Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar barcelona - Forum Wereldfietser

Naar barcelona

Hallo mensen na het lezen van wat leuke blogs heb ik besloten een eerste grote fietsreis te gaan maken.
Mijn bedoeling is om eind mei naar barcelona te fietsen met de boekjes van Paul Benjaminse als uitgangspunt
Ik twijfel over welke route ik zal kiezen namelijk de groene variant van Roanne naar ambert en le puy, tot st ambroix.
Of de beaujalois variant van cluny naar condrieu tot st ambroix.
Zijn er mensen die deze route hebben gereden en of kan er mij iemand vertellen welke route zo mogelijk mooier is qua natuurschoon en of de route over le puy veel zwaarder is als de beaujalois variant.
Aangezien het mijn eerste keer is probeer ik de wat vlakkere routes te nemen,
Ik wil gaan kamperen onderweg dus alle tips over leuke campings zijn welkom.
Ik wil eind mei gaan vertrekken en geef mezelf 4 weken zodat ik ook ergens een dagje kan blijven plakken als het ergens erg mooi is
Groetjes tim
Via Le Puy is voor reizigers, de andere route is voor vakantiegangers.
Marko schreef:Via Le Puy is voor reizigers, de andere route is voor vakantiegangers.
Ja leuk, dat is een sympathiek antwoord :roll: :twisted:

Ik zal ook een poging doen.

Hoi tim,

Ik fiets zelf zelden 'routes' maar ben in beide streken wel meerdere keren per fiets geweest. De oostelijke route gaat door dichter bevolkt gebied, want het Rhônedal is nu eenmaal dichtbevolkt. Niet dat dat een lelijke route zal zijn maar als je iets ruwere natuur zoekt is de westvariant je keuze. De hoogteverschillen zullen wel wat groter zijn maar ten eerste ben je tegen die tijd wel wat gewend en ten tweede vind ik een klim langs een drukkere weg altijd zwaarder dan een technisch gezien zwaardere klim langs een stillere weg. Ik denk niet dat ik daar bijzonder in ben.

Tips voor campings? Wat zoek je in een camping? De een vind ee bar belangrijk, de ander wil er juist geen. Omdat je in het voorseizoen gaat - alles tot 1 juli is voorseizoen - zul je op de openingstijden moeten letten.
Mocht je buiten de route willen kunnen dan heb je iets aan de FFCC-gids (googelen, o.a. te koop bij de ANWB-winkel) waarin alle ca. 11.000 campings, ook boerderijcampings, in Frankrijk staan. Dat is een dik boek waar je het mes in zet om niet alles mee te hoeven nemen.
Veel plezier!
Marko schreef:Via Le Puy is voor reizigers, de andere route is voor vakantiegangers.
Tussen zwart en wit zit een compleet scala aan aantrekkelijke kleuren.
Laat iedereen vrij om een route te kiezen die hij of zij op maat vindt, zonder iemand direct in een hokje te stoppen, of een stempel te geven. :wink:
Als je met een GPS rijdt kan je de camping POI's van Archies downloaden. Heb je heel veel campings voor een paar gram. Misschien dat er in die FFCC gids nog andere staan maar die POI's zijn wel heel gemakkelijk

Ronald van der Perk
De groene variant heeft duidelijk meer klimwerk en loopt door gebieden waar eind mei, begin juni nog niet veel campings open zijn. Kan dus dat je ergens in de natuur een plekje moet zoeken of in de tuin van iemand (wel vragen...).
Je benen hebben tegen die tijd inderdaad wat oefening gehad en zullen best wat klimwerk aankunnen, maar daarvoor is een geschikte fiets ook handig, aangezien de klimmetjes in die route plaatselijk best stevig zijn.
Als je een derailleur op je fiets hebt, zorg dan voor de juiste cassette en eventueel de goede voorbladen.
Okay bedankt ik zelf hou wel van wat ruwere natuur en heb/had zelf ook wel het idee dat de variant over le puy voor wat meer spektakel zal zorgen ik denk in iedergeval dat zoals jullie ook al aangeven ik tegen die tijd ook wel wat gewend ben en het dus wel te doen zal zijn na het klimmen tenslotte ook weer afdalen
kwa campings vind ik de locatie en uitzichten altijd wel belangerijk de prijs ook wel maar dat komt wel goed ik heb er al een aantal
ik gebruik voor navigatie oruxmaps icm met de kaarten van openandromaps ik zal eens uitzoeken of ik die camping poi,s van archies er in krijg

thanx voor de tips
tim05 schreef:Okay bedankt ik zelf hou wel van wat ruwere natuur en heb/had zelf ook wel het idee dat de variant over le puy voor wat meer spektakel zal zorgen ik denk in iedergeval dat zoals jullie ook al aangeven ik tegen die tijd ook wel wat gewend ben en het dus wel te doen zal zijn na het klimmen tenslotte ook weer afdalen
kwa campings vind ik de locatie en uitzichten altijd wel belangerijk de prijs ook wel maar dat komt wel goed ik heb er al een aantal
In dat geval kan ik je aanraden tzt te overwegen om in Langogne de route te verlaten en via Florac, de diverse Causses, Nat. Park. de Cévennen, de Haut Languedoc, Carcassonne en bv Quillan te fietsen. Mocht het beneden aan de klust erg warm zjin dan zijn de bergen daarbij aangenamer ook. Bij vochtige zuidenwind kun je beter laag blijven want dan regent het in deze bergen.

