Het RTL4 journaal wist vanavond te melden dat de NS alsnog toiletten laat inbouwen in 131 bestaande sprinters. In de uitzending was te zien dat voor elk toilet 10 klapstoeltjes opgeofferd zullen worden. Wat er niet bij werd gezegd, is dat die stoeltjes buiten de spitsuren ook bestemd zijn om fietsen tegenaan te zetten, evenals de rij klapstoeltjes aan de andere kant, dus tegenover de toekomstige wc.
Op zich juich ik het toe dat deze treinen weer toiletten krijgen. Sprinters rijden soms flinke afstanden (bijvoorbeeld Amsterdam Centraal - Zwolle en Leiden - Almere). Ook ik behoor tot de reizigers die de inkomsten van de NS verhoogt door af en toe een kop koffie bij een stationskiosk te halen. Tegen de tijd dat die koffie mijn lichaam wil verlaten, heb ik lang niet altijd mijn bestemming bereikt en is een treintoilet een zeer welkome voorziening.
Als compensatie voor het verdwijnen van fietsplaatsen, zou de NS in deze sprinters ook de klapstoeltjes tegenover de in te bouwen wc's weg moeten halen, zodat de resterende fietsplekken niet meer bezet kunnen worden door 'klapstoelklevers'. Tijdens de spitsuren zou daar dan ruimte zijn om vouwfietsen neer te zetten, of voor staplaatsen, als er lussen aan het plafond worden bevestigd waar reizigers zich aan vast kunnen houden, zoals je in trams en metro's ziet.
Hoe ingewikkeld een treinreis kan worden door het ontbreken van toiletten, heb ik in dit topic beschreven.
Op zich juich ik het toe dat deze treinen weer toiletten krijgen. Sprinters rijden soms flinke afstanden (bijvoorbeeld Amsterdam Centraal - Zwolle en Leiden - Almere). Ook ik behoor tot de reizigers die de inkomsten van de NS verhoogt door af en toe een kop koffie bij een stationskiosk te halen. Tegen de tijd dat die koffie mijn lichaam wil verlaten, heb ik lang niet altijd mijn bestemming bereikt en is een treintoilet een zeer welkome voorziening.
Als compensatie voor het verdwijnen van fietsplaatsen, zou de NS in deze sprinters ook de klapstoeltjes tegenover de in te bouwen wc's weg moeten halen, zodat de resterende fietsplekken niet meer bezet kunnen worden door 'klapstoelklevers'. Tijdens de spitsuren zou daar dan ruimte zijn om vouwfietsen neer te zetten, of voor staplaatsen, als er lussen aan het plafond worden bevestigd waar reizigers zich aan vast kunnen houden, zoals je in trams en metro's ziet.
Hoe ingewikkeld een treinreis kan worden door het ontbreken van toiletten, heb ik in dit topic beschreven.