Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorderailleur wil niet - Forum Wereldfietser

voorderailleur wil niet

Ik heb een voorderailleur Deore uit 2003/2004, maar deze wil niet meer naar het grootste blad.
Opstelling is:
* 22-32-38 bladen
* Deore derailleur
* Paul's thumbie met Dura-Ace bar-end shifter erop.
Vanalles geprobeerd met Marten's boekje ernaast, maar niets lijkt te lukken.
Heeft iemand de gouden tip?
Voor ik over ga naar tips eerst wat vragen:

Wil de derailleur niet of wil de ketting niet? Staat de derailleur exact boven het kleinste en middelste blad als je in de laagste cq. middelste versnelling zit? Is het 38-tands blad origineel (maar 6 tanden verschil met het middenblad is namelijk erg weinig)? Heb je de derailleur geprobeerd zonder ketting? Als je alleen aan de kabel trekt, komt de derailleur dan wel tot midden boven het grootste blad? Hoor je ratelende of slepende geluiden bij het schakelen of tijdens het rijden? Is er onlangs iets vervangen aan de bladen/kabels/shifters?
De voorderailleur wil niet, de fietshelm had ook al geen zin, wat is dat toch de laatste tijd?

Sorry, ik ben melig vandaag.

On-topic: heb je de min- en max-schroefjes uitgedraaid? Wat heb je al wel geprobeerd?
Hier kunnen talloze oorzaken voor zijn, dan is de gegeven informatie wel héél summier. Wát wil de voorderailleur niet? Naar het grootste blad gaat een voorderailleur (normaliter) door de kabel te ontspannen. Lukt dat?
Ik denk eerder dat als je de kabel ontspant de kooi naar binnen gaat, (als de kabel van onderen komt).
Min max schroefjes, kabel niet strak staan op het moment van vastmaken, de shifter niet in de uiterste positie dat zijn zo de dingen die bij mij opkomen. en anders even kijken bij Shimano http://si.shimano.com/#


PS
Ik zie net dat ze de installatiemethode van vroeger hebben aangepast, dus toch even lezen.
Heb je soms de (JIS) trapas door een andere trapas van een grotere lengte vervangen?
_Peter_ schreef:Ik denk eerder dat als je de kabel ontspant de kooi naar binnen gaat, (als de kabel van onderen komt).
:oops: ja…
Je kabel zit vast onder zo'n plaatje dat je met de bout vastklemt op de derailleur. Dat plaatje, dat doorgaans aan een kant is omgebogen, loopt vast tegen iets aan (ik weet niet meer pesies waar tegen) alstie verkeerd om zit.
Wat ook kan is dat de kooi van je derailleur tegen het buitenste blad aanloopt omdat-ie te laag staat.
Zoals al door meerdere mensen gezegd: er kan vanalles aan de hand zijn.

Hamvraag is, mijns inziens: is er iets voorgevallen waardoor dit veroorzaakt kan zijn (heb je eraan gesleuteld of ben je gevallen?), of "wil-ie" spontaan niet meer?
Dank voor alle antwoorden tot zover. Het blijkt dat ik niet voldoende kenbaar heb gemaakt wat er allemaal niet werkte.

Met de vorige shifter (3-speed Altus) wilde na wat sleutelen de voorderailleur in het geheel niet verplaatsen. Er zat toen 22-32-48 op, uiteraard niet meer origineel. Ik heb, na wat zoekwerk, een kleiner voorblad besteld, omdat blijkt dat >22 tanden verschil niet haalbaar schijnt te zijn voor voorderailleurs. 38 tanden leek me voldoende als grootste blad, omdat ik een 44 toch vrijwel niet gebruik. Met een 38 kan ik vermoedelijk bij wind mee op het vlakke makkelijker mee uit de voeten en bij bergaf trap ik boven de 40 km/u toch niet meer bij.

