Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Troll (of andere suggesties) - Forum Wereldfietser

Surly Troll (of andere suggesties)

Een tijd geleden vroeg ik advies op het fietsadviesgedeelte van dit forum. Ondertussen besefte ik dat S&S koppelingen een serieuze hap uit het budget zijn, niet echt nodig zijn én neig ik naar een "goedkopere" fiets om verschillende redenen.

Ik zit al een tijdje met de Surly Troll in mijn hoofd. Ik ging gisteren even naar de fietsenmaker die me afraadde een kant en klare fiets te kopen wegens nogal eens minderwaardige onderdelen waar je het niet direct spot.

Hij stelde mij een fiets samen. De fietsenmaker verkoopt normaal geen trekkingfietsen, het kan dus dat je dit wel ziet aan de keuze voor bepaalde onderdelen.

Wat vinden jullie van de keuzes die hij (en ik ook wat) maakte? Zouden jullie bepaalde dingen veranderen? Hij raadde me de high end onderdelen (zoals Chris King headset) af en koos dan voor degelijk genoeg onderdeel aan een interessante prijs.

* Voorderailleur LX 3x10sp
* Achterderailleur LX 10sp
* Cassette 10sp SLX 11-36
* Ketting XT 10sp
* Shifters LX 3x10
* Remhendels LX T670
* Remschijven Ice-Tech 180mm
* Caliper TRP Spyre
* Teflon kabelset
* Crankset + BB Deore 42-32-24
* SKS spatbordenset 26" 60mm
* Balhoofd 40er series cane creek
* Stuur: Jones Bar
* Stuurpen Ritchey trail
* Zadelpen Ritchey trail
* Handvaten ergo grip
* Stuurlint Lizard skinn
* Voornaaf dynamo XT 100/36 6v/3w
* Achternaaf LX 10sp 135/36
*Spaken Sapim Leader RVS
* Buitenband Schwalbe Marathon tour plus
OF Continental Travel Contact
* Binnenbanden Continental
* Velg Taurus 21 gebust
* Frame surley Troll XS 26"
* Tubus cargo Evo 26" achterdrager
* Verlichting B&M
* Zadel (heb ik reeds, brooks B17s)
* Pedalen click/free

De prijs zou hierdoor op 2550 euro komen. Ondanks dat dat wel mijn oorspronkelijke budget is, schrok ik hierdoor. Voor die prijs moet ik misschien eens vergelijken met alternatieven of checken of die kant-en-klare fietsen dan toch niet zo slecht zijn.

Erg bedankt
En wat kost het dan, wanneer je dit geheel zelf zou opbouwen, incl wat gereedschap dat je nog zou moeten aanschaffen. Ongeveer €1000 minder?...Grove schatting mijnerzijds...
Een fiets uit losse componenten is altijd veeeel duurder dan een kant en klare fiets: QED

Cane Creek 40 is min of meer de XT onder de Headsets. Na jaren spelingvrij. Voor €100 minder dan CK.
sjefke schreef:En wat kost het dan, wanneer je dit geheel zelf zou opbouwen, incl wat gereedschap dat je nog zou moeten aanschaffen. Ongeveer €1000 minder?...Grove schatting mijnerzijds...
Een fiets uit losse componenten is altijd veeeel duurder dan een kant en klare fiets: QED

Cane Creek 40 is min of meer de XT onder de Headsets. Na jaren spelingvrij. Voor €100 minder dan CK.
Hij gaat het wiel wel spaken, dat is al iets dat ik niet kan. En andere elementen van dat zelf opbouwen zou toch ook nog wat leergeld vragen? Ik wil ergens gerust wel de lokale fietsenwinkel steunen, maar ja..dat is een serieus bedrag dat je noemt.
Misschien een idee een kant-en-klare fiets te kopen en enkele minderwaardige onderdelen te vervangen eens ze op zijn.
Juut schreef:
sjefke schreef:En wat kost het dan, wanneer je dit geheel zelf zou opbouwen, incl wat gereedschap dat je nog zou moeten aanschaffen. Ongeveer €1000 minder?...Grove schatting mijnerzijds...
Een fiets uit losse componenten is altijd veeeel duurder dan een kant en klare fiets: QED

