt;). Maar ga je die 48 tands echt gebruiken met bepakking? Hoe hard wil je gaan;)? Het is geen racefiets!
Deze heb ik in mn nieuwe overzicht opgenomen.
Als ik op bike24 kijk dan lijken deze alleen nog weer een andere mount te hebben? postmount 6"
Wat is dat?
En welke bracket zou ik dan nodig hebben voor het voorwiel? (De surly is 51mm I.S.)

Een double, ja dat heeft ook voordelen! met name kleinere Q, lichter...
Trimmen is natuurlijk ook iets minder een issue, die linker quickfire shifters, hoe trimmen die? is dat 2 standjes per kettingwiel? (zoals dat op road STI's is)
Daarom zat ik nog wel aan friction levers te denken voor links, dan is achter elk verzet mogelijk.
Alleen zo'n gatenkaas zie ik niet zo zitten.

Vierkante as uitgezocht dmv deskresearch, dat dit op veel plekken aangeraden werd voor een duurzame vakantiefiets.

Als ik aan een dubbel denk, dan denk ik ook gelijk aan mn dubbel ovale bladen ipv std ronde die ik op mn TT heb zitten.
Al vind ik mn 36 dubbel ovaal minder fijn fietsen dan mn 50 (met achter natuurlijk andere tandjes om ~gelijk verzet te krijgen).

eric190173 schreef:
Jep! Helemaal mee eens. Ga maar eens vergelijken op: http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=26, ... 6&UF2=2050

Iets grotere stappen tussen de versnellingen maar een groter bereik naar 'onderen' en alleen de 48-12 en 48-11 mis je...

Verder mooi lijstje!

Hoeveel bagage ben je van plan mee te nemen? Je kunt ook overwegen de voordrager achterwege te laten en alleen een dryback onder een ligstuurtje te monteren. Fietst wat sneller...
Thx :)
Ja versnellingen duik ik van het weekend nog ff verder in, de stappen vind ik al zo groot :( (maar dat komt door mn TT fiets met 11-25 11 speed die is zo lekker dicht)
Voor iets kleiner zie ik dan meer in dan achter een gatenkaast, moet echter wel rekening houden met max tandjes verschil dan de derailleur dan.

Bagage (al is dit nog een grote onbekende!):
Tent (2 kg)
Slaapzak (ga zelf een donzen quilt achtig ding maken)
Matje Thermarest Neoair (4season of xtherm)
Kookgerei: (ga denk ik zo'n cola blik stove maken) ?
Kleding: ? (niet te veel iig, 2 tshirts, laagjes)
Stoeltje: Helinox Chair one
Electronica: ?
Water/voer: voldoende voor een week minimaal, met water zal dat lastig worden maar dat is afhankelijk van wat voor natuurlijke bronnen er zijn waar ik onderweg kan bijvullen.

Al met al niet extreem veel verwacht ik. Al zou het stoeltje volgens de minimalisten vas weg kunnen.

alois schreef:Aangezien er opvallend genoeg wordt gekozen voor een Acera crankstel naast alle XT-onderdelen, vermoed ik dat de vierkante trapas wel belangrijk is voor TS. Ik heb zelf ook net een Acera-crankstel aangeschaft, grappig dat die nu ineens de top zijn geworden van wat er bij Shimano te krijgen is met een vierkant gat.
Dit idd :)
Al is de vierkante as vooral dmv desk research naar boven gekomen.



Verder:
Stuur opzet heb ik denk ik wel wat gevonden:
On-one Fleegle: http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOFPB/on- ... -handlebar
15 deg back sweep
105mm straight centre section - for clamping lights and stuff on in the middle

Ik zoek iets met redelijk wat back sweep, 15-25 graden ofzo, en waar ruimte is om een aerobar op te monteren...
Dat blijkt nog niet zo simpel. Deze bar heeft 105mm, dat moet net lukken.
Echter is de aerobar 31.8mm en de basebar 25.4mm :(
Daar moet ik dus een niet standaard spacer voor hebben, geen idee of dat fatsoenlijk gaat werken.
het liefst had ik alles dezelfde diameter gehad.

Mbt shifting ben ik er ook over uit, ik had nog opties voor remmen op flatbar + barend shifters op de aerobar, of remmen+quickfire shifters op flatbar.
Uiteindelijk kies ik voor de laatste optie.
Want op het moment dat ik op het ligstuur kan fietsen heb ik ook wel tijd/mogelijkheid om mn hand te verplaatsen om te schakelen.
Op het moment dat ik op de flatbar moet zitten is het ruiger en zal ik misschien niet de mogelijkheid hebben om mn hand te verplaatsen.
Daarom alles op de flatbar, dan kan ik met afdalen/klimmen/bochten gewoon remmen&schakelen.

