door
Leon » wo 21 okt, 2015 12:50
Grum schreef:Het is een product ontworpen en getest (hoop ik) door Koga en ze moeten zorgen van de garantie van de fiets…
Zowel in NL als in B ligt het toch anders.
Als je als consument een fiets of welk produkt dan ook koopt in een winkel dan is de winkelier de enige partij waar jij als consument mee te maken hebt. De wettelijk verplichte garantie krijg je van de winkelier en de winkelier is verplicht jou een deugdelijk produkt te leveren dat voldoen aan de eisen die jij als consument daar redelijkerwjis aan kunt stellen. Uiteraard ben je als consument verplicht om het produkt binnen normale grenzen correct te gebruiken en de aangewezen inspecties en onderhoudswerkzaamheden te laten uitvoeren of zelf uit te voeren en is normale slijtage geen onderdeel van de garantie.
Dat de winkelier teruggrijpt naar zijn handelaren, importeurs of fabrikanten is zijn zaak.
Naast alles kun je wel gebruik maken van fabrieksgarantie, maar dat heeft voor de consument alleen toegevoegde waarde als die uitgaat boven de wettelijke garantie. In de praktijk is dat niet zo vaak het geval, al is Rohloff altijd een uitzondering geweest doordat zij coulanter waren dan waar ze toe verplicht waren, wat hen geen windeieren heeft gelegd.
---------------
Als je niet alleen bij je winkel zou moeten klagen dan zou de fietsenmaker je naar de tussenhandel verwijzen, de tussenhandel naar de importeur, de importeur naar de fabrikant (in China bijvoorbeeld), de fabrikant naar zijn onderdelenleverancier, de leverancier naar hun leverancier van ruw materiaal (in Geleen bijvoorbeeld), de fabrikant van ruw materiaal naar de importeur, deze importeur naar de mijnbouwer (in Suriname bijvoorbeeld), de mijnbouwer naar de levenacier van de graafmachine, de graafmachinefabriek naar de chauffeur van de truck en de chauffeur naar zijn chagrijnige vrouw die de avond tevoren te veel pepers in de kousenbandschitel deed, wat uiteraard de schuld is van ....