Cane Creek 40 is min of meer de XT onder de Headsets. Na jaren spelingvrij. Voor €100 minder dan CK.
Hij gaat het wiel wel spaken, dat is al iets dat ik niet kan. En andere elementen van dat zelf opbouwen zou toch ook nog wat leergeld vragen? Ik wil ergens gerust wel de lokale fietsenwinkel steunen, maar ja..dat is een serieus bedrag dat je noemt.
Misschien een idee een kant-en-klare fiets te kopen en enkele minderwaardige onderdelen te vervangen eens ze op zijn.
Dat lijkt me al heel wat verstandiger. Wielbouwers zijn er genoeg, die zou ik ook inhuren. Vakmanschap mag wat kosten. Kijk eens naar goede V-brakes of Magura's, zijn die niet veel goedkoper, of anders Avid BB7, de standaard disc voor wereldfietsers (met kabel).
Als je een beetje technisch gevoel hebt; zelf opbouwen! Is leerzamer en uiteindelijk als er wat stuk gaat onderweg weet je hoe het zit. Wielen zou ik ook laten doen, maar goed, ieder ander doet dat misschien vrolijk zelf.
Ik weet niet hoe het prijspijl in België is, maar het zijn voor zover ik kan zien allemaal erg doorsnee onderdelen (m.u.v. het Jones stuur, die kost je 180 euro) en dan vind ik dit een forse prijs.

Wielen lijken me ook niks bijzonder, een handgebouwd wiel met rechte (ipv butted) spaken? In Nederland heb je behoorlijk wat bedrijfjes die zich toeleggen op het met de hand bouwen van wielen, die zul je toch ook wel in België hebben?

Persoonlijk zou ik nog even verder zoeken.
Juut schreef: Ik ging gisteren even naar de fietsenmaker die me afraadde een kant en klare fiets te kopen wegens nogal eens minderwaardige onderdelen waar je het niet direct spot. [...] De prijs zou hierdoor op 2550 euro komen. Ondanks dat dat wel mijn oorspronkelijke budget is, schrok ik hierdoor.
Ik zou ook schrikken denk ik. :shock: Met wat in goed Nederlands custom-built heet, ben je volgens mij aanzienlijk goedkoper uit. Daar zitten doorgaans niet echt minderwaardige onderdelen op, en de onderdelen die je niet aanstaan, vervang je in de bestelling gewoon door wat je wel wilt. Een Avaghon Series 26 bijvoorbeeld kost 1800 euro (en een vergelijkbare Snel ongeveer hetzelfde). Nadeel: ik meen begrepen te hebben dat in België dit soort fietsen moeilijk (of niet?) te krijgen is. Rotterdam, de thuisbasis van Avaghon, is zo'n 100 km van Borgerhout en dat vind ik zelf geen gekke afstand om een fiets te halen (want toen Avaghons nog uit Wageningen kwamen, was dat voor mij even ver :wink: ) maar ik moet erbij zeggen dat ik vrijwel al het onderhoud zelf doe. Wil je af en toe eens terug naar de dealer, dan kan ik me voorstellen dat dat geen optie is.

En als je serieus op de Troll gevallen bent, ook niet, want dan zul je van elke andere fiets toch een beetje spijt houden dat het geen Troll is. ;)

Succes met de overwegingen,

Carl
Ik vind dit ook een heel bedrag en zou verder kijken zeker ook omdat dit geen fietsenmaker is met verstand van vakantiefietsen.

Voor dit bedrag zou ik veel liever een Avaghon kopen of de Troll door de vakantiefietser in Amsterdam laten afbouwen/ leveren. Andere optie is Singlespeed ook erg kundig. Of Kijken of M-Gineering (ondanks de lange wachtlijst) een mooie fiets voor je kan maken) kun je ook nog wat door sparen als je dat zou willen. Je moet dan inderdaad een stukje verder reizen en dat willen (zelf heb ik er 3 uur met de auto voor gereisd omdat ik een goed passende en betrouwbare fiets erg belangrijk vind)

Voor het onderhoud zou je dan een goede lokale fietsenmaker kunnen opzoeken.

