Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielen vervangen op Koga Light Deluxe - Forum Wereldfietser

Wielen vervangen op Koga Light Deluxe

Mijn huidige Exal-LX17-wielen zijn na 28 000 km over hun hoogtepunt.
De indicatiegroeven voor slijtage zijn achteraan maar 1/3 meer in vergelijking met nieuwe wielen.
Daarom begin ik stilaan uit te kijken naar een andere wielset.
Mijn fiets is een vrij lichte forensfiets met V-brakes.
Vooraan heb ik een Shimano XT naafdynamo, achteraan Shimano XT-naaf.
Achteraan een 10-versnellingsderailleur, Shimano XT.
Ik rij 10-12 000 km per jaar.
Banden : Schawlbe Marathon Racer 30 mm 28 duim.

Vraag 1 : Hoever zijn die naven versleten ? Zou het zinvol zijn om alleen andere velgen en spaken te kopen en de naven daarin te plaatsen ?

Vraag 2 : Een lokale FM stelde me het volgende voor : Rigida Andra 30 CSS-wielen (36 gaten), DT-Swiss spaken, een Son naafdynamo en achteraan een Hope naaf. Handgespaakt zou dat bij hem € 750 kosten. Volgens hem gaan deze wel een eeuwigheid mee. Heeft iemand ervaring met dit materiaal ? Is die prijs te rechtvaardigen tov Shimano XT materiaal ?
> na 28 000 km
> De indicatiegroeven voor slijtage zijn achteraan maar 1/3
> meer in vergelijking met nieuwe wielen.
Dan is er geen enkele reden om niet met een gerust hart nog 10.000 km te fietsen.

> Vraag 1 : Hoever zijn die naven versleten ?
Dat weet je zo niet. Naafslijtage heeft nauwelijks met de afstand te maken. Openmaken en de cups en conussen bekijken is wat je toch al eens had moeten doen als normaal onderhoud. Meestal hebben de conussen flink wat geleden na zo'n tijd, maar voor een luttel bedrag koop je nieuwe. Dan zijn je wielen weer als nieuw.

> Zou het zinvol zijn om alleen andere velgen en spaken te
> kopen en de naven daarin te plaatsen ?
Als je naven nog goed zijn technisch dus niet. Economisch kan het beter zijn, ook ivm garantie.

> Vraag 2 : Een lokale FM stelde me het volgende voor : Rigida Andra 30
> CSS-wielen (36 gaten), DT-Swiss spaken, een Son naafdynamo
> en achteraan een Hope naaf. Handgespaakt zou dat bij hem € 750 kosten.

Dat is een veelvoud van wat de rest van de fiets nu nog waard is. Dus tenzij je zeker weet dat je die wielen naar een volgende fiets meeneemt is het economisch onzinnig. Gewone goede standaard wielen die weer eenzelfde afstand mee gaan overleven de rest van de fiets wel weer. Hou de rest van het geld in je knip en koop tegen die tijd een mooie nieuwe fiets.

Als je veel in het donker fiets is een goede naafdynamo erg fijn, maar dat even terzijde.
Ik ben het wel ongeveer met Leon eens, en ik vind de voorgestelde wielset idioot duur. Met je voorwiel is als ik het goed begrijp niets aan de hand, dus daar zou ik ook niets aan doen. Ja, een SON naaf is mooier, maar Shimano is wat je hebt, en wat je ooit goed genoeg vond, en daar zou ik het dus mee doen totdat dat wiel erbij neer valt.
Dat achterwiel is aan het slijten maar nog niet versleten. Ik zou er dus inderdaad gewoon nog een tijdje mee doorfietsen (behalve misschien als je een grote tocht van plan bent). Als het dan zover is dat de velg toch wel erg dun begint te worden resteert de vraag wat te doen met de naaf. Als dit een nieuw model XT naaf is (met alu as) dan zou ik een nieuwe LX naaf monteren. Als het de veel degelijker oude XT naaf is met stalen as en grotere lagers, dan zou ik de naaf laten beoordelen door de wielbouwer. Maar als je dan op bijvoorbeeld 40000 km zit zou ik niet moeilijk doen en er gewoon een nieuwe LX naaf in stoppen. Kosten van zo'n compleet nieuw handgebouwd achterwiel van een echte wielbouwer: 125-150 euro. In elk geval is het zo dat je geen twee nieuwe wielen nodig hebt als alleen je achterwiel versleten is.
Bedankt voor jullie advies. Ik ga hier zeker rekening mee houden.
Idd. De nieuwe assen van XT zijn van aluminium, dat vind ik maar niets en met mij meerderen. Ik heb een nieuwe wielset gemaakt met LX naven.
Ik ben helemaal fan van DT Swiss TK 540 velgen, 19 mm, dan kun je banden vanaf 28 erop leggen. Ik doe er dan 32-622 op van marathon plus, over 4000 km nog steeds niet lek.

