Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideeën week fietsen - Forum Wereldfietser

Ideeën week fietsen

Ik ben op zoek naar ideeën/tips om volgende week (17 t/m 22 mei) met zijn tweeën een weekje te gaan fietsen (kampeerspullen mee). Idee is om een deel met de auto te overbruggen omdat weersvoorspellingen in de Benelux niet al te best zijn en van daaruit een mooi rondje te fietsen. Overnachten in tent of evt hotel/B&B. Zelf zat ik te denken aan (een zuidelijk deel van) Frankrijk maar tips voor andere landen die op +/- een halve tot één dag rijden liggen zijn welkom.

Voorkeur voor: autoluwe wegen, bosrijke omgevingen, kustplaatsen, bezienswaardigheden, niet al te grote dagafstanden en geen continu klimwerk zodat er tijd overblijft om een stad of iets anders te bezichtigen.

Iemand ideeën voor een bepaald gebied of route? Ik ben nogal bleu wat betreft Frankrijk.
Wel een pittige opdracht. Voor leuke kustplaatsjes zou ik niet zuid-Frankrijk maar Bretanje kiezen. Vraag is of je het weer daar goed genoeg vindt.
Goed idee! Het zijn geen musts hoor, zoek gewoon een leuk gebied op rijafstand om volgende week een aantal dagen te fietsen met niet al te slecht weer; een dagje wat regen is niet zo'n probleem.,
Voor een duidelijk grotere kans op mooi weer moet je in Frankrijk in het Rhonedal, de Provence of aan de Middellandsezeekust zijn. Je kunt echter pech hebben als die week de luchtstroming net andersom staat en het weerbeeld omgekeerd is.
Ik zou de weersverwachtingen afwachten.
Leuke kustplaatsen aan de Middellandse zee die enigszins prettig fietsbaar bereikbaar zijn zijn er niet, de kust is daar een volgebouwd autoparadijs. Vrijwel alle plaatsjes in het binnenland zijn echter leuk en 100% Frans.
Als je niet wilt klimmen blijf je in de driehoek Nimes-Salon-de-Procence en Orange.
Onder Dijon is het vaak al wat warmer, rond Beaune in de Bourgogne kun je leuk fietsen. Bédoin in de Provence is ook leuk maar dat is wel een heel eind verder.
Verder natuurlijk de Elzas (Sélestat bijvoorbeeld), maar als je dan wat meer de Vogezen ingaat stijgt de kans op regen natuurlijk exponentieel.
Je kunt het ook wat dichter bij huis zoeken.Auto in Roermond parkeren, naar Vlodrop fietsen, dan daar de ruruferradweg fietsen totaan Monschau, dan ten westen van Monschau terug de Vennbahn route nemen. Deze gaat tot Aken. Daarna zijn er verschillende manieren om weer naar Roermond terug te fietsen.Even opletten ; de eerste camping op de ruruferradweg is pas in het plaatje Echtz in de buurt van Duren.je moet dan even iets van de route afwijken. Moet lukken in een week.
trooper schreef:Je kunt het ook wat dichter bij huis zoeken.Auto in Roermond parkeren, naar Vlodrop fietsen, dan daar de ruruferradweg fietsen totaan Monschau, dan ten westen van Monschau terug de Vennbahn route nemen.
TS wil de Benelux vermijden......
Bedankt voor de tips, Benelux is zeker mooi, aanvankelijk was het plan ook om in Luxemburg te gaan fietsen maar vanwege de weersverwachtingen gaan we het nu wat zuidelijker opzoeken; ik wil voorkomen dat we in die luttele dagen die we hebben voor 50% in de regen fietsen :D. De definitieve knoop wordt donderdag/vrijdag doorgehakt aan de hand van weersvooruitzicht en aanbevelingen.

Het zuidoostelijke deel van Frankrijk wordt veel genoemd en zit qua weersverwachtingen ook goed. Ik zie op europafietsers.nl daar de barcelona route en groene weg, iemand daar nog aanbevelingen over of andere aanbevelingen qua bestaande routes en gps tracks? Andere landen die bereisbaar zijn en voldoen??

Drukke toeristische plaatsen volgestampt met auto's gaan we inderdaad vermijden...
Nogmaals bedankt voor de reacties!

Het is uiteindelijk een week(je) provence middels de benjaminse routes geworden, globaal: avignon naar frejus (via oa salon-de-provence en aix-en-provence). Daarna via de kust naar Toulon gefietst en weer met de trein terug naar Avignon.

Het kusttraject was rondom sainte-maxime en st tropez inderdaad erg (te) druk, verderop in het traject viel dat weer heel erg mee; mooie afwisselende route, slechts een paar druppels regen gehad en volop genoten van het landschap, de mensen, het eten en drinken. Fantastisch fietsgebied,

Als terugkoppeling een paar plaatjes van het landschap v/d route:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Matthie9001 schreef:
Het is uiteindelijk een week(je) provence middels de benjaminse routes geworden, globaal: avignon naar frejus (via oa salon-de-provence en aix-en-provence). Daarna via de kust naar Toulon gefietst en weer met de trein terug naar Avignon.
Heb je toevallig een gpstrack? Ik zoek nog een leuke route voor een week en deze spreekt me wel aan.
Overzicht van alle provence routes van benjaminse staat hier:
http://www.cyclingeurope.nl/routes/prov ... skaart.php

Gpx tracks zijn te downloaden op:
http://www.cyclingeurope.nl/routes/provence/gps.php

Wij deden deze volgorde:
1) (AvignonCavaillon.zip), Cavaillon-Aix.zip, Aix-Maximin-Carces.zip, Carces-LesArcs.zip
2) Toulon-Cavalaire.zip, Cavalaire-StRaphael.zip, StRaphael-LesArcs.zip, PontSurLoup-LesArcs.zip (maar dan andersom en zonder frejus en straphael)

De route die wij deden was +/- 320km (traject avignon-cavaillon hebben we niet gedaan, ook frejus en st raphael hebben we overgeslagen), +/- 3200 hoogtemeters over 4 dagen a 80km, klimwerk is goed te doen voor niet-geoefende fietsers, gewoon een goed verzet en niet te veel spullen meenemen.