Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een vervelende vraag over navigeren - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

een vervelende vraag over navigeren

"dat klinkt behoorlijk stevig inderdaad. maar wat maakt het interne geheugen uit als je kunt uitbreidden?
Ik zie dat anders, waarom een externe kaart gebruiken als je het ook intern kan oplossen? Gevoelsmatig heb ik namelijk het idee dat de werksnelheid lager is en de topografische kaart was het mij die meerprijs wel waard.
Als je OSM kaarten gaat gebruiken dan is dat het verstandig die op de SD kaart te zetten en niet in het interne geheugen. Bij evt. crashes veroorzaakt door die kaart zou het kunnen dat je het apparaat nl niet meer aan de praat krijgt als die kaart zich in het interne geheugen bevindt. Vlgs mij maakt het werkgeheugen niet gebruik van die 4GB of 8GB dus is de grootte van geen enkel belang.

Zie verder ook dit draadje waar toevallig een vraag staat over de s of de st versie
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=89& ... 23#p391792
Bij evt. crashes veroorzaakt door die kaart zou het kunnen dat je het apparaat nl niet meer aan de praat krijgt als die kaart zich in het interne geheugen bevindt.
Nog nooit gehad en dus ook niet zo bang voor.
Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.
:D
Stekeltje schreef:De 62 die ik eerst had is in Afghanistan geweest (Amerikaanse militairen hebben er allemaal een) en rondom de poolcirkel. Blijft gewoon werken. In Afghanistan heb je behalve Taliban ook vreselijk fijn alles vernietigend zand, diegene die hem van mij geleend had vertrouwde meer op de Garmin dan het defensiemateriaal.
IPX7 afdichting. Hebben alle Garmin handhelds, en geeft overigens géén garantie tegen dat zand: dan had die 'X' minstens een '5' moeten zijn.
Alien schreef:
Stekeltje schreef:De 62 die ik eerst had is in Afghanistan geweest (Amerikaanse militairen hebben er allemaal een) en rondom de poolcirkel. Blijft gewoon werken. In Afghanistan heb je behalve Taliban ook vreselijk fijn alles vernietigend zand, diegene die hem van mij geleend had vertrouwde meer op de Garmin dan het defensiemateriaal.
IPX7 afdichting. Hebben alle Garmin handhelds, en geeft overigens géén garantie tegen dat zand: dan had die 'X' minstens een '5' moeten zijn.
Hij heeft 4,5 maand zandhappen anders prima doorstaan, ook het batterijcompartiment was schoon.
Met een beetje onderhoud houdt je je spullen wel heel.
Staat ook nergens dat het niet goed zou beschermen, Garmin geeft met deze rating alleen geen garanties;).
Stekeltje schreef:De ST heeft 2x zoveel intern geheugen, voor mij een belangrijk punt.
Klinkt logisch maar in de praktijk is dat toch wat minder belangrijk. Je koopt immers voor een habbekrats een 8 of 16 GB microSD; voor het apparaat maakt het niets uit of je het intern geheugen gebruikt of de SD.

Sterker:als je werkt met de OSM kaarten kun je die zelfs beter op SD zetten. Er wil nog wel eens een foutje inzitten waardoor je toestel ineens niet meer wil opstarten. Daar zijn dan wel allerlei foefjes voor, maar het makkelijkst is als je op dat moment gewoon even de geladen kaart kunt verwijderen door even het micro-SD kaartje er uit te halen.
Algemeen advies: zet OSM-kaarten niet in het interne geheugen maar op de SD.

Qua toestellen:
De edge touring is een leuk apparaat. Ik vind het twee nadelen hebben:
a. bij het laden van een gedownloade track zal het toestel altijd een relatie leggen tussen de track en de kaart. Is er dan ter plekke geen kaartdekking dan maakt ie 'een zootje' van de route, en dat kan onderweg verwarrend zijn.
b. de knoppen komen voort uit de primaire fitness rol van de edge en zijn daardoor bij de touring onnodig verwarrend en niet functioneel.

