ach piet, ook al laat je je door 4 verschillende "professionele" fietshoudingmannetjes opmeten, dan nog komen er 4 verschillende stuur- en zadelposities uit. Dat een zadel jou op 1 plek goed zit, wil niet zeggen dat ie op een iets andere plek ook goed kan zitten (ook al zou dat met iets meer druk op polsen en bovenbenen zijn). Er zijn gewoon teveel variabelen die voor het individu de juiste zithouding bepalen.PietV schreef:Toch nog een reactie. Het schrijven is te uitgebreid om op details in te gaan. Maar met een aantal aanbevelingen ben ik het niet eens.AB schreef:De zitbuislengte is helemaal niet zo relevant meer met die mega-lange zadelpennen. Hoogte zadel en onderlinge horizontale/verticale afstand van je zadel en stuur is dat wel. Vandaar dat het veel belangrijker is om naar de lengte van je bovenlichaam (=balhoofdbuis, stuurpen en bovenbuis, type stuur) te kijken als je de geometrie van fietsen met elkaar vergelijkt. En houd flink wat overmaat bij de vorkbuis, voordat je hem op lengte zaagt. Yvette zit al aardig op de hoogste stand van haar stuur, misschien dat ze haar stuur met deze aheadpen nog iets hoger kan krijgen. Aan de foto’s te zien zou het me ook niet verbazen als je te kort zit, misschien is gezien je lengte een herenframe wel beter. Een Kona Sutra is een randonneur met racestuur. Dan zit je onderin de beugels nog gestrekter en dieper. Let dus op de totaallengte van bovenbuis+stuurpen, die kan bij een racefiets korter zijn dan bij een trekkingbike (zonder racestuur). enz, enz, enz, enz, enz.PietV schreef:Met een lengte van 1,87 m kom je gemiddeld uit op een effectieve zitbuislengte van 0,60 m.
Dat je een willekeurig frame voor fietsers geschikt kunt maken door het monteren van een lange zadelpen is uit de lucht gegrepen.
Elke framegrootte heeft zijn maten. Kleine frames hebben een steilere zitbuis of grotere zitbuishoek dan grote frames. Variërend van 74 graden voor de kleine frames tot 71 graden voor de grote.
Als je een klein frame met een effectieve zithoogte van 45 cm met een lange zadelpen ophoogt naar 60 cm of meer, komt die lange rijder met zijn gewicht te ver voor de trapas te zitten. Het zadel kan dan nog beperkt naar achter worden gesteld.
Het aanpassen van zadel en stuur biedt enig soelaas, maar de fietser zit uit balans t.o.v. de trapas.
Conclusie: Het frame is de basis voor elke fietser.
Het aanmeten van de fiets is een belangrijk gegeven. Meten = Weten. Vergelijk het maar met een fundering van een huis. Fundering te klein, het huis zakt erover. Fundering te groot en het huis zakt er in. Dat geldt ook voor het frame van de fietser. Met juiste framegrootte heb je de mogelijkheid om de driehoek trapas, zadel en stuur optimaal af te stellen. Dat los je niet op met een lange zadelpen.
Jouw eerdere opmerking dat het zadel naar voren kan om de zitvlak te ontlasten, de druk om het voorwiel te verhogen en daarmee het achterwiel te sparen is onzin. Dat leidt alleen tot meer druk op de polsen. Het goed gespaakt achterwiel is veel sterker dan de polsen.
Ook jouw eerdere opmerking om uit het zadel te komen is vaak een bewijs dat de fiets niet lekker zit. Hetzelfde geldt voor het trekken aan het stuur om te versnellen en je zitvlak te verschuiven op het zadel.
Een zadel zit op één plaats goed. Op een leren zadel te herkennen aan de afdrukken van de zitbotjes.
Ik zit stil in het zadel, kom alleen uit het zadel om af te stappen en trek nooit aan mijn stuur. Dat is energieverspilling. De meest effectieve spieren zijn de beenspieren. Niet fietsen met je armen of schouders.
Ook de sportschool laat ik links liggen. Als fietser heb je niets aan overtollige spiermassa die je niet gebruikt om te fietsen. Extra massa, die bovendien extra brandstof kost. Als je goed zit is een sportschool niet overbodig.
Ik wissel fietsen af met kanovaren en heb nooit last spier- of gewrichtspijn. Zowel de kano als de fiets is aangemeten.
Je noemde ook een reeks namen van sporters. Ken ze niet of nauwelijks. De enige naam waarover ik heb gelezen is van ene Lance Armstrong. Zijn naam werd genoemd in een artikel over maskeren van doping. Ik fiets graag, maar kijkt niet naar (commerciële) sportverdwazing. Dat is voor mij tijdverspilling. Moet er niet aan denken om voor te TV met een pot bier en een bak pinda's in een bank te hangen. Gaat van mijn fietstijd af.
Piet.
Eigenlijk zou je een zadelpen moeten hebben die je tijdens het fietsen zowel verticaal als horizontaal zou moeten kunnen bijsturen, zodat je in elke houding (flaneren/boodschappen/comfort/sportief/topsport) zou kunnen gaan fietsen hoe jij dat op dat moment wilt
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een 45cm frame met een 60cm frame vergelijken is nogal dwaas, maar een 62cm frame met een 55cm frame vergelijken zou gelang je positie en type stuur nog wel eens de moeite van het bestuderen waard kunnen zijn.
Goede tip dat kanovaren! Voor algemene ontwikkeling is elke sport naast het fietsen alleen maar mooi (zwemmen, wandelen, hardlopen, schaatsen). Zelfs dammen of andere denksportspelletjes schijnen heel gezond te zijn.