Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten voor een reis - Forum Wereldfietser

Eten voor een reis

Komend weekend ga ik met het mooie weer de eerste grote fietstoch van het jaar weer maken. Er zit alleen een groot verschil in: tegenwoordig woon ik op mijzelf. Wat heeft dat voor invloed op een reis? Nou, ik ben iemand die heel moeilijk reserves opslaat. Gewicht bijkomen is voor mij altijd al een probleem geweest en ik moet normaal al veel eten om op gewicht te blijven. Voorheen zorgde mijn moeder altijd ervoor dat mijn eetpatroon nét wat anders was in de week voordat ik weer eens intensief ging sporten, maar nu kan dat dus niet meer.

De vraag die ik daarom graag hier op het forum even zou willen laten: hoe houden jullie in de voorbereiding naar een fietsreis rekening met eten zodat je wat reserves kan opbouwen?
Tijdens het fietsen heb ik voor mezelf ondertussen wel een duidelijk beeld wat ik op een dag binnen moet krijgen. Het valt kort samen te vatten in: veel en gezond.
Ik ben vorig jaar voor het eerst op fietsvakantie gegaan en heb met mijn 70 kg en bijna 1,90m ook geen reserves. Ik leerde na verloop van tijd dat je gewoon moet eten wanneer je honger hebt en pas moet stoppen als je geen honger meer hebt. En ja dan kan het weleens gebeuren dat je 12 boterhammen als ontbijt opeet of dat je 6-8 boterhammen neemt nadat je pas een uur aan het fietsen bent. Ik ben geen diëtist dus ik weet niet of dit voor iedereen goed werkt, of dat dit de beste manier is, maar voor mij werkte het in ieder geval wel.
Heb weinig reserves (slank). Ik houd er desondanks geen rekening mee. Blijkt namelijk niet nodig.

Ik voorspel dat dit topic heel veel reacties over de juiste voeding zal genereren.
Hier ook weinig reserves en krijg na een uur of twee fietsen altijd honger/trek, maar een of twee roomboter-caramelstroopwafels van de mensenvriend AH helpen me de ochtend dan wel door. En bij gebrek daaraan is er altijd wel een Konditorei, patisserie of pastelería voor een lekker taartje.
Hier ook geen diëtist maar inmiddels wel wat ervaring op de fiets. Zorg voor eten met hoog energieniveau en veel calorieën. Denk aan chocola, melkpoeder, extra laag boter, noten, veel snacks voor tussendoor (bijv. Snickers), veel pasta met een extra drup olijfolie, kikkererwten. Voor ons werkt als basis een goed ontbijt met havermout, rozijnen, banaan, chocola en daarna regelmatig momenten om bij te eten, ook als we even niet op de fiets zitten.
willem.m schreef:Ik voorspel dat dit topic heel veel reacties over de juiste voeding zal genereren.
Dat is ook een beetje het idee. Maar het lijkt erop dat eigenlijk niemand er ruim van tevoren rekening mee houdt.
Hier ook geen vetreserves en daarbij vergeet ik in mijn ethousiasme nog wel eens op tijd bij te tanken, ik trap dan door tot het te laat is en bijna van de fiets val. Vóór de reis mezelf vetmesten is me ook nog nooit gelukt, elke herfst doe ik een poging want wil graag in de winter met een extra warm speklaagje de slaapzak in, maar helaas. Misschien als ik m'n vegetarische eetgewoontes verander, flink ga snoepen, elke dag een vette hap .. zal vast helpen maar ja dat moet je maar net lekker vinden.
Denk dus dat je naar je eigen eetgewoontes moet kijken: meer zoete frisdrank, snoep, vette zooi, junkfood, verkeerde koolhydraten .. maar of je er gelukkig en gezond van wordt?? Maar als je nu geen gezondheidsproblemen hebt zou ik me iig geen zorgen maken, gewoon lekker fietsen en op tijd bijtanken.

En nog een ding: veel mensen die zich ongelukkig of ontevreden voelen beginnen te vreten (vrouw + liefdesverdriet = chocola). Bij mij is dit precies andersom, heb dan juist weinig trek en geen behoefte in troostsuiker enzo en vaak val ik dan ook af. Ligt dus ook een beetje aan wat voor mens je bent of je aanleg voor vetreserves hebt.
Ik vraag me ook af of het wel nodig is. Voor dagkoersen (amateurs/professionals) is het misschien handig om je jezelf te trainen om (de weinige) reserves te benutten. Maar voor een fietsvakantie voor langere tijd? Het opbouwen van reserves zou denk ik in elk geval voorzichtig moeten gebeuren en niet tot een structureel grotere trek moeten leiden (want voor je het weet pas je je eetpatroon aan zonder dat je lichaam daar behoefte aan heeft). Als ik terugkom van een meer uitdagende fietsvakantie maar ook met voldoende eten tot mijn beschikking, heb ik nog weken vreetbuien - een kwestie van gewenning. Dan heb ik blijkbaar reserves opgebouwd tijdens het fietsen 8)
Ik weet niet of je het kunt vragen - maar hoe zorgde jouw moeder daar dan voor? Als je op jezelf woont, doe je nu neem ik aan ook je eigen boodschapjes. Wat at je toen je moeder het je voorschotelde? Dan doe je dat nu toch weer?

