Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB van staal - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

MTB van staal

Ik denk niet eens dat het daarom meer gaat. Maar inmiddels zijn steekassen (in voor en achteras) zó gemeengoed geworden in de MTB-wereld (ook XC, trouwens), dat het geen kwaad kan daarin mee te gaan, mocht je je Rohloff nog eens in een andere fiets willen zetten.

Wat ik zelf als een miniem voordeeltje ervaar: je wiel kán niet meer scheef zitten, iets wat nog wel eens kon gebeuren bij het gebruik van een normale QR.

Nadeel: je kunt de steekas makkelijker kwijtraken. Blijft immers niet aan het wiel gemonteerd bij verwijderen.
Wim schreef:Dit ziet er wel uit als een fiets waarbij elke keer voor de mooiste variant is gekozen. Ik ben benieuwd.
Ik ook.
math schreef:Kun je mij uitleggen wat de zin van een steekas in de achtervork is?
Of het technisch gezien nodig is bij star rijden is inderdaad twijfelachtig. Maar wie weet wat ik met die naaf over 10 jaar doe, leek mij handig om alvast te kiezen voor steekas optie zodat het frame ermee uitgerust is.

Edit:
Travelmaster schreef:dat het geen kwaad kan daarin mee te gaan, mocht je je Rohloff nog eens in een andere fiets willen zetten.

Wat ik zelf als een miniem voordeeltje ervaar: je wiel kán niet meer scheef zitten, iets wat nog wel eens kon gebeuren bij het gebruik van een normale QR.
Dit was voor mij idd de overweging.
Bedankt voor de uitleg. Ik vermoed dat Rohloff het type met steekas vooral bedoeld heeft voor riemaandrijving, waar de as precies recht in het frame moet zitten.
math schreef:Bedankt voor de uitleg. Ik vermoed dat Rohloff het type met steekas vooral bedoeld heeft voor riemaandrijving, waar de as precies recht in het frame moet zitten.
Ja, grotere doelgroep (fatbikes enz). Er rijden behoorlijk wat fietsen rond met steekassen en voor hen is er nu een mogelijkheid bijgekomen m.b.t. achternaaf. Er kan overigens geen echte steekas door de naaf zelf. Zie plaatjes.

Afbeelding Afbeelding
Het is meer voor de freems met 142 mm breje achterkantjes had ik ergens gelezen.
Friso: Is er al een update? Wanneer komt je 29'er of heb je van de aanschaf afgezien?
Inge1 schreef:Friso: Is er al een update? Wanneer komt je 29'er of heb je van de aanschaf afgezien?
Nee hoor zie er niet vanaf. Omdat o.a de Rohloff steekas versie pas begin 2016 op de markt komt had ik besloten daarop te wachten. Zie onderstaande voor de meest recente update :)

Friso* schreef:Offerte van frame en vork is binnen. Onderdelen laten nog even op zich wachten aangezien momenteel nog niet alles verkrijgbaar is (en prijs ontbreekt).

- Bilam frame 29", 853 Reynolds voor Rohloff EX disk naaf (steekas versie) + schijfremmen
- Bilam stuurpen met faceclamp
- S-bend achtervork, achteras steekas 142x12mm, wright padden met ss faces
- Unicrown voorvork, steekas 100x15mm, wright padden met ss faces
- 1x bidonhouder
- Fire red, M-gineering in white panel onderbuis
- Max 662-60mm banden

Afmontage;
Rohloff, White Industries, Nitto, Chris King, King Cage, NoTubes.

Rest moet nog worden afgestemd (schijfremmen e.d.).
Ah, was er vanuit gegaan dat je inmiddels een offerte had gehad. Zoveel in prijs met de Rohloff van nu kan dat toch niet zijn.

Mooi dat hij er gaat komen ben erg benieuwd naar je model en kleur combi.

Wat houdt S-bend in bij de achtervork? En waarom - wat is het verschil met een gewone achtervork?
De S-bend biedt vermoedelijk meer ruimte voor een brede achterband.
Friso* schreef:Omdat o.a de Rohloff steekas versie pas begin 2016 op de markt komt had ik besloten daarop te wachten.
Die Rohloff steekas compatible versie lijkt mij toch lastiger in en uit te bouwen aangezien hij vastgezet wordt met inbus bouten (die groene dingen op de tekening). Waarom dan toch toegepast? Om in de toekomst Shimano-e-thru-compatible te zijn? Heb je dan ook alvast een bevestiging voor een derailleur?
Naar mijn weten past het voor; X12 Syntace, Shimano e-thru & DT-Maxle. Neem geen oog voor derailleur. Heb ik op mijn huidig Rohloff frame ook niet. Wat de toekomst brengt weet ik niet; het leek mij geen kwaad kunnen daar het frequent voorkomt in de MTB wereld en deze naaf ook in een ander frame te plaatsen is. Of het lastiger inbouwen is moet nog blijken, ik vind het meevallen, hiermee zit het wiel wel gelijk recht.
Travelmaster schreef:De S-bend biedt vermoedelijk meer ruimte voor een brede achterband.
Klopt.
Friso* schreef:Neem geen oog voor derailleur. Heb ik op mijn huidig Rohloff frame ook niet.
X12 Syntace, Shimano e-thru en DT-Maxle 12mm worden toch altijd met derailleur gecombineerd? Als je het een Rohloff-frame noemt zou je dan niet het inbouwadvies van Rohloff volgen? (Ik denk dat ik zelf voor de uitvoering met OEM-padden zou kiezen.)
Friso* schreef:Wat de toekomst brengt weet ik niet; het leek mij geen kwaad kunnen daar het frequent voorkomt in de MTB wereld en deze naaf ook in een ander frame te plaatsen is.
De bestaande Rohloff naven zijn niet om te bouwen naar steekas-compatible. Zijn de nieuwe steekas-compatible naven wel om te bouwen naar bijvoorbeeld quick release uitvoering? Zo niet zit je in plaats van aan een conventioneel frame, vast aan steekas-frame...
Friso* schreef:Of het lastiger inbouwen is moet nog blijken, ik vind het meevallen, hiermee zit het wiel wel gelijk recht.
Waarom zou een wiel met een quick release in verticale padden niet ook meteen recht zitten? Wat mij lastig lijkt is dat die gekleurde onderdelen in de afbeelding allemaal los komen van je wiel als je het demonteert. Die moet je dus heel goed bewaren, want anders kun je je wiel niet meer vastzetten.
Peter_K schreef:Als je het een Rohloff-frame noemt zou je dan niet het inbouwadvies van Rohloff volgen?
Dat komt goed wel bij M-gineering.
Peter_K schreef:De bestaande Rohloff naven zijn niet om te bouwen naar steekas-compatible.
Klopt, het ging ook niet over mijn huidige Rohloff. Maar kan me best voorstellen er in de toekomst een ander frame met steekassen bij te willen. Ik vind de keuzevrijheid prettig.
Peter_K schreef:Wat mij lastig lijkt is dat die gekleurde onderdelen in de afbeelding allemaal los komen van je wiel als je het demonteert. Die moet je dus heel goed bewaren, want anders kun je je wiel niet meer vastzetten.
Ha ja, dat klopt! Maar hoe het er precies uit gaat zien zal t.z.t duidelijk worden.

Hoe het zit met de passing van een QR is (mij) nog niet duidelijk. Er zal vast iets van een adapter zijn. Er gaat geen steekas dwars door de naaf zelf.