Vanavond zal ik even nieuwe opzet posten, zit inmiddels nog net onder de 1500,-
GasOpDeLollie schreef:Hoop wel wat meer afgelegen dan schelpenpaadjes te komen, [...]
Maar aan de andere kant wil ik aan eten/water wel een fatsoenlijke voorraad mee kunnen nemen, dat ik niet elke week in de bewoonde wereld hoef te komen.
[...]
Met de motor heb je ook hydr schijfremmen en issues zijn er daar ook niet vaak mee en anders is dat onderweg vaak wel te fixen.
[...]
24 voor kan ik inkomen, maar 12-36 is ook zo'n gatenkaas :(
Misschien is het een goed idee nog wat meer uit te leggen over wat je precies met de fiets gaat doen. Je wilt een week :shock: kunnen fietsen in terrein waar niemand woont maar waar je wel hydraulische remmen kunt repareren, schelpenpaden zijn je te geciviliseerd maar je wilt je versnellingen graag afstemmen op glad asfalt lijkt het. (Als je je fiets door de bagger aan het duwen bent, komt het er niet zo op aan of je wel of geen kransjes tussen 18T en 21T hebt.) Hoe meer inzicht je kunt geven in het gebruiksdoel, hoe gerichter de adviezen kunnen zijn.

In elk geval veel plezier gewenst bij het samenstellen van je fiets!

Carl
Carl schreef: Misschien is het een goed idee nog wat meer uit te leggen over wat je precies met de fiets gaat doen. Je wilt een week :shock: kunnen fietsen in terrein waar niemand woont maar waar je wel hydraulische remmen kunt repareren, schelpenpaden zijn je te geciviliseerd maar je wilt je versnellingen graag afstemmen op glad asfalt lijkt het. (Als je je fiets door de bagger aan het duwen bent, komt het er niet zo op aan of je wel of geen kransjes tussen 18T en 21T hebt.) Hoe meer inzicht je kunt geven in het gebruiksdoel, hoe gerichter de adviezen kunnen zijn.

In elk geval veel plezier gewenst bij het samenstellen van je fiets!

Carl
Deze post zet me wel aan het denken, en de voeten weer wat meer op de grond :P
Daarom ben ik ook op dit forum komen vragen, want ik heb geen ervaring.

Ik projecteer alleen mn ervaring van reizen met de motor en trek dat misschien iets teveel 1:1 door naar de fiets.
Daar heb ik onderweg weleens een nieuwe zuiger gestoken omdat de andere afgebroken was (die had ik al bij me). Pakking maken uit een stukje karton en weer gaan met die banaan.
Als de ondergrond slechter is gaat het op de motor makkelijker als je harder gaat, achterover gaat staan en gasopdelollie, met de fiets moet je vooral zelf harder trappen :P

Uit de triathlon ken ik de dichte casettes, maar misschien is dat inderdaad minder nodig om meer gemak te krijgen op de ruigere etappes.

Hoe ik aan die week kom, had laatst zo'n tv programma gezien van 2 mensen die een trail liepen door NZ rimboe en een week deden voordat ze weer bij een nieuw dorpje aan moesten gaan. Deze jaagden ook onderweg om aan eten te komen.
Maar met de fiets kun je doorgaans harder en ben je dan minder lang onderweg natuurlijk.
GasOpDeLollie schreef:Hoe ik aan die week kom, had laatst zo'n tv programma gezien van 2 mensen die een trail liepen door NZ rimboe en een week deden voordat ze weer bij een nieuw dorpje aan moesten gaan. Deze jaagden ook onderweg om aan eten te komen.
Maar met de fiets kun je doorgaans harder en ben je dan minder lang onderweg natuurlijk.
Denk dat je de Te Araroa trail bedoelt (the Long Pathway), een 3000km wandelpad. Zou die graag een keer met de fatbike doen. 8) Maar dat soort wandelpaden gaat niet met zijtassen en zware dragers, dan moet je bikepacken. En het vraagt ook een heeeeel stevig fietsje. En je moet gek zijn haha. :lol:
Als je over ruig terein wil gaan:

- Weinig bagage (liefst bike-packing)
- Dikke (brede) banden (overweeg: tubeless)
- Laag verzet compact met 22 voor en 36 achter, zware verzetten ga je (achteraf) toch niet missen
- Ik zou dan ook voor disc gaan en zelfs een verende voorvork willen

Voor een voorbeeld zie fiets no 1 in mijn onderschrift ;-) Aan de andere kant van het spectrum heb ik de zelfgebouwde fiets no 2 zitten. Horses for courses dus.
Ik wil u allen danken voor uw bijdrage :)

Om even te laten zien dat er uiteindelijk ook echt een fiets uit dit topic is gekomen.
Afbeelding

Extra bedankje gaat uit naar timvanveen voor de kabelstoppers op de onderbuis. 8)

Nog een kleine maand en dan begint mijn trip!