Troll wel een mooie keuze vind ik.
Grappig, elkaar fietsen en onderdelen aaraden zonder dat er duidelijk is wat de fietser kan, wil, wat er op moet of wat de gewichten zijn....
Leon schreef:Grappig, elkaar fietsen en onderdelen aaraden zonder dat er duidelijk is wat de fietser kan, wil, wat er op moet of wat de gewichten zijn....
Ongeacht dat, is het eigenlijk al verkeerd om één bepaald model te willen zonder dat je weet of dat geschikt is voor jou.
ok. dan verduidelijk ik even wat ik wil:

een beetje een allroundfiets, ook al bestaat dat niet echt.
Mijn Koga Randonneur wordt vervangen. Wat doe ik nu op die Koga: naar mijn werk fietsen, maar dat gaat dan om 5 minuten asfalt en stoepje en gaten in asfalt (schroefjes van rekjes enz moet je hier vaak opnieuw aandraaien). Verder is het gewoon mijn dagdagelijkse fiets.
Op de Koga fietste ik ook al eens richting Parijs. Met andere fietsen ging ik al eens naar Denemarken. Ik fietste van Wenen naar Belgrado met een vouwfiets van de Decatlon en dat ging eigenlijk best goed (vooral vlak, in heuvelachtig gebied was het stuur precies wat dichtbij en de bagage misschien niet zo goed verdeeld).
De plannen met de volgende fiets: Kirgizië, ZO-Azië, India,... Ik kies nogal eens voor de snellere weg (= asfalt), maar denk dat dat ook komt omdat mijn fiets daar wat om vraagt. Een paar keer per jaar ga ik mountainbiken (op makkelijke routes) met een gehuurde fiets en dat zou eventueel ook met de nieuwe fiets mogen.
Ik ben 1m64, binnenbeenlengte van 76cm. Ik weeg 50 kilo. Mijn bagage op meerdaagse tripjes voorlopig iets van een 15 kilo en die zitten in achtertassen, stuurtasje en kleine waterdichte zak bovenop de tassen. Ik rij niet graag met een racebocht. Ik fietste onlangs even op een Kona Sutra en dat lag me niet.
Ik twijfel erg tussen de meer mtb-geometrie van de Troll en de (stabielere? meer voooruitduwende ?) geometrie van fietsen zoals de long haul trucker, etc. Op zo'n fietsen fietste ik ook al. Ik ga voor 26 inch banden. Ik wil geen rohloff, geen megadure onderdelen, gewoon een simpele degelijke fiets wil. Ik vind het fijn dat je met een Troll wel wat mogelijkheden hebt naar breedte van banden, etc.
Ik fiets blijkbaar ook snel in een lichte versnelling.

Ik heb nog nooit een fiets zelf opgebouwd, maar heb hier wel interesse in. Echter ontbreekt het me aan durf dat eens aan te pakken..moest iemand een goed boek kennen waar ik genoeg info vind. Zelf opbouwen zou niet slecht zijn, want in september komt er ook een nieuwe fiets voor mijn vriendin die supergierig is en dan wil ik eventueel aan de slag met een tweedehands fiets/frame.

Ik had ook andere modellen op het oog, maar heb me daarover wat zitten informeren én die fietsenmaker raadde me ook eerder de Troll aan dan de long haul trucker, maar die wil natuurlijk ook gewoon verkopen. Ik ging langs een andere fietsenwinkel en daar kwam deze o.a. ook uit.

Hebben jullie dan altijd al jullie fietsen getest voor aankoop? Zo ja, waar dan? Ik zie zelden winkels waar ze mijn maat fiets hebben én dan liefst ook nog de verschillende soorten fietsen.
Leon schreef:Grappig, elkaar fietsen en onderdelen aaraden zonder dat er duidelijk is wat de fietser kan, wil, wat er op moet of wat de gewichten zijn....
Grappig dat jij de antwoorden op geheel eigen wijze interpreteert. De vraag die ik in het bericht las, is of dit een redelijke prijs is, en of er "alternatieven [zijn] of checken of die kant-en-klare fietsen dan toch niet zo slecht zijn." De antwoorden maken volgens mij duidelijk hoe het zit met alternatieven, helemaal niet dat de vraagsteller die of die fiets of onderdelen moet kopen...