En Lennards methode lijkt me in principe geen verkeerde, maar je moet uitkijken dat je niet te snel eet. Het hongergevoel blijft bij snel eten langer hangen, waardoor je eigenlijk weer teveel gaat eten. Meer dan nodig, althans.
Clank schreef:Het valt kort samen te vatten in: veel en gezond.
Veel zal niet zo'n probleem zijn. Gezond is lastiger. Het is immers aantrekkelijk en gemakkelijk om jezelf vol te proppen met ongezonde dingen. Niet dat ik een heilig boontje ben, want ik heb mezelf na een dag fiets na het avondeten ook wel getrakteerd op een onsje chocola of een heel pak Bastognes.
Wat je nodig hebt zijn dus veel eiwitten, veel koolhydraten en veel gezonde vetten.
Lennard schreef:Ik ben vorig jaar voor het eerst op fietsvakantie gegaan en heb met mijn 70 kg en bijna 1,90m ook geen reserves. Ik leerde na verloop van tijd dat je gewoon moet eten wanneer je honger hebt en pas moet stoppen als je geen honger meer hebt.
Tijdens het fietsen is het altijd de kunst om te eten VOORdat je honger hebt. Meestal zal dat lukken, maar iedereen heeft wel eens een leermomentje gehad en volkomen leeg langs de weg gezeten. Dan eet je wat met veel suikers, zoals een halve liter sinaasappelsap uit een pak, en wacht een half uur.
Travelmaster schreef:Ik weet niet of je het kunt vragen - maar hoe zorgde jouw moeder daar dan voor? Als je op jezelf woont, doe je nu neem ik aan ook je eigen boodschapjes. Wat at je toen je moeder het je voorschotelde? Dan doe je dat nu toch weer?
Ik kan deze vraag inderdaad ook bij mijn moeder gewoon voorleggen, is geen probleem. De reden waarom ik het hier alleen neer zet is omdat ik er vanuit ga dat jullie het nét wat meer uit de eigen ervaring kunnen vertellen.

Het verhaal van Ave Gone kan ik wel herrineren inderdaad. Veel eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten van tevoren en op de dag (of vakantie) zelf zorgen dat je daar suikers bij doet.
Ave Gone schreef:Niet dat ik een heilig boontje ben, want ik heb mezelf na een dag fiets na het avondeten ook wel getrakteerd op een onsje chocola of een heel pak Bastognes.
En ook dit klinkt mij zéér herkenbaar, dat je aan het eind van de dag binnen no-time je pak koeken op hebt. Meestal los ik dat op door gezond voedsel dichterbij te leggen en de koeken buiten handbereik (ja, soms wel behoorlijk lui).
ik doe maar niet mee in de discussie, hoop wat reserves kwijt te raken :lol:
(12 boterhammen als ik dat doe....)
Denk dat alle gezonde tips al gegeven zijn. En gewoon gezond verstand gebruiken.
Anja
Wat bij mij trouwens averechts leek te werken was pindakaas. Het leek wel of ik hier eerder moe van werd dan energiek. Iemand anders vergelijkbare ervaringen met heel vet eten tijdens het fietsen?
@Lennard
Tijdens een lange rugzaktrektocht wel eens een bak crème fraiche (30% vet...) leeggegeten midden op de dag. Daarna urenlang voor pampus gelegen langs de kant van de weg, met een zeer onaangenaam gevoel in mijn buik. Het lichaam blijkt tijdens de verwerking van grote hoeveelheden vet gewoon niet in staat om andere inspanningen te leveren. Sindsdien nóóóóit meer iets vergelijkbaars gedaan...

@Clank
Echt in het voren eten gaat inderdaad nauwelijks, je kunt hooguit voor een dag een flinke portie koolhydraten opslaan in je organen en je spieren. Niet afvallen is inderdaad een kwestie van genoeg en vooral tijdig aanvullen van de brandstofvoorraad om ervoor te zorgen dat je spiermassa niet wordt omgezet in energie.
Pas eten op het moment dat je n hongergevoel krijgt dan ben je eigenlijk al te laat.. aangezien je lichaam maar beperkt (60-80gr) koolhydraten per uur kan opnemen is het zaak om daarmee rekening te houden.
Bij fietstochten langer dan 2uur gewoon elke uur een eetmoment dan kom je de dag wel door.. drinken is ook wel eens handig.. :-)
Opname van koolhydraten uit vast voedsel heeft het lichaam bij zware inspanning na n aantal (fiets)uren problemen mee wellicht om rekening mee te houden.

Mbt wat je inneemt wat de een prima verdraagt is voor de ander niet weg te krijgen..Kortom gewoon even uitzoeken wat je lekker vindt en de nodige koolhydraten en suikers bevat.
Even googlen en er gaat een wereld open mbt eetadviezen.. succes en veel plezier
Lennard schreef:Wat bij mij trouwens averechts leek te werken was pindakaas. Het leek wel of ik hier eerder moe van werd dan energiek. Iemand anders vergelijkbare ervaringen met heel vet eten tijdens het fietsen?
Haha, ja. Tijdens een tocht van Maastricht naar Stavelot via de Hoge Venen had ik vanwege slecht weer te weinig gegeten. Bovenop de Venen in het Restaurant Ternell hadden ze heerlijke chocoladetaart. Die had calorieën genoeg maar was wel wat steviger dan verwacht. De rest van de tocht ging ik helemaal stuk.
Kennelijk vond mijn buik de vette klont niet acceptabel op dat moment en werd de verteringsfabriek erdoor stilgelegd.