Wat ik al gedaan heb het instellen op het kleinste blad, en daarna de kabel aangetrokken en vastgezet. Daarna op frictie doorschakelen naar het middelste blad. Dat gaat niet erg soepel, maar het lukt. Doorschakelen naar het grootste blad kost erg veel kracht. Zoveel, dat de kabel dan los lijkt te schieten. Zorg ik er daarna voor dat 'ie redelijk op het grootste blad blijft draaien, dan wil 'ie niet meer zelf naar het middelste of het kleinste blad.
Als ik hierbij probeer te helpen door met de hand de derailleur naar binnen+beneden te duwen, dan kost ook dat best veel kracht.

Ik heb aldus een vermoeden dat de derailleur vastgekoekte/vastgeroeste draaipunten heeft en dat vervanging daarvan het meest effectief zal zijn. Maar eigenlijk had ik gehoopt dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan, doordat ik wellicht uitleg in het boekje van Marten niet correct geïnterpreteerd had...

Voor de duidelijkheid nog:
* er zit de correcte maat trapas in;
* de nieuwe shifter brengt de kabel op spanning van het kleinste blad naar het grootste blad. Echter werkt de voorderailleur dan niet mee. De kabelspanning wordt dan blijkbaar behoorlijk. (Zodanig dat er al een strengetje geknapt is.);
* de mini- en maxi-schroefjes (hihi) heb ik zowel in- als uitgedraaid, maar dat mocht allemaal niet baten;
* de ketting is op de juiste lengte (over de grootste bladen heen plus nog 2-3 cm);
* onlangs vervangen is: kettingbladen, ketting, shifter en versnellingskabel;
* zonder kabel wil de derailleur ook niet (zie eerdere krachtsinspanningen om 'm van grootste blad = spanning naar kleinste blad = ontspanning te krijgen).

Hopelijk heb ik e.e.a. verduidelijkt en kunnen jullie me iets meer uitsluitsel geven op basis van bovenstaande uitleg. Alvast dank weer.
Een verschil van 22t-38t is erg groot, voor (aftandse?) mtb derailleurs gewoon te groot!
Voor een paar tientjes heb je een nieuwe derailleur, je kan ook kruipolie proberen op de scharnierpunten, wel even in laten trekken zeg maar.
Als het in en uitdraaien van de min/max schroeven daarna niet werkt, je ziet geen beweging in de kooi, dan wordt het denk ik tijd voor een nieuwe derailleur. Monteer dan ook even een nieuwe kabel.
sjefke schreef:Een verschil van 22t-38t is erg groot, voor (aftandse?) mtb derailleurs gewoon te groot!
:?: Volgens mij is 22-(32-)44 vrij standaard.

Carl
Carl schreef:
sjefke schreef:Een verschil van 22t-38t is erg groot, voor (aftandse?) mtb derailleurs gewoon te groot!
:?: Volgens mij is 22-(32-)44 vrij standaard.
Ja, zeker, maar van 22t naar 38t in één stap is iets heel anders, dan twee keer 10-12 tanden verschil overbruggen. Daar is een heel ander (steiler) paralellogram voor nodig.
De stappen zijn 22-32-38 nu. Zo te lezen kan ik het beste ook de derailleur en kabel vernieuwen...
Wat _Peter_ zegt: waarschijnlijk een nieuwe derailleur kopen, tenzij je 'm nog met kruipolie aan de gang krijgt.
handoek schreef:De stappen zijn 22-32-38 nu. Zo te lezen kan ik het beste ook de derailleur en kabel vernieuwen...
Een stap van slechts 6 tanden zal tot moeilijk schakelen/misschakelen/aanlopen leiden en in elk geval zeer inventief afstellen.
SanderNL schreef:Wat _Peter_ zegt: waarschijnlijk een nieuwe derailleur kopen, tenzij je 'm nog met kruipolie aan de gang krijgt.
Of de voorderailleur wil bewegen probeer je het best als de kabel er af is en je met de vingers trekt. Als hij (tegen de veerkrachti in) dan niet lekker van de ene naar het andere einde flappert zijn er ongerechtigheden in het spel. Als dat roest of aluminiumcorrosie is, is een Altusderailleur het niet meer waard om nog moeite te gaan doen.