Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichter verzet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichter verzet

1 kettinglijn. Dit is een kwestie van de afstand tot het midden van de fiets. Bij klassieke cranks kon je met de lengte van de trapas spelen, en dan gaf het allemaal net iets minder, maar met moderne kan dan niet niet meer
De kettinglijn heeft dus verder niks met de cassette te maken?
Roomijsje schreef:
1 kettinglijn. Dit is een kwestie van de afstand tot het midden van de fiets. Bij klassieke cranks kon je met de lengte van de trapas spelen, en dan gaf het allemaal net iets minder, maar met moderne kan dan niet niet meer
De kettinglijn heeft dus verder niks met de cassette te maken?
Nou, de kettinglijn heeft juist die maat, zodat je ketting mooi in een rechte lijn over het midden van de cassette loopt.
Precies. En die is dus verschillend voor race en mtb omdat (moderne) naven voor mtb (en de meeste vakantiefietsen) 135 mm breed zijn ipv 130 mm voor racefietsen. De cassette zit dus verder naar buiten, en dus moeten de tandwielen voor ook verder naar buiten om te zorgen dat de ketting netjes recht naar achteren loopt.
sjefke schreef: ... zodat je ketting mooi in een rechte lijn over het midden van de cassette loopt.
wim schreef: ..om te zorgen dat de ketting netjes recht naar achteren loopt.
Mooi en netjes zijn dan vooral esthetische opvattingen, want qua aandrijfrendement is een rechte kettinglijn lang niet altijd mooi.

Uit precieze metingen van het transmissie-rendement bij Friction Facts en bij de Hochschule Trier is gebleken dat de verliezen door een schuine ketting zeer gering zijn. De bepalende factor is de grootte van het achterkransje. Hoe kleiner dit kransje, hoe scherper de hoek van de kettingschalmen onderling en hoe groter het wrijvingsverlies. Qua rendement is op een racefiets met triple 52/42/30 een kettinglijn van 52-24 (dus schuin) beter dan 42-19 (recht). Voor een MTB/Trekking-triple is een schuine lijn 44-26 beter dan de rechte lijn 32-19.

In het algemeen: een ketting die van vóór naar achter schuin naar binnen loopt is qua rendement gunstiger dan een rechte lijn. Een schuine ketting die van vóór naar achter naar buiten loopt is juist ongunstiger dan een rechte lijn.
AAAAAAAAHHHHHHH!!!!!!!

Schitterend dit!
Wim schreef:Precies. En die is dus verschillend voor race en mtb omdat (moderne) naven voor mtb (en de meeste vakantiefietsen) 135 mm breed zijn ipv 130 mm voor racefietsen. De cassette zit dus verder naar buiten, en dus moeten de tandwielen voor ook verder naar buiten om te zorgen dat de ketting netjes recht naar achteren loopt.
De banden zijn breder, dus de bladen moesten verder naar buiten, dus moest de cassette naar buiten ;)
Een bredere achternaaf zorgt ook voor een steviger wiel omdat de spaken minder parapluie gespaakt hoeven te worden. Dat werd belangrijker toen de bredere 8 speed cassettes verschenen. Een smallere achternaaf maakt het echter mogelijk de q van de cranks kleiner te houden, en dat fietst lekkerder, althans volgens sommigen (waaronder ik mezelf reken). Kortom, het is een complex samenspel van compromissen.
Je zet me op het verkeerde been. Staan de spaken schuiner is dat meer of minder paraplu. Ik meen toch brede naven is meer paraplu.
Het gaat niet om de absolute scheefstand van de spaken, maar om het verschil tussen aandrijf- en niet-aandrijfzijde.
Dit gaat best diep :shock:

ik heb nu bedacht een FC-M625 crank te installeren (38-24) met een kettinglijn van 48,8mm. Daarbij een voorderailleur FD-M615 die geschikt is voor de kettinglijn van de crank, het verschil van 14 tandjes aan kan en voor het grootste blad een bereik tussen de 38 en de 44 tandjes heeft voor het grootste blad. En natuurlijk een bijbehorende 10s ketting.