Qua campings heb je geluk. Dure campings zijn bijna altijd familiecampings en die liggen bijna altijd beschut en dus heb je daar weinig uitzicht. Campings mét uitzicht zijn niet zo geschikt voor families want daar kan het waaien, dus dat zijn eenvoudige campings en die zijn goedkoop.
Ave Gone schreef:
tim05 schreef:Okay bedankt ik zelf hou wel van wat ruwere natuur en heb/had zelf ook wel het idee dat de variant over le puy voor wat meer spektakel zal zorgen ik denk in iedergeval dat zoals jullie ook al aangeven ik tegen die tijd ook wel wat gewend ben en het dus wel te doen zal zijn na het klimmen tenslotte ook weer afdalen
kwa campings vind ik de locatie en uitzichten altijd wel belangerijk de prijs ook wel maar dat komt wel goed ik heb er al een aantal
In dat geval kan ik je aanraden tzt te overwegen om in Langogne de route te verlaten en via Florac, de diverse Causses, Nat. Park. de Cévennen, de Haut Languedoc, Carcassonne en bv Quillan te fietsen. Mocht het beneden aan de klust erg warm zjin dan zijn de bergen daarbij aangenamer ook. Bij vochtige zuidenwind kun je beter laag blijven want dan regent het in deze bergen.

Qua campings heb je geluk. Dure campings zijn bijna altijd familiecampings en die liggen bijna altijd beschut en dus heb je daar weinig uitzicht. Campings mét uitzicht zijn niet zo geschikt voor families want daar kan het waaien, dus dat zijn eenvoudige campings en die zijn goedkoop.
Okay bedankt ik ga zeker even googlen al wil ik het de eerste keer niet te zwaar maken dit ivm met mijn fiets een batavus crescendo aluminium tourfiets, 1800km en een paar fikse klimmen zijn geen probleem en voor een eerst trip is het goed genoeg.maar je begrijpt dat het geen echte trekking fiets is
familiecampings zal ik proberen te vermijden. ik fiets aleen en hou van rust
kleinschalig tegen een dorp/stad aan voor een avondwandeling en boodschappen heeft de voorkeur
tim05 schreef:batavus crescendo aluminium tourfiets
Kun je deze fiets iets Heb je evt een foto ergens online?
Ken je dit artikel: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf ?
Ave Gone schreef:
tim05 schreef:batavus crescendo aluminium tourfiets
Kun je deze fiets iets Heb je evt een foto ergens online?
Ken je dit artikel: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf ?
Hoi bedankt voor je artikel ik kon het nog niet en er staan wel goede dingen in
vanuit de blogs en de boekjes van benjaminse kon ik wel al aannemen dat je met een goede hybryde tourfiets rustig naar barcelona kan fietsen al te veel gekke hellingen en afdalingen wil ik er niet mee maken ,ik wil mezelf fietspech proberen te sparen
ik voeg wat foto,s bij
de fiets heeft 7 versnellingen een gesloten kettingkast als ik me niet vergis gewoon trommelremmen, framehoogte is 65cm ik ben 1.98 hij heeft een naafdynamo die ik gebruik om mijn telefoon/gps op te laden
voor vertrek laat ik m nog nakijken ik ben een redelijke noob op fietsgebied maar heb begrepen dat zwalbe buitenbanden goed zijn
ook zal ik de tandwielen nakijken en de ketting laten controleren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is een stadsfiets, geen hybride tourfiets. Het verschil zit in de remmen en de versnellingen.

Ik raad je af om met deze fiets naar Barcelona te fietsen. Ook als de de vlakke variant neemt zullen er klimmen en afdalingen in zitten.
De klimmen moet je maar eens komen proberen met bagage hier in Zuid-Limburg.
Of je knieën het houden is dan op de lange duur de vraag.
De afdalingen zijn vervelender. Ook in een korte afdaling van 200 meter hoogteverschil kunnen trommelremmen dusdanig heet worden dat ze weigeren, blokkeren of stuk gaan. In het eerste geval ga je de struiken in of het ravijn; in het tweede geval maak je een schuiver of salto en in het derde geval sta je langs de weg en wordt reparatie in een land waar ze deze remmen nauwelijks hebben lastig.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het is als dronken autorijden: 99,99% van de ritten gaat goed maar toch is het niet zo'n goed idee.

Gelukkig zijn er voor die tijd nog genoeg fietsen te vinden. Hou in de hoofd dat je een leuke tweedehandsfiets ook na je rit weer tweedehand kunt doorverkopen zonder veel verlies en/of je onderdelen waar je in geïnvesteerd hebt zelf kunt houden.
Ave Gone schreef:Dit is een stadsfiets, geen hybride tourfiets. Het verschil zit in de remmen en de versnellingen.