Carl
zojuist een Salsa Marrakech (flat bar) testgereden bij een andere fietsenmaker en daar ook offerte voor een Troll gekregen. Hij heeft ook geprobeerd het verschil in geometrie uit te leggen en de effecten ervan. Het gekke was dat hij advies gaf aan de andere fietsenmaker van de offerte hierboven. Zijn offerte zat al 250 euro lager. Hij raadde eerder aan een complete te kopen en hier en daar wat aan te passen.

De salsa:geen 26 inch, het stuur leek al ver voor me en vooral breed, ik had net zin om mijn handen te zetten waar nu de shifters stonden. De jonesbar ook in mijn handen gehad (wel niet gemonteerd )..en heb indruk dat ik ook daar mijn handen net op de splitsing wil zetten. Misschien ga ik toch beter voor een simpel recht stuur met bar ends.

Ik ga nog wat fietsenwinkels af en de suggesties ook eens bekijken. En ook eens uitzoeken of zelf opbouw geen optie is, ik zou er (als het lukt) wel erg veel voldoening uit halen denk ik.
En mijn vraag was dus o.a. of dit een normale prijs was voor de opsomming die ik maakte. Dus alvast bedankt voor de adviezen.
Juut schreef: * Caliper TRP Spyre
Die zou ik sowieso niet doen, want die zijn voor raceremgrepen :wink:
BR-M615 schijnen ook gewoon prima remmen te zijn voor vies weinig geld, al snap ik dat je gezien je bestemming toch liever mechanische wilt. Ik ben nog steeds goed te spreken over de good old Avid BB7's trouwens.
Remschijven Ice-Tech 180mm
Met jouw gewicht moet je zeker achter ook wel met een 160mm toe kunnen.
Ice-Tech is imo ook niet nodig. SM-RT64 of RT66 will do. Mocht je BB7's of andere 1-piston mechanische schijfremmen nemen, dan zou ik zeker geen fancy Ice-Tech schijven nemen of andere schijven met een grote alu spider.
Stuur: Jones Bar
Geweldig stuur en prijs zeker waard imo.
Handvaten ergo grip
Icm een Jones zou ik ESI's nemen.
*Voornaaf dynamo XT 100/36 6v/3w
* Verlichting B&M
Grappig, op vakantiefietsen zie je altijd de meest fancy dynamo's en verlichtingssets langskomen, maar als ik op fietsvakantie ga is dat toch
A: in de vakantie, ofwel ik ben overdag vrij, dus ik fiets toch bij daglicht
B: in de zomer, dus het is ook nog eens lang licht ;)
Ik gebruik gewoon een setje knippertjes van de Action dus.

Verder vind ik genoemde prijs voor genoemde specs flink hoog, maar als je verschillende onderdelen uit verschillende groepen gaat monteren en die allemaal los tegen full MSRP mag aftikken wordt het natuurlijk al snel heel erg duur.

Alleen al daarom kan zelf een frameset opbouwen met bv een complete SLX groep veel goedkoper uitpakken

Als je zelf de frameset koopt kun je bij aankoop van de frameset vast het bracket na laten frezen, een balhoofd (+1 voor Cane Creek) laten inpersen en een ster in de vork laten meppen (kan bijvoorbeeld bij singlespeed.nl).

SLX groepje bij B-C en dan heb je verder nauwelijks speciale en/of dure tools nodig om de boel te monteren.
PeterFokkinga schreef:Wielen lijken me ook niks bijzonder, een handgebouwd wiel met rechte (ipv butted) spaken? In Nederland heb je behoorlijk wat bedrijfjes die zich toeleggen op het met de hand bouwen van wielen, die zul je toch ook wel in België hebben?
Voor een vlieggewicht van 50kg zal een redelijk standaard setje van Rose of B-C ook nog wel voldoen.
Voor schijfremmen zou ik ook bb7 nemen - remmen prima en goed af te stelllen. Zelfs ik kan het. Minn fietsenmaker gaf aan dat er ook goed mechanische rhp remmen zijn. Hij vind het afstellen hiervan makkelijker dan de bb7. Als ze op racegrepen oassen dan ga ik vermoedelijk tzt hierna over. Maar eerst nog meer onderzoek doen.

