Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafdynamo of niet?

@ Wim: ik ben nou eenmaal opgegroeid ten tijden van de digitale revolutie :roll: en dat zomaar achter me laten blijkt moeilijk....

Telefoon voor ondersteunende navigatie (want het liefst rij ik gewoon met een kaart), muziek, communicatie, en het posten van blogberichtjes.

Ipad om te schrijven (sja je moet in de avonden toch wat) en lezen (e-books) en zo af en toe wat email lezen. Ipad gaat meestal wel een weekje mee.

En dan ben ik nog niets eens een fanatiek facebooker, tweeter, instagrammer of wat dan ooker :wink:
@Inge1

E-Werk is ook te vinden op amazon.de.. zonder verzendkosten :wink:

maar, soms is het ook better om de marge van de fietsenmaker te gunnen..

http://www.amazon.de/Busch-M%C3%BCller- ... rds=e-werk
@Romy. Tja ik ben ook al een jaar of dertig een intensieve gebruiker van computers en alles wat daarbij hoort. Juist daarom vind ik het lekker er op vakantie wat afstand van te nemen. Ik wil niet makkelijk bereikbaar zijn, en ik luister wel naar de vogeltjes. Less is more is mijn vakantie devies. Tegelijk (of misschien juist daarom) ben ik erg blij met navigatie per gps: ik kan meer aandacht besteden aan de omgeving.
Maar dat moet een ieder zelf weten (zolang je maar weet dat het ook simpel kan).
Grum schreef:@Inge1

E-Werk is ook te vinden op amazon.de.. zonder verzendkosten :wink:

maar, soms is het ook better om de marge van de fietsenmaker te gunnen.
Tranen van in me ogen!
Tranen van in me ogen!
Niet nodig Marko. Ik heb het licht gezien.. dankzij jou..
In dat geval neem ik de rest van de middag vrij.
Voorbij is het gerommel op campings en hotelkamers om allerlei meegesleepte elektronica op te laden. Sinds zomer 2015 is in het voorwiel de naafdynamo Supernova Infinity met usb-aansluitingen gemonteerd, die onder het fietsen telefoons en batterijen oplaadt. En met de waka waka lichtoplader is er nog leeslampje in de tent erbij. Ideaal.
@grum die gun ik ook graag hun marge - maar neemt mijn nieuwsgietigheid niet weg
speedycyclist schreef:Ik gebruik ook een naafdynamo in combinatie met een Zzing lader. Zie hier http://www.maesivo.be/trekking/index.ph ... -usb-lader
Ook ik gebruik al 4 jaar een Zzing, die wordt geladen door een Son naafdynamo. Hoewel de Zzing niet waterdicht is, hangt hij altijd aan mijn fiets (inmiddels al 20.000 km, ook als het hard regent); wel met de contactpunten naar beneden, zodat die niet nat worden. Dit bevalt me zo goed, dat ik op mijn nieuwe fiets een speciaal nokje voor de adapter van de Zzing heb laten maken.

Afbeelding

Afbeelding

Op mijn oude fiets zat de Zzing-adapter met een klembandje op het frame.

Afbeelding

Met de Zzing kan ik een iPad-mini voor 20 à 25% vullen. Daarna moet ik weer enkele uren fietsen om de Zzing te vullen. In de praktijk is dat geen probleem omdat ik op een dag meestal 4 tot 6 uur aan het fietsen ben en de iPad-mini hooguit een half uur aan heb staan; met minimale schermverlichting vermindert de lading dan zelden met meer dan 10%. Alleen tijdens een lange treinreis of op een dag met bijzonder slecht weer lees ik soms zoveel op de iPad-mini, dat de lading ervan met tientallen procenten afneemt.
Ook mijn gps (Etrex 30) en gsm (de allerkleinste Nokia, meestal alleen voor sms-jes naar het thuisfront) laad ik met de Zzing.

Zie ook dit topic.
Vooruit maar: nog een duit in het zakje.
Eerst: gebruik je één fiets voor zowel dagelijkse verplaatsingen als fietsreizen? Dan zou ik gauw voor een naafdynamo gaan. Niks dan voordelen in dat geval. Geen lege batterijen, geen omkijken naar. Welke? Maakt eigenlijk weinig uit: procentueel zijn de verschillen in rendement vaak spectaculair, maar als je het bekijkt in reële verschillen - in Watts - dan is er amper verschil. Of je naafdynamo nu 3 of 5 watt verbruikt om er twee te leveren, dat merk je amper of niet. De kwaliteit van het asfalt maakt al meer verschil. In alle fietsen in huis zit bij mij een naafdynamo (Shimano, Shutter Precision en SRAM, om volledig te zijn).

Maar met een naafdynamo alleen ben je er niet. Je wil daarnaast ook goede verlichting. Ik vermoed dat je daar al over beschikt, want je schrijft dat je al ervaring hebt met een naafdynamo.

Dan moet die dynamo ook gebruikt worden om andere apparaten van stroom te voorzien. Mijn ervaring hiermee is beperkt tot de usb-aansluiting van een BuM Luxos U, waarbij ik moet zeggen dat ik die uitgang nog niet gebruikte... Wel lees ik (geen eigen ervaring dus) dat de BuM e-Werk nog steeds tot de beste laders hoort, maar dat de bijhorende bufferaccu dan weer minder is. Een e-Werk combineren met een powerbank is waarschijnlijk een beter idee?

