Na vijf jaar begaf het SKS-achterspatbord van mijn 26" Van Nicholas Pioneer het.
Afgebroken. Helemaal rouwig was ik hier niet om, bij oneffenheden zwabberde met name het voorspatbord hinderlijk tegen mijn band op, zeker als ik met één hand aan m'n stuur fietste. Okee, ik heb vrij overdreven dikke tubelssready MTB banden (Vredestein BlackPanther) maar dat rijdt zo fenomenaal comfortabel én licht.
PRIJS
Gezien de prijs van de zwarte spatborden die Idworx op hun Off Rohler monteert (ca. € 80,--) twijfelde ik of die zou proberen. Zouden die echt zoveel meer geld waard zijn dan een normale versie van SKS?
Volgens Eric waren ze wel wat steviger, dus toch maar geprobeerd.
STEVIGER & BREDER
Ik rijd er nu alweer een half jaar mee en ja hoor, ik ben er blij mee.
Behalve stevigere spatborden én bevestigingen werd ik blij verrast met nóg een voordeel: ze zijn nog een halve centimeter breder dan wat er origineel op mijn Van Nicholas gemonteerd zat! Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat uniek aan de Idworx-spatborden, standaard SKS gaat niet zo breed. Nu passen mijn dikke tubelessready's net even ruimer en kan ik ook met soepele, nieuwe banden direct al op de voorgeschreven bandenspanning rijden. In mijn geval was de meerprijs dus alleen al daarom absoluut de moeite waard.
De voordelen van die Idworx-spatborden wat mijn persoonlijke geval betreft op een rij:
1) ze zijn 5 mm breder dan de standaard breedste SKS (TR-band beter mogelijk)
2) ze zijn ook stijver
3) en bovendien zijn de ophangbeugels stijver en slimmer ontworpen: kortere armen, stevigere beugel achteraan.
Enige modificatie die ik heb toegepast:
de zware rubberen flap achterop het achterspatbord heb ik verwijderd.
Op mijn oude spatbord zat ook zo'n zwaar rubberen spatstuk, en volgens mij heeft dat de levensduur van het spatbord aanmerkelijk verkort en is de zaak afgebroken.
Zonder die spatflap heb ik evengoed geen enkele last van spatwater.
Aan mijn voorspatbord heb ik 'm wel laten zitten: daar heeft hij nut en zit hij bovendien veel dichter bij de ophangbeugel waardoor het spatbord niet zo snel zal vermoeien en afbreken.
Wat een verhaal hè, over iets als een stel spatbordjes...
Afgebroken. Helemaal rouwig was ik hier niet om, bij oneffenheden zwabberde met name het voorspatbord hinderlijk tegen mijn band op, zeker als ik met één hand aan m'n stuur fietste. Okee, ik heb vrij overdreven dikke tubelssready MTB banden (Vredestein BlackPanther) maar dat rijdt zo fenomenaal comfortabel én licht.
PRIJS
Gezien de prijs van de zwarte spatborden die Idworx op hun Off Rohler monteert (ca. € 80,--) twijfelde ik of die zou proberen. Zouden die echt zoveel meer geld waard zijn dan een normale versie van SKS?
Volgens Eric waren ze wel wat steviger, dus toch maar geprobeerd.
STEVIGER & BREDER
Ik rijd er nu alweer een half jaar mee en ja hoor, ik ben er blij mee.
Behalve stevigere spatborden én bevestigingen werd ik blij verrast met nóg een voordeel: ze zijn nog een halve centimeter breder dan wat er origineel op mijn Van Nicholas gemonteerd zat! Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat uniek aan de Idworx-spatborden, standaard SKS gaat niet zo breed. Nu passen mijn dikke tubelessready's net even ruimer en kan ik ook met soepele, nieuwe banden direct al op de voorgeschreven bandenspanning rijden. In mijn geval was de meerprijs dus alleen al daarom absoluut de moeite waard.
De voordelen van die Idworx-spatborden wat mijn persoonlijke geval betreft op een rij:
1) ze zijn 5 mm breder dan de standaard breedste SKS (TR-band beter mogelijk)
2) ze zijn ook stijver
3) en bovendien zijn de ophangbeugels stijver en slimmer ontworpen: kortere armen, stevigere beugel achteraan.
Enige modificatie die ik heb toegepast:
de zware rubberen flap achterop het achterspatbord heb ik verwijderd.
Op mijn oude spatbord zat ook zo'n zwaar rubberen spatstuk, en volgens mij heeft dat de levensduur van het spatbord aanmerkelijk verkort en is de zaak afgebroken.
Zonder die spatflap heb ik evengoed geen enkele last van spatwater.
Aan mijn voorspatbord heb ik 'm wel laten zitten: daar heeft hij nut en zit hij bovendien veel dichter bij de ophangbeugel waardoor het spatbord niet zo snel zal vermoeien en afbreken.
Wat een verhaal hè, over iets als een stel spatbordjes...