Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe super snelle en comfortabele 54-559 band - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe super snelle en comfortabele 54-559 band

Met de Barlow Pass zit je op 700Cx38.. Geen 40 maar ik denk dat deze zeker in de buurt komt van de meeste andere die claimen 40 te zijn.
Dat kan best kloppen maar overweeg voor vakantiebanden om net wat breder dan 40 te gaan.
Alien schreef:
Michaj schreef:ERTRO
ETRTO.
Haha, dank voor deze verbetering, heb ik dat toch even al zo'n tien jaar verkeerd in mijn hoofd zitten.

Mooi dat ze er zijn trouwens die banden, ik twijfel of ik de switchback hill voor mijn huidige 650b-randonneur/vakantiefiets wil bestellen, of een oude specialized ga ombouwen tot vakantiefiets zodat ik de Rat trap pass kan bestellen. Keuzes, keuzes, weet iemand of Marten deze banden in voorraad gaat krijgen?
Ik geloof niet dat Marten ze op voorraad gaat nemen, maar je kunt het vragen. Ik ga ze zelf in de VS bestellen als ik daar de komende maanden toch zit. Dat betekent ook dat ik ze pas na de Kerst, en als het weer tegenzit flink na de Kerst, kan uitproberen. Er moet bij mij ook wel een beetje geknutseld worden om plek te maken. De berichten over de werkelijke breedte verschillen wat van 51-53 mm (de extralight versie wordt nog wat breder dan de standaard versie) en dat is krap voor mij: ik heb 59 mm tussen de vorkkroon. Het wordt voor mij ook een gelegenheid de sks spatborden (mijn voorspatbord is ook net gebroken) te vervangen door de net wat bredere Gilles Berthoud, waar de stangen buitenom gaan in plaats van binnendoor.
Twee weken terug heb ik bij www.velovitality.co.uk twee Compass Barlow Pass extralight besteld. Het was de enige leverancier in Europa die ik kon vinden die de banden standaard in het assortiment heeft.

Superbanden trouwens, voor mij de investering zeker waard. Mijn Surly LHT is er weer een snelle fiets van geworden. Ook mooi dat Compass nu een aantal modellen tubeless ready gaat leveren.

Heeft Wim meer ervaring met Compass en kan hij vertellen of deze banden nog wat groeien? De maat is 38c, maar ze zijn nu 36,5 mm op 17,5 mm velgen. Op 19 mm velgen werden ze vreemd genoeg niet breder. Ze waren ook wat zwaarder dan de fabrieksopgave (330 gram): 360 en 380.
Mijn ervaring is met de 26x1.75, en die is niet echt gegroeid geloof ik (42 mm). Daar staat tegenover dat die 26x1.75 niet alleen niet de extralight versie is (die is er niet in deze maat), maar ook nog eens uit besparing in een Pasela mal gemaakt is. Daarmee verwacht je minder groei dan van een échte' Compass band, en al helemaal dan van een xl band. Ik ben er blij mee, maar vind hem nog te smal, vandaar dat ik naar de Rat Trap Pass kijk, al is die wel weer erg breed voor mijn frame.
Bedankt.

Hoe zit dat met die bandenmallen en waarom groeit een band uit de ene mal wel na en een band uit een andere mal niet?

Vond het verhaal over de all road bike in BQ met de 55 mm banden wel inspirerend. Maar wellicht een beetje overkill voor NL.
Pedalero schreef:Bedankt.

Hoe zit dat met die bandenmallen en waarom groeit een band uit de ene mal wel na en een band uit een andere mal niet?

Vond het verhaal over de all road bike in BQ met de 55 mm banden wel inspirerend. Maar wellicht een beetje overkill voor NL.

En natuurlijk is velgbreedte ook een factor in daadwerkelijke bandenbreedte.

Wat betreft overkill voor Nederland:
wellicht is dit niet zo als je veel op onverharde bospaadjes/knooppuntenroutes wilt rijden. Na een lang fietsweekend met drie even fitte rijders op: een 38-622 slick (victoria hyper randonneur), 47-584, slick (big ben), en 50-559 met licht profiel (conti race king folding) was het verschil op onverhard/zand/gravel duidelijk te merken. Qua snelheid:
1. Race king
2. Big Ben
3. Vittoria.

Op asfalt en klinkers was het juist net omgedraaid. Nou is het natuurlijk wel dat zo'n 70% van de reis asfalt was en maar 30% onverhard. Maar toch!
Wim schreef:Ik geloof niet dat Marten ze op voorraad gaat nemen, maar je kunt het vragen. Ik ga ze zelf in de VS bestellen als ik daar de komende maanden toch zit. Dat betekent ook dat ik ze pas na de Kerst, en als het weer tegenzit flink na de Kerst, kan uitproberen. Er moet bij mij ook wel een beetje geknutseld worden om plek te maken. De berichten over de werkelijke breedte verschillen wat van 51-53 mm (de extralight versie wordt nog wat breder dan de standaard versie) en dat is krap voor mij: ik heb 59 mm tussen de vorkkroon. Het wordt voor mij ook een gelegenheid de sks spatborden (mijn voorspatbord is ook net gebroken) te vervangen door de net wat bredere Gilles Berthoud, waar de stangen buitenom gaan in plaats van binnendoor.
Hoi Wim,

Heb je ze inmiddels al ontvangen en uitgeprobeerd? Wellicht is het in een ander topic langsgekomen en heb ik het gemist?
Ja hoor, en ik ben erg tevreden. Op een SP19 velg zijn ze nu 51 mm, en dat past nog precies met 65 mm Gilles Berthoud spatborden. SKS zal wel wat moeilijker zijn, want die zwabberen wat meer en de stangetjes lopen er binnendoor. Maar dat heb ik niet geprobeerd, want mijn SKS spatborden waren net ook kapot. De Extralight versie schijnt een 2 mm breder uit te vallen, en dan wordt het bij mij krap.
Behalve wat ritjes in de buurt heb ik de banden gebruikt op de Hemelvaarttocht in Drenthe, en bij het Pinksterweekend in de Ardennen. Totaal iets van 900 km. Ze rijden heerlijk comfortabel, en ze zijn merkbaar sneller, ook op asfalt. maar het verschil is natuurlijk het grootst op keitjes en bospaadjes. Ik zie geen slijtage, en ik heb geen lekke banden gehad.
Het zijn zeker geen banden die ik op een verre expeditie zou gebruiken, maar voor tochten in grote delen van Europa vind ik ze ideaal. Ik neem wel een reserve buitenband mee.
Ha Wim, dank voor het delen van je ervaringen. Klinkt goed. Ik heb zelf een tijd op de 42-584 Grandbois Hertre gereden en die voelde ongeveer even soepel als de 60-559 big apples die ik op mijn stadsfiets heb. Wel twee of drie keer lek met de Hertres. Ik overweeg nu om op mijn vakantiefiets de 48-584 switchback hill te monteren, maar twijfel of ik de -zo goed als onverslijtbare - big ben's voortijdig ga vervangen of wacht tot ze 'op' zijn...