Ik raad je af om met deze fiets naar Barcelona te fietsen. Ook als de de vlakke variant neemt zullen er klimmen en afdalingen in zitten.
De klimmen moet je maar eens komen proberen met bagage hier in Zuid-Limburg.
Of je knieën het houden is dan op de lange duur de vraag.
De afdalingen zijn vervelender. Ook in een korte afdaling van 200 meter hoogteverschil kunnen trommelremmen dusdanig heet worden dat ze weigeren, blokkeren of stuk gaan. In het eerste geval ga je de struiken in of het ravijn; in het tweede geval maak je een schuiver of salto en in het derde geval sta je langs de weg en wordt reparatie in een land waar ze deze remmen nauwelijks hebben lastig.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het is als dronken autorijden: 99,99% van de ritten gaat goed maar toch is het niet zo'n goed idee.

Gelukkig zijn er voor die tijd nog genoeg fietsen te vinden. Hou in de hoofd dat je een leuke tweedehandsfiets ook na je rit weer tweedehand kunt doorverkopen zonder veel verlies en/of je onderdelen waar je in geïnvesteerd hebt zelf kunt houden.
Bedankt ik zal een andere fiets overwegen ik dacht dat het een tourfiets was dit vanwege zijn gewicht en aluminium frame voor zo ver ik heb begrepen is de route van benjaminse behoorlijk vlak op de ardennen en het centraal massief na, bijna geen klimwerk
voor zo ver ik het kon opmaken uit zijn boekjes zou de route met een fiets als dit geen probleem moeten zijn
wat voor remmen raad jij aan ?
tim05 schreef:
Ave Gone schreef:Dit is een stadsfiets, geen hybride tourfiets. Het verschil zit in de remmen en de versnellingen.

Ik raad je af om met deze fiets naar Barcelona te fietsen. Ook als de de vlakke variant neemt zullen er klimmen en afdalingen in zitten.
De klimmen moet je maar eens komen proberen met bagage hier in Zuid-Limburg.
Of je knieën het houden is dan op de lange duur de vraag.
De afdalingen zijn vervelender. Ook in een korte afdaling van 200 meter hoogteverschil kunnen trommelremmen dusdanig heet worden dat ze weigeren, blokkeren of stuk gaan. In het eerste geval ga je de struiken in of het ravijn; in het tweede geval maak je een schuiver of salto en in het derde geval sta je langs de weg en wordt reparatie in een land waar ze deze remmen nauwelijks hebben lastig.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het is als dronken autorijden: 99,99% van de ritten gaat goed maar toch is het niet zo'n goed idee.

Gelukkig zijn er voor die tijd nog genoeg fietsen te vinden. Hou in de hoofd dat je een leuke tweedehandsfiets ook na je rit weer tweedehand kunt doorverkopen zonder veel verlies en/of je onderdelen waar je in geïnvesteerd hebt zelf kunt houden.
Bedankt ik zal een andere fiets overwegen ik dacht dat het een tourfiets was dit vanwege zijn gewicht en aluminium frame voor zo ver ik heb begrepen is de route van benjaminse behoorlijk vlak op de ardennen en het centraal massief na, bijna geen klimwerk
voor zo ver ik het kon opmaken uit zijn boekjes zou de route met een fiets als dit geen probleem moeten zijn
wat voor remmen raad jij aan ?
Uit je artikel maak ik op dat ik over een stadshybride beschik meestal voorzien van trommelremmen of rollerbrakes deze zijn goed voor het vlakke nederland maar bij veel klimmen en dalen worden ze al snel gevaarlijk
betere remmen zijn velgremmen (vbrakes)
21 versnellingen is bij veel klimmen ook niet vervelend
nouja ik heb nog ruim 3 maanden om een goed alternatief te zoeken ik ben niet zo bang uitgevallen maar prettig fietsen is wel zo fijn bedankt voor de tip als ik wat beters tegenkom dan leg ik wat bij en zal ik een geschiktere fiets aanschaffen
Het is niet mijn artikel, maar de eer gaat naar Wim Jongman, op dit forum geen onbekende.
Alles wat in dit artikel staat en meer kun je ook vinden op de Fietsvakantiewiiki, onderdeel van deze website. Voor een nieuwe fiets kun je bv beginnen op deze pagina: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen

Geschikte remmen zijn eigelijk alle andere remmen dan trommelremmen of rollerbrakes: alles wat op de velg of op schijven werkt.
Hoi,
Ga in geen geval met trommelremmen de bergen in. Daarmee kom je maar 1 keer beneden en dan met een rotgang. Ik had dat zelf al met rollerbrakes toen ik nog een gazelle medeo had op de Pietersberg. Geen pretje.
Daarnaast zul je met zeven versnellingen en zo'n nexusnaaf heus wel boven komen, al zul je af en toe moeten lopen. Maar die remmen kunnen echt niet, die zijn voor het vlakke, niet voor in de bergen.

Tip: toen ik het serieuze fietsen weer ging oppakken heb ik bij een fietsenmaker een nette meer dan tien jaar oude Koga gekocht. Met wat aampassingen heb ik daar heel wat tochten op gemaakt.