Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route boekjes ; nuttig of niet ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Route boekjes ; nuttig of niet ?

We zullen hier niemand van mening doen veranderen, maar ik heb altijd (route)boekjes bij me, onder andere vanwege:
- als dank en bewijs van respect voor de samensteller van de route en voor het feit dat hij me op dit idee bracht
- plezier onderweg en bij de voorbereiding, ik heb een idee wat me te wachten staat en wat ik heb gezien
- ik hoef onderweg niet internet af te struinen om voor mij relevante informatie bij elkaar te schrapen (er zijn niet veel sites met complete info, Tripadvisor bij voorbeeld is werkelijk incompleet en niet aan mij besteed)
- als backup voor geval mij GPS de strijd opgeeft (vorig jaar dus)
- de lol om weer een boekje in mijn vakantiedozen te bewaren en dat later weer eens door te bladeren.
Ik weet het, een en al nostalgie en old school, maar toch ..
wat een gezeur over routeboekjes
tuurlijk gaat zo'n boekje mee op mijn vakantie en voor ik ga heb ik hem al helemaal uit geplozen
ook heb ik mijn gps bij me maar ook bij mij liep deze vorig jaar vast op mijn 4e dag en kon ik mooi op het boekje verder (eigenlijk veel leuker als met de gps)
zie het maar als een peuzel tocht :)

ik denk ook dat je het een niet los moet zien van het ander
just my 2 cents
Ik sluit mij helemaal bij het antwoord van Arno Bekers aan.

Routeboekjes geven niet alleen zinvolle achtergrondinformatie maar helpen je ook bij het vinden van een (betaalbaar) overnachtingsadres. De routemakers zullen alleen de betaalbare adressen in het gidsje opnemen.
Routemakers doen ook hun best om mooie autoluwe routes te vinden. Dat kost heel veel tijd en waarom zou je die mensen niet ondersteunen door voor een luttel bedrag van 22 euro een gidsje te kopen. Op je totale vakantie budget is dat een peanut.
Ondersteuning van de GPS track fietst meer ontspannen en je kan je routeboekje bij de hand houden voor de bezienswaardigheden die je onderweg tegen komt.

Ronald van der Perk (maakt en controleert routes voor de Europafietsers)
Wij fietsen vaak op basis van routeboekjes. Het heeft ons op veel mooie plekken gebracht, die ik anders niet had gevonden. Ook de achtergrond informatie is altijd boeiend. Wij fietsen niet om het fietsen maar om ergens te komen en wat te zien. Vaak natuur maar ook cultuur vinden we aardig. De GPS hebben we als ondersteuning om vlot door te kunnen fietsen.
Voor mij voegen de boekjes dan ook veel toe. En ik ben blij dat er routemakers zijn die deze dingen voor ons uitzoeken en publiceren. Het lijkt me geen vetpot, dus ik ondersteun ze graag.

Overigens heb ik evenveel respect voor mensen die gewoon een lineaal op de kaart leggen en een lijn trekken. Kan veel (leuke) verrassingen geven. Het een is niet slechter dan het ander, gewoon een andere benadering.
Ronald van der Perk schreef:Routemakers doen ook hun best om mooie autoluwe routes te vinden. Dat kost heel veel tijd en waarom zou je die mensen niet ondersteunen door voor een luttel bedrag van 22 euro een gidsje te kopen.

Ronald van der Perk (maakt en controleert routes voor de Europafietsers)
Hoeveel van die 22 euro is eigenlijk voor de maker? In kleine oplages boekjes printen en distribueren is geen goedkope aangelegenheid, dacht ik. De vraag of routemakers gecompenseerd moeten worden voor hun arbeid lijkt me een andere dan de vraag of routeboekjes nuttig zijn. Persoonlijk vind ik routes handig, en boekjes niet. Als ik een boekje koop om de auteur te steunen, maar het blijkt dat de drukker, de webwinkel, en TNT daar meer aan verdienen dan de maker, dan vind ik dat niet echt een goede strategie. Dan betaal ik liever een evenredig bedrag rechtstreeks aan de maker, en/of aan de organisatie die de gps-tracks beschikbaar maakt.
urje schreef:Hoeveel van die 22 euro is eigenlijk voor de maker?
Weinig, minder dan 2 euro bij de meeste commerciële uitgevers. 8)
urje schreef:
Ronald van der Perk schreef:Routemakers doen ook hun best om mooie autoluwe routes te vinden. Dat kost heel veel tijd en waarom zou je die mensen niet ondersteunen door voor een luttel bedrag van 22 euro een gidsje te kopen.

