Ik fiets al 18 jaar tevreden op een kobaltblauwe giant jubilee hybride toerfiets (ietsje lager gekwalificeerd indertijd als giant expedition). Meestal dagtochten van tussen de 70 en 100 km. Ook gebruik ik hem voor korte vakanties met ongeveer 25 kilo bagage. Daar is hij geschikt voor.
Ruw geschat heeft hij 30.000 a 40.000 km afgelegd.
Nu zoek ik een vervanger die kwalitatief beter mag zijn, en ik heb geen zin om 2, 3, 4, of 5 duizend euro neer te tellen voor een state-of-the-art wereldfiets. Bovendien hou ik niet van naafversnellingen, zelfs niet van de alom geprezen rohloff om de simpele reden dat ik niet van black-boxes hou. Derailleurversnellingen zijn geweldig, want je kan alles zien, ook als er iets mis is.
Ik wil geen geld uitgeven aan vering (behalve die in een brooks zadel) en het liefst zou ik v-brakes hebben.
De keuze bij fietsen van rond de 1000 euro wordt vooral moeilijk gemaakt doordat er vaak verende voorvorken (bah) en schijfremmen opzitten.
Nu zag ik deze fiets en vraag me af wat de experts hier voor nadelen aan zien voor vakanties binnen europa met niet meer dan 25kg bepakking. Ik ben zelf 1.78 lang en weeg 80kg.
http://www.kalkhoff-bikes.com/de/bikes/ ... -30-g.html
Hij was me nog niet opgevallen omdat hij overal (onterecht) onder de stadfietsen en life-style fietsen wordt aangeboden. Ik denk echter dat hij veel geschikter is dan bijvoorbeeld de kalkhoff endeavour modellen omdat die of een veervork of schijfremmen hebben.
Op de website van Kok in Utrecht staat dat hij geschikt is voor vakanties, maar daar staat ook dat hij magura hs33 remmen heeft en op de kalkhoff site is er sprake van hs11, dus wat is waarheid?
Het belangrijkste is nog de zithouding dus dat ga ik binnenkort in het echt bekijken. Hij viel me op vanwege het feit dat ik het zadel niet hoef te vervangen omdat er al een brooks opzit
Het enige nadeel vindt ik de magura's die heb ik op m'n ligfiets met onderstuur eens stukgevallen en dan is er onderweg niks meer aan te doen, maar daar zaten ze op een wat kwetsbaardere plek.
Overigens ben ik geen ligfietser meer, want dat is me slecht bevallen ivm de interactie met het overige verkeer zoals o.a. dominante honden, schrikkende paarden, passerende auto's op 5cm van mijn hoofd, grappenmakers die me waarschuwde niet in slaap te vallen etc. etc. maar dat is natuurlijk een heel ander onderwerp.
O ja, er zit op de kalkhoff een nok voor een lowrider op de voorvork
Ruw geschat heeft hij 30.000 a 40.000 km afgelegd.
Nu zoek ik een vervanger die kwalitatief beter mag zijn, en ik heb geen zin om 2, 3, 4, of 5 duizend euro neer te tellen voor een state-of-the-art wereldfiets. Bovendien hou ik niet van naafversnellingen, zelfs niet van de alom geprezen rohloff om de simpele reden dat ik niet van black-boxes hou. Derailleurversnellingen zijn geweldig, want je kan alles zien, ook als er iets mis is.
Ik wil geen geld uitgeven aan vering (behalve die in een brooks zadel) en het liefst zou ik v-brakes hebben.
De keuze bij fietsen van rond de 1000 euro wordt vooral moeilijk gemaakt doordat er vaak verende voorvorken (bah) en schijfremmen opzitten.
Nu zag ik deze fiets en vraag me af wat de experts hier voor nadelen aan zien voor vakanties binnen europa met niet meer dan 25kg bepakking. Ik ben zelf 1.78 lang en weeg 80kg.
http://www.kalkhoff-bikes.com/de/bikes/ ... -30-g.html
Hij was me nog niet opgevallen omdat hij overal (onterecht) onder de stadfietsen en life-style fietsen wordt aangeboden. Ik denk echter dat hij veel geschikter is dan bijvoorbeeld de kalkhoff endeavour modellen omdat die of een veervork of schijfremmen hebben.
Op de website van Kok in Utrecht staat dat hij geschikt is voor vakanties, maar daar staat ook dat hij magura hs33 remmen heeft en op de kalkhoff site is er sprake van hs11, dus wat is waarheid?
Het belangrijkste is nog de zithouding dus dat ga ik binnenkort in het echt bekijken. Hij viel me op vanwege het feit dat ik het zadel niet hoef te vervangen omdat er al een brooks opzit
Het enige nadeel vindt ik de magura's die heb ik op m'n ligfiets met onderstuur eens stukgevallen en dan is er onderweg niks meer aan te doen, maar daar zaten ze op een wat kwetsbaardere plek.
Overigens ben ik geen ligfietser meer, want dat is me slecht bevallen ivm de interactie met het overige verkeer zoals o.a. dominante honden, schrikkende paarden, passerende auto's op 5cm van mijn hoofd, grappenmakers die me waarschuwde niet in slaap te vallen etc. etc. maar dat is natuurlijk een heel ander onderwerp.
O ja, er zit op de kalkhoff een nok voor een lowrider op de voorvork