Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto tuinhek - Forum Wereldfietser

Foto tuinhek

Deze foto is gisteren genomen en ik hoef niet uit te leggen waarvoor. Wel heb ik van m'n vrouw een mooie fietstocht cadeau gekregen!

Afbeelding
Martin, van harte gefeliciteerd.
Van harte, dat er nog maar veel handgeschilderde vlaggen op de fiets geplaatst mogen worden.
Van harte gefeliciteerd Martin!
Van harte gefeliciteerd! Nog veel mooie en fijne jaren gewenst.
Ha die Martin,

Waar gaat de fietsreis naartoe?
Gefeliciteerd Martin. Veel plezier met je volgende reis.
Proficiat Martin, op deze leeftijd ligt de wereld voor je open. Dit wordt je reis naar Slovenië en Istrië?
arnob schreef:Proficiat Martin, op deze leeftijd ligt de wereld voor je open. Dit wordt je reis naar Slovenië en Istrië?
Klopt, maar eerst door Oostenrijk en er is ook een stukje Italië (Trieste) bij. De jeugdherberg aldaar is een fraaie Italiaanse villa met een riant uitzicht over de zee.
Grappig die rood geverfde puntjes op het witte hekje.

Nog veel prettige fiets kilometers gewenst.
Hoi Martin ,

Enige tijd geleden was je nog vrij pessimistisch gestemd over jou toekomst als wereldfietser.
Ben je inmiddels weer uit de lappenmand?
Jan van den Berg schreef:Hoi Martin ,

Enige tijd geleden was je nog vrij pessimistisch gestemd over jou toekomst als wereldfietser.
Ben je inmiddels weer uit de lappenmand?
Och, op m'n leeftijd kan ik wel eens van stemming wisselen maar het gaat nu prima met me, ben nu net terug uit Duitsland waar ik twee dagen bij een bevriende molenaar (zijn vader is onlangs overleden) heb geholpen om de twee maalstenen te scherpen. Dat is een precisie vakwerk, hoor! Zijn vader, die al 60 jaar op de molen van Spetzerfehn heeft gemalen, is onlangs overleden, daarom handen tekort en ik ben als hulp gevraagd. Per fiets erheen geweest, ondanks de kou met –2°C !

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
arnob schreef:Proficiat Martin, op deze leeftijd ligt de wereld voor je open. Dit wordt je reis naar Slovenië en Istrië?
Klopt, maar eerst door Oostenrijk en er is ook een stukje Italië (Trieste) bij. De jeugdherberg aldaar is een fraaie Italiaanse villa met een riant uitzicht over de zee.
Ha die Martin,

Ben jij al voorgedragen als opper-ambassadeur van de internationale vereniging van vrienden van de jeugdherbergen?

Tip: een internationale jeugdherbergen fietsroute langs bijzondere herbergen!

Groetjes,

Bert
Hier ook nog met beelden en geluid. Knap handwerk.

Frank schreef:Hier ook nog met beelden en geluid. Knap handwerk.
Dank je wel. Bij aankomst op de molen van Spetzerfehn werd ik na hartelijke begroetingen snel aan het werk gezet, na eerst omgekleed te zijn in oude werkkleding: scherpen (billen zeggen de molenaars) van zowel de loper als de ligger van het Ø 1,80 meter grote koppel maalstenen. Ik ben al sinds 1982 bevriend met deze gastvrije molenaarsfamilie. Op verzoek van de huidige molenaar Heyo Steenblock heb ik met de vang de wieken „hakscheef” gezet, een oud gebruik om de omgeving erop te attenteren dat er in de molen gebild wordt. Ik heb hem gevraagd waarom er niemand uit de rijke molenwereld van Ostfriesland is om hem te helpen, nu hij na het overlijden van zijn vader Theodor Steenblock (die al 60 jaar op deze molen heeft gemalen!) in september 2015 handen tekort komt. Veel molens staan in Ostfriesland maar mooi te wezen en anderen worden af en toe gedraaid. Door de Duitse wet „Mühlenstilleggunggesetz” uit 1957 zijn er veel molens stilgelegd en veelal gesloopt, daardoor zijn er nu veel oude beroepsmolenaars uitgestorven. Müller Schoof van Greetsiel en Müller Saathoff van Aurich heb ik nog gekend. Nu allemaal voorbij. Daardoor is de vakkundige kennis van het billen verloren gegaan, zodat men een beroep op Nederland moest doen.
Best emotioneel, billen op dezelfde molensteen waar ik vroeger van Theodor heb geleerd. Ik ben naast een Nederlands exemplaar in bezit van een Duits molenaarsdiploma uit 1983. Ik heb daar overnacht en gegeten. Heel gastvrij!
Op een zelfkruiende molen (de kap heeft dus geen staart) moet men heel goed letten dat het binnendrijfwerk altijd in beweging is en vrij moet blijven en dat men ervandaan af moet blijven of geen voorwerpen zomaar erop kan leggen. Ik heb op dinsdag 1 maart geconstateerd dat de kap in 20 minuten van noordoost naar zuid dankzij de windroos omgekruid is. Haast vanzelf en geruisloos.
Bij elkaar hebben wij wel twee emmers met steengruis volgebild! Heyo heeft een zeer druk beklant veevoederbedrijf, dat zijn mobieltje tijdens het billen vaak afging en hij even weg moest.
’s Nachts in het Müllerhaus kon ik mijn slaap door het continue geklop van het billen door mijn hoofd moeilijk vatten. Na twee dagen werd het koppel maalstenen gecontroleerd en schoongemaakt, waarna het hele zaakje weer in elkaar wordt gezet. Al met al kan ik met grote voldoening en veel napret eraan denken!

Afbeelding
De molen van Spetzerfehn met de wieken in hakscheef-stand. Rechts de 8-bladige windroos.

Afbeelding
De beide nu scherp gebilde maalstenen, klaar om weer in elkaar gezet te worden. Links de ligger en rechts de twee ton zware loper die in de steenkraan hangt.