door
Leon » di 13 okt, 2015 09:01
Met alle respect Hans maar dat van die veer is een eersteklas fabeltje.
Een veer verslijt niet. Een veer kun je overbelasten en hij kan kapot gaan door corrosie maar als dat niet het geval is staat hij na 100 jaar nog net zo strak als in het begin. Als dat niet zo was, waren de Eiffeltoren en het Empire State Building (ook staalconstructie) al lang ingestort, omgebogen of een stuk kleiner geworden. Binnen in een derailleur kan de veer niet overbelast worden omdat de derailleur niet zo ver kan draaien. De kans dat het hier om corrosie gaat is klein. Dan zou de veer overigens gebroken zijn.
Als de derailleurwieltjes er als hulstblaadjes uitzien is de kans dat je nog goed kunt schakelen erg klein geworden, ook al is de rest van de fiets nieuw.
Bij mij gaan derailleurwieltjes meestal 15.000 km mee. Dan zien ze er nog aardig uit, maar het schakelen begint dan serieus te haperen. Typisch tussen de veelgebruikte verzetten begint het gezeur dan. Bij de lokale fietsenmaker voor een tientje nieuwe wieltejs halen is dan voldoende. Ze hoeven niet van Shimano te zijn en zeker niet de duurste (ik neem de goedkoopste) maar waar je goed op moet letten is dat ze voor hetzelfde merk ("voor shimano") en verzettenaantal zijn. Vaak zitten er ringetjes bij waarmee je het passend maakt. Niet iets voor een fiets van 3500 euro, maar niks mis mee als je een oude fiets weer levend wil maken.
Wat je echter ook moet doen als de fiets zo slecht was dat de voortandwielen vervangen moeten worden is alle kabels vervangen, binnen en buiten. Als je de derailleur toch uit elkaar haalt maak je hem met heet water en zeep schoon (hogedrukspuit is helemaal goed in DIT geval) om het harde vet er uit te halen. Dan beweegt hij daarna na smering weer soepel.
Wat nog wil gebeuren is dat het vet in de (meestal 7- en 8-speed) commandeurs (de dingen aan het stuur) hard is geworden. Typisch in het najaar als het kouder wordt kan dit gaan spelen waardoor het schakelen naar een kleiner tandwiel weigert. Je kunt dit testen door er dunne olie of WB40 in te spuiten. Als het schakelen dan goed gaat weet je wat het is. WD40 is echter na een dag verdampt en dunne olie na een maand weg, dus dit is van korte duur. Al dan niet openmaken en uitspoelen onder de hete kraan met veel zeep kan werken. Een hete hogedrukpuit ook. Als het heel hardnekkig wordt is nieuwe commandeurs bestellen de optie.