door
jaccow » zo 08 nov, 2015 23:10
Waar men rekening mee moet houden met lakenzakken is dat die temperaturen meestal alleen gelden bij weinig wind, lage luchtvochtigheid en gebruik in een goede slaapzak.
In Nederland wil de luchtvochtigheid nog wel eens hoog zijn, waardoor een +15C lakenzak effectief nog maar +8C is.
Dat is ook waarom een katoenen lakenzak in dat soort omstandigheden maar 1-2C extra oplevert ipv de gebruikelijke 3-4C.
Ik heb zelf een zijden lakenzak van Cocoon en dat zou ongeveer 5-6C extra op moeten leveren. Zelf heb ik die vooral binnen gebruikt wanneer ik bij vrienden logeerde dus ik kan je niet echt zeggen of die warmte ook gehaald wordt.
Voornaamste probleem met zijde is inderdaad dat het niet rekt, maar modernere versies met stretchpanelen zijn slechts een fractie zwaarder, maar geven wel veel meer bewegingsvrijheid. Toch ben ik wel dol op dit materiaal en heb er zelfs (in de uitverkoop) een pyjama van gekocht. Ideaal voor op reis.
Ook heb ik een lakenzak van Cocoon die 8C extra op zou moeten leveren en de keren dat ik die nodig had was dat wel echt een toevoeging en leverde het merkbaar extra warmte op.
Dat zijn mijn ervaringen in elk geval.
Wil je veel andere mensen horen, zoek dan altijd je model even op op Amazon of op Globetrotter.de daar staan vaak heel veel gebruikerservaringen.
Wat merken betreft zijn Sea to Summit, Cocoon en Exped de merken die ik zo snel kan bedenken. Er zijn er vast wel meer, maar dit is wat een beetje eenvoudig te krijgen is in Nederland.