Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo of niet? - Forum Wereldfietser

Naafdynamo of niet?

Hallo!

Op mijn vorige fiets had ik een naafdynamo die ik gebruikte om mijn telefoon gedurende de rit met een biologic reecharge (http://www.thinkbiologic.com/products/r ... power-pack)op te laden. Persoonlijk vond ik het hele systeem maar marginaal werken, want ik werd knetterbek van de onzichtbare ledlampjes/indicatoren op de bufferaccu. Bovendien was de capaciteit van de bufferaccu (1600mAh) veel te klein om je telefoon (en zeker ipad) lekker door te laden. Destijds al met al een flinke investering voor iets waar ik me op een bepaald punt zelfs wel een beetje aan irriteerde. :shock:

Inmiddels heb ik voor mijn Iphone twee stuks powerbanks gekocht van 6000mAh each om mijn telefoon bij het navigeren werkende te houden. Daarbij navigeer ik met het appje Galileo waarbij navigeren betekent dat ik in het appje een track op een offline kaart volg. Eén powerbank gaat dan zo’n twee a 2,5 dag mee, wat betekent dat ik zo’n 4 á 5 dagen batterijduur bij me heb. Met de mogelijke wilde plannen die ik heb voor komend najaar (afhankelijk van mijn werkgever) vraag ik me af of dit uitgaande van ipad+iphone afdoende is als er niet op regelmatige basis netstroom beschikbaar is. :?:

Een andere reden om een naafdynamo te installeren is omwille van verlichting. Ik wordt knorrig van mijn fietslampjes met batterijen waarvan de batterijen om de haverklap leeg zijn. De vraag is echter of zoiets als de verlichtingssystemen van reelight (https://www.reelight.com/en/products/rl ... ear-light/) genoeg zijn om een naafdynamo en fietsverlichting met draadjes te voorkomen. :?:

Ik weet dat er al veel geschreven is over elektra voorzieningen op de fiets, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer :oops: . Dus concreet de volgende vragen:

1) Heeft een naafdynamo voor het opladen van mijn telefoon/ ipad/powerbank en het aansluiten van verlichting in mijn geval meerwaarde of kan ik er beter een 10.000 mAh powerbank bij kopen en mijn fiets voorzien van reelight lichtjes of batterijlichtjes?

2) In het geval van een naafdynamo met USB oplader: zijn er voor de USB-opladers systemen beschikbaar die beter werken dan de biologic? Of zijn de beperkte werking en capaciteit van de biologic een direct gevolg van het beschikbare vermogen van de naafdynamo (heb hier ook weleens gelezen dat je voor 10.000 mAh zo’n 37 uur zou moeten fietsen? :shock: )

3) In het geval van powerbanks en alternatieve verlichting: Iemand ervaring met de reelight lichtjes? Of met goede batterijverlichting? Werken powerbanks ook voldoende in geval van kou?

Ik hoor het graag! Mijn dank is wederom groot!!! Hoop dat er een winnaar uitkomt en dat het geen typisch twee kampen verhaal is :P :P :P
Wat mij enorm heeft geholpen afgelopen zomer is de WakaWaka PowerPlus. Een powerbank op zonne-energie, die alles wat je met USB kunt opladen, oplaadt. De capaciteit is beperkt, maar ik heb er zonder problemen mijn iPhone, camera en e-reader mee kunnen opladen. Lampjes die je via USB kunt laden zouden ook wel moeten lukken. De wakawaka zelf zou al een aardig felle koplamp zijn, hoewel die vooral bedoeld zou zijn om mee gezien te worden.

Je zou zelfs hieraan kunnen denken, maar gewicht gaat wel een rol spelen dan: https://nl.waka-waka.com/store/catalogu ... base-5_33/

Weight
Base 5 1,620 grams (incl.packaging)
Battery pack 201 grams (ex. bumper)
Solar panel 608 grams
Torch (including battery) 60 grams
Lights 37 grams

Maar wat weegt een naafdynamo en een aantal powerbanks...?

