Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sterke derailleurketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sterke derailleurketting

Frank schreef:
Zoals gezegd lijkt me die oorzaak een fabeltje.
Het was aan het eind van een pittige klim, misschien was dat de laatste druppel en was de echte oorzaak de leeftijd van de ketting of het onderhoud ervan.
Dan heb je het wel erg ver laten komen.
Oorzaken van kettingbreuken naar waarschijnlijkheid gesorteerd, mijn schatting:
1. Lomp schakelen onder kracht. Vooral met de voorderailleur. Tevens doorrammen nadat de ketting eraf is gelopen.
2. Slecht ponswerk of de sluitschakel niet goed dichtgeklikt.
3.
4.
5.
6.
7. Andere oorzaken.
Het was zo'n Kalkhoff stads e-bike, zonder versnellingen, van een stevige Duitser. Hij was maar wat blij met mijn schakeltje waardoor hij verder kon, zonder 5 km te moeten lopen naar de volgende stad.
Frank schreef:Ik heb inderdaad ook zo'n kettingpons op mijn multitool. Net zoals Kees heb ik ook een paar verbindingsschakels en die heb ik inderdaad nodig had ........ om iemand anders te helpen.
Da's meestal zo :lol:
De mensen die zo goed op hun spullen letten dat ze een tooltje meenemen en hun materiaal onderhouden hebben nooit pech :lol:

Oorzaak van kettingbreuk is idd meestal slecht onderhoud, slecht ponsen etc, lomp doen etc.

Een ketting breekt zelden 'zomaar'
Kettingbreuk in mijn geval (2x): "living on borrowed time". Boel had al lang vervangen moeten worden. Vervolgens een aantal pekelritten en dan gaat het hard: een klein scheurtje in een van de schalmen wordt uitgerekt en *ping!*. Kaput.

In het eerste geval had ik bijna 7000 km met een ketting gedaan (Santos, vooral woonwerk en paar fietsvakanties) en in het tweede geval bijna 3000, maar dat was van een MTB die het wat zwaarder voor z'n kiezen kreeg.

Eerste was een Shimano 9-speed Deoreniveau, de tweede een KMC 10-speed.
Ik heb me meerdere keren laten vertellen dat Shimano-kettingen uit de KMC-fabriek komen…