Name: Eric Schuijt
Email:
schuyt@wxs.nl
Hans,
goed boek heb je geschreven. Een aanrader voor iedereen die richting poolcirkel wil fietsen! Wat jouw vraag betreft; vind je hieronder een stukje dat ik ooit heb geschreven. Er staan een paar goede tips in!
Fiets en Vlieg
Als Marijke en ik vliegen, verpakken we de fietsen in speciale dozen die voor 35 gulden op Schiphol te koop zijn. Uiteraard moet je gereedschap bij je hebben om het stuur los te draaien, het zadel te laten zakken en de trappers los te halen. Een probleem is meestal overgewicht. De bagagelimiet is normaal gesproken twintig kilo, met een officieuze uitloop van tien procent. Er zijn drie oplossingen: het overgewicht betalen (erg duur!), veel handbagage meenemen of de volgende truc uithalen. Als je met z’n tweeën reist, kun je de ene fietsdoos licht maken en in de andere de trappers en het gereedschap stoppen. Zorg er vervolgens voor dat alleen de lichte doos gewogen wordt onder het mom dat de tweede net zo zwaar is... Let op: aan dit advies kunnen vanzelfsprekend geen rechten worden ontleend.
De beste oplossing is om alle zware spullen over te hevelen naar de handbagage. Wij maken de twee achtertassen aan elkaar vast, zodat ze één tas lijken. Vervolgens sjouwen we ons een breuk. Het stuk van de incheckbalie naar het vliegtuig is meestal een van de zwaarste trajecten van onze fietsvakantie...
Doos, koffer of hoes?
Een fietsdoos kun je moeilijk vier weken meetorsen op de fiets. Op sommige vliegvelden is een zogenaamd ’left-luggage’ kantoor, waar tegen betaling bagage kan worden achtergelaten. Maak van de doos een klein pakket en vermeld met viltstift duidelijk de vertrekdatum. En dan maar hopen dat hij er bij terugkeer nog staat... Vertrek je van een ander vliegveld, maak dan van een stel kleine dozen één grote, bijvoorbeeld met plakband.
Behalve in een doos kun je een fiets ook inpakken in een hoes of een koffer. De eerste is niet stootvast, maar wel gemakkelijk mee te nemen, bij de tweede is het net andersom. Al heb ik hier geen ervaring mee, het lijkt me dat een fietshoes alleen gebruikt wordt om de lak te beschermen. Onzin. Een fiets is per slot van rekening geen sieraad maar een gebruiksvoorwerp.
Toch biedt zelfs een fietsdoos met tientallen ’fragile’-stickers geen garantie tegen mishandeling. Zo heb ik wel eens een fietsdoos plat op een trolley zien liggen met tientallen koffers er bovenop. Mijn eigen fiets is wel eens met een krom wiel en kapotte derailleurschakelaars op de plaats van bestemming aangekomen.
Een andere mogelijkheid is de fiets gewoon af te geven (wel wat lucht uit de banden laten lopen!). Dit is vooral aan te raden bij vluchten van en naar kleine vliegvelden. Daar worden meestal geen lopende banden gebruikt. De kruiers herkennen in je randonneur, mountainbike of hybride een fiets en weten dan dat die kwetsbaar is. Die ene kruier op Flores (Indonesië) vond het bovendien wel makkelijk; nu hoefde hij niet naar het vliegtuig te lopen, maar kon hij fietsen.
Succes!
Eric Schuijt
--- --- --- --- --- --- --- --- ---