Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervoer naar Sevilla vanuit Madrid - Forum Wereldfietser

vervoer naar Sevilla vanuit Madrid

Na enige surfwerk op het net ben ik nog niet veel dichter bij een goede oplossing.

Ik ben op zoek naar een goede en goedkope mogelijkheid om vanuit Madrid (vliegveld, aankomst om circa 12.00 uur) uiteindelijk dezelfde dag in Sevilla te kunnen komen, waarbij ik mijn fiets mee kan nemen. Wie kan mij helpen aan actuele en betrouwbare informatie waarmee ik uit de voeten kan?

Peter

Wat jij wenst lijkt onmogelijk op één dag!
Je moet vanaf de luchthaven van Madrid eerst naar station Atocha (niet ver van het Prado aan de zuidkant van het centrum). Daar kun je om 15:40 uur (niet op zaterdag, zondag een feestdagen), of om 18:25 met een Regional Expres naar Jaén. Reistijd ruim 4 uur. Let op: op vrijdagmidag en op zondag mogen in deze treinen tussen Madrid en Jaén géén fietsen mee! In Jaén moet je overnachten. Om 8:00 uur de volgende ochtend neem je in Jaén de Andalusía Expres naar Sevilla, waar je om 10:56 uur aankomt.
De AVE (HSL) doet Madrid- Sevilla in 2¹/² uur, maar in die treinen mogen geen fietsen mee.
Zie verder mij gids FIETSEN IN SPANJE: www.fietswegen.nl

Bedankt Bert voor het antwoord. Dat doet mij beseffen dat ik mij ook moet richten om een binnenlandse vlucht te nemen.

Overigens gaf het Nederlandse transportbedrijf GETRU mij de mogelijkheid om twee fietsen te vervoeren vanuit Bleiswijk naar Sevilla voor (slechts) 225,-. De fietsen dienen dan vrijdagmiddag aangeleverd te worden waarna ze de maandag na dat weekend in Sevilla afgehaald zouden kunnen gaan worden. Let wel het is geen lijndienst maar omdat het bedrijf regelmatig naar Spanje gaat kon dit als 'bijlading' worden meegenomen. Wellicht ook iets om de Santiago-ganger van dienst te zijn.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :?. Transavia vliegt direct van Amsterdam naar Sevilla.
De goedkoopste enkele reis die ik kon vinden is € 179,99 (€ 132,99 voor het ticket incl. tax + € 40,- voor de fiets)

Wat betreft de binnenlandse vlucht in Spanje. Iberia heeft best wel aandige aanbiedingen. Bij het vervoer van de fiets zegt Iberia dat dit binnen het maximum toegestane gewicht moet blijven van 20kg :(. Over extra kosten bij overgewicht of gewoon voor de fiets apart betalen heb ik geen informatie kunnen vinden.

Socibus (http://www.socibus.es/index.html) rijdt een aantal malen per dag in zes uur van Madrid naar Sevilla voor slechts 17,50 euro. Maar of je je fiets mee kunt nemen in die bus, daarover is op de website niets te vinden...

Fietsen in Spaanse bussen.


Volgens het Spaanse buitensportblad AireLibre (lijkt een beetje op Op Pad)is het vervoer van fietsen in Spaanse bussen "een jungle". De busmaatschappijen hebben elk verschillende regels. Diverse maatschappijen hebben niet eens eenduidige regels wat betreft fietsenvervoer. In dat geval ben je afhankelijk van de stemming van de chauffeur of je fiets wel of niet mee mag. Een beetje kennis van het Spaans en enige onderhandelingsvaardigheid is dan wel handig.
Ik heb nog wel eens geluk gehad met pech aan mijn fiets onderweg. Kon niet meer verder. Moest terug naar Burgos naar een fietsenmaker. Een vriendelijke dorpsbewoner bracht mij naar de afslag van de grote weg een paar kilometer buiten het dorp. "De bus komt over 20 minuten!" Klopte ook nog. De chauffeur wilde mijn fiets aanvankelijk niet meenemen, want dan moest hij uitstappen om het luik open te doen. Er lagen ook allerlei spullen van hemzelf in het ruim die eerst even aan de kant zouden moeten.
Hij leek niet te vermurwen, maar ik wist echter mijn pech met de nodige overdreven drama te brengen dat hij morrend overstag ging. Aangekomen op het busstation van Burgos wilde ik uitstappen, maar hij gelastte mij te blijven zitten."Ik breng je naar Juarez, de beste fietsenmaker van de stad." Nadat alle andere passagiers de bus hadden verlaten, koerste hij de bus via wat bochten en onmogelijke straatjes dieper de stad in. Uiteindelijk stopte hij bij de door hem aangeprezen fietsenmaker. Ik dankte de chauffeur voor zijn diensten, maar het was nog niet voorbij: de eerst zo nukkige man stapte de werkplaats binnen en deed bij Juarez voor mij het verhaal dat ik toch wel heel snel geholpen moest worden. Je kon je kont niet keren in de werkplaats door alle fietsen die nog onderhanden genomen moesten worden. Ik kon echter snel mijn tocht hervatten.

Wellicht weten de mensen van Pedalibre, de fietsersbond van Madrid, hoe het zit met fietsenvervoer bij Socibus van Madrid naar Sevilla?
www.pedalibre.org

peter de rijk schreef:Socibus (http://www.socibus.es/index.html) rijdt een aantal malen per dag in zes uur van Madrid naar Sevilla voor slechts 17,50 euro. Maar of je je fiets mee kunt nemen in die bus, daarover is op de website niets te vinden...
De site http://www.bikespain.info/en/info_en.asp weet het volgende te melden (info van april 2006)

'SOCIBUS/SECORBUS (service to western Andalusia and Córdoba; www.socibus.es) – bikes permitted once a €7 freight surcharge has been paid. You can pay the surcharge when you buy the ticket.'

Natuurlijk is het slim om toch even tevoren te bellen maar het lijkt mij een mooie optie.