Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting lengte - Forum Wereldfietser

ketting lengte

beste Sportvrienden

ik ben van 50/34 11-28 naar 53/39 11-28 Ultegra groep als verzet gegaan, moet ik de kettinglengte hierop aanpassen en hoeveel schakels heb ik dan nodig ?
En heb ik voldoende aan een kleine ( korte ) derailleur ?

ik hoop er kan mij als atechnisch mens , hierbij even iemand een tip geven .

alvast bedankt ,

Guus
De kettinglengte hoeft alleen aangepast te worden als de ketting te strak of te slap staat. Schakel (voorzichtig) naar 53-28, en kijk of de ketting niet te strak staat (derailleurarm te veel naar voren), en kijk ook eens of de ketting bij 53-11 of zeg 39-23 niet te slap staat. (ik neem aan dat je bij 39 voor alleen de eerste 4 grote achterkransen gebruikt)

De ketting slijt in de toekomst, (wordt langer), houd hier ook rekening mee.
Bij de normale MTB groepen (deore / xt / lx) is het normaal zo:

Leg de ketting voor op het grootste blad.
Achter op het kleinste blad (kleinste kransje niet het lichtste verzet)
En dan moet de kooi verticaal staan.
guusmoonen schreef:ik ben van 50/34 11-28 naar 53/39 11-28 Ultegra groep als verzet gegaan
M276 schreef:Bij de normale MTB groepen (deore / xt / lx) ...
En dus.... ?

Ik vind het altijd fijner om in plaats van naar een of andere vage werkplaatsregel te kijken naar de waaromvraag.
Dus of de aandrijving bij grootst voor - grootst achter niet vastloopt (daarmee kun je je frame in één slag vernielen)
of dat het bij kleinst voor - kleinst achter niet over elkaar gaat ratelen.
Daar midden tussenin ligt ergens het optimum.
Onderstaand filmpje illustreert goed de omschrijving van Ave Gone.
https://www.youtube.com/watch?v=ELsKrgTt0oY
.
_Peter_ schreef:de ruimte tussen de schakels wordt wel groter, dit is een gevolg van het slijten van de rollen tussen de schakels.
En daardoor wordt de ketting langer.

Maar dat beantwoordt de vraag van TS allemaal niet.

Allereerst is het verschil tussen de nieuwe en de oude configuratie minimaal: anderhalve tand. Dat is klein genoeg dat ik zou zeggen: vermijdt 53/28 en laat de bestaande ketting lekker zitten.

Aan de andere kant: nieuwe voorbladen is een mooi moment voor een nieuwe ketting, en dan pas je gewoon de Shimano-methode toe: ketting over de grootste tandweielen voor en achter, twee schakeltjes extra voor de derailleur, en je hebt de juiste lengte te pakken.
_Peter_ schreef: Een ketting wordt niet langer, de ruimte tussen de schakels wordt wel groter, dit is een gevolg van het slijten van de rollen tussen de schakels. Als dit meer dan 1mm over 5 schakels is wordt het tijd deze te vervangen.
Dus de ketting wordt wel degelijk langer. Het zijn de schakels die niet 'uitgerokken' worden.

Renaat
Ave Gone schreef:
guusmoonen schreef:ik ben van 50/34 11-28 naar 53/39 11-28 Ultegra groep als verzet gegaan
M276 schreef:Bij de normale MTB groepen (deore / xt / lx) ...
En dus.... ?
Vergeten erbij te zetten dat dat voor racegroepen dan vast ook wel geldt.
Afhankelijk van hoe lang de TS zijn ketting al in de huidige (oude) combinatie heeft gebruikt is het misschien ook wel tijd om de cassette achter te vervangen, als de ketting aan vervanging toe is.
Volgens shimano http://si.shimano.com/php/download.php? ... 03-DUT.pdf is een max aantal van 16 tandjes verschil voldoende voor een korte kooi derri. Of er schakels bij moeten is even uitproberen zoals eerder al aangegeven. Zelf was het overgaan van 48 naar 53 bij mij zonder schakels toe te voegen geen probleem.
Jij houdt er duidelijk een andere definitie op na van langer worden dan ik. Je schrijft zelf dat als 5 schakels 1 millimeter 'langer' zijn (mm is nu eenmaal een maat voor lengte) dat dit op kettingslijtage wijst. Als je een nieuwe ketting naast een oude ketting met evenveel schakels legt dat is het eenvoudig vast te stellen dat de oude ketting langer is. Iets anders kan ik er niet van maken.
(De ketting is het geheel van schakels, rolletjes, pinnen, ... Wat de oorzaak is van het langer worden is dus niet relevant bij het antwoord op de vraag of de ketting langer wordt.)

Renaat
Alien schreef: Allereerst is het verschil tussen de nieuwe en de oude configuratie minimaal: anderhalve tand. Dat is klein genoeg dat ik zou zeggen: vermijdt 53/28 en laat de bestaande ketting lekker zitten.
naar mijn ervaring is voor grote blad achter grootste krans (lichtste verzet) een combinatie waar je onbewust gemakkelijk naartoe schakelt, en iets wat zeker moet werken. Zeker omdat de boel kapot gaat als dit niet kan en per ongeluk toch doet, denk ook aan als je je fiets even aan iemand uitleent.
Kans is groot dat die anderhalve tand verschil gewoon wordt opgevangen. We hebben het over minder dan één schakel verschil in lengte. Ik zou er niet over inzitten.
.
_Peter_ schreef:De slijtage van de ketting wordt dus ook niet aan de buitenkant gemeten maar aan de binnenkant op de rollen.
Dan meet jij het maar op de binnenkant. Prima.

Maar als we toch de preciezelingen gaan uithangen: wat je met een Rohloffkaliber meet is de lengteverandering van acht schakels en twee rolletjes. Het maakt het kaliber niet uit waar de slijtage zit: als je rolletjes erg slijten en de schakels niet dan geeft hij iets aan, als het andersom is ook. Bij jou zijn het kennelijk de rollen. Of ze dat precies zo bedacht hebben bij Rohloff waag ik te betwijfelen. Met 10 cm meetlengte was het apparaat denk ik tegelijk handzaam maar toch betrouwbaar genoeg.

Wat Marten bedoelt met "De slijtage van de ketting kun je opmeten met een lineaal" is echter beslist niet het opmeten van rolletjes maar uitslutend de buitenkant van de ketting.
Ik heb dat met een lineaal wel eens geprobeerd maar het is hopeloos lastig om enige nauwkeurigheid te bereiken.

Bij "wordt langer doordat de scharnierpennen dunner en de gaten groter worden" bedoelt hij met de gaten de gaten in de schalmen, niet die in de rollen.

Bij mij worden kettingen altijd langer door gebruik; ik heb er tientallen eigenhandig (.. voetig) versleten en aan de spijker naast het tuinpoortje gehangen om de nieuwe ketting op lengte te beoordelen. Met ongeveer 110 schakels meetlengte heb je geen lineaal nodig om de verlenging te zien.
_Peter_ schreef:Even Marten Gerritsen geconsulteerd voor zijn kennis. Ik zit zeg maar in zijn kamp, […]

"[blah… blah… blah…]

*) de ketting rekt officieel niet, maar wordt langer doordat de scharnierpennen dunner en de gaten groter worden"
Voor mensen die "in hetzelfde kamp zitten", houden jullie er merkwaardig tegengestelde meningen op na.
Jongens, wat een vermoeiende discussie over "wat de definitie is van langer worden of niet van een versleten ketting." kunnen we het niet iets meer on topic houden?
Afbeelding