WEL is het zo dat de touring, door de voorgeladen fietskaart, het meest plug and play is en, zeker als je het toestel zelf een route laat berekenen 'out of the box' werkt. Door een aparte adressendatabase zal het opzoeken van een adres in de touring wat beter werken dan met een 'gewone' OSM gebaseerde kaart.

Alternatief in lagere prijsklassen is de etrex of dakota. Beiden vind ik voor op de fiets weliswaar bruikbaar, maar wat minder geschikt. De dakota vanwege afleesbaarheid scherm; de etrex vanwege joystick/knoppen aan de zijkant. In de hand werkt dat prima; op de fiets is het lastiger.

Een gpsmap64 is niet eens zo heel veel duurder en heeft als voordeel dat de knoppen aan de voorkant zitten. Dat maakt bijvoorbeeld in en uitzoomen een stuk makkelijker.
Persoonlijk zou ik vanwege bedieningsgemak/afleesbaarheid de voorkeur geven aan de, nog weer iets duurdere, oregon 600. De oregon600 is wat minder geschikt als je verwacht het apparaat ook in de stromende regen met bemodderde handschoenen (MTB-fanaat ;)) wil kunnen bedienen.

Ander verschil dat relevant kan zijn is dat het stroomverbruik van etrex en gpsmap64 circa de helft is van de oregon. Met de oregon zul je met een set goede batterijen 6 tot 8 uur doen, met die etrex/gpsmap grofweg het dubbele.

Die laatste toestellen worden standaard geleverd zonder kaart.

Mijn video over de ruwe topo kaart (bij de 't' modellen is ietwat gedateerd. Inmiddels is de OSM kaart zodanig doorontwikkeld dat die ruwe topo nog maar heel weinig toevoegt. Hooguit de hoogteinfo is nog interessant, maar da's alleen relevant als je echt veel de bergen in gaat.
Installeer geween www.openfietsmap.nl en je hebt, in ieder geval voor fietsen errug goede dekking. Die dekking kun je makkelijk online bekijken via www.openfietskaart.nl.

Als gezegd: vooral die outdoor toestellen zijn minder plug and play. Je zult in het begin wat meer moeten puzzelen. Toch is dat puzzelen ook voor de edge touring wel aan te raden; anders haal je maar een deel van de mogelijkheden uit het toestel.
Bij dat puzzelen kàn het zinvol zijn een cursus te volgen of cursus dvd aan te schaffen - zie daarvoor www.mrgps.nl.

Tot slot:
Je hebt toestellen met en zonder digitaal kompas en barometrische hoogtemeter. De gpsmap64 heeft die bijvoorbeeld niet, de 64s en oregon 600 wel.
De barometrische hoogtemeter is slechts zelden echt van belang; het digitaal kompas meer voor wandelen dan voor fietsen. Het gaat er dan immers om dat het kompas ook bij stilstand blijft draaien. Maar aangezien je toestel op de fiets meestal op het stuur is, en je de fiets bij stilstand veelal gewoon in rijrichting laat staan blijft het toestel ook bij stlstand meestal wel de goede kant op wijzen... Bij wandelen is dat anders.

Al met al denk ik dat, ook ingedachtig budget, de gpsmap64 in deze een prima keuze zou kunnen zijn.
MrGPS schreef:
Stekeltje schreef:De ST heeft 2x zoveel intern geheugen, voor mij een belangrijk punt.
Klinkt logisch maar in de praktijk is dat toch wat minder belangrijk. Je koopt immers voor een habbekrats een 8 of 16 GB microSD; voor het apparaat maakt het niets uit of je het intern geheugen gebruikt of de SD.

Sterker:als je werkt met de OSM kaarten kun je die zelfs beter op SD zetten. Er wil nog wel eens een foutje inzitten waardoor je toestel ineens niet meer wil opstarten. Daar zijn dan wel allerlei foefjes voor, maar het makkelijkst is als je op dat moment gewoon even de geladen kaart kunt verwijderen door even het micro-SD kaartje er uit te halen.
Algemeen advies: zet OSM-kaarten niet in het interne geheugen maar op de SD.