Indien je autonoom wil reizen, is een eigen energiebron (naafdynamo en/of zonnepanelen) evident. Of dan financieel de betere keuze is, ligt moeilijker.
Wim schreef:
di 19 jan, 2016 16:41
Ik ben zelf een groot voorstander van dynamo verlichting, en ben erg tevreden over mijn SON naafdynamo. Op reis heb ik liever zo min mogelijk elektronische gadgets bij me, dus mijn telefoon staat bijna de hele dag uit. Zo doe ik er zeker een week mee. Navigeren doe ik op een Garmin Etrex 30, en die doet 4-5 dagen met een setje goede oplaadbare batterijen. Ik heb dus al die extra spullen niet nodig.
Wim, kun je de eTrex30x laden via de USB poort?
Ik kan er op de website van Garmin niets over vinden.
Wouter Duijndam schreef:
do 10 mei, 2018 14:21
Wim schreef:
di 19 jan, 2016 16:41
Ik ben zelf een groot voorstander van dynamo verlichting, en ben erg tevreden over mijn SON naafdynamo. Op reis heb ik liever zo min mogelijk elektronische gadgets bij me, dus mijn telefoon staat bijna de hele dag uit. Zo doe ik er zeker een week mee. Navigeren doe ik op een Garmin Etrex 30, en die doet 4-5 dagen met een setje goede oplaadbare batterijen. Ik heb dus al die extra spullen niet nodig.
Wim, kun je de eTrex30x laden via de USB poort?
Ik kan er op de website van Garmin niets over vinden.
Geen Wim maar wel een antwoord.
Opladen kan niet, aansluiten op een externe stroomvoorziening wel (zoals de Zzing) zolang deze voldoende buffer overheeft zal de GPS aan blijven staan. In deze Etrex 30x zitten net als in de andere Etrexen gewone of oplaadbare batterijen.
_Peter_ schreef:
do 10 mei, 2018 14:35
Geen Wim maar wel een antwoord.
Opladen kan niet, aansluiten op een externe stroomvoorziening wel (zoals de Zzing) zolang deze voldoende buffer overheeft zal de GPS aan blijven staan. In deze Etrex 30x zitten net als in de andere Etrexen gewone of oplaadbare batterijen.
En dit gebeurt dan neem ik aan via de USB aansluiting welke aan een zonnepaneel, powerbank of Zzing gehangen kan worden?
Er staat in de handleiding namelijk niks over vermeld.
Volgens mij kun je de oplaadbare batterijen niet opladen in het toestel. Althans, dat denk ik. Dus als je wilt laden moet je een externe lader gebruiken. Dat kan op 230 volt, maar ook vanaf je naafdynamo/Ewerk. Het makkelijkste is gewoon om op kortere tochten genoeg oplaadbare batterijen mee te nemen (en een paar wegwerp batterijen te kopen als je toch fout uitkomt), en op langere tochten een lichtgewicht 230V lader. Als je in een keer vier oplaadbare batterijen kunt opladen ben je in mijn ervaring weer voor meer dan een week onder de pannen.
Met de garmin gpsmap 62 en 64 schijnt dit wel te kunnen . Of het handig (snel/efficient) gaat is echter maar de vraag.

Batterijen gedoe wil ik zelf vanaf, ik zoek zelf op termijn nog wel een goede lichte garmin GPS die puur met ingebouwde accu/USB spanning werkt. (maar nog te lui geweest om me erin te verdiepen) [edit na 2 minuten googelen] ah, dan moet ik blijkbaar voor de oregon of montana reeks gaan.
bast1aan schreef:
do 10 mei, 2018 15:58
ik zoek zelf op termijn nog wel een goede lichte garmin GPS die puur met ingebouwde accu/USB spanning werkt. (maar nog te lui geweest om me erin te verdiepen) [edit na 2 minuten googelen] ah, dan moet ik blijkbaar voor de oregon of montana reeks gaan.
Of de Garmin Edge Explorer 1000. Die heb ik net aangeschaft dus nog geen ervaringsgegevens. Over een maandje meer.
En om OT te blijven: de Garmin is via een micro USB kabeltje verbonden met het Intuvia display van mijn fiets. Geen oplaadproblemen :D
Wouter Duijndam schreef:
do 10 mei, 2018 15:05
_Peter_ schreef:
do 10 mei, 2018 14:35
Geen Wim maar wel een antwoord.
Opladen kan niet, aansluiten op een externe stroomvoorziening wel (zoals de Zzing) zolang deze voldoende buffer overheeft zal de GPS aan blijven staan. In deze Etrex 30x zitten net als in de andere Etrexen gewone of oplaadbare batterijen.
En dit gebeurt dan neem ik aan via de USB aansluiting welke aan een zonnepaneel, powerbank of Zzing gehangen kan worden?
Er staat in de handleiding namelijk niks over vermeld.
Je moet er voor zorgen dat de stroombron over voldende capaciteit beschikt om ook als je even stilstaat de GPS aan te houden. Zonnepanelen icm met een setje herlaadbare batterijen in de GPS kan, maar beter is een Zzing, B+M USB-werk, Forumslader of powerbank (de meeste, zo niet alle kun je ook via het stroomnet opladen (en dat gaat een stuk sneller dan via de naafdynamo)).
Een E-bike kan ook blijkbaar, maar daar wil zelf voorlopig nog niet aan. Je kan je PC natuurlijk ook meenemen, het verlengsnoer wordt dan toch wel de uitdaging. :wink:
Eén aspect is nog niet genoemd:
Op mijn fiets met naafdynamo staat de verlichting altijd op automatisch. Fiets je even door een onverlicht tunneltje, dan gaat vanzelf m'n voor- en achterlicht aan. Op drukke wegen in het buitenland zet ik ook wel eens overdag bewust m'n verlichting aan. Wel zo veilig.

Verder is de naafdynamo, icm een B&M USB-werk krachtig genoeg om m'n iPhone SE op 98% te houden. Alleen tijdens de beklimming van de Simplonpas lukte dat niet.