Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Forumslader 12V+USB - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Forumslader 12V+USB

Leuk Marko, ik ga er zelf toch ook mee aan de slag als ik je positieve reactie zo lees.


K.
Fahrradzukunft heeft ook een test gedaan. Daarin komt de Forumslader V5 wel erg positief uit, ook bij de lagere snelheden. Vreemd dat het geleverd vermogen van commerciële apparaten bij bijvoorbeeld 10 km/hr bijna een factor 2 in lager is.
Marko - dank voor je uitgebreide antwoord.

Wordt dan iets om inderdaad aan te schaffen of dit jaar al of komend jaar. Voor mezelf denk ik ana de grotere accu, 3a USB en boostlader op het ding. Wil er de xtorm powerbank (+ tablet), universele batterijlader voor camera/ gps en telefoon mee kunnen opladen en in de toekomst een kleine laptop.
Ik zie op de nieuwe versie van de stekker unterwegs dat zij uitgaan van 15 watt mechanische belasting voor de forumslader bij 30km/uur. Je moet dan 200 watt trappen zeggen zij en dan zit je ook iets onder de 10%. Het scheelt je dan 1 km/uur. Kweet niet helemaal zeker of dat gekloot in de marge is nog, dan. :P

Leuk dat ze het hebben geupdate met de nieuwste ontwikkelingen; de resultaten sluiten goed aan bij mijn bevindingen. Wel jammer dat ze de Zzing niet hebben mee getest; die doet het volgens mij ook aardig.
Wat wel buiten beschouwing is gelaten hier, en ik vind dat wel een belangrijke factor voor trekkingfietsen, is de robustheid van het apparaat. Daar is vaak veel op aan te merken. Het is niet voor niks dat idworx de plug van z'n fietsen heeft gehaald en ook andere laders blijken in de praktijk minder robuust dan de prijs doet vermoeden.
Ik ga verder geen merken noemen maar vraag gerust eens bij je fietsenzaak welke laders het minst vaak een beroep doen op de garantieregeling.

Als je de grote bufferaccu's kiest ben je ook langer aan het laden en dus ook langer met die naafweerstand aan het fietsen. De forumslader schakelt zichzelf pas uit als de bufferaccu's vol zijn. Je kunt 'm overigens ook met de hand uitzetten.
Er zitten twee usb aansluitingen aan die je allebei tegelijk kunt gebruiken en je kunt er ook een tablet mee opladen. Een laptop gaat denk ik niet lukken; veel is afhankelijk van de spanning. De forumslader levert via een speciale uitgang ook 12 volt.

Dat het vermogen bij de forumslader onder de 10 km/uur zo hoog is heeft te maken met het feit dat ze tot 14 km/uur een spanningsverdubbelaar gebruiken (en die andere niet).
Marko - dank voor de aanvullingen. Zeker het technische Duits is boven mijn pet gegrepen.

Ik zal eens gaan denken over het langer moeten laden met de grotere accu's. Een laptop kan ik via de xtorm opladen die door de lader wordt opgeladen.