Ronald van der Perk (maakt en controleert routes voor de Europafietsers)
Hoeveel van die 22 euro is eigenlijk voor de maker? In kleine oplages boekjes printen en distribueren is geen goedkope aangelegenheid, dacht ik. De vraag of routemakers gecompenseerd moeten worden voor hun arbeid lijkt me een andere dan de vraag of routeboekjes nuttig zijn. Persoonlijk vind ik routes handig, en boekjes niet. Als ik een boekje koop om de auteur te steunen, maar het blijkt dat de drukker, de webwinkel, en TNT daar meer aan verdienen dan de maker, dan vind ik dat niet echt een goede strategie. Dan betaal ik liever een evenredig bedrag rechtstreeks aan de maker, en/of aan de organisatie die de gps-tracks beschikbaar maakt.
Het meeste is "liefdewerk oud papier" Afgezien natuurlijk van de commerciële routemakers zoals b.v. Benjaminse. Bij de Europafietsers zijn het allemaal vrijwilligers, soms is er een kleine vergoeding. Maar de voldoening dat je veel fietscollega's een mooie route kan aanbieden vergoed veel.

Ronald van der Perk
Ik ben inderdaad meer van de rechte lijn tussen A en B en me laten verrassen wat op mijn pad komt. Voorgekauwde routes ontnemen mij een deel van het avontuur. Sowieso zijn papieren routeboekjes passe, voor mijn fietstocht op de Balkan had ik o.a. een reisgidsje voor Albanië gekocht en de van toepassing zijnde pagina's ingescand zodat ik ze zo nodig op mijn smartphone zou kunnen lezen. 800 gram aan routeboekjes, ik moet er niet aan denken!
Hallo,

wij hebben geen gps, dus we gebruiken altijd routeboekjes, vooral Bikeline vinden we super (dit is onze mening), Benjaminse gebruiken we nooit meer.

Gps kan zeker een aanvulling zijn, maar het blijft techniek en dat kan stuk gaan, wat ga je doen als je onderweg bent en je gps begeeft het of erger, wordt gestolen?

om op de vraag van topic starter te antwoorden, route boekjes nuttig of niet? ja.

Frank en Diane
In de toekomst zullen de boekjes in de tracks worden ingebakken. Zodat je relevante informatie kan opvragen op basis van je locatie. Evt met een internet koppeling voor up2date informatie. Maar zover is het nog niet. Gaat wel komen denk ik. Tot die tijd is het nog een beetje doen wat je fijn leuk vind met tracks, boekjes of gewoon rechtdoor.

Ps betalen voor een gps track is een onhoudbaar verdienmodel.
Slaapt schreef:In de toekomst zullen de boekjes in de tracks worden ingebakken. Zodat je relevante informatie kan opvragen op basis van je locatie. Evt met een internet koppeling voor up2date informatie. Maar zover is het nog niet. Gaat wel komen denk ik.
En wat wordt dan het "verdienmodel" als je alles kan kopiëren en op internet zetten? Of krijg je dan gelijk een berg reclamereut mee zodat de kosten eruit gehaald kunnen worden of moet het zwaar gesubsidieerd worden met overheidsgeld zoals die "gratis" knooppuntnetwerken, die ook een behoorlijke verschraling aan leuke fietsroutes heeft veroorzaakt? Of worden dan alleen die campings, hotels en restaurants vermeld die er voor betalen?
Bert van Sprang schreef:Ik ben inderdaad meer van de rechte lijn tussen A en B en me laten verrassen wat op mijn pad komt. Voorgekauwde routes ontnemen mij een deel van het avontuur. Sowieso zijn papieren routeboekjes passe, voor mijn fietstocht op de Balkan had ik o.a. een reisgidsje voor Albanië gekocht en de van toepassing zijnde pagina's ingescand zodat ik ze zo nodig op mijn smartphone zou kunnen lezen. 800 gram aan routeboekjes, ik moet er niet aan denken!
800 grammetjes is niet voor watjes. :lol: :lol: :lol: :lol:
DRM dat gaat net als bij ebooks hier een rol in spelen. En niet de drm die we nu kennen maar blockchain achtige varianten, wellicht. En laten betalen voor opname kan ook maar altijd lastige variant omdat wie betaald die bepaald.

