Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw, en een vraag over schakelen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

nieuw, en een vraag over schakelen

headlight schreef: ik heb 26 inch banden (geloof ik), op de velg staat 660x(vanavond even kijken).
sigma hanteerd iets waarvan ik gok dat het mm is.

26 inch moet 660mm zijn, moet ik dit dan instellen als maat? sigma geeft 2100 als de standaart waarde, maar dat zou 82inch zijn, dat kan toch nooit kloppen? ik hoop dat ik nu niet al te wazig ben :roll:
:roll: :roll: Niet wazig, maar wel met heel veel fantasie.
1. De maat staat op de banden, niet al te moeilijk toch? Waarom kijkt niemand daar?
2. Hanteer de ETRTO maten, die zijn in mms. Omrekenen van inches in mms is onzin. Klopt van geen kant, omdat de oude inch-aanduidingen geen maten zijn, kun je niet nameten.
3. ik lees iets van een omtrek van 2100mm, dat hoort bij een 23-622 band. 23mm breed en 622mm is de binnendiameter, oftewel de diameter van de velg.
4. Zo, nu kun je verder! Nameten en vervolgens corrigeren kan ook nog. Bedenk dat 212 cm slechts 1% verschil is in snelheid en afgelegde afstand. Dat is heel weinig.
sjefke schreef:1. De maat staat op de banden, niet al te moeilijk toch? Waarom kijkt niemand daar?
Omdat meten nauwkeuriger is. Hoe we dat doen, is uitgebreid uitgelegd aan 'headlight' en blijkens diens laatste bericht is dat in orde gekomen.

Hopelijk heeft hij/zij de fiets inmiddels wel terug van de servicebeurt. :)

Carl
Carl schreef:
sjefke schreef:1. De maat staat op de banden, niet al te moeilijk toch? Waarom kijkt niemand daar?
Omdat meten nauwkeuriger is. Hoe we dat doen, is uitgebreid uitgelegd aan 'headlight' en blijkens diens laatste bericht is dat in orde gekomen.
De omtrek meten is nauwkeuriger, geen twijfel over. Maar dat bedoelde ik niet. Op alle banden staat de maat ervan, maar kennelijk komt niemand (figuurlijk gesproken dan) op het idee dat de bandenmaat gewoon op de band staat.
sjefke schreef:De omtrek meten is nauwkeuriger, geen twijfel over. Maar dat bedoelde ik niet. Op alle banden staat de maat ervan, maar kennelijk komt niemand (figuurlijk gesproken dan) op het idee dat de bandenmaat gewoon op de band staat.
Nu begrijp ik nog steeds niet waar je heen wilt geloof ik. Ik denk dat iedereen die 'headlight' advies gegeven heeft, wel weet dat de bandenmaat op de band staat. De enige die niet 'op dat idee gekomen is' is misschien 'headlight' zelf, maar die is na het stellen van de vraag een ruime maand geleden aardig bijgepraat en inmiddels is het allemaal gelukt met de computer begrijp ik uit het laatste antwoord.

Carl
Carl schreef:Nu begrijp ik nog steeds niet waar je heen wilt geloof ik. Ik denk dat iedereen die 'headlight' advies gegeven heeft, wel weet dat de bandenmaat op de band staat. De enige die niet 'op dat idee gekomen is' is misschien 'headlight' zelf, maar die is na het stellen van de vraag een ruime maand geleden aardig bijgepraat en inmiddels is het allemaal gelukt met de computer begrijp ik uit het laatste antwoord.

Carl
Ik wil nergens heen Carl. Dat de "adviseurs" het weten is logisch, hoewel ook daarvan nog mensen denken zoals in de jaren '70. Maar de "rest van de fietsende wereld" kennelijk niet of zelden. Dat is in elk geval mijn ervaring als adviseur van diverse forums en bij persoonlijke adviezen, zoals voor de Fietsersbond en dekaleberg.nl. De bijdragen van ieder op dit forum (en gelijksoortige fora) worden ook door tientallen lezers geraadpleegd, die niet meepraten, maar zo wel wat opsteken. Een belangrijke rol, zij het onzichtbaar.
Er stond een bandenmaat op de band, maar deze was erg afwijkend. Daarop is mij uitgelegd de band na te meten opdat het voor mij makkelijker werd.

De fiets is inmiddels terug. schakelde weer iets beter. Na een bezoekje aan een echte fietsenmaker is het nu perfect.
sjefke schreef:Ik wil nergens heen Carl. [...] De bijdragen van ieder op dit forum (en gelijksoortige fora) worden ook door tientallen lezers geraadpleegd, die niet meepraten, maar zo wel wat opsteken. Een belangrijke rol, zij het onzichtbaar.
Ah, ik snapte het al niet, een antwoord op een probleem dat een maand geleden al opgelost was. Dank voor je uitleg,

Carl