Spaken van dt Swiss, gewoon recht toe recht aan, 2mm champion geloof ik en nippels met vierkant aan de bovenkant, allemaal besteld bij Rose.nl

Zelfgemaakt voor iets meer dan 200 euro en als je het bij rose zelf laat maken, dan is het iets meer dan 250 euro, maar dan moet je het misschien wel even na laten richten, ik heb voor de ervaring een wielset daar laten maken, maar de spaakspanning was niet overal gelijk en het achterwiel stond niet in het midden,

maar toen had ik een idee van de kwaliteit en toen dacht ik, dan doe ik het zelf en dat is gelukt.

Ik denk dat een nieuwe wielset de beste oplossing is, losse conussen bv. zijn naar verhouding heel duur, dan kun je beter een nieuwe as erin doen en het evt. om laten spaken, maar als dat ook weer geld kost, kunnen nieuwe conussen een oplossing zijn. En de velg is meestal het duurste gedeelte, dus alleen de velg vervangen heeft dan ook geen zin. Ik gebruik wielen die ik niet meer vertrouw voor fietsvakanties voor mijn dagelijkse fietsen, bv. als de velgrand versleten is, spaak ik hem om voor een wiel met bv. een terugtraprem, dan wordt de velgrand niet meer belast. Ik neem liever het zekere voor het zekere, in de bergen fietsen moet wel veilig gebeuren bv. er wordt zoveel kracht op je velgen uitgeoefend als je met bagage een berg afgaat. Wat is dan een paar honderd euro denk ik dan, en onderweg laten fixen kost helemaal veel meestal. Beter goed van huis weggaan met goed materiaal.

Maar als je de fiets alleen voor woon werkverkeer gebruikt, is 28.000 km nog niet zoveel denk ik, je kunt denk ik probleemloos nog langer doorfietsen dan, ook al zijn de indicatoren versleten, ik zag een keer iemand fietsen met al een losse rand die van de velg kwam, die bleef NOG doorfietsen, als je de kogels vervangt door nieuwe kun je zien of de conussen evt. versleten zijn en die vervangen, maar als het nog loopt, en soepel genoeg, loopt het nog en je vervangt om de zoveel 1000 km de kogels en doet er nieuw vet in, kun je denk ik nog wel 28.000 km er mee rijden, op de vlakte en zonder veel bagage,hoeft het vaak geen probleem te zijn.
Neem eens contact op met Marten van M-Gineering, die heeft voor mij een paar bomvrije wielen gebouwd voor een fractie van dat bedrag (inclusief verzendkosten), en is ook niet vies van het geven van advies en commentaar als je hem om raad vraagt.

Goed, ik had de naven zelf aangeleverd, maar een knap setje naven hoeft ook de wereld niet te kosten. Bovendien, tenzij jouw naven écht aan vervanging toe zijn, en dat zal alleen het geval zijn als je ze bijzonder slecht behandeld hebt door de jaren heen, is er geen enkele reden om ze niet lekker in een paar nieuwe wielen te laten vlechten. Neem je er een derde wiel bij met die SON naaf erin, kom je waarschijnlijk nog niet eens aan de helft van dat zotte bedrag dat jouw fietsenmaker aan je hoopt te gaan verdienen.
Alien schreef:Goed, ik had de naven zelf aangeleverd,
Vriendelijk verzoek van Marten om als je zelf de naven aanlevert te zorgen dat je eerst de tandwielen verwijdert en dán de spaken. :D
Bron: http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm, scrollen naar 22/5.
Op 9 oktober heb ik een mailtje naar M-gineering verstuurd.
Ik wacht nog steeds op antwoord.
Ave Gone schreef:
Alien schreef:Goed, ik had de naven zelf aangeleverd,
Vriendelijk verzoek van Marten om als je zelf de naven aanlevert te zorgen dat je eerst de tandwielen verwijdert en dán de spaken. :D
Bron: http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm, scrollen naar 22/5.
Absoluut waar, maar minder van toepassing op cassettenaven.
den boete schreef:Op 9 oktober heb ik een mailtje naar M-gineering verstuurd.
Ik wacht nog steeds op antwoord.
Marten is nogal druk met het maken van al die vakantie fietsen, het beste stuur je hem nog een mailtje of bel je even.