Maar goed de toekomst kennen we niet dus er vast dingen aan die wij hier niet kunnen bedenken! Ik ben benieuwd!

Ow en Dus mensen neem een track logger mee en publiceer je tracks! Ik gebruik veel van die sites als ik ergens heen ga om rondjes te fietsen. Erg fraai omdat je vaak routes krijgt die je zelf nooit bedacht had en lokale mensen je erg graag willen laten zien.
frank en diane schreef:Gps kan zeker een aanvulling zijn, maar het blijft techniek en dat kan stuk gaan, wat ga je doen als je onderweg bent en je gps begeeft het of erger, wordt gestolen?
Dat is toch helemaal geen probleem... . Als je GPS stukgaat of gejat wordt, koop je in een willekeurige telecomwinkel waar dan ook ter wereld een Android-telefoon voor minder dan € 100 die hetzelfde kan als die GPS, en nog veel meer... :)
En je gegevens ben je niet kwijt, een internetverbinding is genoeg om de hele rataplan weer te synchroniseren (kan dat ook met een Garmin-GPS?) want uiteraard heb je alles voor je reis in de cloud gezet.
@Peter: ik koop dan nog liever een kaart en kompas dan dat ik een telefoon gaan aanschaffen en gereed maken voor navigatie .. :D
Ben ik ook nog en stuk goedkoper uit en krijg bovendien een gratis gevoel van nostalgie.
Ik kom wel eens fietsers tegen op een racefiets die de route in etappes van 250km en meer per dag rijden. Dan is een routeboekje of kaart erg lastig en de gps ideaal. Hun doel is dan het einddoel.
Ik fiets liever met een boekje maar zeker met een kaart zodat ik weet wat er om mij heen is en weet waar ik ongeveer ben. Ik fiets om een omgeving te verkennen en niet om een route af te leggen. Ik wijk graag van de route af om zo iets meer te zien. Zo heeft ieder een doel en kiest daar de middelen bij om het doel te bereiken. Bij mij is dat dus niet (zo snel mogelijk naar) het eindpunt maar de route in de omgeving. Als ik dan niet op het eindpunt kom, komt dat een andere keer wel.
Voor mij is een routeboekje nuttig vanwege de route suggestie en de achtergrond info over de omgeving en de overnachtingsadressen.
Ik fiets al vele jaren met GPS. Toch gaat er eigenlijk wel een boekje mee op reis.
Vaak staat er net iets meer info in , de info zal ook op internet staan. Voordeel is dat het nu mooi gebundeld is.

Het betaalbaar aanbieden van de gpstrack is geen haalbare zaak.
Als iemand de route gefiets en op één van de vele track site heeft staan kan iedereen hem gratis downloaden.

Technisch:
Ja, je kan een gpx file in de cloud zetten en deze met een PC/ laptop overdragen naar ene Garmin gps.
Tablet is wat ingewikkelder.

Ik heb ook altijd een overzichtskaart bij me. Vooral met regen is de gps toch wel erg prettig, je hoeft niet meer te stoppen om je boekje om te draaien.
Die vraag zal een ieder voor zich moeten beantwoorden. Mijn antwoord is in ieder geval een volmondig ja.
Overigens gebruik ik altijd een GPS. Ik fiets buiten Nederland eigenlijk alleen nog routes waarvan ook een track beschikbaar is.

Waarom dan toch de routeboekjes aangeschaft? Een paar redenen:
1. Nuttige en informatieve achtergrondinformatie in de boekjes die ik aanschaf :)
2. Het gedetailleerde kaartmateriaal.
3. Lijst van overnachtingsmogelijkheden.
4. Ik weet in ieder geval dat ik een bewezen aantrekkelijke route fiets.
5. De voorpret bij het doorlezen van het boekje en het bestuderen van de route.
6. De napret na de route te hebben gefietst.
7. Zo draag ik iets bij aan de ontwikkelkosten en hoop ik dat er nog veel aantrekkelijke routeboekjes blijven verschijnen!

Jan
Wat mij betreft, hebben ze allebei hun waarde. GPS-tracks of routes laten je toe om zonder nadenken de route te volgen. Gewoon het lijntje (of pijltje) braaf volgen. Boekjes bieden soms alternatieven, tips om hier of daar wat te bekijken, wat je anders niet zou weten.
Als het gaat om kilometers afmalen, heb je aan de gps genoeg. Als je reist om zaken te bekijken en te leren, vind ik een boekje wel een meerwaarde hebben.