Heeft het nut om een 12V uitgang erop te laten zetten? Want waar dient dat voor?
Die 12 volt is eigenlijk bedoeld om lampen te laten branden als je aan het opladen bent. Je kunt normaal gesproken niet de forumslader aanzetten en tegelijk je lampies laten branden.
Die 12 volt aansluiting zit er standaard op. Gezien wat je allemaal wilt opladen zou ik ook voor de grote bufferaccu kiezen.
Inge1 schreef:Voor mezelf denk ik ana de grotere accu, 3a USB en boostlader op het ding. Wil er de xtorm powerbank (+ tablet), universele batterijlader voor camera/ gps en telefoon mee kunnen opladen en in de toekomst een kleine laptop.
De Forumslader is goed maar het is geen kolencentrale. Ik kan via de 12V uitgang mijn notebook opladen - wat ik op zich al opzienbarend vind - maar er is niet tegenop te fietsen. Er wordt veel meer energie gevraagd dan er binnenkomt dus de bufferaccu is snel leeg en kan niet worden bijgevuld.
Ik heb wel de kleinere batterijen; de grotere passen qua lengte niet in een Ahead buis waarin je de Forumslader juist zo netjes kunt wegwerken.
Vergis je ook niet in de prijs. Met wat toeters en bellen (bluetooth is heel leuk) gaat de Forumslader zo richting de 200 euro.
gerritdevries schreef:De Forumslader is goed maar het is geen kolencentrale.
Ik denk wel dat het ongeveer de next best thing is, zeg maar. :)
Marko schreef:Die 12 volt is eigenlijk bedoeld om lampen te laten branden als je aan het opladen bent. Je kunt normaal gesproken niet de forumslader aanzetten en tegelijk je lampies laten branden.
Is het niet mogelijk om de forumslader en je fietsverlichting tegelijk te gebruiken met piggyback stekkers {http://www.m-gineering.nl/piggyback.jpg} ?
Alfred schreef:Is het niet mogelijk om de forumslader en je fietsverlichting tegelijk te gebruiken met piggyback stekkers {http://www.m-gineering.nl/piggyback.jpg} ?
Ik denk dat niet de stekkers, maar het geleverde vermogen het probleem is.
Denk ik ook. Laders slurpen alle stroom op zodat er niks voor de lampies overblijft.
[En voor wat betreft piggyback stekkers: je hebt exponentieel meer kans op losse contacten dus ik mijd ze gelijk de vliegende tering. Son dynamo's zijn leuk en aardig, maar het is niet voor niks dat idworx enz enz.]
Mwah, ik gebruik die piggybacks al jaren om mijn Zzing op te laden (die overigens al bij lagere snelheden de ingebouwde accu laadt dan de Forumslader, handig omdat we over het algemeen net zo snel gaan) en ben daar best wel content mee. Nog nooit problemen mee gehad en met één gebaar zijn zijn zowel verlichting als Zzing ontkoppeld en kan ik mijn voorwiel losmaken.
arnob schreef:Mwah, ik gebruik die piggybacks al jaren om mijn Zzing op te laden (die overigens al bij lagere snelheden de ingebouwde accu laadt dan de Forumslader, handig omdat we over het algemeen net zo snel gaan) en ben daar best wel content mee. Nog nooit problemen mee gehad en met één gebaar zijn zijn zowel verlichting als Zzing ontkoppeld en kan ik mijn voorwiel losmaken.
Maar gebruik je de verlichting dan ook tijdens het opladen? Of is het òf verlichting òf Zzing?
Of verlichting, of Zzing. Maar daar hoef ik me niet druk over te maken: als het licht aan gaat (meestal automatisch) stopt het opladen van de Zzing. En als ik de tunnel uit ben gaat het opladen weer door :idea:
Met de dingen die ik er graag op wil kom ik inderdaad net boven de 200,--. Toch een heel bedrag. Doch als het doet wat het zou moeten doen en een lang leven beschoren is het bedrag waarschijnlijk wel waard.

Marko dank voor de 12v uitleg.

Alleen snap ik nog niet
[En voor wat betreft piggyback stekkers: je hebt exponentieel meer kans op losse contacten dus ik mijd ze gelijk de vliegende tering. Son dynamo's zijn leuk en aardig, maar het is niet voor niks dat idworx enz enz.]
Dat van de losse contacten snap ik - alleen hoe wil je dan dingen met elkaar verbinden? En hoe doet idworx dat dan bijvoorbeeld?
|dworx heeft een stekkerloze sonvariant bedacht waarbij de contacten in de vork zitten. Je hoeft bij het uitnemen van een idworx voorwiel geen stekkertjes los te maken.
De contacten die bij de pauperfietsen in de piggyback worden gemaakt (en waar het gewicht van je voorwiel aan komt te hangen als je de soepele handbeweging vergeet bij het uitnemen van je wiel) zijn door Gerrit in de kabelboom in de balhoofdbuis weggewerkt.
Marko wederom dank voor de uitgebreidde uitleg. Geloof dat ik nu langzaam wat meer ervan begin te begrijpen. Dat klinkt handig - mogen dan wel meer merken gaan doen. Maar zal wel een aardig prijskaartje aan hangen.

Neem aan dat door het wegwerken van de contacten in de balhoofdbuis de kabel ook "eeuwig" blijft zitten.

Even nog terug naar piggybacks - want daar ben ik toe "veroordeeld" - als je de lader daarmee in de Son stopt dan klik je de verlichtingskabel daar weer bovenop, toch? Alleen als je de lader niet nodig hebt, dus wanneer de fiets niet voor vakantie/ reizen wordt gebruikt, haal je dan de lader kabel los of laat je die gewoon het hele jaar zitten?
Heb inmiddels gelezen dat de forumslader met 1m. kabel wordt geleverd.
Gewoon laten zitten, al jaren. Al zijn we paupers, we zijn niet gek. De piggyback wordt de primaire aansluiting waarop de klemmetjes van zowel het licht als de lader worden geklemd.
OK - handig het laten zitten. Alleen waar laat je dan het uiteinde van de kabel die aan de lader vastzit?

Althans van de forumslader heb ik gelezen dat er kort bij de lader een sluiting zit om de lader los te koppelen of vast te maken.
In mijn geval los om het stuur gewikkeld, bij mijn partner vastgezet met een stukje dubbelzijdige tape:
Afbeelding
Voor alle zekerheid veeg ik het eind meestal even schoon met mijn zakdoek alvorens in mijn Zzing te pluggen maar als ik dat vergeet is er ook niets aan de hand. Op deze fiets hangt hij zo al vier jaar en alle blinkt nog ...