Ach ja, gewoon een richting waarin je kunt denken.
Ik ben zelf een groot voorstander van dynamo verlichting, en ben erg tevreden over mijn SON naafdynamo. Op reis heb ik liever zo min mogelijk elektronische gadgets bij me, dus mijn telefoon staat bijna de hele dag uit. Zo doe ik er zeker een week mee. Navigeren doe ik op een Garmin Etrex 30, en die doet 4-5 dagen met een setje goede oplaadbare batterijen. Ik heb dus al die extra spullen niet nodig.
Roomijsje schreef: 3) In het geval van powerbanks en alternatieve verlichting: Iemand ervaring met de reelight lichtjes?
Enkel met een veel ouder model. En soms zie ik er wel mensen met rondfietsen. Tegenwoordig prima om gezien te worden. Maar met de eerste modellen was dat zelf niet het geval omdat ze:
- bij de wielas moesten geïnstalleerd worden wat niet alleen onwenselijk laag is maar er vooral voor zorgt dat de lamp langs één zijde slecht zichtbaar is
- bij lage snelheden het niet goed deden
- geen condensator hadden dus onmiddellijk stopte met branden bij stilstand.

Maar dat alles is gelukkig verleden tijd. Om echter ook goed te kunnen zien kan ik me niet voorstellen dat zelf het huidige model volstaan.

Renaat
Ik werd ook niet vrolijk van de Biologic Reecharge. Daarna twee 11000 mAh Powerbanks aangeschaft. Werkt prima.

Later op Marktplaats een gebruikte Son naafdynamo met Edelux 2 gevonden, en aangezien ik daar toch mee rijd wil ik daar binnenkort eens een B&M E-Werk tussen knopen om te proberen. Die schijnt een stuk beter te werken dan de Reecharge. De E-Werk werd laatst hier getipt in een Duitse webshop tegen een leuke prijs, misschien dat die nog geldt?
Of je al dan niet een naafdynamo nodig hebt hangt af van hoe vaak je in het donker fietst lijkt me.
De hedendaagse LED-lampen zijn erg zuinig met batterijen. Een setje AA's en je kunt heel lang door het donker fietsen.

Opladen van andere electronica; hangt af van of je toegang hebt tot een stopcontact. In The Middel Of Nowhere kan ik me voorstellen dat batterijen en accu's minder handig zijn.
In bewoond gebied gebruik ik het liefst een oplader-stopcontact.
Ik heb ook geen naafdynamo. Vind het te duur en te zwaar voor wat het biedt. Ik rijd zelden in het donker, op fietsreizen althans.
Ik gebruik ook een naafdynamo in combinatie met een Zzing lader. Zie hier http://www.maesivo.be/trekking/index.ph ... -usb-lader

Dit werkt uitstekend en mijn gps en powerbank laad ik daar afwisselend mee op. De powerbank gebruik ik dan weer om mijn gsm of iPad op te laden. Als er een stopcontact in de buurt is op een camping, dan laad ik alles daar nog eens voor 100% op.

Veel succes met je wilde plannen :lol:
Absoluut geen naafdynamo op mijn reisfiets en absoluut wel op mijn woonwerkfiets. Op de reisfiets een zuinige GPS (Etrex 30), reservebatterijen, een oplader, en een powerbank, die ik overigens nauwelijks nodig heb. De accu van mijn smartphone gaat een dag of tien mee als ik af en toe een foto maak en verhaaltje typ en m daarna weer uitzet.
Ik fietste tijdens onze lange reis met een SON Naafdynamo en ben er ook erg tevreden over. Om de GPS te voorzien van stroom hadden wij een B+M Pufferaccu bij ons, deze werkt ook goed met een iPhone. Hebben we veel plezier van gehad, zeker tijdens doorsteken waar we dagen geen stroom hadden.

We hebben er nog 1 over (reserve), nieuw in de verpakking. Staat ook op marktplaats. ;)
Ik heb overwogen om een naafdynamo aan te schaffen en heb na advies op het forum hier vanaf gezien.

Heb nu een Xiaomi Powerbank van 16000 mAh voor de smartphone en een of ander simpel ding van de Lidl voor de tentlamp die ik oplaad met een Xtorm AP150 zonnepanneel of met een USB-lader als ik ergens electra tot mijn beschikking heb. De powerbanks hebben voldoende capaciteit om de gsm ongeveer 4 keer op te laden. Omdat ik deze alleen voor wat internetten en sporadisch bellen gebruik is dit voldoende voor 3 à 4 weken.

De voor- en achterlamp en Garmin eTrex GPS zijn voorzien van Sanyo Eneloop batterijen die ik nu alleen met een stopcontactlader kan opladen. Daar wil ik nog een USB-lader voor aanschaffen zodat ik volledig off the grid kan bijladen met behulp van het zonnepaneel.

