Hoi Bernadette, ik heb met beiden mogen spelen.
Paar dingetjes die mij opvielen. Meningen en feiten lopen in elkaar over dus je moet zelf maar even bepalen wat je belangrijk vindt.
De 810 is echt een stukje kleiner dan de 1000. Op een racefiets vind ik de 810 er een stuk beter uit zien dan de lompe 1000. Natuurlijk is het scherm van de 1000 weer een stukje groter. Voor de reguliere tochten (Luik Batsenaken Luik, en dat soort werk) is het scherm van de 810 groot genoeg. Je bent dan niet echt aan het navigeren maar je volgt gewoon wat dat ding zegt en dan rij je de koers prima uit. Soms is de 810 wel wat traag. Lastig als je met 50 een afslag voorbij dendert:). Als je echt wilt navigeren en onderweg je route wilt bepalen dan is een groter scherm echt wel prettig. Je wil dan tenslotte niet alleen zien waar je nu bent maar vooral ook wat er 40 km verderop is. Met de 810 moet je veel in en uitzomen (traag) en met de 1000 is dat wat minder.
Wat ik bij de 1000 wel grappig vind is dat als je op een plek bivakkeert en je wilt een rondje fietsen van bv 60 km de 1000 met leuke suggesties komt. Gewoon ok klikken en rijden maar. Natuurlijk heb je dan wat minder vat op waar je precies fietst maar dat is soms ook gewoon lekker.
Met de 810 kon ik een goede koersdag van 250km rijden. Met de 1000 redt ik dat net wel of net niet. Batterij is dan wel op. Oplossing is natuurlijk sneller fietsen maar soms lukt dat toch echt niet (die bergen ook altijd ).
Voor mijn trekkingfiets heb ik accupack in mijn tasje zitten en dan is het leed zo geleden maar op mijn racefietsje wil ik alles clean hebben en als je dat wilt mag er natuurlijk geen accu met dradenzooi aan hangen . (natuurlijk waanzin dat de fabrikanetn nog steeds geen GPS hebben ontwikkeld die gewoon een paar weken meegaat. Ik weet de technische beperkingen maar zo'n ding moet in ieder geval van 7:00 's ochtends tot 20:00 's avonds mee kunnen gaan).
Volgens mij krijg je nu bij de 1000 standarad europa als kaart erbij. eerlijk gezegd vind ik dat niet echt een USP. Gewoon de kaarten downloaden van openstreetmap. Prima te doen.
Als ik nog iets weet ze ik het er later wel bij. Hopelijk heb je er wat aan.