Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grotere Ortlieb - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Grotere Ortlieb

Nog altijd OT, maar mijn bron voor het zwaartepuntgegeven is deze: http://www.fietsica.be/evenwicht_en_sturen.htm
Wat ik dan weer niet begrijp is waarom het zwaarste deel van de bagage onder in de tas of rugzak geladen moet worden. En dat doe je volgens mij door de inhoud van je kanotas naar beneden te brengen (en ja, ik weet dat zware dingen ook zo dicht mogelijk naar het verticale midden van de fiets moeten worden opgeborgen).

Toegevoegd: ik heb het zojuist even geprobeerd, maar met mijn voorraad speciaalbier voor kerstmis fietst het een stuk beter als de flessen laag in mijn tassen staan dan dan wanneer ze in een doos op mijn bagagedrager zijn gebonden. Een beetje het principe van een tuimelaar; die blijft ook nooit ondersteboven staan.
Vandaag een Kerstpakket van m'n werk in ontvangst genomen. Het zijn twee hele grote dozen: een gevuld met lekkernijen en de andere bevatte een barbecue-oven. Had ik van te voren niet gedacht, want ik had maar één Karrimor-zijtas meegenomen om de inhoud van de eerste doos in te doen, maar de andere doos met snelbinders bovenop de bagagedrager gedaan. Inderdaad, een hoog, zwaar gevoel. Heb een uur lang mee naar huis in het donker gefietst....
Ik heb vroeger geleerd bij een outdoorzaak: fietstassen van onderen zwaar, net zoals ik in de molen een grote meelzak op de vloer moet stampen (tijdens mijn molenaarsopleiding in Spetzerfehn, Duitsland) en bij rugzakken van boven zwaar.
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb vroeger geleerd bij een outdoorzaak: fietstassen van onderen zwaar, net zoals ik in de molen een grote meelzak op de vloer moet stampen (tijdens mijn molenaarsopleiding in Spetzerfehn, Duitsland) en bij rugzakken van boven zwaar.
Niet dat het belangrijk is, maar de zwaarste spullen stop je niet boven in een moderne rugzak (met intern frame, bedoel ik). Ook niet onderaan trouwens. Ruwweg in het midden of een beetje lager, dicht tegen je rug is het beste. Dan zit de rugzak het stabielst.

Dat een fiets beter zou rijden met de last hoog, lijkt me wel vreemd.
derdekeer schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb vroeger geleerd bij een outdoorzaak: fietstassen van onderen zwaar, net zoals ik in de molen een grote meelzak op de vloer moet stampen (tijdens mijn molenaarsopleiding in Spetzerfehn, Duitsland) en bij rugzakken van boven zwaar.
Niet dat het belangrijk is, maar de zwaarste spullen stop je niet boven in een moderne rugzak (met intern frame, bedoel ik). Ook niet onderaan trouwens. Ruwweg in het midden of een beetje lager, dicht tegen je rug is het beste. Dan zit de rugzak het stabielst.

Dat een fiets beter zou rijden met de last hoog, lijkt me wel vreemd.
Ik heb niet veel verstand van rugzakken, het was me gewoon verteld. Heb zo'n ding al sinds januari 1973 niet meer gedragen en de eigenschappen zullen nu wel veranderd zijn....
Als we dan toch offtopic gaan:
Gewicht onderin een rugzak betekent meer stabiliteit, maar ook meer voorover leunen (hoewel dat door iemand wellicht niet zo ervaren hoeft te worden).
Gewicht rond of net boven de bovenrug betekent minder voorover leunen, maar bij balanceerwerk wel wat meer mogelijkheid om uit balans te raken.
Gewicht ver boven de bovenrug (bovenin) is altijd instabiel.

Voor trekking is er dus wel wat te zeggen om het gewicht wat hoger te plaatsen, omdat de ondergrond vaak toch wel stabiel is.
Voor klauterwerk en alpinisme is het gewicht onderin dus wat stabieler.

Anderzijds: bij klauteren en alpinisme het gewicht rond de bovenrug plaatsen maakt het makkelijker om het gewicht te verplaatsen, bij trekking het gewicht onderin plaatsen maakt het makkelijker om iemand die het niet zo gewend is om stabiel te blijven lopen.
Vergeet niet dat rugzakken in de tussentijd inderdaad enorm veranderd zijn.
Ik heb ook gekeken naar die grotere Ortliebs ter vervanging van mijn versleten Backrollers, maar uiteindelijk gekozen voor de lichtere en goedkopere Bikepacker Plus achtertassen. Ietsje groter dan mijn oude (42 vs 40 l.) en evt. uit te breiden met een zijvakje. Deze heb ik niet van Ortlieb zelf maar van Alpkit, de Alpkit Airlok Xtra (2x8L). Kosten €30 incl. verzendkosten uit de UK via Alpkit.com.

Mwah, als je ouder met twee kinderen geloof ik hier wel in, juist omdat de aanhangfiets een serieuze optie wordt en dus de aanhanger vervalt. Kwestie van netjes beladen, maar als het rolt rolt het.

Om maar eens aan te geven, een kind achterop doet ook Jan en alleman zonder dat men en masse omvalt. Het is niet half zo spannend als dat mensen hier doen voorkomen. Wat scheelt is dat ik geen toet-toet heb en dus regelmatig 150 kg (inclusief berijder) rondsleur in onze hoofdstad en dan is een aanhanger vaak geen optie, al is het maar omdat je hem niet kan parkeren.. Dan wordt je vanzelf wel wat makkelijker in die zaken.