door
Wim » vr 30 jul, 2010 13:40
Ik heb niets tegen het hele jaar door fietsen, en evenmin tegen Schwalbe Marathon banden. De meeste van onze stadsfietsen hebben gewone Marathons, en dat fietst best goed. Ook hebben we daar eigenlijk nooit lekke banden mee. Mijn bezwaar geldt alleen de Marathon Plus en vergelijkbare banden. Die geven een extra bescherming die ik althans nooit nodig heb, maar fietst wel veel minder lekker.
Of een band licht loopt heeft niet veel met het contactoppervlak te maken, maar alles met de soepelheid van het karkas. En dat is waar stugge banden als de Marathon Plus door de mand vallen. Op slechte paden geven soepeler brede banden meer grip dan stugge. Een beetje profiel helpt ook.
Zelf laat ik dan ook de bandenkeuze sterk afhangen van het gebruik. Onze stadsfietsen hebben Marathons of Big Apples. Die zijn betrouwbaar en rijden lekker. Voor de vakantie heb ik meestal liever iets snellers en soepelers, en die enkele lekke band kan ik dan wel hebben. Maar het is al weer een paar jaar geleden dat ik op vakantie een lekke band gehad heb, ondanks die wat lichtere banden.
Over bandenspanning valt ook nog wel het een en ander te zeggen. Bij soepele luxe banden hoef je de band niet zo heel erg hard op te pompen. Het karkas vervormt immers gemakkelijk genoeg. Stugge banden moet je wel hard oppompen, omdat het karkas niet wil vervormen, en de band dus traag wordt als je hem toch laat vervormen. Een binnen redelijke grenzen relatief lage bandenspaning geeft niet alleen veel meer comfort, maar geeft ook minder rolweerstand zodra het wegopppervlak slecht wordt. Dit is dan ook het grote voordeel van bredere banden: je kunt de bandenspaning zonder problemen verlagen. Zie
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf voor een artikel van Frank Berto over de ideale bandenspanning. Ideaal is dus een brede heel soepele band (zoals de Grandbois Hetre). Helaas zijn die duur en kwetsbaar. Gelukkig komt de soepele Big Apple een heel eind in de buurt zonder dat de prijs erg hoog is of de lekbestendigheid te wensen over laat.
Wim