Ik heb een redelijke nieuwe 10s 11-34 wegcassette die ik graag zou willen behouden. Op het mountainbikeforum las ik dat dit geen probleem zou hoeven zijn. Is dat correct?

nogmaals dank :roll:
Check ook even welk type derailleur: top pull, down swing, down pull, down swing, etc...
Grootste vraag lijkt me dan verder of dit gaat werken met de sti shifter.
Iedere derailleur voert uit wat de STI shifter zegt. De schakelratio is gelijk bij 9v en 10v, dus geen verrassingen.
Officieel is de kabeltrek van race- en MTB-derailleurs verschillend, maar bij een dubbel crankstel zal het verschil te klein zijn om probleem te veroorzaken.
De combi tussen de STI shifter en de derailleur zou dus geen probleem mogen zijn.

De beoogde derailleur is dual pull, dus kan zowel bij een kabel van boven als bij een kabel van onder worden gebruikt. De kabel op mijn fiets komt van onder.

Hoewel ik nu een downswing derailleur heb, beoog ik nu een topswing uitvoering omdat ik anders in de knoop kom met het onderste bevestigingspunt voor mijn drinkfleshouder.
Roomijsje schreef:
Iedere derailleur voert uit wat de STI shifter zegt. De schakelratio is gelijk bij 9v en 10v, dus geen verrassingen.
Dat gaat over áchterderailleurs.
Officieel is de kabeltrek van race- en MTB-derailleurs verschillend, maar bij een dubbel crankstel zal het verschil te klein zijn om probleem te veroorzaken.
De combi tussen de STI shifter en de derailleur zou dus geen probleem mogen zijn.
Beetje afhankelijk van de kettinglijn, maar aangezien je een MTB-crank door een MTB-derailleur wilt laten bedienen, zal dat geen probleem mogen zijn. De afstelling zal wel cruciaal zijn, en heel wat nauwer komen dan gebruikelijk.
De beoogde derailleur is dual pull, […]
Bijna alle MTB-voorderailleurs zijn tegenwoordig dual-pull. (Behalve de nieuwe side-swing modellen…)
Als je alles goed doet is er niks aan de hand. (à la Johan Cruijff)
Je moet trappen, anders kom je niet boven.
Na alle goede adviezen hier wil ik jullie graag melden dat de hele operatie goed verlopen is! :D :D :D :D

Heb gisteravond op mijn gemak de externe lagercups vervangen, de nieuwe crank gemonteerd, een nieuwe voorderailleur geplaatst, de derailleurkabel vervangen, een nieuwe ketting geplaatst en de boel afgesteld.

Vanochtend moesten de nieuwe ketting en de cassette de eerste paar kilometer nog even aan elkaar wennen, maar gaande weg ging dat steeds soepeler!

De voorderailleur schakelt goed met de STI-shifter en de ketting loopt nergens aan tegen de geleider van de derailleur.

Enige verbeterpunt is mogelijk dat de derailleurkabel nu maximaal strak gespannen staat. Mocht de ketting dus nog gaan rekken dan heb ik geen stelmogelijkheid meer omdat ik die al op gebruikt heb. Wellicht dat iemand hier nog een idee heeft over hoe ik de kabel zo strak mogelijk kan spannen zonder daarbij direct gebruik te maken van de stelschroefdingetjes (zal vast een naam hebben) aan de kabel.

Nogmaals dank voor alle inbreng. Had nooit verwacht zelf ooit nog eens een derailleur te vervangen :shock:
Dan komt het neer op losmaken van de kabel bij de derailleur, je stelschroefje weer indraaien en opnieuw afstellen. You've done it before;).

Zijn er nu dingen die je anders hebt gedaan vanwege de info die je hier kreeg?
Zijn er nu dingen die je anders hebt gedaan vanwege de info die je hier kreeg?
Nou ik heb eigenlijk al mijn materiaal gekozen op basis van de input hier. Toch wel fijn om een derailleur te hebben die compatible is met de crank :) Dus die input is heel erg behulpzaam geweest.

En ik kan niet ontkennen dat de inbreng van Leon me geholpen heeft bij het overwinnen van mijn angst om de derailleur te vervangen:
Als je alles goed doet is er niks aan de hand
#allesmeegevallen