Voornaamste redenen voor mij om te kiezen voor powerbank i.c.m. zonnepaneel:

- een goede dynamo met weinig rolweerstand is veel duurder dan mijn oplossing
- een dynamo werkt alleen als je fietst --> een zonnepaneel laadt gewoon door als je een boek leest (!!!)
- op veel campings heb je wel stroom op de campingplek, maar alleen via een CEE-stekker. Daar zul je dus zelf een zware en grote verloopstekker voor mee moeten nemen
- de prijzen van electra op campings wisselen sterk; soms kost een nachtje stroom al meerdere euro's
- als je geen verloopstekkers mee wilt nemen, dan moet je je spullen bij de receptie of in het restaurant achterlaten om te laden (no way José)
- sommige trekkersplekken hebben geen stroom
- qua gewicht maakt het wenig uit (zonnepaneel + lader of dynamo)

Kortom: fietsen is vakantie vieren en zoeken naar een stopcontact is gedoe.
Mocht je een rekening hebben bij de ING en de nodige rentepunten dan kan je met veel korting een xtorm powerbank aanschaffen van 15.000 mAh en een solarpanel van 12W. Daarmee kan je een heel eind komen.
Zonnepaneel achterop, eventueel in een waterdichte A3 hoes tegen de buitjes tussendoor. Paneel werkt ook op daglicht.
Georg schreef: De hedendaagse LED-lampen zijn erg zuinig met batterijen. Een setje AA's en je kunt heel lang door het donker fietsen.
De ene persoon heeft meer licht nodig om comfortabel in het donker te kunnen rijden dan de ander (gevoeligheid ogen, snelheid waarmee men wil fietsen, ...), maar ik ben geneigd je opmerking te verklaren door:
Georg schreef: Ik rijd zelden in het donker, op fietsreizen althans.
Of je definitie van 'heel lang' is misschien anders dan de mijne.

Want hoewel er zeer degelijke batterijlampen zijn (zoals de hier in eerdere discussies vernoemde B&M Ixon IQ Speed) vragen ze toch echt wel wat energie in de hoogste stand en is die hoogste stand naar mijn ervaring echt wel nodig om comfortabel in een donkere omgeving te rijden. Althans als het om een bochtig parcours ga en/of een onbekende omgeving betreft.

En enkele uurtjes voor de batterijen opgeladen (of vervangen) moeten worden vind ik niet heel lang.

Renaat
Wederom dank voor de reacties! Wat ik vooral erg interessant vind is dat ik net ontdekt heb dat ik blijkbaar nog een schaamteloze 15.681 rentepunten heb bij de Ing :D interessant fenomeen waar ik me nog nooit in heb verdiept... Maarja, ik heb ook geen bonuskaart en spaar ook geen bestekzegels of Efteling punten :oops:

Anywayzzzzz: het idee van een zonnepaneel (xtorm of wakkawakka) spreekt wel aan (https://www.solarpowersupply.nl/xtorm-s ... anel-ap150). De omschrijving van de xtorm geeft aan dat het ding ongeveer 7000mAh per dag opwekt, wat overeenkomt met ca 2a 2,5x mijn telefoon opladen of 1x mijn ipad. Als die 7000mAh reëel is dan is dat niet slecht :D Maar dan moet die wel lekker de hele dag achterop de fiets "in het zonnetje" kunnen liggen... Is dat realistisch?

En dan moet ik nog iets bedenken voor mijn verlichting. Ik zit doordeweeks 2 uur per dag op de fiets en momenteel betekent dat dus 10uur licht aan. Tel daar nog die ene x per week bij op dat ik mijn licht vergeet uit te zetten na aankomst en dan zit ik al aan een kleine 20 uur. :oops: Hoe vaak ik momenteel batterijen verwissel durf ik niet precies te zeggen, maar gok eens in de 2 a 3 weken (vlak voor de kerstvakantie en van de week weer). Ik gebruik de verlichting vooral nu in de donkere wintermaanden en dan gaat het vooral om gezien worden. Ik heb niet perse een schijnwerper oid nodig want daar staan genoeg lantaarnpalen voor langs de weg :) misschien dat de reecharge lampjes dan wel afdoende zijn!

Nogmaals dank!
@ Roomijsje:

Of je 7000 mAh redt is afhankelijk van de stand van het paneel ten opzichte van de zon, het tijdstip op de dag, het seinzoen en eventuele bewolking. Als je je telefoon niet veel gebruikt kun je dagelijks bijladen door je tent strategisch (haaks) op de zon te plaatsen en je zonnepaneel recht op de zon te richten, al hangend aan je tent.

