Zoals aangekondigd hier mijn ervaringen van afgelopen week.
Heenreis: Roosendaal Brussel-Luxemburg-Metz
Terugreis: Remiremont-Nancy-Luxemburg-Brussel- Roosendaal.
Ik beschrijf de terugreis.
Om 8.11 vertrokken uit Remiremont. Met TER naar Nancy. Vervolgens TER Nancy Luxemburg. Vanwege werkzaamheden viel de aansluitende trein uit, anders 10 minuten overstap in Nancy. Treinen met gelijkvloerse instap en 6 fietsplaatsen per treinstel. In principe moeten de fietsen aan haken worden opgehangen, maar als het aanbod minder is doen ze niet moeilijk over onderstaande opstelling:
Fietsen in alle TER gratis. Kosten Remiremont-Luxemburg €34,-- twee personen (Saarlorlux ticket zie boven)
Deze treinstellen rijden op sommige stukken 160 km/u...... Kortom: ideaal
In luxemburg heb je 40 minuten overstap op de IC naar Brussel. Prima liften.
De IC naar Brussel heeft twee fietsplaatsen per treinstel, waarbij je eerst even de conducteur aanspreekt om het bagageruim te openen. (grote grijze deur op kop treinstel bij eerste klas).
Ook goed aangeven waar je er weer uit wilt aan de conducteur, dan komt hij de deur weer opendoen... Tip:
niet uitstappen op Brussel Noord, maar doorrijden naar Brussel Zuid waar zowel de trein uit Luxemburg eindigt als de Benelux begint. Dit geeft rust bij in en uitstappen. Bovendien heeft Brussel Zuid liften waar wel 4 fietsen tegelijk in kunnen. (overstaptijd 18 min) Fiets en treinkaartjes van en naar Luxemburg trek je gelukkig, ook met korting , gewoon uit de NS automaat.
En dan de Beneluxtrein, in ons geval bestaand uit een "stam" Intercity -direct materieel. Voor de zekerheid zijn de fietslogo's er aan de buitenkant alvast afgepoetst zodat je niet meer kan zien waar de fietswagon zit.
(op de heenreis hadden we in Roosendaal minder instaptijd en kwamen we op een willekeurig balkon uit) De fietswagon zit in ieder geval op één van de uiteinden van de trein).
Let op de rode "DEFECT" sticker waarmee op het bordje met huisregels de informatie over de fiets is afgeplakt. NS schaamt U! Je moet er toch niet aan denken dat je bij dezelfde reis volgend jaar allemaal in Antwerpen met de fiets weer moet uitstappen om vervolgens de boemel naar Roosendaal te moeten nemen..... 160 km/u te gevaarlijk voor fietsen, wat een kul... De trein rijdt nu notabene 160 in België....
(sorry moest ik even kwijt...)
Conclusie: zolang de beneluxtrein zelf niet afhaakt is er vanaf Luxemburg een prachtig netwerk bij gekomen met fietsvriendelijke treinen!
grt Hans