Let op dat het Jones stuur er in vrrschillende breedtes is. Ik zou het zeker op een fiets gaan uitproberen. Iedereen die er 1 heeft is er lovend over.
Inge1 schreef:Voor schijfremmen zou ik ook bb7 nemen - remmen prima en goed af te stelllen. Zelfs ik kan het. Minn fietsenmaker gaf aan dat er ook goed mechanische rhp remmen zijn. Hij vind het afstellen hiervan makkelijker dan de bb7. Als ze op racegrepen oassen dan ga ik vermoedelijk tzt hierna over. Maar eerst nog meer onderzoek doen.
Neem aan dat je TRP bedoelt? TRP Spyre is voor raceremgrepen, de Spyke voor mtb/v-brake remgrepen.

Van de BB7 is zowel een road als mtb versie verkrijgbaar.

Let op dat het Jones stuur er in vrrschillende breedtes is.
Gezien het postuur van TS lijkt de gewone (66cm) me meer dan breed genoeg (de extra brede is 71 cm)
Shrek je hebt gelijk = TRP (noem die altijd verkeerd)
Ga eens bij Rose kijken! verkopen hele goede fietsen tegen messcherpe prijzen! Mijn laatste fiets komt er ook vandaan. Service en kwaliteit zijn prima! https://www.rosebikes.nl/bike/rose-acti ... aid:821809
Ok, ik heb op een Troll gereden (maatje te groot en dat voelde ik wel), een Santos Special, Salsa Marrakech, LHT, Patria, etc.
Ik voel die verschillen niet gigantisch hard op zo'n korte testritten. Zeg het zo: Ze verschillen duidelijk, alleen weet ik niet echt wat ik nu het leukst vind aanvoelen.
Ik ga het op de Troll houden.

Ik heb wel beslist dat ik de fiets zelf ga opbouwen. Ik begin in september normaal aan een cursus fietsmechaniek. Misschien wacht ik beter tot dan..maar indien ik dat niet kan: waar vind ik hulp bij die opbouw? (boek, internetpagina,.., topics op andere fora?) welke tools heb ik zeker nodig (op ander forum kwam ik al discussie tegen over nood aan balhoofdpers versus draadstangoplossing)? Ik heb al enkele topics hier op het forum geraadpleegd zoals http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... elf+bouwen

Ik twijfel nog tussen V-brakes en Mechanische disc (Avid BB7). Ik heb de eerste altijd gehad en nooit over te klagen gehad (behalve dan bij regenweer misschien).

Ik ga voor gehele LX-groep. Jones-bar valt nog te overwegen. Naafdynamo weet ik ook nog niet 100% zeker.

Heeft iemand al grote onderdelen besteld bij bike-components.de? Ik denk ook aan singlespeed.nl.

Iemand die goede wielbouwer in/rond het Antwerpse kent?
Bedankt!
Juut schreef:k. Misschien wacht ik beter tot dan..maar indien ik dat niet kan: waar vind ik hulp bij die opbouw? (boek, internetpagina,.., topics op andere fora?) welke tools heb ik zeker nodig (op ander forum kwam ik al discussie tegen over nood aan balhoofdpers versus draadstangoplossing)? Ik heb al enkele topics hier op het forum geraadpleegd.
Informatie: de site van Sheldon Brown is soms een wirwar, maar ik ken weinig completere informatie. Instructiefilmpjes vind je probleemloos op youtube tegenwoordig.
Gereedschap: draadstangoplossing deed het voor mij tot hiertoe probleemloos. Verder heb je een trapassleutel nodig, een cassette sleutel en een kettingzweep. (hoewel dat je dat laatste in principe pas nodig hebt als de cassette er terug af moet.) En een zo scherp mogelijke kniptang.
Juut schreef: Heeft iemand al grote onderdelen besteld bij bike-components.de? Ik denk ook aan singlespeed.nl.
Jeps, frame, en allerlei andere spullen. Nooit een probleem mee gehad. (bike components, singlespeed nooit gebruikt maar wel positiefs van gehoord)
Juut schreef: Iemand die goede wielbouwer in/rond het Antwerpse kent?
Neen, maar je kan altijd een oproep plaatsen op het forum. Een centreerstand en spaakspanningsmeter heb je zo gefixt. (overigens heb ik met de online bestelde wielen(meilenweitt en rose) nooit problemen gehad).