Als je dat elke dag doet ben je een flink eind op weg en hoef je zeker niet elke dag met een zonnepaneel op de bagagedrager rond te rijden.
Roomijsje schreef:Als die 7000mAh reëel is dan is dat niet slecht :D Maar dan moet die wel lekker de hele dag achterop de fiets "in het zonnetje" kunnen liggen... Is dat realistisch?
Zeer waarschijnlijk niet, je moet het paneel eigenlijk de hele dag loodrecht op de zon hebben gericht en in de buurt van de evenaar zijn wil je de opgegeven waardes halen.

Achterop de fiets zal het paneel wel laden maar je zal zeker niet je 7000mAh akku in 1 dag vol krijgen! (denk eerder aan 3-4 dagen afhankelijk van de omstadigheden, kan misschien sneller gaan als je lange pauzes neemt op het heetst van de dag en dan het paneel goed op de zon richt)

Heb je de Biologic omvormer nog? (dat is het kleine doosje wat je met kabelbinders aan je voorvork vastzet). Volgens mij levert dat 5V DC en daar kan je dan weer een micro USB stekkertje aanmaken waarmee je elke willekeurige powerbank kan opladen...
Jurr
Ik werd ook niet vrolijk van de Biologic Reecharge. Daarna twee 11000 mAh Powerbanks aangeschaft. Werkt prima.

Later op Marktplaats een gebruikte Son naafdynamo met Edelux 2 gevonden, en aangezien ik daar toch mee rijd wil ik daar binnenkort eens een B&M E-Werk tussen knopen om te proberen. Die schijnt een stuk beter te werken dan de Reecharge. De E-Werk werd laatst hier getipt in een Duitse webshop tegen een leuke prijs, misschien dat die nog geldt?
Heb je hier al ervaring mee? En welke Duitse webshop heb je het over?


Zojuist ook nog even bij de ing gekeken - heb een giga aantal rentepunten waar ik ook niets mee doe en aangezien het ca 10,00 scheelt met de BCC er maar eentje besteld. Jammer dat de solarpanel maar 12 v is - 24 zou leuker zijn geweest anders was dat ook handig geweest.
Das dan weer jammer dat je die 7000mAh nauwelijks op één dag bereikt. Lijkt me vooral in het najaar en bij korter wordende dagen toch een probleem.

@niall: de omvormer heb ik niet meer. Die is samen met mijn vorige fiets gepikt :cry:

@ inge: ik schat in hier http://www.rosebikes.nl/artikel/b--m-e-werk/aid:399590 een kleine €45,- goedkoper dan bij bijvoorbeeld de fietsvakantiewinkel

als ik dit topic lees http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 21&t=18448 klinkt een naafdynamo met e-werk weer aantrekkelijk. Idee zou dan zijn om tijdens het fietsen één powerbank op te laden en één powerbank te gebruiken om apparaten opgeladen te houden.

nog een interessante link naar een vergelijking tussen zonnepanelen en dynamoladers: http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad ... nig-stroom
Roomijsje dank voor de link.
Door het gebruik van een bufferaccu tussen omvormer en apparaat gaat er veel energie verloren (heb ik begrepen). Dus ik sluit mijn apparaat (smartphone) direct aan op de omvormer en gebruik mijn bufferaccu voor noodgevallen en laat hem eens in de zoveel dagen op. Als ik met mijn smartphone navigeer (andere stroomverbruikende apps uit!) kan ik mijn smartphone prima geladen houden, maar als hij leeg is duurt het een hele dag voor hij weer vol is. Ik denk ook niet dat je dan parallel nog een bufferaccu of een I-pad kunt opladen.
De link naar de vogelvrije fietser is interessant. De EWerk is duidelijk een heel goede omvormer. In die test leveren zonnepaneeltjes echt nog te weinig, maar ik vraag me af hoe snel de techniek sindsdien vooruit gegaan is. Wat ook opvalt is dat sommige apparaten veel meer gebruiken dan andere. En tablet is duidelijk en niet verrassend een stroomslurper, en een smartphone gebruikt ook meer dan een zuinige gps. Daarnaast heeft Bert gelijk dat een bufferaccu/powerpack natuurlijk heel veel verliezen geeft. Het zou me verbazen als die minder dan 50% zijn.
Kortom, ik blijf bij mijn stelling dat als je je beperkt tot zuinig gebruik van zuinige apparaten je op tochten in de bewoonde wereld voor het opladen eigenlijk geen eigen stroomvoorziening nodig hebt. Voor verlichting geldt dat zeker wel, tenzij je nauwelijks in het donker of slecht weer rijdt en alleen heel af en toe in een tunnel.