Qua toestellen:
De edge touring is een leuk apparaat. Ik vind het twee nadelen hebben:
a. bij het laden van een gedownloade track zal het toestel altijd een relatie leggen tussen de track en de kaart. Is er dan ter plekke geen kaartdekking dan maakt ie 'een zootje' van de route, en dat kan onderweg verwarrend zijn.
b. de knoppen komen voort uit de primaire fitness rol van de edge en zijn daardoor bij de touring onnodig verwarrend en niet functioneel.

WEL is het zo dat de touring, door de voorgeladen fietskaart, het meest plug and play is en, zeker als je het toestel zelf een route laat berekenen 'out of the box' werkt. Door een aparte adressendatabase zal het opzoeken van een adres in de touring wat beter werken dan met een 'gewone' OSM gebaseerde kaart.

Alternatief in lagere prijsklassen is de etrex of dakota. Beiden vind ik voor op de fiets weliswaar bruikbaar, maar wat minder geschikt. De dakota vanwege afleesbaarheid scherm; de etrex vanwege joystick/knoppen aan de zijkant. In de hand werkt dat prima; op de fiets is het lastiger.

Een gpsmap64 is niet eens zo heel veel duurder en heeft als voordeel dat de knoppen aan de voorkant zitten. Dat maakt bijvoorbeeld in en uitzoomen een stuk makkelijker.
Persoonlijk zou ik vanwege bedieningsgemak/afleesbaarheid de voorkeur geven aan de, nog weer iets duurdere, oregon 600. De oregon600 is wat minder geschikt als je verwacht het apparaat ook in de stromende regen met bemodderde handschoenen (MTB-fanaat ;)) wil kunnen bedienen.

Ander verschil dat relevant kan zijn is dat het stroomverbruik van etrex en gpsmap64 circa de helft is van de oregon. Met de oregon zul je met een set goede batterijen 6 tot 8 uur doen, met die etrex/gpsmap grofweg het dubbele.

Die laatste toestellen worden standaard geleverd zonder kaart.

Mijn video over de ruwe topo kaart (bij de 't' modellen is ietwat gedateerd. Inmiddels is de OSM kaart zodanig doorontwikkeld dat die ruwe topo nog maar heel weinig toevoegt. Hooguit de hoogteinfo is nog interessant, maar da's alleen relevant als je echt veel de bergen in gaat.
Installeer geween http://www.openfietsmap.nl en je hebt, in ieder geval voor fietsen errug goede dekking. Die dekking kun je makkelijk online bekijken via http://www.openfietskaart.nl.

Als gezegd: vooral die outdoor toestellen zijn minder plug and play. Je zult in het begin wat meer moeten puzzelen. Toch is dat puzzelen ook voor de edge touring wel aan te raden; anders haal je maar een deel van de mogelijkheden uit het toestel.
Bij dat puzzelen kàn het zinvol zijn een cursus te volgen of cursus dvd aan te schaffen - zie daarvoor http://www.mrgps.nl.

Tot slot:
Je hebt toestellen met en zonder digitaal kompas en barometrische hoogtemeter. De gpsmap64 heeft die bijvoorbeeld niet, de 64s en oregon 600 wel.
De barometrische hoogtemeter is slechts zelden echt van belang; het digitaal kompas meer voor wandelen dan voor fietsen. Het gaat er dan immers om dat het kompas ook bij stilstand blijft draaien. Maar aangezien je toestel op de fiets meestal op het stuur is, en je de fiets bij stilstand veelal gewoon in rijrichting laat staan blijft het toestel ook bij stlstand meestal wel de goede kant op wijzen... Bij wandelen is dat anders.

Al met al denk ik dat, ook ingedachtig budget, de gpsmap64 in deze een prima keuze zou kunnen zijn.

bedankt, ik heb helaas ook nog geen gps gekocht maar dit wil ik zo snel mogenlijk doen, maar eerst moet ik een verbouwing van mijn huisje betalen.

maar de gpsmap lijkt mij inderdaad erg geschikt.