door
stef.l » do 05 mei, 2016 22:33
Hyloba schreef:Na jarenlang slecht te zitten op een fiets, ben ik nu op zoek naar een passend brooks zadel. Ik ben vooral aan het twijfelen tussen een cambium c17 of c15 aangezien ik geen lederen zadel wil. Deze zou geplaatst worden op een off road touring fiets, en ik zal dus niet helemaal rechtop zitten. De afstand tussen mijn zitbeentjes bedraagt 110mm. Beter een breder of een smaller zadel?
Ook: kan je die zadels ergens testen?
De term "off road touring fiets" en "niet helemaal rechtop zitten" zijn redelijk vage omschrijvingen. Het laat namelijk redelijk wat ter interpretatie over. Bovendien kan er qua stuur ook nog van alles bijpassen.
Anyway, met een afstand tussen de zitbeentjes van 110 mm zou ik ervoor kiezen indien je een Brooks zadel wenst te gaan voor c13 in geval van drop bar en indien je ook daadwerkelijk in de beugels hangt. De c15 indien je een redelijk doorsnee mountain bike houding kent. Of drop bars hebt maar eigenlijk vrijwel niet in de beugels hangt. De c17 zou ik buiten beschouwing laten bij deze zitbeen breedte en niet rechtop zittende. In een wat meer sportieve houding zit dat niet prettig en schuur je op een langere rit herhaaldelijks langs de rand van het zadel.
Bij de c15 variant heb je overigens de mogelijkheid te kiezen voor de carved variant, met uitsparing voor druk op het perineum. Dit kan prettig zijn indien je hinder ervaart van de druk aldaar. Van de c13 bestaat er momenteel nog geen carved variant, het is nog niet duidelijk (of en) wanneer deze op de markt zal komen.
Bij de meeste fietsenmakers zul je een zadel wel kortstondig kunnen testen. Uiteindelijk blijft het toch altijd een beetje een gok naar mijn mening. Een kort ritje met een zadel kan namelijk prima aanvoelen. Maar na 100 km kun je toch bemerken dat he uiteindelijk niet zo comfortabel is als verwacht. Verschil in ondergrond kan ook veel uitmaken. Uiteindelijk blijven het gebruiks producten, dus na 10.000 - 20.000 km kun je een zadel best vervangen voor een nieuwe. Indien je niet helemaal tevreden was met de huidige, ga dan voor een ander model/merk. Was de huidige perfect, hoop er dan op dat deze nog altijd in productie is
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.